Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Var ikke PT på den jeg prøvde heller, kjørte også stort sett i 3.hakk. Sier sitt om balansen i dette skroget at den funker såpass bra uten, Hadde en Bella 440R med 40hk , den ville vært håpløs uten powertrim

 

På gromlingen så monterte jeg en ekstern enhet , CMC PT-130 , fungerte kjempefint bortsett fra når releene ramla nedi sjøvann :)

 

ballast i planende båt er siste utvei etter min mening, mye bedre da å plassere tanken under midttofta og batteri i styrekonsollen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke alltid like enkelt å få alle egenskaper i en og samme båt. Å flytte batteri og tank vil hjelpe noe, men sitter fortsatt helt bak. Ballast er fyfy for toppfart og drivstofføkonomi, men hjelper på gammel viten om at baugen bør ned når en kjører i motsjø. Samtidig så "rir" jo Muslingen ganske kraftig rett over planingsterskel, i hvertfall med det oppsettet som jeg har. Dette hjelper nok ballast på også.

 

Tross nevnte punkter, og at den ikke er selvlensende, så synest jeg at det er en fantastisk morsom båt med stort fartspotensiale i forhold til størrelse! Rett og slett en perle fra Linges tegnebrett! :)

 

 

Hvordan opplever du Ivar Gromlingen opp mot Musling?? Gromling er vel en krympet Wesling? :)

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Muslingen er noe for seg selv vil jeg si, måten den takler bølgene på er imponerende. Wesling/Gromling gjør det ikke like bra selv om de er større

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok!? Hmmm..

Merkelig :crazy:

 

Jaja, det er no uansett noe spesielt med disse fartsbåtene fra Linge!

Det står respekt av Stormer Marine som har tatt videre arven og produserer disse!

Håper de vil klare seg mange år fremover til tross for at båtprodusenter går konkurs en etter en her i landet..

Stormer Marine har i hvertfall noen flotte produkter å være stolt av! :smiley:

Hadde jeg ikke kjøpt den jeg har, hadde jeg kanskje faktisk kjøpt en ny!

Link to post
Share on other sites

har diskutert det med en kamerat som også er Linge-fan , vi har kommet fram til at det er noe med lengde/breddeforholdet på Musling - og Fjordling som gjør at de oppfører seg så bra. Wesling/Gromling blir buttere og bredere i forhold til lengden

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke lov til å legge ut bilder av de forskjellige skrogene så får heller legge ut linker til sammenligning:

Musling:

http://finncdn.no/mmo/2011/5/6/4/243/727/34_1880688640_xl.jpg

Wesling:

http://stormermarine.no/bildearkiv/490v1-03.jpg

Fjordling:

http://www.annonsborsen.se/search/image!raw.jspx?advert=750784&indexImage=0

Gromling:

http://img3.autodb.no/autoimg/7819229_720x0.jpg

 

Synest at Fjordling og Musling er forbausende like :)

Link to post
Share on other sites

Da var "ny" "brukt" propell montert. :)

Det er en Ballistic 21". Dele nr. på den er 335133.

Denne propellen passer vel i utgangspunktet best på Mercury, men går å montere også på Yamaha.

Jeg måtte fjerne en skive for å få propellmutteren langt nok inn slik at jeg fikk på låsesplinten.

Måtte også fjerne en liten bit på sinken da bladene på propellen tok borti denne.

 

Her er en oversikt på Ballistic propeller:

 

http://www.progressing.no/propell/miubkatalog.pdf

Link to post
Share on other sites

merc propeller skal kunne brukes på yamaha ja, men da med rett thust washer / skiver. Den du tok bort var kanskje den minste skiva rett under mutra?

 

Fins også trimfinner å få tak i som har mer plass for propeller med mye rake

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg var litt usikker på dette med skivene..

Var i kontakt med først Ravns Garage og så med Progress for å spørre om jeg måtte ha en annen skive mellom propell og undervannshuset.

Ravns viste ikke helt siden de ikke leverer Ballistic.

Hos Progress mente de jeg kunne bruke den som den er så lenge jeg fikk på låsepinnen til mutteren. De sa at noen av "bossen" på propellene var litt lenger.

 

Det er den minste (men tykkeste) skiven som stod rett innenfor propellmutteren jeg har fjernet.

Resultatet er vel at hele propellen står litt lenger ute enn med original propell.

 

Finnes det kanskje en bedre løsning med en annen skive (spacer) mellom propell og undervannshus??

Link to post
Share on other sites

Siden tråden først er opprettet..

 

Hvor høyt kan motor heises uten water pickup?

Er det mulig å kjøre med Cleaver uten pickup?

 

Min motor er heist ca 5-6cm slik den er no når den står ett hull opp. Plugg til waterflush der evt. pickup tilkobles står selvfølgelig bom fast..

 

Hadde jo vert morro å prøvd med Cleaver! :) Eller blir det bare tull..?

 

http://m.youtube.com/watch?v=hOkWhSVSrfY

http://m.ebay.com/itm/150935083389?nav=SEARCH&sbk=1

Link to post
Share on other sites

Så lenge du ikke heiser så mye at "gjellene" (vann inntakene) på undervannshuset, havner over vannstrømmen ved kjøring er du innafor.

 

Selvfølgelig kan du kjøre cleaver med motor lenger ned. Men kan hende den går for tungt i vannet eller bare spinner i eksosen.

Jeg sliter med å få Wesling'n i plan med cleaver (14x26 hvis jeg ikke husker feil), den bare spinner før jeg klarer å får opp farten på båten. Tar for lang tid å tømme tunnelen og komme opp i plan. Det problemet vil du evt ikke få på en med eksos igjennom bosset.

 

 

En pickup er kun snakk om noen få hundrelapper, og det er en billig sikkerhet for å hindre at motoren går varm. Og den wash skruen er helt sikkert i messing, så den borrer du ut på null og niks.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig svar NoWak. :) Meget flott båt du har!!

 

Min har lukket tunell, men disse båtene er joe treig nok i plan alikavel..

Forstår det slik at en "Through Hub Exhaust" vil være bedre egnet?

Det er vist noe som heter "Semi Cleaver" også,

Kanskje disse er lettere å ha med å gjøre?

 

Hadde jo vert greit om båten kunne brukes med 3-4 personer fortsatt..

 

Ser at min er nok helt i grenseland med kjølingen som den er, så bør vel nesten uansett montere pickup!

 

Tilfeldig semi cleaver propell fra Ebay:

http://www.ebay.com/itm/BRP-Evinrude-40-75-HP-Outboard-Racing-3-Blade-Semi-Cleaver-Propeller-11-25-X18-/151164439890?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item23321a4d52&vxp=mtr

Link to post
Share on other sites

ville fått powertrim på motoren før jeg hadde satt på cleaver propell. Og til en båt som skal brukes litt mer variert ville jeg helt klart gått for en grei thru hub prop.

 

(og ikke for å mase :giggle: , men båten er ikke spesielt treg i plan med gunstigere vektfordeling)

 

Ville også montert vanntrykksmåler før pickup - samt turteller, blir mye mindre gjetting mtp propellvalg.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cleaveren er laget for å gå over vannet med halve propellen. Så den skal skjære seg ned i vannet og kaste vannet bakover. Derfor den skarpe kanten på angreppsiden av propellen for å kutte seg ned i vannskorpen. Og de tykke bladene for ikke å bli utsatt for metalltretthet ved stadig å få fleks i propellbladene når den treffer vannet fra å ha vært i den delen av rotasjonen med mindre motstand som luften utgjør. Og den har mindre rake enn vanlig ettersom en overflatemontert propell ikke klarer å løfte baugen - og påfølgende mer hekkløft.

 

Så den er mindre effektiv enn en "vanlig" propell når den opererer i vannet. Både sugesiden av propellen, den store tykkelsen og den skarpe angrepssiden av propellen er ikke effektiv når den går helt i vann.

 

Ellers:

Ballistic liker ikke å gå høyt med deler av propellen i luft. Prøvd ulike med motorlift og ulike høyder på motoren og det ble ikke mer fart med høyere løft. Til forskjell fra en del andre propeller med bedre grep - og både dobbel og enkel cupping. Ballistic har jo ikke cupping.

Link to post
Share on other sites

Kommer frem mye nyttig her! :)

Som sagt, det hadde vert veldig artig å prøve med Cleaver!

 

At Ballistic kanskje ikke er det ultimate er jeg klar over. Kanskje den er litt oppskrytt..

Men, trodde at "cupping" var at enden av propellen var "vridd" for å skubbe/suge mer??

Trodde derfor at Ballistic også var cuppet..? :saint:

 

Cleaver gir vel lagrene i undervannshuset skikkelig "pryl" også med å gå inn og ut av vannet?

Link to post
Share on other sites

jeg vil nå si at den er cuppet:

http://www.boatbandit.com/michigan-wheel--ballistic-stainless-steel-propeller-6111.aspx

 

ellers, ikke alle propeller som fungerer i alle settinger , for noen funker ballistic bra, andre har bedre resultater med andre typer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Power tip som Ballistic er alene om, sier de selv er med cup. Men måler du propellen som jeg antar dere har, skal en cup ha 30mm dia på "vippen" og den skal være såpass stor at dette lar seg måle - det er ca 3-5mm lengde for å gi effekt. Det har ikke Ballistic. Den har heller ikke dobbelcup dvs cup på avslutningen av bladet fra hub og utover.

 

Cup skal gi bedre grep ved høyere montering - det gir ikke Ballistic. Så om noen mener den har cup - mål det eller prøv det.

 

Men den er god til sitt bruk. Og til noen båter - slik at det er vel en "midt på treet" propell. Bedre grep enn alu, men ikke den du optimerer en båt for å få maks hastighet, baugløft eller annet...


 

Cleaver gir vel lagrene i undervannshuset skikkelig "pryl" også med å gå inn og ut av vannet?

 

Cleaver gir giret juling og høy belastning. Når du kjører fordi propellen belaster akselen med slag og skjevt - og ettersom du har en propell med høy stigning og gjerne stumt nav blir det kuling når du setter den i gir. De fleste tar av startsperre og starter motoren i gir for å spare giret...

 

Men som sagt - du må ha rett balande i båten for å få propellen og båten den til å gå riktig, skrog med liten motstand og høy montering. Det ventilerer fryktelig for det kommer i plan... med mindre du har motorheis...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...