Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Du må berre tørre å satse litt, så blir du vane med rattinga til slutt? Min e utrolig stabil i full galopp, har hevet min max opp på hulla, kan de er berre eg som har fått skikkelig dreisen på rattinga, men er ikkje så masse ratting som skal til på min i 48 knopp?

Link to post
Share on other sites

hadde jo forventet at du skulle bikke 40 før den begynte å bli uregjerlig (eller som det sto i en annen tråd om overmotorisert GH "som en smørklatt i ei varm steikepanne"  :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, og på en helt ny teflonpanne ;)

 

Hadde sterk mistanke om at den ble slik, var borti tendensen med 60hk. Med lift og hev forsvant det helt.

 

Er blitt for gammel og er ikke like kul som ungdommen som ratter rundt som om det var deres siste time... :eek:

Får se om jeg får den mer stabil etterhvert :)

 

Og forresten, all fart som er oppgitt i denne tråden har ikke pålagt noen som helst slags lureknop!!

Link to post
Share on other sites

Hehe! Men ser gjerne en tendens til noen kan legge på litt.. :)

Med sola i ryggen, kjøttkaker til middag og nedoverbakke så klarte en xx knop ;)

 

Velvel, var ikke hintet til noen! :)

Poenget var bare at jeg har målt ærlig!

 

Kappkjørte med vannscooter i går...ble tidlig god natt for min del desverre.. :)

Får heller skryte av at min båt er bedre å fiske fra enn scooteren!

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vannscooter hvor jetpumpa suger skroget ned i vannet og framover gir nok en helt annen stabilitet i fart enn en stor propell som gjør alt den kan for å løfte skroget ut av vannet ...   (mindre fart pr hk da men..) 

 

ja man ser jo noen , fart oppnådd 1 gang under 110% optimale forhold -> "den gjør __ antall knop".. . (da sier jeg heller , har hatt xx knop , men til vanlig gjør den yy) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vil ikke si at noen snakker om lureknop - men at muslingen (og weslingen og fjordlingen) begynner å vippe og vandre ved rundt 41-42 knop er helt vanlig (båten begynner å komme så mye ut av vannet at den følger propellen). At den er "utrolig stabil" i 48 knop tolker jeg kun på en måte, det er noe feil med målingen! Når den passerer 45 -46 knop kommer den kjente nesedukken (dette er noe som skjer med både Wesling, musling, fjordlingen og de fleste andre skrogene til linge) og da er det ingenting som er stabilt lenger. De båtene som går race med fjordlingskrog er gjerne lagt ballast på, samt at kartleser flytter på seg underveis for å hindre at nesa går ned igjen.

 

Det å fly lingebåt er noe som tar tid å lære seg - og den ene tingen man virkelig lærer seg er at ingenting er "utrolig stabilt" i over 45 knop :)

 

Bortsett fra det - imponert over alt trådstarter har gått igjennom for å få fart på båten!! Fikk faktisk så lyst på Musling at jeg gikk inn på finn og søkte igjen :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

vil tippe "utrolig stabil" er relativt ment...? 

 

Og det med fart / stabilitet kommer jo mye an på rigging og propellvalg   Er noen her som har jobbet litt med det ser det ut til: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De båtene går dessverre ikke i regattaen lenger - de fikk forbud etter at den ene dro rundt sin egen akse (man ser den ene sliter med balansen på vei inn mot vending). Men - de gjorde godt over 50 knop og tøft med xr2 motor!! :) det går fortsatt to fjordlinger (av den typen med det nye overbygget) i tvedestrandsregattaen, men mener den raskeste av dem har 90 hk.

 

Edit: ser forresten nå at de skal arrangere vm i fjordling i Flostaregattaen om to uker - da kan det jo hende at man ser noen ville kombinasjoner igjen :)

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Takk for skryt!! :)

Det ligger noen timer med lesing, samt litt skruing bak det her. Takk til all hjelp her på båtplassen!

 

Litt av meningen med hele greia er å ha det morro, og samtidig forske på hva som skjer med propellbytte og heving i forskjellige nivå.

Kunne selvfølgelig gått rett på mål med propellaksel i senter med bunn og Chopper 24p eller noe slik, men båten er ment til å kunne brukes til andre ting enn søken etter toppfart.

 

Heving hjelper uten tvil på Chine Walk.

 

Kanskje litt barnslig å frese rundt i Musling, men det er utrolig morro, blir som å gå i ungdommen igjen! Ikke koster det skjorta heller!

 

Det er ikke til å gjemme under en stol at Muslingen har gode sjøegenskaper. Har testet den i både havdønninger og vindskavl.

Men skulle helst hatt en lett gammel 2t 30-40hk for kjøring i litt mer sjø, samt lingehest, den er noe baktung no.

 

Muslingen ble valgt som et alternativ til vannscooter og RIB for å ha det morro. Også er det litt Linge i hjertet da! :)

 

Fjordling VM skulle jeg gjerne reist og sett!! Men er veldig langt unna. Kanskje jeg får med meg en eller annen og hopper i bilen :)

Skal du kanskje ned å se på ivar?

 

At båten skjærer ut når en drar av har med sprutlistene i baugen å gjøre mener jeg.

Jelingen hadde samme problemer og sprutlistene ble ombygd.

Et bilde her:

 

bilde

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe - som Risørgutt er det godt å se Risørflagget på dørken i den Fjordlingen :) Når du ser klippet hvor han styrer båten ser du hva jeg mener med at ingenting er "utrolig stabilt" i over 45 knop :) Men - det var mannen som hadde lært å fly lingebåt!

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Du har nok lært deg å ratte ja Tikkakjell :)

 

Ser det godt på flmen med fjordlingen at det rattes godt ja! Hadde vert fint med fotgass og skikkelig styring!

 

Kjører jo no med 22" Chopper. Den er 14" i diameter, mulig den store diameteren ikke akkurat hjelper på chinewalk...?

Skal teste med 22" Laser også :) Denne mener jeg i farten er bare 13" diameter på, og det er jo ganske lite.

 

Fjordling kunne jeg godt ha tenkt meg! Mulig jeg hadde gått for en 18foter for å få en lytt nyere båt. Hvordan er 18 foteren opp mot 17?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...