Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

Jeg har blant annet vært borte i en del tilfeller der gearet har raklet/bråkt mye på visse turtall. Om man endrer massen (vekten) slik at man havner utenfor systemets egenfrekvens, så forsvinner hele problematikken. Slik jeg forstår er ikke dette tilfelle her. Spent på å høre resultatet.

Vel, jeg har litt rakling i fra demperplata på mellom 800 og 950rpm, men når jag gir på til noe over 950 gir det seg. Dette har jeg ikke sett på som et stort problem. Jeg byttet demperplaten når jeg hadde girkassa ute for reparasjon, så den er uten fjærer, men rakler allikevel.

 

Resultatet skal dere få høre om :-)

/Baard

Link to post
Share on other sites

Rette en skjev aksling må være omtrent umulig.

 

Det stemmer nok ikke helt. Jeg har også hatt min aksel inne til retting hos Sleipner. De har spesialutstyr for dette. Det er i prinsippet en hydraulisk presse med opplager for akselen som kan justeres og måleur for å sjekke kast. Slik jeg forstår rettes alle aksler under produksjon. Akslene kommer inn som stangstål som blir kappet, maskinert, rettet, pakket og send ut.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe å krangle om det Hulda, Å rette akslinger er en ufordring, det er vi nok enige om :yesnod: Jeg rettet et 17mm bor med konisk tange i garasjen i stad. Ga meg når måleuret viste 10 hundredeler. Men å rette en 40mm propellaksel som kanskje har kul i både den ene og den andre retningen er en jobb for de med spesialutstyr, og det har de på Sleipner. Prinsippet er enkelt. De sviver akselen, finner kulen og presser på den. Jeg har ikke sett utstyret selv, men slik jeg forstår gjør de hele operasjonen med måling og retting i samme maskin.

Link to post
Share on other sites

Neida, helt enig. De akslingene jeg ref. til har en komplisert geometri. Dessuten aner jeg ikke hvem som gjør jobben. De blir levert tilbake til utstyrsleverandør. Og hvordan de blir håndtert på returen, under lagring og utskiping, kan det til tider stilles spørsmål ved. Sleipner gjør helt sikkert en utmerket jobb, tviler overhode ikke på det.

Link to post
Share on other sites

For spesiellt interesserte så kan man lese om hvordan man retter aksler i Markussens håndskrevne bok. Han beskriver hvordan akselen på en spesiell måte skal oppspennes i dreiebenken og hvordan han retter den med hammer og mothold. En del jobb skriver han, men til slutt blir den "lynende bein".

Link to post
Share on other sites

Men å rette en 40mm propellaksel som kanskje har kul i både den ene og den andre retningen er en jobb for de med spesialutstyr, og det har de på Sleipner. Prinsippet er enkelt. De sviver akselen, finner kulen og presser på den. Jeg har ikke sett utstyret selv, men slik jeg forstår gjør de hele operasjonen med måling og retting i samme maskin.

Hei Komodo, kjenner du til hvilke toleranser Sleipner opererer med når de retter aksler? Er det innenfor 5/100mm?

/Baard

Link to post
Share on other sites

Kan jo gi deg et lite innspill på hva 'proffene' sjekker ut i fb m/oppretting:

1400488209.jpg

Ofte har vi det slik at vi egentlig ikke vet hva vi skal måle. Men over er den kontrollen vi utførte før oppretting startet. Du trenger ikke å oppnå noe bedre enn dobbelt av disse verdiene (om du i det hele tatt tar bryet). Så får akslingen være det den vil. Men om du etter at du har montert klemflensen klokker 5-gangen verdiene over, da skal du begynne å vurdere drivlinjen.

 

repeterbarhet.jpg

 

Og dette er hva som kan forventes av nøyaktighet med de forskjellige metodene. Bladsøker med trenet hånd vil være som 'clocks'. Igjen, motoren står på gummifundamenter. Så den reelle nøyaktigheten vil bli noe mer 'lurvete'. Derfor vil en fleksibel kopling være en god greie å montere.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo, kjenner du til hvilke toleranser Sleipner opererer med når de retter aksler? Er det innenfor 5/100mm?

 

Nei, kjenner ikke toleranseverdiene de opererer med. Jeg tror de jobber etter spesifikasjoner fra sine kunder, f.eks. Princess. Tillatt avvik vil avhenge av akseldiameter og lengde og kanskje effekt og turtall, er ikke helt sikker på hva de legger til grunn. Min aksel (har ikke målt lengden, men ca. 1,5m) tror jeg skal være innenfor 1/10, men ta det med en klype salt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kjør på, jeg eier ingenting her inne. Bare bra at vi får samlet disse temaene på et sted :smiley:

 

Rent bortsett fra det er det vel dårlig med både spant og bunnstokk i en Viksund Furura :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sliter litt med vibrasjoner, det ble litt bedre etter eg satte inn nye 4 vinkelen mellom fundamenter og motoren ,( se i en annen tråd.).

 

Etter å ha prøvekjørt, lot eg kompisen min styre mens eg var nede i maskinrommet, la eg merke til lite eller omtrent ingen vibrasjoner rundt motor, men vibrasjoner bak motoren dvs området ved hvor roret og propellen er, og eg ser det er ingen spant, og da mener eg de burde vært spant der.

Når eg slår lett med vedkubben mot bunnskroget bak kunne eg merke vribere der, det trengs å få gjort noe med dette, og eg tenkte å vil prøve å lage spant og avstiver der.

 

Eg har sett div bilder av viksund 900 futura og sammen liknet med andre båter, synes eg denne viksund var litt dårlig bygget med fundamenter og spanter, det er bare mitt mening.

 

Eg har bilder som eg kan legge ut, men må ha litt hjelp , kanskje ikveld.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Fra Styrbord helt i akter ser dere ingen spant, bare fortsettelse beddingen fra motor, Det burde vært der spant eller avstivning. Helt til venstre ser dere skillevegg, den er bare spinkel og ingen skott/spant.

 

 

bilde

 

Et til, den er fra babord side, dere ser siste Skott/spant ved siden av kanne, og ingen i bakover bortsett fra beddingen.

 

Så på begge bilde burde det vært en spant på i midten.

 

Skal prøve å tegne bilde så ser dere hva eg tenker på.

 

Beklage hvis dere synes det er litt dårlig bilde og tekst, eg er ikke så god i norsk. :rolleyes:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

bilde

 

 

No har eg tegnet, dere ser grønne strek, den har eg tenkt å legge nytt spant/avstivnig.

 

Tenkte litt fra skrogside og hele bunnen og litt på beddingen. og ca 10 cm høy og legge 2 duk glassfiber på.

 

Tror det vil hjelpe.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Eg forstår at du har hatt ein anna tråd ? eg har missa den. Dersom du har såpass vibrasjoner at du vurderer slike tiltak så tenker eg at det må være andre plasser skoen klemmer. Bak der så drar du jo bare skroget etter deg når du er på tur. Kan propell være for nært skroget ? For myke labber ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tenker det samme som Sæbø. Når det er vibrasjoner over propellen, kan du kanskje redusere dem litt med spant. Om det blir bra nok er vel meir usikkert. Har prøvd det samme og merka ikke at propellstøyen vart mindre. Løsningen vart større avstand til bunnen av båten. Det var plass på min båt til å øke avstanden, det er vel noe verre på din båt å få det til.

Link to post
Share on other sites

Enig med Sæbø og Nemo, du tar nok ikke problemet ved rota ved å stive av skroget for å dempe vibrasjonene. En mulighet er jo også at du har ubalanse i propellen. Kanskje det er verd et forsøk å sende den til Arendal for retting/avbalansering?

Link to post
Share on other sites

Vibrasjonen bruker å være på den siden av bunnen der propellen fjerner seg fra bunnen. Går ut fra at det er der du kjenner vibrasjonen. Kan du teste med en annen propell og er dette en høyre eller venstre propell? Jeg har en avbalansert høyrepropell til 40 mm aksling(reserve), den kan lånes for en test.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...