Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Her er delen som jeg måtte bytte:

 

 

bilde

 

 

Var brudd i hvit og svart ledning, i tilleg til knekt arm og diverse...

Har nok fulgt med svinghjulet i fart.

Mulig jeg har vert borti og ødelagt delvis når jeg monterte Powerhead, eller det var dårlig fra før.

Link to post
Share on other sites

Joda, begynner å kjenne disse motorene litt. :) 

Når det manglet gnist på nr.2 så sjekket jeg først coil, denne var ok.

Målte etterpå spolene under svinghjul og sammenlignet med gamle powerhead, og fant feilen.

Hadde spolene vert ok, så hadde det vert CDI boksen som måtte byttes.

 

Greit med litt reservedeler ja, denne spolesaken som jeg byttet er ikke akkurat gratis å kjøpe ny...... :)

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg endelig testet motoren, og den funker som før.

 

Siden dette opprinnelig er en propelltråd, så synest jeg at 21" Apollo propellen som jeg har på no fungerer helt ok.

Har fortsatt 10cm heving og stort sett trim på midterste hull (hull 3).

Da fungerer båten helt greit til vanlig bruk også.

 

21" Ballistic har jeg som reserve propell.

 

Brakett som jeg monterte med 8" setback synest jeg fungerer bra. Båten ble ikke så baktung som jeg fryktet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

oops, lykke til med de mutrene der.. 

 

irriterende med de (få) detaljene yamaha fant ut var en god ide å lage i gørrjern... :nonod:  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja gørrjern angrepet av stålmakk.. :)

 

Den ene skruen fikk jeg av.

Den andre måtte jeg til med hammer, meisel, dremmel og en masse %&$/&&/(/)=)/(&/(%( før mutteren ble redusert til støv.

 

Gjengene på pinboltene er selvfølgelig fingjenger (M10x1,25) slik at nye mutre ikke akurat er hyllevare. 

Fikk låne meg en M10x1,25 gjengetapp, Kappet hodet av to M10 bolter og borte og gjenget, og etter mye om og men har jeg to nye rustfrie mutre.

 

Fikk tak i noe rustfritt skrapstål som var knekt 90 grader og kappet til ny brakett. Denne har litt tynnere gods enn den originale, men når jeg ser tilstanden på den gamle så tror jeg det vil holde. 

 

Har ikke prøvd å montere enda men håper alt passer... :)

Link to post
Share on other sites

er vel noen jerndetaljer til i området, for å holde stålmarken på avstand så kan du smøre på med owatrol olje eller linolje (helst rå)  - det varer mye lenger enn vanlig 6-66 osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

den som heter owatrol penetrerende olje  . den er også fin å blande i maling, den blir da seigere og holder rusta bedre unna

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ett lite skudd i blinde og alt for mye stigning....men måtte prøve likevel :)

bilde

 

14,5 x 26" Chopper, ble lite turtall og litt dårligere fart. Hevet til 14cm under test.

Men veldig godt grep! 

 

Ikke mye klaring til kav. plata med denne propellen... :)

 

Mulig jeg hadde fått denne til om jeg hadde hevet med propellaksel i senter i forhold til bunn...

Link to post
Share on other sites

Nordakuling og vindskavl.. Ingen hindring for å ha det morro og kjøre Musling! :)

 

Lav trim, to pers på baktofta og høy fart; funker det!

 

Synest Apollo 21" propellen fungerer greit! Har litt bedre grep enn Ballistic, samtidig bedre aks pga "vent. holes". 11cm hev.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vant en auksjon på ebay og da gikk det slik:

bilde

 

Det er en 22" Mercury / Quicksilver Laser 2 med nr. 48-16992A40 22p

Frakt og toll var dobbelt så dyrt som propellen, men alikavel ganske rimelig! :)

 

Og da ble det med en gang litt mer heving:

bilde

 

ca 15 cm hev.

 

Så en prøvetur:

bilde

 

Denne propellen fungerer veldig bra selv med såpass med heving! Fart ikke målt enda... :)

Link to post
Share on other sites

Laser II er god på denne, eller Turbo1 - mye samme egenskaper.

 

Chopper er gode design fordi de har baugløft, og sitter som pokker. Du får disse i dia som passer din motor. Men jeg vil tippe at motstanden i skroget ditt vil gi deg best hastighet med LaserII/Turbo1 med din motor.

 

Ellers må du ha mer Hk...for å få utnyttet chopper/cleaver.

Link to post
Share on other sites

Ja, synest Laser2 fungerer veldig bra! Tipper den tåler enda mer hev også! :smiley:

 

Har blitt en lang tråd det her med en del propeller som er blitt testet.... Kanskje veien er målet :saint:

 

Målet er vel egentlig å få båten til å gå best mulig samtidig å kunne bruke den med litt last.

 

Med dette i baktankene kan jeg prøve å konkludere:

 

22"Laser2: Meget bra, tåler en god del hev. Passer meg og min bruk veldig bra.

21"Apollo: Helt ok. Tåler en del hev.

21"Ballistic: Kan kjøres med en del hev men støyer da en del og slipper noe. Fantastisk bra med lite hev. Bra baugløft.

22"Chopper: Fantastisk bra! Tåler mye hev. Spinner ut under aks som gjør at en fortsatt kan laste og komme i plan med stor stigning. Meget godt grep. Tung å manøvrere med. 

22"Yamaha High Speed Cleaver: Passer nok bedre med lettere båt og/eller større motor. Vanskelig å komme i plan. En del støy.

19"Power Tech NRS (Lik Turbo1): Ble litt for liten stigning og fikk ikke samme fart. Bra aks. God med last pga lav stigning. Bra grep.

19"Solas Titan: Bra aks. Ikke fult så godt grep. Passer nok litt tyngre båter som går litt saktere.

 

Mine anbefalinger:

Standard oppsett med litt hev: 21"Ballistic

En god del hev og lift: 22"Laser2

Mye hev og lift: 22"Chopper (angrer på at jeg solgte denne i et svakt øyeblikk..)

 

Minner om at jeg ikke har turteller og ingen powertrim!

 

Etter å ha kjøpt og solgt en del av disse propellene så tipper jeg at jeg har tapt ca 1000,- på veien.

Har funnet mye rimelig med å lete på finn.no, div. grupper på facebook, og ebay, men må da tåle å få propeller som kanskje har noen småhakk.

Det hadde blitt veldig dyrt om jeg skulle ha kjøpt propellene nye!

 

I dag er båten tatt på land for sesongen, men kanskje det dukker opp noen nye propeller å teste til neste år...?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Ser den! ;)

Tester sikkert Ballistic først, så har jeg noe å se frem til når jeg skal teste Laser. :thumbsup:

Er ikke mer hev enn kav. plata drøye 5cm over bunn slik den står no.

 

Men først må jeg bli ferdig, få start på motoren, bunnsmøre og vente på våren!

Alltid noe mikkmakk når en skrur gamle påhengser..

 

For ordens skyld: Muslingen har med standard montering (lavest mulig) kav. plata 2cm over bunn.

Hvert hull har 1,8cm avstand. Max hev gir da 2 + (3 x 1,8) = 7,4cm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...