Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

husker ikke hvor du holdt til, men ... tror jeg hadde blitt fristet til en liten testtur før det - lenge å vente ellers :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Det var nok desverre ikke så enkelt som bare å skifte tennplugger nei.... Dårlig kompresjon på øverste sylinder..uff.

Fikk tak i brukt Powerhead som no er montert og har hatt i gang.

Ser lovendes ut så langt, venter på termostat og pakning så blir det forhåpentligvis sjøsetting igjen! :)

Link to post
Share on other sites

straks lettere å få tak i powerhead etter at hk avgiften forsvant (12000 i avgift ellers....!)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Samtidig har ladelikeretteren tatt kvelden...

Den gamle ser slik ut og er ganske kostbar:

bilde

 

 

Jeg gikk for billig løsningen og kjøpte en slik på eBay:

bilde

 

Det er vanlig likeretterbro som en finner bl.a. i radioer.

Min er merket med 50A og 1000v og kostet noen få norske riksdaler.

 

Har bare testet på tomgang enda men den lader batteriet.

Anbefaler ikke å bruke en slik likeretterbro sånn helt uten videre, men i mitt tilfelle ser det ut til å fungere bra.

Link to post
Share on other sites

Da var båten komt på sjøen igjen og har holdt ut en time så langt med nytt Powerhead! :)

 

Har solgt Yamaha Highspeed propellen, men siden jeg først har begynt å teste forskjellige propeller, så fikk jeg tak i en rimelig Michigan Apollo 13x21" 993146 som jeg har montert på.

Har senket motor 2cm så den står med kav.plate ca 10cm over bunn. 

Er litt spinning før farten er komt opp men fungerer egentlig ganske bra.

 

Farten har jeg ikke målt enda.

Link to post
Share on other sites

Og så lenge en driver med tekniske duppeditter så er det alltid "NO FREE LUNCH"!!

 

Likevel er ikke denne problemstillingen så stor men:

 

Sliter med for kort vandring på gasskabel slik at når jeg justerer så er tomgang fin, men får ikke full gass.

Skal jeg ha full gass så er tomgang for høy.....

 

Har åpnet remote kontrolleren men finner ikke noen justeringer der som hjelper på dette..

 

Noen gode hjelpere der ute..?

Det er fortsatt snakk om Yamaha 60 2-t

Link to post
Share on other sites

ta av luftfilterboksen, sjekk at gasspjeldene åpner fullt

(om jeg ikke husker feil så åpner disse fullt lenge før du har full gass - resten av gassen gis med å gi på mer fortenning)  

 

du har jo byttet powerhead , mulig noe ikke ble montert 100% rett justert?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

703 fjernkontroll ja.

 

Gasspjeldene i forgasserne åpner ikke helt nei, bare nesten. Da er samtidig tomgangen for høy.

 

Tror du husker feil, fortenning først, så kommer forgasserne :)

 

Ja, har jo skrudd litt i forbindelse med bytte av Powerhead :)

Jeg fikk tak i et brukt Powerhead som var nesten komplett.

Det jeg flyttet over fra gamle Powerhead som var gåent var forgassere og CDI boks.

Kan det vere noe med disse "styrearmene" som beveger seg og stiller forgasserne og tenning når jeg gir pådrag på fjernkontrollen??

Link to post
Share on other sites

bare et skudd i blinde : gasskabelen står som den skal i den "gaffelen" som holder den på plass der den går inn på motor i den gummiklossen?

 

har erfart at når man er gira på å få koblet opp alt så man kan få båten ut , så er det lett at en og annen slik småting glipper litt 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nokk en gang død Yamaha.......uff.

Denne gangen var det "statorspole" under svinghjul. Manglet gnist på syl. nr. 2.

Heldigvis hadde jeg liggende spole fra gamle powerhead så etter mye krangling med å få av svinghjul så skal den være ok.

Har ikke hatt tid til å sveive i gang enda, men håper den går! :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...