oks81 Svart 24.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2013 Ok! Bøyer meg i støvet! Ballistic er ikke kuppet! Takker så mye for informasjonen! Hvordan er det med stigningen på Cleaver? Er det samme forhold som med vanlige propeller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Det finnes ulike cleavere (produsenter) så det er litt forskjellig. Men de er oppgitt med ulike pitch som vanlige propeller. Men cleavere har stor cupping. Det skal det tas hensyn til i oppgitt pitch, men det blir ikke heeelt riktig bestandig. Til en v-bunns båt som har større våt flate ville jeg også kikket etter chopper propeller. Mer baugløft og lettere å få til eller treffe med egenskapene til denne typen båt. Det er jo ikke akkurat et winrace skrog dette. Mye å finne hos: http://stores.ebay.com/Ron-Hill-Signature-Propellers Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 24.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2013 Tankeleser?? Satt akurat og såg på den siden! :) Mye bra der! Chopper har jeg hørt at passer veldig bra på Musling! Kanskje det er en slik jeg må ønske meg til jul.. http://www.mercuryracing.com/propellers/chopperii.php Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Ulempen er at chopperII fra Merc er for stor. V6 og oppover... Men den har rett design. Evinrude har også en Srx som var veldig bra, men også til v6+... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 25.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2013 Da tenker du vel på stigning går jeg ut i fra.. ChopperII er vel fra 22" og oppover. Kanskje litt mye.. Disse propellene er vel med gummihub eller? Stumt nav tror jeg blir litt vel..ja.. :) Vil jo ikke ødelegge! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) på propeller for thru hub så må du også ta hensyn til større girhus på V6 , 4.75" mens det på 60hk er 4.25" (også kalt intermediate gear case) Yamaha angir dette også med en bokstav, M = V6, K = intermediate. Redigert 25.November.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 25.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2013 Ojda! Det viste jeg ikke! Enda en faktor.. Har en original 21" propell og denne er merket "K 21" så stemmer bra det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 26.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2013 Waterpickup montert! Håper den gir nok flow.. :) https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/bilde-2.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/bilde.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 26.November.2013 Del på Facebook Svart 26.November.2013 Jeg tenkte for stor som i diameter på propellen og som Ivar skriver mhp evt through hub propeller med for stor hub dia. Flott kjøling du hadde laget! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 26.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2013 Ok, ja det er ikke så veldig god plass mellom Ballisticen og kavitasjonsplata. Takk for skryt! :) Måtte bore og gjenge "wash" hullet slik at jeg fikk plass til en slangenippel. https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/slangenippel.jpg På denne passet en 8mm slange. Røret på båten har derfor 8mm utvendig diameter. Er litt usikker på om dette er nok med full heising.. Alikavel sikkert ikke noe problem med Ballistic da det begrenser seg vel hvor mye jeg kan heise med den! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 27.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2013 Noen formeninger om jeg bør øke til 10mm pickup? Har lite peiling på hvor mye kjøling en påhenger trenger.. Slik det er no blir vel pickupen mer eller mindre som et supplement til eksisterende kjøling. Den originale wash pluggen var omtrent 8mm. Hadde ikke blitt rare kjølingen om jeg hadde satt slangenippel i det hullet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 27.November.2013 Del på Facebook Svart 27.November.2013 Det spørs vel litt hvor mye vanntrykk du får,washhullet er vel beregnet for å flushe motoren. Skal selv montere pickup på en påhenger,der skal jeg bruke 1\2 " Men dette er på en motor med cleaver og hele det orginale vanninntaket kommer over vannlinjen,du skal vel ikke heise så høyt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NoWaK Svart 27.November.2013 Del på Facebook Svart 27.November.2013 Jeg har 10mm slange på min og slangenippel jeg har i wash-hullet er 10mm gjenger (egentlig en hydraulikk kobling, så tjukk i godset). Har aldri hatt problemer med kjøletrykk eller temperatur. Har temp varsel i multiinstrumentet til motor, samt en trykk måler på kjølevannet. Hiver meg på anbefalingen om at du bør få deg en trykkmåler, så du har kontroll på kjøle trykket. Min er en enkel analog sak, koblet inn med et t-stykke på slangen til indikasjons strålen, og med en tynn slange frem til instrumentet. Enkel løsning, men gir godt nok utslag til at jeg kan se at alt er i orden. Hvis du bare ønsker å teste, kan du skjøte slangen til indikasjons strålen og legge den ut på siden av båten. Da kan du følge med på at det er kjølevann mens du kjører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 28.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2013 Takk for hyggelige svar! Kjekt at folk har testet hjulet før meg, så jeg slipper finne det opp på nytt... 1/2" ja, da bør du være sikret! Jeg kommer nok ikke til å heise så høyt nei. Men finner her ut skal jeg evt. drive med noe overflate greier må jeg nok øke! Jeg har 1/4" ettellerannet gjenger på slangenippel (tilsvarer vel ca 12,5mm gjenger på hullet i motoren) men med bare 8mm i slange enden. Var det jeg fikk tak i uten å måtte bestille.. Tenker jeg øker til 10mm dersom det blir mye heising! Lar det være fåreløbig. Hvor høyt kjøletrykk har du NoWak?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NoWaK Svart 28.November.2013 Del på Facebook Svart 28.November.2013 Mener å huske at den har ca 5 psi som maks. Også ligger den på ca 1 ved tomgang. Plenty nok til å se at det er kjølevann. Jeg har jo sagt bare koblet et t-stykke på indikasjons strålen, vil fremdeles ha strålen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 28.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2013 Ok! Strålen er vel en god indikator i seg selv eller... Tror jeg ser denne lett på min båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 5.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 Er det forresten noen som veit om havnepresenning til Muslingen?? Finnes det mal eller må jeg evt. dra hele båten til seilmaker? Tar samtidig og spør om det er noen som har et par godord angående Power Lift!? Tenker da på manuell! Enkelt å lage selv uten sveisekunnskaper, eller best å kjøpe? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.Desember.2013 Del på Facebook Svart 5.Desember.2013 CMC sine funker bra, de har en som heter ML-65 er det vel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 7.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Litt vanskelig å ta opp motor med lift, da stanger vel styringen enten i liften eller i speilet ser jeg.. Noen gode løsninger? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Hva mener du med at styringen stanger i liften? Har du bull horn hydraul styring så kan du måtte kjøre opp liften noe for å få plass. Styringen vil da komme i klem når du tilter opp motoren fordi heisen har en del montert på akterspeil som kommer i konflikt - det blir for dypt for å få plass. Alternatv er da å ha sidemontert styring (ikke bull horn), da kommer styresylinderen ut på siden langs med akterspeil (enkelt/billig) eller du kan ha det fra akterspeil langs med motor til brakett bak på motor (dyrt og mer mekk)- gjør styringen stum! Eller du bruker en motorisert heis, slik at du heiser opp før du tilter opp motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 8.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Har en styring som heter Bay Star: http://www.telmo.no/Media/Cache/Images/9/4/WEB_Image%20Hydr%20sylinder%20TELEFLEX%20BayStar%20HC4645%20-7283527.Jpeg Derfor ser det noenlunde slik ut: https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10884/70_1746782459.jpg Styresylinderen følger med motor når en tar opp motor etter kjøring. Passer bra så lenge sylinderen er innenfor akterspeilet, men med lift eller brakett blir det dårlige greier slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Ja, det har du helt rett i. Fikk samme problem med min heis og en styring med samme prinsipp som din (seastar pro). Med heis kommer du lenger ut fra brønnen der du har plass til å tilte. Så mine råd over er relevante, dyre ja, men relevante... Sidemontert sylinder; http://telmo.no/Produkter/Styringer/Hydraulisk-styring---150-Hk/BayStar-outboard-styring/Sidemontert-hydrsylinder-TELEFLEX-BaySt-HC4670-015724670-p0000009878 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 .. og med setback så må også motoren litt opp - er det 1" opp pr 6" bakover som er tommelfingerregelen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oks81 Svart 8.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Off.. bytte styring var litt drastisk.. Litt googling så fant jeg et par bilder: http://continuouswave.com/whaler/cetacea/images/81/steeringDetail800x600.jpg http://continuouswave.com/whaler/cetacea/images/81/ETECbracket800x603.jpg Kanskje dette fungerer..? Braketten heter vist "RiteHite". Da må jeg evt. ha mer enn 20cm setback for å få hele styringen utenfor akterspeilet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NoWaK Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Her er Bob's heis bedre. Da de er har denne 4" bak og 1" opp i selve heisen. Slik at styringen ikke treffer heisen og det er mer plass når en tilter helt opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.