Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26

Festina_Lente

Recommended Posts

http://www.watski.no/Strekkfisk-11U4B

Kan det tenkes at denne kan brukes?

At denne ser liten ut (98 mm lang, heilt innskrudd) får meg til å tru at det som står om 3/16" er gjengene i strekkfisken, I så fall er den antagelig nokre nummer for liten til å klara påstanden her.

Det stemmer dette Dinamo - flott at du følger med!

Min strekkfisk til forstaget er nok noen nummer større.

Derfor har jeg laget en midlertidig løsning som ser slik ut ved hjelp av en litt lengre riggbolt. Bra nok til å riggen opp, men ikke strammet:

bilde

bilde

Dessuten fikk jeg satt på røstjernet igår - det som Kise hjalp meg å finne ut hvordan skulle demonteres - og takplaten. Det ble så fint atte!

Hvor lang skal forlengelsen din være? Har du noe mål?

Jeg har ikke noe mål på forstaget ennå - dette som jeg har med Norsemankobling på er fra en annen HR 26, jeg vet ikke med sikkerhet om han hadde strekkfisk på i tillegg. Men jeg antar det.

Da blir altså forlengelsen = en strekkfisk av passende størrelse som kan justeres ut/ inn :giggle:

Festina...hvis du bruker en slik toggles, så kan du stramme riktig

sett togglesen i ett skrusted...og press sammen den åpne delen (med en riggbolt i den øvre),

så att begge går inn i strekkfisken, så får du en jevn fordeling av trykket !

bilde

En glimrende ide Gunga, idag skal masten på så jeg satser på å få skaffet en sånn før den går opp ??

:flag::flag::flag:

Masten kom på igår!! Et lite skritt osv..., men igjen - et stort skritt for meg!

Før vi startet med monteringen så fikk jeg av en medseiler i Askøy SF denne toggelen (takk Endre!!):

toggle_2.jpg

Den ble etter oppskrigften til Gunga Din klemt sammen i midten og testet:

toggle_3.jpg

Den passet perfekt i kjeften på Norsemankoblingen.

Da vi startet monteringen så ble den foreløpig ikke tatt i bruk fordi det foreløpig ser ut til å være passelig lengde med strekkfisken - som ble montert parallelt slik jeg har vist tidligere (midlertidig løsning) - men det er mulig jeg kommer itl å ettermontere toggelen -så takk, Gunga Din!

Masten kom inn på dekk, vi monterte først under og overvant, men da vi skulle montere forstaget så vi at heisetauet låste forstaget, og genoafallet.

Tilbake til start?

Stress!!

Enden på visa ble at vi lot masten helle kraftig bakover (for å unngå kranen), satte fast spinnaker opphal i baugen, og så slakket på kranen. Jeg skulle trekke i spinnakeropphal mens kranen slakket for å rette masten mer, det var tungt!. Når kranen var helt slakk så stod fortsatt masten.....men jeg holdt på å dette på sjøen av spenning.

Så ble en mann (Fredrik) heist opp etter kroken i kranen mens han løste ut knuten og forstaget ble frigjort. Med forstaget tilgjengelig ordnet resten seg greit - takk til Fredrik og Terje på Askøy SF som hjalp til!

Til slutt kom turen til akterstaget - og her har jeg fått levert tidenes dvergakterstag - det rekker knapt ned til salingene. Det er nå festet med tau, og jeg skal reklamere på det.

Uansett: det er fullbragt!

Masten er oppe - og det er en del impro på både rigg, mast og bom, men Gu' kor gøy det e' :lol: Resten kan jeg ta etterhvert.

Og - hvitmalt mast er kult. :thumbsup:

masten_oppe.jpg

masten_oppe_2.jpg

masten_oppe_3.jpg

Julenissen bor på Askøy :flag:

- og annonserer gavene til deg på FINN - under gies bort.

Se bare hva jeg fikk i går (og ennå er det 9 dager til jul):

bilde

"Bomkjøp" sa nissen (han hadde bygget seg en båt og valgte en annen løsning), kanskje noen andre kunne ha bruk for denne?

Ubrukt i original eske. Pris på nett 3199.-

Hva skal man si?

"Tusen takk" selvfølgelig, det lærte jeg da av mor.

Så nå - hva bruker jeg en sånn til. Kan den være en del av et landstrømsanlegg i prosjektbåten?

Flere bilder:

bilde

bilde

Hva mer trenger jeg for å lage et rimelig landstrømsanlegg i båten.

bilde

Hei

Eg har googla litt på denne "greia", og må berre sei at det var ikkje for ingenting den blei selt so billig.

Med einpolte brudd i sikringar, er dette so enkelt at den ikkje er tillatt brukt etter norske forskrifter. Etter forkriftene før dei blei EU-samkjørt i 1991, ville den heller ikkje vore tillatt å omsetja.

Eg beklager å seia det, men dette ligner veldig på svarteper.

Magne

Takk Magne,

Rene ord for pengene i den andre tråden. Vidunderlig med folk som VET og takk igjen til deg for gode og rette råd.

Julenissen tar nok ikke reklamasjoner...., men jeg får være glad for alt jeg får og alt jeg finner, som Askeladden sier: jeg har da slikt å føre og slikt å gjøre - jeg fører vel den og;-)

Jau, der var ein heil del, i den tråden. Men eg tenker å sjå kva eg kan klara å dra i hop av informasjon om dette produktet, dette vil kanskje inkludera mail til BEP (som såvidt eg har skjønt held til i Austra Lia :wink: ) og spørja kva dei har av godkjenning og dokumentasjon, og so begynna å bla i lover og forskrifter. Om eg har noka endelig svar i år, er høyst usikkert, men eg skal gjera ein innsats for å få eit bedre svar enn at " eg kjenner det i ryggmargsfølelsen"

Forresten, eg har so langt ikkje sett noko merking, av typen Nemko eller CE, noko som eg tyder dithen at den greia ikkje er framsilt til relevant godkjenning.

Men likevel - no våger eg å sei hvilken bildetekst som rann meg i hu, tidligare i dag:

"Ka e da katten har komme dragande med no då :confused: "

Magne

• 2 uker senere...

Jeg måtte en tur til prosjektbåten Bitte Lille julaften om kvelden, i mørke, regn og vind for å stoppe en lekkasje inn ved denne svanehalsen til ledninger fra masten:

bilde

Den står like foran masten og måtte fjernes brutalt og i hast da jeg skulle maste på, noe som medførte at den ikke ble tett igjen. Og i drittværet siden det har jeg ikke prioritert å tette, men nå silte det inn. Med potensiale til å trenge inn i distansematerialet slik som det ser ut som har skjedd hos Øystein K. Her er hullet slik det ser ut på innsiden - og vannet hadde trukke godt inn i takplaten, så den må skiftes for her har det vært lekkasje tidligere:

bilde

bilde

I kampen for å få av takplaten mens det silte inn vann så løsnet eksosen til varmeapparatet - og godt var det! Her var det ulykkespotensiale!!!

Nå blir det ny eksos - og jeg som ikke hadde tenkt så langt :thumbsdown:

Oppfordrer alle som har et gammelt, men fungerende varmeapparat til å sjekke eksosslangen sin - evt. bytte ut:

bilde

bilde

Tenk om jeg hadde gått videre med prosjektet og hatt denne katastrofen skjult under en takplate.

Nå står det på fixe-listen. Det blir nok full demontering, og så en henvendelse til Wallas-Service her på baatplassen.

Enda godt vi har slike folk!

Etter mye bannskap, og godt hjulpet av hodelykt og et kort opphold i nedbøren fikk jeg tettet svanehalsen, så nå står avfukter og vifteovn og jobber.

En liten nyttårstur i prosjektbåten for å gjøre klar for 2015.

Veldig hyggelig, kun med selskap av Sara (wheaten terrier).

Hørte nyttårsrennet på radioen, heia Norge og Anders Jacobsen :fireworks2::fireworks1::fireworks3:

Det regnet kattunger ute. Båten var tett, og vifteovnen stod og durte.

Satt stille. Sorterte skruer. Ryddet i verktøy.

Fikk tid til å kjenne etter, tenke gjennom planene for året som kommer.

1) trekke nye el-ledninger

2) remontering av interiør som: takplater, hyller

3) bygge skapene ved nedgangen som skal romme radio/ VHF, el-panel mm.

4) fikse eksosen til Wallasen

5) få start på motoren, skifte det ene motorfestet (glemte å gjøre det når motoren gikk på plass igjen :sad: )

6) skifte på plass øyeterminal på forstaget så det kan være fullt operativt

7) et par nye fall

8) ferdigstille luken i cockpitdørken

Litt nytt verktøy må vi ha oss- en håndoverfres hadde vært kjekt å ha.

Et lite bilde fra en del av båten som ser "litt ferdig" ut spanderer jeg på meg - og håper at resten av båten skal bli like fin i 2015:

bilde

Godt nyttår til alle på baatplassen!

:newyearsign:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...