Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Det finnes ulike cleavere (produsenter) så det er litt forskjellig. Men de er oppgitt med ulike pitch som vanlige propeller. Men cleavere har stor cupping. Det skal det tas hensyn til i oppgitt pitch, men det blir ikke heeelt riktig bestandig.

 

Til en v-bunns båt som har større våt flate ville jeg også kikket etter chopper propeller. Mer baugløft og lettere å få til eller treffe med egenskapene til denne typen båt. Det er jo ikke akkurat et winrace skrog dette.

 

Mye å finne hos:

http://stores.ebay.com/Ron-Hill-Signature-Propellers

Link to post
Share on other sites

Ok, ja det er ikke så veldig god plass mellom Ballisticen og kavitasjonsplata.

 

Takk for skryt! :)

Måtte bore og gjenge "wash" hullet slik at jeg fikk plass til en slangenippel.

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/slangenippel.jpg

På denne passet en 8mm slange. Røret på båten har derfor 8mm utvendig diameter. Er litt usikker på om dette er nok med full heising..

Alikavel sikkert ikke noe problem med Ballistic da det begrenser seg vel hvor mye jeg kan heise med den!

Link to post
Share on other sites

Noen formeninger om jeg bør øke til 10mm pickup? Har lite peiling på hvor mye kjøling en påhenger trenger..

 

Slik det er no blir vel pickupen mer eller mindre som et supplement til eksisterende kjøling.

 

Den originale wash pluggen var omtrent 8mm. Hadde ikke blitt rare kjølingen om jeg hadde satt slangenippel i det hullet..

Link to post
Share on other sites

Jeg har 10mm slange på min og slangenippel jeg har i wash-hullet er 10mm gjenger (egentlig en hydraulikk kobling, så tjukk i godset). Har aldri hatt problemer med kjøletrykk eller temperatur. Har temp varsel i multiinstrumentet til motor, samt en trykk måler på kjølevannet.

 

Hiver meg på anbefalingen om at du bør få deg en trykkmåler, så du har kontroll på kjøle trykket.

 

Min er en enkel analog sak, koblet inn med et t-stykke på slangen til indikasjons strålen, og med en tynn slange frem til instrumentet. Enkel løsning, men gir godt nok utslag til at jeg kan se at alt er i orden.

 

Hvis du bare ønsker å teste, kan du skjøte slangen til indikasjons strålen og legge den ut på siden av båten. Da kan du følge med på at det er kjølevann mens du kjører.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige svar!

Kjekt at folk har testet hjulet før meg, så jeg slipper finne det opp på nytt... :crazy:

 

 

1/2" ja, da bør du være sikret! Jeg kommer nok ikke til å heise så høyt nei. Men finner her ut skal jeg evt. drive med noe overflate greier må jeg nok øke!

 

 

Jeg har 1/4" ettellerannet gjenger på slangenippel (tilsvarer vel ca 12,5mm gjenger på hullet i motoren) men med bare 8mm i slange enden. Var det jeg fikk tak i uten å måtte bestille..

Tenker jeg øker til 10mm dersom det blir mye heising! Lar det være fåreløbig.

 

Hvor høyt kjøletrykk har du NoWak??

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som veit om havnepresenning til Muslingen??

Finnes det mal eller må jeg evt. dra hele båten til seilmaker?

 

 

Tar samtidig og spør om det er noen som har et par godord angående Power Lift!?

Tenker da på manuell! Enkelt å lage selv uten sveisekunnskaper, eller best å kjøpe? :)

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at styringen stanger i liften? Har du bull horn hydraul styring så kan du måtte kjøre opp liften noe for å få plass. Styringen vil da komme i klem når du tilter opp motoren fordi heisen har en del montert på akterspeil som kommer i konflikt - det blir for dypt for å få plass.

 

Alternatv er da å ha sidemontert styring (ikke bull horn), da kommer styresylinderen ut på siden langs med akterspeil (enkelt/billig) eller du kan ha det fra akterspeil langs med motor til brakett bak på motor (dyrt og mer mekk)- gjør styringen stum!

 

Eller du bruker en motorisert heis, slik at du heiser opp før du tilter opp motor.

Link to post
Share on other sites

Har en styring som heter Bay Star:

http://www.telmo.no/Media/Cache/Images/9/4/WEB_Image%20Hydr%20sylinder%20TELEFLEX%20BayStar%20HC4645%20-7283527.Jpeg

 

Derfor ser det noenlunde slik ut:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10884/70_1746782459.jpg

 

Styresylinderen følger med motor når en tar opp motor etter kjøring.

Passer bra så lenge sylinderen er innenfor akterspeilet, men med lift eller brakett blir det dårlige greier slik jeg ser det. :worry:

Link to post
Share on other sites

Ja, det har du helt rett i. Fikk samme problem med min heis og en styring med samme prinsipp som din (seastar pro).

 

Med heis kommer du lenger ut fra brønnen der du har plass til å tilte. Så mine råd over er relevante, dyre ja, men relevante...

 

Sidemontert sylinder; http://telmo.no/Produkter/Styringer/Hydraulisk-styring---150-Hk/BayStar-outboard-styring/Sidemontert-hydrsylinder-TELEFLEX-BaySt-HC4670-015724670-p0000009878

Link to post
Share on other sites

Off.. bytte styring var litt drastisk.. :cool:

Litt googling så fant jeg et par bilder:

http://continuouswave.com/whaler/cetacea/images/81/steeringDetail800x600.jpg

http://continuouswave.com/whaler/cetacea/images/81/ETECbracket800x603.jpg

 

Kanskje dette fungerer..? :smiley:

Braketten heter vist "RiteHite".

Da må jeg evt. ha mer enn 20cm setback for å få hele styringen utenfor akterspeilet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...