Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

er vel normalt at det spinner litt fra start når eksosen kommer ut over bladene, og det hjelper nok for å få opp turtallet og komme i plan om man kjører med stor stigning

 

blir interessant å høre hva du får av fart med denne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har rett i det Ivar at den er litt bedre å få i plan når den spinner slik. :)

 

Jeg har tidligere ikke prøvd å skryte på meg fart, men på Søndag ble jeg antatt til ca 40 med Ballistic.

Tipper noe det samme med Chopperen.. time will show (vanskelig å føle seg til en evt. knop ekstra..). Burde kanskje hevet et hakk eller to for å få full effekt av denne, men viser seg at den fungerer litt dypere også slik jeg har den no. Kan trimme ut et hakk (nest øverste) til uten at det slipper omtrent i det hele tatt. På dette hakket spant Ballistic hele tiden bortsett fra på full guffe.

 

Ser no mer av problematikken med å ikke ha powertrim med Chopper propellen siden den har bedre grep.. :worry:

men alt i alt så liker jeg Chopperen! Kan anbefales selv om jeg ikke vet turtall..

Link to post
Share on other sites

... har du ikke smarttelefon med gps så du kan laste ned en speedometer-app..? som du sier, ikke særlig nøyaktig å kjenne/anslå fart bare på gefühlen

 

powertrim: en slik er jo et alternativ: http://www.ebay.com/itm/Tilt-N-Trim-Atlas-Pt130-With-Gauge-/281310467570?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item417f6915f2&vxp=mtr

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg har en variant av den, men den er ikke i bruk for tida - blir for mye knot med styringa på Weslingen. Litt setback gjør heller ingenting for farta =)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tilbake til start....

På igjen med Ballistic og senket motor ett hull mens båten lå på sjøen. (kav. plate ca 6cm over bunn)

Blir litt spinning da men er best allround.

Chopper og Yamaha Cleaver er meget gode propeller men jeg fikk nok ikke utnyttet fullt ut potensialet siden jeg ikke har lift og ikke power trim.

Disse er da til salgs! :)

Link to post
Share on other sites

Hei tkb!

 

Siden jeg tok mal og fikk sydd etter denne så kan det jeg betalte være både dyrere og billigere enn det som er prisen i dag.

Send en mail til Alf Hansen så svarer de deg sikkert! :)

Her er link til kontaktskjema:

http://www.alfhansen.no/Kontaktoss.aspx

 

Jeg har brukt havnepresenningen i sommer og er kjempe fornøyd!

Fint å slippe å øse, og kunne reise vekk fra båten uten å bekymre seg! :)

Link to post
Share on other sites

Aha! Det er et problem ja! Jeg lekte detektiv både vel og lenge for å spore opp originale maler! Det endte med at jeg måtte lage selv! Bor du i nærheten av en seilmaker som kanskje kan hjelpe deg? Eller du kan kanskje lage mal selv? Litt vanskeligere når knappene må treffe da men...

Link to post
Share on other sites

Og siden dette ikke minst er blitt en laaaaang propelltest tråd etterhvert...

så har jeg endelig hørt på Ivar sitt råd på første side og skaffet en Powertech NRS3 13,25x19". Denne skal vere mye lik Turbo1 og/eller Mercury Laser.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/powertech_nrs3.jpg

http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9907/powertech_nrs3_stainless_propeller_yamaha.html

 

Testing blir senere da jeg ikke fikk tid i dag :)

Link to post
Share on other sites

Da fikk Powertechen seg en liten runde. 34 knop ble dommen... Hadde trodd denne skulle gå fortere.

Det er med heving 3hull (6cm) og trim på 3.hakk. Testet og 4.hakk men begynte da å spinne litt mer.

Denne propellen har bra grep.

 

Min konklusjon er at jeg får best fart med Ballistic med nevnte heving. Den har jeg ca 36knop med. Den spinner noe men kan fint brukes, og er best allround.

Hadde jeg hatt brakett/lift og powertrim så hadde nok konklusjonen blitt litt annerledes. Chopperen må nevnes som en meget god propell!

 

Etter mye morro med propell kjøp, bytting og testing tenker jeg at jeg gir meg her og bruker Ballistic. :)

Håper noen finner tråden til nytte! Det er i hvertfall bare å spørre!

Link to post
Share on other sites

ja, med powertrim så ville det helt sikkert vært mer å hente. Men hadde likevel ventet at du skulle klare mer enn 34-36 knop. Gromlingen fikk jeg vel 36-37 knop med før den fikk powertrim

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, det er litt rart det her, men får skylde på motor som er 27 år gammel..

Mulig bunnstoff ikke er optimalt.. har brukt Jotun Nonstop selvpolerende, men noe må på når båten ligger ute over halve året! Den er vel litt grodd nå.

 

Jeg har hatt 37,3 knop på max speed med Ballistic, men det var med noe medvind! De andre kom bare til 35 komma ett eller annet.

 

Kanskje jeg burde senke helt ned og prøve med alupropell..? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...