index Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Vil følge med på tråden din. Jeg regner med å sette i gang med et tilsvarende prosjekr selv i løpet av et år eller to, så da kan det være greit å fange opp noen tips. Jeg trenger båten for å frakte folk til og fra hytta (på en øy), og vil derfor ha langsgående benker og stige med skikkelige håndrekker i baugen. Et skikkelig dekk som fender, så er det bare å kjøre baugen inntil og holde den der mens folk går ombord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
loix Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Sendt deg en PM ang ting du skal selge flott prosjekt Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Grunnet en fin høst og bruk av båten, så har den ikke blitt tatt på land enda. Regner med å gyve løs på prosjektet iløpet av oktober. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Har du vurdert en senkbar slingrekjøl i stedet for økt ballast? Alle som har seilt Optimistjolle vet hva en simpel liten trekjøl gjør med slingring og avdrift med vind og sjø inn fra siden. Tenker meg at passende senkejøl for den båten bør stikke 70 - 100 cm under kjølstokken og være 50 - 70 cm bred. En 18mm vannsfast finerplate slipt rund i front og spiss bak bør gjøre susen uten å senke fartem med maksimalt 0,5 knuter. Et lag epoxy og duk hadde heller ikke vært dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 10.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Å lage en senkbar slingrekjøl blir rimelig komplisert....må jo lage kjølkasse under dørken + + + . Det vil ikke bli økt mengde ballast i forhold til det som er om bord allerede. Mulig jeg må flytte litt på den, men foreløpige beregninger viser at det ikke blir foranding på rettende moment på båten. Ang. avdrift så skal dette bli kompensert med mesan, så jeg vil forhåpentligvis bli liggende med baugen mot været. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Tenker mest på slingringen under gange. Snekker er jo kjent for å rulle noe inni . En mesanmast vil ha en viss forebyggende effekt, men har du vind inn fra siden under gange vil denne samtidig gi mye avdrift. Ser ikke helt at det vil bli så komplisert å lage en kjølkasse av sveiset aluminium, men det er det selvfølgelig du som får ta stilling til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 En snekke skal rulle! Ser ikke noe som helst problem med det. En senkbar slingrekjøl vil på mange måter ødelegge skrogets sjøegenskaper, så det ville jeg ikke ha gjort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Selvom det er "alment akseptert" at snekker ruller betyr vel ikke det at det ikke finnes rom for forbedringer? At det vil ødelegge sjøegenskapene har jeg absolutt ingen tro på. Amerikanske Full Size pickups var og er de siste til å gå fra stiv framaksel med bladfjæring til uavhengige fjærben, nettopp fordi mange mente at kjøreopplevelsen med stiv framaksel var slik det skulle være. Det er vel ingen diskusjon om at å gå bort fra dette har gjort kjøreegenskapene bedre? Når det er sagt, synes jeg Index hadde et godt forslag med å heve dekket med et trin på forskipet, og helt akter der det er behov for luker. Da kan disse ligge flush med dekk i trygg avstand over vannlinjen, mens resten av dekket kan senkes til vanlig selvlenserdekkhøyde uten å være redd for at bårten plutselig tar inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Et deplasementskrog ruller, men det er trygt i allslags vær. Stor flaps, senkekjøl etc vil muligens stabilisere rullingen litt, men fratar skroget muligheten til å følge bølgene. Og et skrog som ikke følger bølgene i dårlig vær er ikke like trygt i mine øyne. Det er sikkert ikke uten grunn at ikke senkekjøl er utbredt på sjarker og denslags. Og hvorfor skulle man ha en slik? Senkekjøl brukes på flatbunnede skrog for å unngå avdrift. En snekke har allerede kjøl, og trenger ikke en ekstra etter mitt syn. Jeg kan heller ikke helt se hvordan dette skal redusere rullingen. Min snekke har dyp kjøl (stikker 1,2m under vannlinjen), og den ruller i alle fall ikke mindre enn grunnere snekker! Men trygg er den, uansett vær! Rulling oppstår jo bare ved sidesjø, og med mesan oppe så vil båten ligge med baugen mot vinden når man fisker og rulling elimineres. Var det virkelig noen som mente at stiv framaksel ga bedre kjøreegenskaper? Høres veldig rart ut.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Er ikke helt enig der Index. Seilbåtskrog er også deplasementskrog, og sett bort i fra de mest ekstreme regattamaskinene er dette ikke flatbunnede skrog. Du henviser til at snekken din allerede har dyp kjøl. Den har kansje en kjøl, men den vertikale flaten som er det som gir effekt på slingring på denne kjølen er vel neppe noe særlig høyere enn 15-20 cm før den går over i en bue som danner skroget og dermed ikke lenger er med på å redusere slingring? Dette er så godt som ingenting å regne når det kommer til å motvirke slingring. Jo dypere kjølen (i forstand av vertikal flate), jo bedre effekt oppnås. Et godt eksempel er å prøve å stå på et surfebrett uten seil i litt bølger med oppfelt kjøl kontra nedfelt kjøl. Forskjellen er enorm. Nå sa jeg ikke at noen påstod at stiv framaksel ga bedre kjøreegenskaper, men at det ga de forventede (les tradisjonelle) kjøreegenskaper. Dette var til sammenligning med at du sa at snekker skal rulle, men jeg vil nå påstå at "kjøreegenskapene" ville blit bedre om man forhindret denne rullingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2014 Rulling under fiske føler jeg blir eliminert med mesan, dette gjelder også under dorging og gange. En mesan støtter sideveis bevegelse også når det ikke er konstant vindpress fra siden. Jeg er ikke så veldig plaget men rulling/retningsstabiliteten på Skilsø'en. Med den motorinnstallasjonen jeg har så marsjer jeg på 8kn og har et topp på 10,5kn. Jeg skal innstallere autopilot under ombyggingen slik at jeg kan bruke gangtiden på klargjøring av bruk på vei ut og forhåpentligvis sløying på returen. Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Mandag starter jobben! Kranbil er bestilt, og når bajonettsaga går laus på overbygget neste uke er det point of no Return! Bilder og beskrivelser kommer............. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Du henviser til at snekken din allerede har dyp kjøl. Den har kansje en kjøl, men den vertikale flaten som er det som gir effekt på slingring på denne kjølen er vel neppe noe særlig høyere enn 15-20 cm før den går over i en bue som danner skroget og dermed ikke lenger er med på å redusere slingring? Dette er så godt som ingenting å regne når det kommer til å motvirke slingring. Jo dypere kjølen (i forstand av vertikal flate), jo bedre effekt oppnås. Vi snakker vel om i alle fall 70cm før den begynner å bue noe videre. Total dyptgående120cm. Og den ruller minst like godt som grunnere snekker. Forsåvidt enig i at "kjøreegenskapene" ville vært bedre uten rullingen, men jeg tviler meget sterkt på at den ville ha vært like sjøsterk... Skal bli spennende å følge med på prosjektet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Søringen Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Hva slags fiske skal du bruke båten til? Hvis du skal bruke den på hummerfiske, vil jeg sterkt anbefale å lage en inspeksjonsluke / tunnel for propell, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre med den dørken du har tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Hvis du skal bruke den på hummerfiske, vil jeg sterkt anbefale å lage en inspeksjonsluke / tunnel for propell Dersom du skal lage en inspeksjonsluke så løft den over dekk. Enkelte båter har luke under dekk. Vet om et tilfelle hvor en slik luke førte til lekkasje, og fyllte båten med forlis og dødsfall som resultat. Dette kunne enkelt vert ungått med å løfte inspeksjonsluken over dekk. Dette var på en anerkjent båttype mye brukt i oppdrettsringen. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 16.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Båten er tenkt å brukes til all slags fiske..... Kreps, krabbe, ruser, liner, garn....osv..i tillegg til strandhugg om sommeren. Inspeksjonsluke vil bli vanskelig siden dette hadde blitt inni akterskottet. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 16.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2014 Spennende prosjekt. Følger med her :) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Så er jeg i gang!!!! Båten er trygt plassert innendørs og jeg er i gang med rivejobben! Jeg er litt forundret over vekta på vasstrukkne dørkplater og innredning. Ser ut til at jeg kommer til å fjerne 350-400kg før ombyggingen starter. Jeg håper å få veid hengerlassene så har jeg litt kontroll på det Jeg har div. brukte båtdeler til salgs, Kalesje og alle vinduene er allerede solgt, men er det noen som trenger lanterner, toalett, kokeapparat, styrestoler, horn, vindusviskere osv så ta kontakt med PM. Jeg kommer til å oppdatere underveis, jeg trenger nok også litt råd å tips etter hvert. Ser for meg å trenge en økt eller to til for å bli ferdig med rivearbeidet. Redigert 28.Oktober.2014 av Fishermidas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 1.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2014 Tømte hengeren i dag og fikk vekta på det jeg har fjernet fra båten! Innredning/overbygg veide 380kg!! Hadde igrunn ikke trodd det skulle være såpass...... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2014 Link til dette innlegget Svart 1.November.2014 Spennende prosjekt som skal følges! Tror jeg har nevnt det tidligere i tråden, men jeg har lekt litt med tanken om noe av det samme. Ser for meg et konsept med en eller annen båt med halvplanende skrog i størrelsen 24-28 fot, strak aksel og dieselmotor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Dette er sikkert en båt fra ca 1975. Når alt blir fjernet så avslører det sikkert at plastbåten er omtrent like god som når den var ny. Ikke rart at Norsk lystbåtindustri ligger på ryggen Lykke til med prosjektet ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fishermidas Svart 4.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Stemmer det Knude! Båten er fra 1978 og jeg er imponert over tilstand på skroget. Det er til og med bra med glans i skutesidene uten at den er blitt polert de siste årene! Jeg var inne på tanken om jeg burde male opp skutebunnen når jeg først var i gang.......men med litt vask å skrubb ser det ut til at den grå gelcoaten blir som ny! Ingen avskalling eller flass så vidt jeg kan se. Nå er alt av overbygg og innredning fjernet, og jobben med å dra av skaitrekket som er limt på innsiden av skutesidene starter i morgen. Regner med å måtte bruke varmluftpistol for det sitter godt. Ser ut til at det en gang i tiden har vært limt med kontaktlim. Nå alt er fjernet av trekk å limrester har jeg planer om å slipe lett over å smøre gelcoat over. Når dette er klart starter jobben med å lage rammeverket for den nye dørken! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Mere bilder!! Dette er artig å følge med på. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Fishermidas Svart 5.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Jeg oppdaterer etter hvert jeg har kommet videre i prosjektet. Denne uka blir det lite tid tid båtmekk dessverre, men foreløpig driftsplan er å være ferdig med alt utenom alu.rekker innen april...! Ambisiøst kanskje, men prøver å vær effektiv. Har et lite regnskap over arbeidstimer, og er foreløpig oppe i 9t. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 7.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Fikk jobbet litt i dag med å fjerne trekket som er limt på innsiden av skroget. Det er brukt mye kontaktlim og timene gikk..... Regner med å måtte pusse lett over før jeg påfører ny gelcoat. Er det noen som har et godt tips for fjerning av kontaklimrester??? Vil Aceton fungere?? . Babord side skrapet Resultatet etter dagen jobb med innsiden av skutesidene.... Fikk i dag også napp på TØRRE impregnerte 2/4. Etter noen ukers leting fant jeg endelig en trelasthandler som oppbevarer alt innendørs. Det nærmer seg å lage rammeverket til ny dørk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.