Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Løfter denne igjen:

 

 

Nå har jeg lagt akslingen med begge kulelager i diesel for å skylle/ rense opp, og håer jeg ikke ødelegger noe - jeg skal blåse rent med trykkluft og sette inn lageret med noe fett etterpå.

 

 

bilde

 

bilde

 

Spørsmål: Kan jeg bruke Triple Guard Vannfast (litt blålig grease) på kulelagerne, eller må jeg bruke en spesiell grease?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha skiftet lagrene uansett. Må presses av og på, men du kommer langt med noen rørbiter og en stor skrustikke. Evt. en bekjent med skikkelig presse.

 

Vil tro du kan bruke vannfast grease, men med skikkelige tetninger bør det ikke være nødvendig da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha skiftet lagrene uansett. Må presses av og på, men du kommer langt med noen rørbiter og en stor skrustikke. Evt. en bekjent med skikkelig presse.

 

Vil tro du kan bruke vannfast grease, men med skikkelige tetninger bør det ikke være nødvendig da...

 

Du kan vel kanskje bruke en avtrekker (ters) for å få lageret fra akslingen. Biltema har stort utvalg av slike http://www.biltema.no/no/Sok/?query=avtrekker&page=1

 

Lageret ble veldig bra med rensing og ny grease. Nå er pumpen montert sammen, og jeg er i gang med grunning og lakking. Når den er på plass kan jeg sett motoren tilbake der den hører hjemme - og da blir dørken i salongen plutselig fremkommelig igjen.

 

Motorlabb:

denne motorlabben er defekt - gummien har løsnet fra stålet. Er det mulig å reparere? F.eks ta delene fra hverandre, grunne/ lakke ståldelen og lime sammen igjen gummi og stål? Ny labb kan jeg få fra Tor Sneve - men det koster i overkant av 0,6 båtlapp, så jeg har mest lyst til å klare meg uten den investeringen i en gammel motor.

 

bilde

 

Evt. om noen har en sånn labb liggende til en MD5A??? :pray:

Litt optimistisk kanskje.....

 

Nå er båten flyttet i bås, og masten er kommet "på" -- ha-ha- Ikke mye å seile med nei:

 

bilde

 

Ellers så har FINN nå drysset en liten mengde "gaver " over meg: jeg venter en pakke med diverse LED-lamper i posten over helgen. Og fra Ask hender det rett som det er at det kommer hyggelig melding om at det har dukket opp noe anvendelig i fra kriker og kroker- håper vi får til å treffes snart Ask!

Link to post
Share on other sites

Blir det dobbelt så mange timer på sjøen nå med to båter, eller blir tiden delt på to? :)

 

Nå som du har fått en så fin båt, hva tenker du om å forebygge fuktig miljø? Det blir vel en bråte med seil som skal lagres om bord i HR'n. Om du har båtplasser ved siden av hverandre kan det jo funke å bruke avfukter som du veksler mellom båtene, da med alt skalket av ventiler. Jeg er godt fornøyd med Meaco DD8L avfukter om bord. Da pakker jeg seilene løst i salongen etter seilas og avfukteren tar seg både av fukt i seilene og fukt ellers som kommer.

 

Jeg er overbevist om at slike prosjekter, hvor gamle båter får seg en skikkelig omgang, gjør at interessen for disse øker. Synes jeg ser en økning i prosjekter og kjøp av eldre 20 til 30 fots båter her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Blir det dobbelt så mange timer på sjøen nå med to båter, eller blir tiden delt på to? :)

 

Jeg er overbevist om at slike prosjekter, hvor gamle båter får seg en skikkelig omgang, gjør at interessen for disse øker. Synes jeg ser en økning i prosjekter og kjøp av eldre 20 til 30 fots båter her på forumet.

 

Det blir en båt på Askøy og en båt sør for Bergen (og den tredje - Festina Lente- i Rosendal - som hytte ved sjøen).

Eller en båt for de voksne og en båt for ungdommene?

Eller kanskje en for de korte og en for de lange?

 

Mange muligheter.

 

Når det gjelder avfukter så var det en super ide! jeg har avfukter i storebåten om vinteren - så flytter jeg den over i veslebåten om sommeren slik at vi kan gå fra våte forseil i salongen når vi kommer til havn - kjempelurt!

 

At gamle og gode båter skal ha et langt liv - det er bra. Gjenbruk er nok fremtiden vår - og mye billigere enn å produsere masse ny AWB :lol: .

Link to post
Share on other sites

Mistet en meter av toppen på forseilet i sjøen da jeg pakket ned etter forrige seilas. Skylte området med ferskvann og la det åpent i salongen og låste av båten. :)

 

Tar du en runde på alle dekksgjennomføringer, pullerter, halegatt, push og pullpit med nye tetninger også?

Butyltape er et godt alternativ til tec7/ sika, når den jobben skal gjøres.

 

og når det er nevnt, nye oringer på diesel og vann-påfylling :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Tar du en runde på alle dekksgjennomføringer, pullerter, halegatt, push og pullpit med nye tetninger også?

Butyltape er et godt alternativ til tec7/ sika, når den jobben skal gjøres.

 

og når det er nevnt, nye oringer på diesel og vann-påfylling :)

 

Bruker helst ikke SIKA, har veldig god erfaring med Simpson tettemasse - bedre motstandsdyktighet mot UV-lys og nedbrytning og holder seg fleksibel lenger.

 

Skal tette rundt vinduene -da er butyltape veldig bra! Godt tips med O-ringer -hvor har du kjøpt dette?

Link to post
Share on other sites

O-ringer: kjøpte et helt sett, en liten rød koffert, med nær sagt alle størrelser enten var det hos jula eller BT, for 2 år siden. Kostet 200 kroner mener jeg. Da har du oringer for resten av livet og mange båter fremover.

Rekker ikke å finne link, for jeg må springe på jobb.

Utett oring på dieselpåfylling er vel det største årsaken til vann i suppa med alt merarbeidet som følger.

 

her er for øvrig en side som inneholder svært mye DIY. Les til øyet blir vått og sårt.

 

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

Link to post
Share on other sites

Hei Even, masten din har trillat av!

 

Dramatisk melding lørdag formiddag fra Håkan, daglig leder av båthavnen. Og ikke fikk jeg telefonkontakt med Håkan heller - så det ble å kaste seg i bilen og stresse utover til Askøy. Vel fremme fikk jeg se at masten lå fast i pulpit, men var av en eller annen grunn havnet i sjøen fra akterenden med støtteben og det hele fortsatt surret fast. Noen barmhjertige sjeler hadde da løftet denne enden ut av vannet og lagt den pent ned på jollebrygga noen meter unna.

 

Vel på plass på båten igjen ble den strippet for innpakning, og jeg kunne konstatere at den var like hel og pen, og ganske uoppskrapet:

 

bilde

 

Den ble deretter skylt med ferskvann og surret forsvarlig fast med mange lange tau på kryss og tvers. Så nå hersker idyllen atter i havnen:

 

bilde

 

Den reparerte impellerpumpen er grunnet, lakket og montert forskriftsmessig med begge 2! fester:

 

bilde

 

 

Og denne røveren er blitt erstattet:

 

bilde

 

av en flett ny motorlabb fra Bjordal og Madsen - den eneste de hadde på lager. Så nå mangler bare motorromsisolasjonen (3 cm. med sølvfolie fra Maritim) så kan motoren remonteres.

 

Litt jobbes det på jo Aall Inn samtidig. Kalesjen er ferdig vasket og impregnert, ny 3-delt luke i pleksiglass til akterlugaren er nesten ferdig, og ny regulator og slanger til gassflasken ikknjøpt idag. I gassbutikk - til halv pris av båtbutikk :thumbsup:

 

Dette blir en god påske, mange deler klar til montering + mye tid = mye fiksing! Bedre kan man ikke ha det...

Link to post
Share on other sites

 

 

her er for øvrig en side som inneholder svært mye DIY. Les til øyet blir vått og sårt.

 

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

 

Denne siden var helt utrolig Eureka, alt du finner! Nå vet jeg mye som jeg ikke visste fra før om å klemme kablene på rett måte, montere VHF-antennekabel, skroggjennomføringer, butyl.....

 

Fantastisk ressursside som alle DIY prosjektbåtere MÅ få med seg!

Link to post
Share on other sites

Ble litt arbeid i Aall Inn igår.

 

Teaken i cockpit har tidligere vært forsøkt oljet, og det skiller seg kraftig ut fra resten av båten der det er blit ganske pent behandlet. Derfor sliper jeg ned til bar teak og lar det forbli ubehandlet. Fikk tatt litt i går, men må fortsette idag:

 

cockpit_aall_inn.jpg

 

 

På kaien var det aktivitet med opptak av båter som skal ligge frem til torsdag - og midt i opptaket fikk de å seg en voldsom hagle-byge - og da solen kom etter bygen fikk jeg tatt et bilde som ble ganske fint .....;-)

 

1397552914.jpg

 

Det ble ikke noe arbeid med prosjektbåten PLENTY igår, men den ligger jo like ved siden av - fylt til randen med verktøy og utstyr og ligger stand-by for som lager for for Aall Inn. Den fungerer jo da som en slags supplybåt. Kanskje jeg skal kalle den for:

 

PLENTY SUPPLIES

"less is more"

Håper å få på plass motorlabb og impeller idag.....

Link to post
Share on other sites

Montere sammen motor og seildrev

 

Endelig har jeg fått løftet motoren vekk fra dørken og inn i motorrommet. Noe av isolasjonen er på plass - og det ser ganske fint ut. Her er motoren knapt synlig under løftetau og annet:

 

bilde

 

Det hadde vært utrolig mye vanskeligere å jobbe med dette uten luken i cockpit!

 

Jeg har gjort 100 forsøk på å få motoren helt inn på drevet, men drevet stanger mot ett eller annet inne i adapteret - og jeg klarer ikke finne ut hva fordi jeg ikke kan være på to sider av motoren på en gang :confused:.

 

Jeg kan være enten på fremsiden og skyve - eller på baksiden og dra mens jeg justerer mottaket mellom seildrev/ adapter. Kanskje jeg må be om hjelp fra en kamerat - liker best å løse problemene sjæl Arrrggh! :headbang:

 

 

Har også fått på plass rorkulten - det er jo stas å få noen småting sluttført:

 

bilde

 

Ellers driver jeg med vekselbruk nå: klargjøring av Aall Inn som ligger fem båser bortenfor/ kombinert med prosjektbåten - jobber hjemme med smådeler fra motorkasse/ bysse/ toalett som skal vaskes/ slipes/ lakkes før montering. Det er jo en flott jobb i sommerværet i Bergen. 22 grader på gårdsplassen igår!

 

FINN har vært ganske vellykket i det siste: En pakke med diverse LED lamper fra kaptein Einar på Åsgard er på vei til meg i posten, samt at jeg har fått to luketerser på lager - disse skal sikre at cockpitluken blir liggende på plass selv om båten skulle havne på hodet.

 

Men - pri 1 er altså sammenføying av motor MD5A og drev 110s. Noen gode tips til meg?

 

Link to post
Share on other sites

Ja, den siden er veldig bra med overbevisende forklaringer. Fant den for 2 år siden via dette forumet når deg skulle lære mere om butyl. Kjekt å linke til den når andre stuper inn i prosjekter. Har den lagret, så det er lett å finne den.

Ellers er det lite innspill jeg har på ditt siste spørsmål om motor mm.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisan, kjekt at du følger med Larser'n!

 

Litt pause i arbeidet nå, først og fremst fordi jeg er i brukemodus på Maxien, og det har vært herlig med litt seiling og båtliv! Tre båthelger på rad nå, og da er jeg klar for ny innsats.

 

Satser derfor på å ta fatt på prosjektbåten igjen fra neste uke av, da er det lakking av de interiørdelene som står i kjelleren nå, tilkobling og ferdigstilling av motor + motorrom samt rubbing og polering av skrog over fenderlist som står på programmet. Gleder meg til å starte/ teste MD5'en.

 

Ny stående og løpende rigg er på ønskelisten - men jeg er blakk på båtkontoen og det er ennå en stund til bursdag;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fremgang denne uken:

 

Lakking av enkeltdeler i interiøret, er klar for montering nå.

 

Kjøpt brukt forstag kr 200,-

 

En hyggelig båtnabo med HR 26 byttet til rulleforstag for mange år siden. Men hadde fortsatt det gamle liggende i garasjen, så jeg fikk kjøpe det. Akterstaget ligger på 4 meters dyp i seilforeningen, så det har jeg tenkt å fiske opp å gjenbruke. Nå mangler jeg over og undervant så kan jeg rigge båten!

 

Best å få opp farten på å ferdigstille masten….

Link to post
Share on other sites

Har vært stille i prosjektbåten en stund, men alt lakket interiør er kommet ombord i det minste.

Men jeg sliter med drev/ motor. Får ikke disse sammen når jeg er alene - skulle helst vært på begge sider samtidig.

Får motoren neeeesten helt inn på drevet (eller er det motsatt?) - og så stopper det opp når det er 1-2 cm igjen.

 

Er der noen triks? Skal ta et bilde av motor og drev i helgen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har fulgt med deg og syns du har gjort en fantastisk jobb med å få "Hallbergen" oppe å gå igjen! :-)

 

Tips til motor/drev problematikken....prøv å sette inn skruer med mutter i hullene som brukes for og skru sammen motor og drev....slik att du får jevnt press over hele flensen.....da kan du skru litt på hver skrue og sjansen for att den går sammen er til stede.

 

Lykke til videre!

 

mvh janniz.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Helgen ble tilbragt på land i Askøy seilforening - tid for vårpuss av Aall Inn.

Vi var fire stykker: fruen og meg, og to ungdommer på 14.

Resultatet er over all forventning. Utrolig hva to flinke ungdommer til 60-70 kroner timen kan utrette med hjelp av Autosol Chrome Polish, og TC-nano:

 

bilde

 

 

Vi fikk litt tid til overs, så vi tok en times økt i prosjektbåten Plenty Supplies, og her er barnebarnet nedi motorrommet. Meg selv på innsiden - og hun styrte på utsiden og "plopp" så satt motoren innpå seildrevet!! :thumbsup:

Lykke!! Nå kan jeg fortsette med ferdiginnstallering av motor og prøvestart.

 

Barne- eller ungdomsarbeid:

 

bilde

 

 

Endelig på plass:

 

bilde

 

 

Prøvemontering av interiør:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fine dager i prosjektbåten!

Har isolert motorrommet nesten ferdig, reneste sjarmøretappen!

 

 

 

bilde

 

Artikkel om seilbåter til gi-bortpriser i nyeste Seilmagasinet. Artig lesning. Det er enormt hva som tilbys av billigbåter på markedet nå - ante ikke det fantes så mange småseilbåter i kongeriket. Gøy å ha prosjekt ved siden av fin-båten, anbefales til flere. Omtrent som å bygge modellbåt i skala 1:1.

 

 

bilde

 

Har omsider fått prøvd ut Ladacen jeg kjøpte billig via Baatplassen! Skal få den montert permanent i stuerommet når den er testet ut.

Etter en kjapp intro der den går til 14,87v legger den seg på 13,04v ladestrøm og markerer for fullt batteri. Er dette vedlikeholdslading på denne? Noen tips her fra Ladac-folka? Batteriet målte jeg til 12,5v før jeg satte på laderen.

Link to post
Share on other sites

Begge batteriene (Biltema) ser ut til å være sunne og friske. de holde 12,72 etter lading og det er vel OK. Under belsatbning vet jeg ikke ennå - vi får se.

Fikk endelig ryddet og malt i aktre del av motorrommet. Neste utfordring her blir å koble opp og prøvestarte motoren.

 

malt_motorrom.jpg

 

Jabsco med stor skål og Twist'n lock innkjøpt og fikset hengslene på i vinter (nye hengsler kr 160.-).

Montert på plassen sin, og der er millimeterklaring til å åpne foldedøren. Presisjonsbåt!

 

Skroggjennomføring, kran, slanger er nytt her. Ble fint synes jeg. :

 

1401963431.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...