Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Nå har jeg brukt båten i snart 2mnd og er meget fornøyd! Det gjenstår etpar småting som kobling av hydraulikk til blokka og mesanmast. Regner med å få dette gjort iløpet av de neste ukene, og da er båten klar for line og krepsefiske. Til nå har jeg brukt båten hovedsaklig til krabbe/hummerfiske og fått prøvd den skikkelig. Den er stødig og oppfører seg fint. Litt lett på baugen enda, så jeg skal fylle vann i ballasttanken jeg har der (80L). På 2400rpm marsjer jeg på 9,5kn og på max 3000rpm 11kn. Skal poste videre på tråden inntil båten er 100% ferdig og dra en konklusjon om arbeidet var økonomisk og funksjonelt vellykket eller ei!!

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fra eksperthold har jeg hørt at tykkelsen på "sandwitchen" ikke haqr så mye med bruddstyrken å gjøre. Det er det som ligger oppå og under som lager styrke, ikke kjernen...så om den er 10mm eller 20mm så er stryken den samme.

 

 

Hei Fishermidas!

 

Sitter her og titter litt på prosjektet ditt for å hente litt inspirasjon og ideer. Men jeg må nesten få lov til å arrestere deg på et punkt. Det at tykkelsen på kjernen ikke har noe å si for styrken er feil. Du ble tidligere tipset om at det er undersiden på sandwich-konstruksjonen som får strekket, og det er riktig. Det ble også nevnt at oversiden ikke er så farlig, det går mest på knusningnsskader, men det er også feil. Oversiden blir utsatt for trykkrefter.

 

En sandwichkonstruksjon kan egentilg sammenlignes med et fagverk. Hele prinsippet er at man på en fagverksbjelke har en overgurt (det øvre laminatet i vårt tilfelle) og en undergurt (laminatet på undersiden) som holdes fra hverandre med korte stag (i vårt tilfelle kjernemateriale/divinycell).

 

I en slik konstruksjon blir det et bøyemoment når man belaster bjelken på midten. Det samme gjelder for dørken når du går på den. Dette momentet gjør at man får strekkrefter under senter av bjelken, og trykkrefter over senter av bjelken (vi tenker at bjelken er symmetrisk om senterlinjen). Akkurat det samme gjelder for dørken. Videre vil strekkraften i undre og trykkraften i øvre del være lik. Senterlinjen vil være nøytral. For stål regner man normalt at motstand mot strekkrefter og trykkrefter er ca lik. For kompositter husker jeg ikke i farta, men har regnet noe på det også.

 

Størrelsen på denne strekk- og trykkraften vil avhenge av avstanden på overgurt og undergurt, altså hvor høy bjelken er. I vårt tilfelle blir det helt analogt, dvs. at tykkelsen på kjernematerialet bestemmer avstanden på laminatene. Det vil si at jo tykkere kjernen er, jo mindre blir strekk og trykkreftene i laminatene over og under. Dersom vi skal følge tankegangen at laminatet over kjernen ikke betyr så mye, kan vi lett se for oss at trykkreftene vil knuse laminatet på oversiden selv om laminatet på undersiden er overdimensjonert. Og da snakker jeg om de rene horisontale trykkreftene i laminatet, ikke kreftene fra punktlasten det blir utsatt for.

 

Av denne grunn er det normalt å bruke like tykke laminater på hver side av kjernen :smiley:

Link to post

Ja jeg er med på den Komodo! Men om jeg hadde brukt lik tykkelse på begge sider hadde jeg ikke klart å bøyd platene slik at de hadde passet springen i dekket. Derfor brukte jeg tynnere laminat på undersiden enn på oversiden. Det som jeg fikk vite fra "eksperthold" i glassfiberindustrien, var at selve tykkelsen på distansematerialet ikke hadde noenting å si på press styrken til dørken til mitt bruk. Så om jeg hadde brukt plater som var dobbelt så tykke (og nesten dobbelt så dyre), hadde ikke resultatet til mitt bruk vært noe annerledes! Jeg syntes at 10mm hørtes veldig tynt ut før jeg startet, men dørken er dønn stum uten svikt. Jeg har tatt vare på et lite stykke jeg har skåret ut, jeg klarer ikke å flexe dette. Jeg skal måle tykkelsen på det, det har jeg ikke gjort enda..

Link to post

Tviler ikke et sekund på at dørken din er bra Fishermidas. Det jeg bemerket er påstanden om at tykkelsen på kjernen ikke har noe å si for styrken, for det stemmer ikke. Men for motstand mot knusing fra punktlast er det riktig, da blir det øverste laminatet dimensjonerende.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Sitter å skriver en sammenfatting av ombygging og erfaringer om bruk av båten slik den fremstår idag. Det blir et lengre innlegg med bilder osv.....  Men her er bare noen tall etter sjøsetting september 2015:

 

-Har brukt båten ca 80 timer og brukt 110liter diesel, gir ca 1,5l forbruk pr.time.

*Hovedsaklig teinefiske og linefiske.

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Er veldig fornøyd Komodo!! Har egentlig lyst å gjøre dette en gang til med en større båt, men er såpass fornøyd at jeg ikke setter igang enda. ! Fikk litt komentarer i starten på at jeg kom til å savne hus på den...men har ikke savna det ennå. Er bare friskt og deilig på rusefiske i januar på stille dager. Når jeg blir 50 skal jeg ha hus ;)     Neste prosjekt blir en Scand 25 med wc i hekken og 100-150hk maskin, og alu.hus bak.  Men inntil videre er jeg superfornøyd med båten!! 

Link to post

Så er jeg ferdig!! Herlig å kunne stå i shorts å bunnsmøre i midten av september, ikke vanlig her på Vestlandet de! Den gamle "damen" er fortsatt blank i skutesidene til tross for sine 38 år! En runde med autosol på propellen gjør underverker det og!!!

 

Nå er båten klar for høstens hummerfiske og vinterens ruse, kreps og linefiske?

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...