Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg sjekket linerariteten- sakene løper rett gjennom lagrene, så ville jeg sjøsatt og testet om det er OK. Faren for å jakte spøkelser er stor. Disse greiene her er ikke akkurat 'Rocket Sicence'.

Det er vel det som er planen nå. Jeg retter opp mot cutless lageret, og sjøsetter og prøver. Jeg kan alltids bytte flensen etter sjøsetting om det viser seg å være like ille som før. Det er fort gjort å jakte spøkelser når man ikke har erfaring og vet hva som kan tåles av avvik.....

 

Nå må jeg vel til å feire 17. mai straks....God 17. mai til alle!

/Baard

Link to post
Share on other sites

Slarken, som ref. til 40 mm aksling, har jeg fra 'kompetent hold'.

Den var god, den skal jeg lære meg :giggle: Men hvis de "kompepente" har rett i dette er det jo litt trist, for da må jo Bosvik tilbakekalle alle cutlesslager som er i butikkhyllene og bore dem opp 1,5mm (ikke ta meg for alvorlig nå Hulda :giggle::giggle: )

 

 

 

Det er fort gjort å jakte spøkelser når man ikke har erfaring og vet hva som kan tåles av avvik.....

Just presis, og det var egentlig det som var årsaken til at jeg opprettet denne tråden. Jeg kan ikke si annet at jeg har lært masse. Jeg har en del erfaring fra industrielt utstyr, men fra båt begrenser det seg til egen skute. Som Hulda har vært inne på lenger opp er det forskjell på en dieselmotor som står og rister på gummiklosser og en motor som er skrudd i en stiv stålramme.

Link to post
Share on other sites

Den var god, den skal jeg lære meg :giggle: Men hvis de "kompepente" har rett i dette er det jo litt trist, for da må jo Bosvik tilbakekalle alle cutlesslager som er i butikkhyllene og bore dem opp 1,5mm (ikke ta meg for alvorlig nå Hulda :giggle::giggle: )

 

 

 

Kan det være et cutlesslager til 1 1/2 tommes aksel?.

 

batmagasinet sier. En årsak kan være at cutlesslageret er slitt. Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen større, bør lageret skiftes.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt problemer med vibrasjoner i båten. Det ene kom fra propellen, for liten avstand til bunn, og det andre kom fra aksling/klemflens. Da det var plass til å forlenge aksling, gikk jeg for ny aksling. Klemflensen ble kontrollert og justert av verkstedet der jeg kjøpte akslingen. Feilen mellom flensene var opprinnelig 0.2mm. Etter montering av ny aksling er det ingen vibrasjon når man holder en finger på pakkboksen. Cuttlesslageret ble også skiftet. Det var trangt å få på akslingen, men det var lett å dreie akslingen. Brukte vann til smøring.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt problemer med vibrasjoner i båten. Det ene kom fra propellen, for liten avstand til bunn, og det andre kom fra aksling/klemflens. Da det var plass til å forlenge aksling, gikk jeg for ny aksling. Klemflensen ble kontrollert og justert av verkstedet der jeg kjøpte akslingen. Feilen mellom flensene var opprinnelig 0.2mm. Etter montering av ny aksling er det ingen vibrasjon når man holder en finger på pakkboksen. Cuttlesslageret ble også skiftet. Det var trangt å få på akslingen, men det var lett å dreie akslingen. Brukte vann til smøring.

For ordens skyld, jeg har montert helt nytt Cutlesslager i fra Sleipner i kompositt. Lageret er for 40mm aksling. Jeg skal måle slarken, men det får jeg ikke gjort før festivitasen er ferdig her :-)

 

Jeg tror også at 0,2mm er for mye avvik på akselflens, men jeg skal teste først. Det går imidlertid ikke å justere opp flensen min i dreiebenk, da den utvendige styringen sitter på girkassa, og det er ikke nok gods igjen i akselflensen til å dreie ny innvendig styring. Så om det skal byttes tror jeg det blir til en ny klemflens etter sjøsetting.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Flensen jeg har er jo laget for PRM. Når du skriver du har utvendig styring på flensen til gearkassa blir nok den jeg har feil. Er det borg Warner eller velvet du har?

Men måla er i hvert fall. Utvendig Ø 145mm, og styring Ø 76 mm. Kile er 12 mm bredde. Senter bolthull 120 mm. Styring blir da utvendig på flensen.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg tror også at 0,2mm er for mye avvik på akselflens, men jeg skal teste først. Det går imidlertid ikke å justere opp flensen min i dreiebenk, da den utvendige styringen sitter på girkassa, og det er ikke nok gods igjen i akselflensen til å dreie ny innvendig styring. Så om det skal byttes tror jeg det blir til en ny klemflens etter sjøsetting.

Da jeg monterte inn Centa fleksibekkopling fikk jeg beskjed om å rette opp til max. 0.1 mm. helllst mindre.

Og Sabb sier vel her "null " sitat "hvis blamålet kan føres inn med samme press rundt hele flensen

er motoropprettingen riktig""

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at 0,2mm er for mye avvik på akselflens, men jeg skal teste først. Det går imidlertid ikke å justere opp flensen min i dreiebenk, da den utvendige styringen sitter på girkassa, og det er ikke nok gods igjen i akselflensen til å dreie ny innvendig styring.

Det jeg mente er at avviket på 0,2mm ikke kan komme av glappet mellom lager og aksel. At det er for mye er jo også et poeng.

 

Dvs. at du har utvendig styrekrave på gearflensen og innvendig styrekrave på akselflensen? Det som går an da er å legge på en sveis og drei ned til den løper. Har gjort det mange ganger på annet utstyr som er under mål, f.eks. lagerpasninger. Men først bør du jo måle flensen på en sikker måte så du egentlig vet at den er eksentrisk. Synd du bor så langt unna, ellers kunne du kommet til meg å målt den. Jeg har tatt vare på akselbiten jeg brukte som dor.

 

... Sabb sier vel her "null " sitat "hvis blamålet kan føres inn med samme press rundt hele flensen

er motoropprettingen riktig""

Det er en god forklaring. Hvis man kjenner at bladsøkeren kniper eller lugger likt mellom flensene er man innenfor en hundredel eller to.

 

Det er imidlertid en forutsetning til for at det skal bli bra, og det er at begge flensene er helt rene. Fri for grader, rust, rusk osv., ellers blir det fort helt feil. Der slurves det nok litt. Det er fint å bruke en enkelhogd fil til å dra over flensene med. Fila må være helt ren og uten spon og legges på flasken inn mot flata på flensen. Det går også bra med 320 smergelpapir på fila eller en parallellkloss.

Link to post
Share on other sites

Dvs. at du har utvendig styrekrave på gearflensen og innvendig styrekrave på akselflensen?

Det er korrekt. Jeg skal se om jeg får fatt i et emne på rundt 40mm, men jeg har såpass dårlig tid nå at det er fristende å bare bestille en ny. Da kan jeg i hvert fall eliminere flensen som feilkilde...

/Baard

Link to post
Share on other sites

Det er en R&D kobling. http://www.randdmarine.co.uk/downloads/RandD_Shaft.pdf

Mange varianter som takler opp til 1500 hk.

 

 

Sørensen og Balchen er norsk importør. Kan også kjøpes fra f.eks ASAP supplies i UK.

Mange takk. Jeg tror jeg vil forsøke en slik samt en ny akselflens. Sørensen og Balchen selger vel bare engros, men jeg finner vel en forhandler området.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi deg fire sekunder teoribakgrunn på fleksible koplinger. R&D-koplingen vil kunne kjøre (men sett deg inn i spec.'en på denne koplingen) med maks 1 grad vinkelavvik, helst bør den ligge på 1/2 grad. Det er summen av vinkelavvikene som teller her. Evnen til å korrigere for parallelforskyving er tilnærmet null. Evnen til å ta opp torsjonssvingninger er begrenset. Om koplingen ryker, ser det fra bildet ut til at motoren og propellakslingen koples fra hverandre (men les spec.'en).

 

Merk at installasjon av en fleksibel kopling ikke bør foretas i den hensikt å kompensere for drivlinje som kjører på utsiden av toleransene. Når det gjelder demping av torsjonssvingninger, så er vanligvis ikke dette noe man behøver å bry seg om på de driftene vi har. Det som vil være bra med denne koplingen er at motoren vinkelmessig kan få lov til at 'dingle hit og dit' uten at den tar med seg propellakslingen. Du vil ikke tape noe på å sette inn en kopling. Men det er heller ikke sikkert at du vil tjene noe, om du har en skjult uregelmessighet i drivlinjen.

 

Hulda kjører et CV-ledd. Dette er også torsjonsstivt, kjører fullstendig vibrasjonsfritt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi deg fire sekunder teoribakgrunn på fleksible koplinger. R&D-koplingen vil kunne kjøre (men sett deg inn i spec.'en på denne koplingen) med maks 1 grad vinkelavvik, helst bør den ligge på 1/2 grad. Det er summen av vinkelavvikene som teller her. Evnen til å korrigere for parallelforskyving er tilnærmet null. Evnen til å ta opp torsjonssvingninger er begrenset. Om koplingen ryker, ser det fra bildet ut til at motoren og propellakslingen koples fra hverandre (men les spec.'en).

 

Merk at installasjon av en fleksibel kopling ikke bør foretas i den hensikt å kompensere for drivlinje som kjører på utsiden av toleransene. Når det gjelder demping av torsjonssvingninger, så er vanligvis ikke dette noe man behøver å bry seg om på de driftene vi har. Det som vil være bra med denne koplingen er at motoren vinkelmessig kan få lov til at 'dingle hit og dit' uten at den tar med seg propellakslingen. Du vil ikke tape noe på å sette inn en kopling. Men det er heller ikke sikkert at du vil tjene noe, om du har en skjult uregelmessighet i drivlinjen.

 

Hulda kjører et CV-ledd. Dette er også torsjonsstivt, kjører fullstendig vibrasjonsfritt.

Hei Hulda,

 

Tanken er ikke å forsøke å kamuflere feil i opprettingen eller drivlinje utenfor toleranse, men forsøke å få en så vibrasjonsfri båt som mulig. Jeg kommer til å anskaffe ny akselflens i tillegg. Girflensen har jeg målt. den er strøken. På en slik båt som jeg har er det dessverre svært begrensede muligheter for å montere et CV-ledd uten å mer eller mindre bygge om hele båten i akterskipet. Jeg kan leve med litt støy, men de vibrasjonene vi har hatt et par sesonger har ikke vært bra. Kan vi komme ned på det halve er det greit. Jeg har kostet på 100K+ på tre år nå, så noen kroner til nå kan jeg spytte inn for å forsøke å få dette bra. Om ikke jeg finner ut av det nå i år blir det enten å leie inn en proff eller å selge båten å kjøpe en annen, men jeg har tro på at alt som nå er gjort gjør forholdene bedre.

 

I morgen blir det bestilling av deler, så får jeg trolig montert og rettet inn på nye deler før sjøsetting. Håper på å være i båten uten å holde i verktøy i pinsen, men det begynner å spøke for det nå....Men alt er bedre enn i fjor, da var jeg på vannet 4. juli.....

/Baard

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nye 45 mm akslinger fra UK for 5 år siden. Mener de kostet 700 pund stk og propellene 450 pund. Så det går an å bytte ut uten å blir fullstendig ribbet, dersom vibrasjonene er så graverende at du virkelig må skifte drivlinjen. Men vibrasjonsfritt er det vel kun frl til de første rurene har grodd mot solsiden...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det jeg mener. Forholdet er at en fleksibel kopling nødvendigvis ikke vil dempe vibrasjon. Men en fleksibel kopling kan være medvirkende til å gi vibrasjon. Så slik som drivlinjen din er pr. dags dato antar jeg et det ikke vil avhjelpe å montere inn en kopling i eksisterende drivlinje. Hvis akslingen din går som et hoppetau vil det riste uansett kopling. Når du skifter aksling (og monterer kopling), vil jeg anta at saken er biff.

 

Eksempelet med CV-ledd er å fortelle at torsjonssvingninger i en båt nødvendigvis ikke er noe problem. For CV-leddet som Hulda har, vil kjøre torsjonssvingningene fra motoren rett gjennom systemet. Dessuten kan vibrasjoner oppstå som følge at resonansen i systemet treffer eksempelvis gearets egenfrekvens.

 

Forholdet er at du ikke kan bedømme hvilken type vibrasjon du har. Men har båten fungert tidligere med samme motor/gir/propell, så burde den kunne fungere perfekt igjen.

 

Rette en skjev aksling må være omtrent umulig. Mener du skrev et eller annet sted at akslingen hadde vært inne til retting.

Link to post
Share on other sites

Rette en skjev aksling må være omtrent umulig. Mener du skrev et eller annet sted at akslingen hadde vært inne til retting.

Hei igjen. De målingene jeg har gjort til nå antyder at det er akselflensen som er ute av senter som igjen resulterer i at akslingen går som et hoppetau som du sier :giggle: Akslingen har vært hos Sleipner til retting, og jeg håper at den da er innenfor akseptable toleranser. Å bytte hele akslingen vil være det siste jeg forsøker. Nå vil jeg forsøke med ny klemflens til akslingen først og fremst, og i tillegg kunne jeg tenke meg å prøve en slik fleksibel kobling i fra randdmarine i tillegg. I og med at jeg har strak aksel rett inn og en motor som står og hopper på 4 gummifester ville jeg tro at det kan ha en effekt.

 

Jeg kan dessverre ikke si noe om hvor vidt fremdriftssystemet har fungert godt eller dårlig tidligere da det aldri har fungert særlig godt mens båten har vært i min eie. Jeg kjøpte båten med skjært girkasse. I ettertid viser det seg at det har skjedd flere ting med båten som ikke ble opplyst av tidligere eier til meg, men jeg fikk den såpass rimelig at jeg har kjørt på for å få det bra. Så får vi se hvordan det går.

 

Det er i hvert fall utrolig nyttig å kunne lufte ting litt i dette forumet.

/Baard

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg har strak aksel rett inn og en motor som står og hopper på 4 gummifester ville jeg tro at det kan ha en effekt.

 

 

 

 

Står motoren og hopper når den ikke er innkoplet også?

Er gummilabbene hele?.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Står motoren og hopper når den ikke er innkoplet også?

Er gummilabbene hele?.

Hei :-) Det var ment ironisk, fordi det ble beskrevet slik litt lenger opp i tråden her. Jeg har montert nye gummilabber i år, så de bør være hele. Motoren hopper jo ikke, men den vil jo aldri stå helt i ro, dermed vil jo heller aldri opprettingen være 100%. Det kan vel muligens en slik fleksibel kobling bøte på..??

/Baard

Link to post
Share on other sites

Absolutt, du har ingen ting å tape på det. Men en kopling vil ikke kompensere for eventuelle maskineringsfeil. Slik du beskriver med å bytte eksisterende flens (nav) med en klemflens, burde nå gi en akseptabel drivlinje frem til gearet. Og da vil en kopling kunne være med å dempe opprettingsfeilene som naturlig oppstår under fart.

 

Jeg har blant annet vært borte i en del tilfeller der gearet har raklet/bråkt mye på visse turtall. Om man endrer massen (vekten) slik at man havner utenfor systemets egenfrekvens, så forsvinner hele problematikken. Slik jeg forstår er ikke dette tilfelle her. Spent på å høre resultatet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...