Fishermidas Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 På tide med litt oppdatering (om noen følger med...)! Er ferdig med rammeverket, og har styrket dette med vinkelbeslag der jeg bokser/kubber mellom. Nå er det tilpassing av divinycellplatene. Jeg går for 10mm plater, veldig lette å tilpasse med en stanleykniv. Når alle platene er tilpasset (iløpet av uka), går jeg i gang med å støpe. På undersiden gir jeg platene et lag med 100gr duk og går over alle endene med polyester for å "lukke" platene. Jeg vil ikke lage platene for stive, derfor bruker jeg så tynn duk. Platene skal kunne flekses pga springen i skroget. Når alle platene er klare skal jeg lime dem til rammeverket, tenker da å bruke Sikaflex eller Tech7. Jeg må videre stemple av platene/presse dem nedpå via bjelkene i taket på verkstedet. Det nytter ikke å skru platene fast siden det er lite/ingen hold i dem samt da vik jeg punktere støpen på undersiden. Oppå vil jeg bruke 600gr duk minimum 2 lag, så får jeg se hvor stivt det blir. Vil ha en stum dørk, så det er mulig jeg må legge 3 lag, men det vil jo vise seg. Joda......det går fremover i 2015 Veldig lette å tilpasse! Tunga beint i munnen....kjedelig å skjære feil i fine plater Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 På tide med litt oppdatering (om noen følger med...)! Jo da vi følger med. Godt å se fremgang Skal du ha luker i dekket og eventuelt hvordan løser du det? Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Fishermidas Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Du ser konturene av tre luker på siste bildet. Du har motorkassen i midten, foran og bak den kommer to luker. Den fremste er for tilgang til batteribank og inspeksjon/tilgang til skutebunn og lensebrønn. Den aktre luka er for tilgang til bunnventil og smørekopp. Den aktre luka blir i inni styrepulten, så den blir skjult. Alle lukene blir laget som en skoeske. Hvor høye karmene blir får jeg se etter hvert, men motorkassen blir høyest. Den kan da og brukes til å sitte på. Jeg skal ha 2 ABS luker, men de kommer henholdsvis i akterskottet (tilgang til grovfilter/vannutskiller, tank, rorhylse og stuerom. Den andre ABS luka skal jeg ha i styrepulten (tilgang til el.sentral, smørekopp/bunnventil osv.) Jeg velger å ikke ha skott fremme, men heller kjøre en åpen løsning å ha dregg og tauverk i stamp. Støper inn en stopplist i dørken så dette skal holde seg på plass. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 100 gr/kvm under? dette er altfor lite! du kommer til å trakke gjennom, spesielt med så tynn divinycell, hadde du gått for en 20-30 mm så kunne du greid deg med et lag 600 gr. Med 10 mm tror jeg du bør legge opp minst 2 lag 600gr, du må huske at det er under du for " strekket i sandwich`en, til tykkere plater til mindre kan du legge på pga distansen mellom fiberen, oversiden er mindre viktig, der er det mere punkterings styrken som gjelder Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Takker for svar! Kikket etter nå og såg at duken er 300gr og ikke 100! Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Ok, men du bør legge minst! tre lag under og like mye oppå :-) om du plaster under først, så legge på plass platene er det ingen problem å få dem til å føye seg slik du ønsker, dem blir ikke stive før du plaster oppå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Det har vært mye reising med jobben siste ukene, men litt har blitt gjort innimellom. Ser frem til en periode med litt fri nå Dørkplatene er ferdig limt og tilpasset, støping er påbegynt. Regner med å være ferdig med plastring av dekket iløpet av uka. Tilpassing og plastring av ny kant rundt båten er påbegynt, bilder kommer............. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Ser ut som et spennende prosjekt, gleder meg til fortsettelsen Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermidas Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Ble idag ferdig med å støpe et lag med 600gr duk over hele dørken! Gangen videre nå blir tilpassing og innplastring av lukekarmer og akterskott, for så å støpe et lag nr 2. med 600gr duk over hele. Videre skal jeg gjøre ferdig kanten rundt og plastre inn denne før alt blir påført finnishstrøket med toppcoat. Så starter nok produksjonen av dekksluke, motorkasse og styrepult. Her er litt bilder: Tilpassing av nye skansebord/kant. Platene blir limt til rammeverket med Tec7 Overgang dørk/skuteside, legges 4 overlappende lag med duk. Overlappende skjøter vil endres på neste støp. Støper inn denne stopperen under bakken, slik at kasser/dregg/utstyr ikke raser ut. Detter er status så langt! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Kjekt å se at det skjer ting! Jeg sitter her og suger til meg tips.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermidas Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Lukekarmer til luke for batteribank og fremre lendepumpe, 15cm høye. Regner med at karmene på motorkassen blir 30cm, da har ungene fin plass å sitte ! Limt, skal pusse og runde alle kanter før støping. Kan VARMT anbefale denne maska for dem som skal jobbe med polyester/maling/lakk osv. Rimelig (ca 500,- m/filter), og behagelig! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Hvor mange lag med duk ble det på undersiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermidas Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Det ble 2 lag med 300gr duk under, og 2 lag 600gr duk oppå! 2 striper ekstra (tot 6 lag 600gr) i skjøter og overgang dørk/skrog. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Veldig bra! Hvordan ble styrken i dørken? Er det mye svikt når du går på den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Med alt det rammeverket så kan det umulig bli svikt :-) bra prosjekt forresten:-) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Spennende prosjekt dette. Er også spent på styrken ved bruk av 10mm divinycell. Hvor langt har du i mellom rammeverket? Kjekt med andres erfaringer før jeg går i gang med dørken på Selcoen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Big Horn Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Kult prosjekt! Tror du har lagt deg helt i grenseland hva gjelder laminattykkelse. Tror 2 x 600gr vil holde vekten, men mister du noe forholdsvis tungt og / eller skarpt (dorgesøkke, dregg, etc)i dørken eller at noen hopper fra kaia og ned i båten vil du utvilsomt få delaminering eller brekasje med påfølgende lekkasje til divnicellkjernen. Sikkert andre her som Knude, som har mer erfaring enn jeg, men personlig tror jeg 4x600gr er mer greia. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Fra eksperthold har jeg hørt at tykkelsen på "sandwitchen" ikke haqr så mye med bruddstyrken å gjøre. Det er det som ligger oppå og under som lager styrke, ikke kjernen...så om den er 10mm eller 20mm så er stryken den samme. Pr. i dag er det et lag 600gr oppå, og jeg spaserer fint oppå uten svikt eller knirk. Det skal som sagt et lag til oppå med 600gr som et minimum. Men om Knude anbefaler 3 lag med 600gr gjør jeg selvsagt det. Så her trenger jeg råd!! Jeg ser at 2 lag 600 er i minste laget om man slipper betonglodd fra lina nedpå, så 3 lag er nok best.... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Alle gode ting er 3 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Det går litt i rykk og napp med prosjektet, men jeg holder tidsplanen sånn ca. Har estimert å være klar til aluminiumsarbeidet i april! Foreløpig har jeg brukt ca 70 arbeidstimer på arbeidet. Karmer til motorkasse limes nå For å ikke "spise" av plassen på innsiden, laminerer jeg Divinycellen på utsiden av karmen Grovtilpassing av plater til styrepult ...ikke helt enig med meg selv foreløpig, blir nok litt justeringer Siste lag med forsterkning i overgang fribord/dekk. Tot 5 lag 600gr. Lagt forsterkninger i plateskjøtene, nå 4 lag 600gr alle skjøter og hele dekket er klar for de 3 siste lagene med 600gr duk! Solen tittet frem og fuglene sang i dag, og med 10 grader i sola ble dørene åpnet for lufting :) Tittei Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Steike :-)! Det var jobben sin det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Sabba båt... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Fishermidas Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 I dag fikk jeg plastra 2 lag 600gr vått i vått på dørken, så nå er den klar for toppcoat. Er det noen som har god erfaring med å blande inn sand i toppcoaten for å få en skli sikker dørk? Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Totalt er det da 4 lag 600 i overganger og skjøter, og 3 lag på dørk. På undersiden ble det 2 lag 300gr. Skal bli spennende å tråkke på det når det er ferdig herdet Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Dette begynner å lukte fiske! Lurt å bruke motorkassa til å sitte på er også enig med deg i å bare ha utstyr i stamp/kasse som du forankrer til båten via list i dørk og evt tau. Hvis du har revet ut 400 kg innredning, så vil du få en mye lettere båt. Selv om tyngdepunktet kommer lavere, kan du få bruk for ballast. Jeg har lagt ca 200 kilo ballast i min snekke: Fikk hjulbly fra et dekkverksted(bortsett fra at det ikke er bly lenger), vaska det godt med aceton/høytrykksspyler, og støpte det inn i pakker på ca 20 kilo, med tau i hempe gjennom midten. Funker greitt. En forbedring ville trolig være å lage en form på plassen og så støpe inni den, slik at ballasten din ligger helt inntil skrog og skott. Jeg la 100 i baugen og 2 x 50 i side der båten er breiest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.