alfaalfa Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Jeg ville søkt etter en heis med grunnest/kortest mulig set-back. Du får fort feil balanse i båten om du har motoren hengende så langt ute bak båten. Båten er lett... Jeg hadde 4,5" setback heis på en 23" m.lett rib (350kg tørr) med 150hk E-tec på 192 kg, og jeg merket forskjellen. Den var helt perfekt balansert før heisen, men etter heisen måtte jeg flytte anker helt frem i piggen og en reserve bensintank så langt frem i midtkonsollet jeg fikk til. Det hjalp, men fremdeles ikke heeelt perfekt lenger. Men så kunne jeg kjøre i 18 knop og ikke røre gassen og få den til å gå 38 knop bare ved å heise motoren (har vitner!) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 8.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Var vel egentlig en slik Bobs sak jeg tenkte på før jeg fant målebåndet og gikk ned til båten.. :) Tar opp igjen dette bildet for å forklare nermere: https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10884/70_1746782459.jpg Med setback vil styringen møte i akterspeilet. Om jeg heiser motoren såpass at styringen går over tipper jeg at jeg fortsatt vil få problemer når jeg skal vippe opp motor. Må heise MYE for at dette skal gå. Hovedproblemet er derfor avrundingene på speilet ned mot standard motorfeste. For å få hele styringen bak speilet må jeg opp i over 20cm eller 8" setback. Det er sikkert vel mye..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 9.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2013 Alternativ 2: Kan også heise motor 20cm eller mer….. Da må det nok til en rimelig heftig Cleaver sak.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Desember.2013 Del på Facebook Svart 9.Desember.2013 alternativ 3: justere med vinkelsliperen slik at det ikke blir konflikt mellom akterspeil og styring :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 9.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2013 alternativ 3: justere med vinkelsliperen slik at det ikke blir konflikt mellom akterspeil og styring :D Oh yeah! For de med arbeidslyst! :) Alternativ 4: Og det kan faktisk funke!! Enkelt og greit! http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-mg/adjustable-boat-engine-brackets-jack-plates-25204-6161187.jpg Må to ekstra hull i speilet men det er ikke store problemet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2013 10mm waterpickup montert, mye lik som NoWak sin :) Ellers har jeg vel gått litt vekk fra tanken på lift eller brakett. Ved full heising slik som den er i dag får jeg kavitasjonsplata ca 10cm over bunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Eh.. mente jeg har mulighet til å heise 10cm, står fortsatt med 5-6cm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 Gammel artikkel men litt morsom likevel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=238719 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Desember.2013 Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 - Kronprinsen må svare for seg, men det er ikke uten grunn at Veritas har satt en slik grense. Vår holdning er helt klart at man ikke skal ha større motor enn båten er konstruert for, fastslår generalsekretær Jan H. Syvertsen i KNBF. Mener at Jan H Linge i sin tid konstruerte båten for opptil 50hk. Men på den tida var veritas-reglene temmelig strenge - idag tipper jeg båten ville blitt godkjent for 50, eller iallefall 40hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 Mener jeg har lest en plass at konstruktøren selv var blitt sett under montering av en 80hk på Muslingen. :) Gammabusa er vel å reine som krigsforbryter med 140hk. Det er vel en økning med 400 prosent i forhold til Veritas godkjenningen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Desember.2013 Del på Facebook Svart 26.Desember.2013 hører vel med til produktutvikling å finne ut hvor grensene går og hvor mye marginer man har å gå på :) Har også sett et utklipp et eller annet sted, hvor Linge selv sitter i en Musling 12 med 60hk, preppet for å kjøre race i en eller annen standardklasse. Gikk visst rundt 50 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 50 knop ja... Er det Michigan Match eller Vortex du har på Gromlingen Ivar? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Og for de som lurer på hvordan det gikk med Ballsistic 335133 (som egentlig er til Mercury) på min Yamaha med 15 tenners spline: Fikk tak i Thrust Washer (stor skive som er fremfor propellen) med Mercury dele nr. 12-853555 Denne ser ut som den passer bra på Ballisticen. Tidligere fjernet jeg den tykkeste skiven bak med propellmutteren. Nå står den tykkeste der mens den tynneste er fjernet. Dette for å få på låsesplinten. Thrust Washer som jeg har brukt tilhører Mercury Flo TorqII Hub Kit med dele nr. 835272Q1 Jeg bestilte like godt hele hub kittet så har jeg mulighet til å bruke Mercury propell om det skulle bli aktuelt (var ikke så me dyrere enn bare Thrust Washer) Bestilte hos Ravns Garage. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 var en michigan match. Fikk ikke rett turtall originalt , men et lite besøk hos winrace gjorde susen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Ok! Michigan Match er vel mye lik som Yamaha sin standard propell? Ser i hvertfall slik ut: Yamaha 21K: https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/ba_yamaha-194x260.jpg Michigan Match 21": https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/877.jpg Disse har vel en form som kalles "Semi-Cleaver". Jeg har en slik 21K Yamaha propell, men har ikke testet den. Noen fordeler/bakdeler med disse? At de heter semi-cleaver går jeg ut i fra har ingenting med cleaver overflatepropell å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2014 (redigert) Kanskje en av disse propellene hadde vert noe å prøve i fremtiden.. : http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9907/powertech_nrs3_stainless_propeller_yamaha.html Eller denne som vistnok skal vere mer aggressiv: http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9900/powertech_ptr3_stainless_propeller_yamaha.html Er forresten Winrace forhandler av Powertech? :) Redigert 18.Januar.2014 av oks81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Tenkte å heve motoren ett hull i dag, men måtte gi opp... Gikk løsmed biljekk under finnen, men etter et par jekk kom det sprekker i finnen. Denne har tydeligvis vert sveist en eller annen gang og er nok ikke like sterk lenger.. Brukte saksejekk til denne operasjonen, men det er heller ikke å anbefale. Garasjejekk er nok tingen, eller best av alt: krane eller talje!! Jaja.. ikke så galt at det ikke er godt for noe. Fikk i hvertfall tettet rundt bolter med sikaflex så det ikke trekker vann inn i akterspeilet. Om finnen holder seg på under kjøring? Vi får se til sommeren. Akkurat no tenker jeg å gi f... i hele hevingen! Så en annen sak: Og hvorfor i ALLVERDEN er mutrene på endene på Baystar styringen ikke rustfrie?? Ikke imponert! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2014 Enkelt og greit: Ballistic Solas Kjører med samme heving som tidligere (hull 2). Ballistic har MYE bedre grep! Fart: Ukjent Turtall: Ukjent Etter knekt finne ble det en slik: http://www.marinetechproducts.com/pages/Safe-Skeg(2014ModelAdd)/ Kjøpt på e-bukta.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Litt korreksjon: Tipper på ca 2knop mer med Ballistic. Mye bedre grep var litt løgn, den har noe bedre grep. Vil ikke anbefale mye trim eller høy heving med Ballistic, da blir det sikkert mye spinning! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Ballistic tåler ikke å gå med lite vann. Den må ned i sjøen for å fungere godt - i den grad den fungerer godt... og det er når man styrer rett frem... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 1.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2014 Stemmer nok det. Hadde trodd den var en del bedre enn Solasen men det var ikke så mye.. Stort sett bare litt på toppfart. Men disse propellene er gode når det blir litt sjø og må slakke ned, eller en skal daffe rolig avgårde. Fungerer sikkert bra til vannski også! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Vannski er 4/5 blad og lav stigning... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 1.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2014 Uff jaja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 13.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2014 Noen som har erfaring med "Yamaha Small Hub Series Propeller"? Er vel Yamahas alternativ til Cleaver? :) http://www.yamahaoutboards.com/propellers/propellers-by-application http://www.usboatsupplies.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=outboard&Product_Code=6E5-45970-10-00&Category_Code=YSH https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/yamaha_small_hub_propeller.jpg Eksisterer fra 20" -> 28" og er sikkert grisedyr i Norge.. Argumenter i vei! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Siste nytt: https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/chopper_propell_48_8956_a4_22p.jpg Det er en eldre Mercury Chopper 48 89856 A4 22p (for de dypt interesserte..) :) Heving er som tidligere. Passet med tidligere nevnte Merc. Thrust Washer. Måtte file ned noe på "taggene" i front for å få den til å passe. Har bare vert en liten tur enda. Har mye bedre grep enn Ballistic. Den spinner ut før jeg kommer i plan, kanskje det hjelper for å få den opp? Angrer ikke på kjøp av denne :) Mvh. oks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.