Allan E Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Hvor lang skal forlengelsen din være? Har du noe mål? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 http://www.watski.no/Strekkfisk-11U4B Kan det tenkes at denne kan brukes? At denne ser liten ut (98 mm lang, heilt innskrudd) får meg til å tru at det som står om 3/16" er gjengene i strekkfisken, I så fall er den antagelig nokre nummer for liten til å klara påstanden her. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 http://www.watski.no/Strekkfisk-11U4B Kan det tenkes at denne kan brukes? At denne ser liten ut (98 mm lang, heilt innskrudd) får meg til å tru at det som står om 3/16" er gjengene i strekkfisken, I så fall er den antagelig nokre nummer for liten til å klara påstanden her. Det stemmer dette Dinamo - flott at du følger med! Min strekkfisk til forstaget er nok noen nummer større. Derfor har jeg laget en midlertidig løsning som ser slik ut ved hjelp av en litt lengre riggbolt. Bra nok til å riggen opp, men ikke strammet: Dessuten fikk jeg satt på røstjernet igår - det som Kise hjalp meg å finne ut hvordan skulle demonteres - og takplaten. Det ble så fint atte! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Hvor lang skal forlengelsen din være? Har du noe mål? Jeg har ikke noe mål på forstaget ennå - dette som jeg har med Norsemankobling på er fra en annen HR 26, jeg vet ikke med sikkerhet om han hadde strekkfisk på i tillegg. Men jeg antar det. Da blir altså forlengelsen = en strekkfisk av passende størrelse som kan justeres ut/ inn Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Det har sikkert ikke vært strekkfisk, siden det også er en toggle der. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Festina_Lente Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Det har sikkert ikke vært strekkfisk, siden det også er en toggle der. Hei Njal, Jeg tror jommen du har rett! Da kan det være at det hele går "rett på" uten strekkfisk når jeg skal montere masten, og jeg kunne spart meg masse problematisering Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Har du skisser for best riggtrim. Masta skal helle litt bakover ved normaltrimmet båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Festina...hvis du bruker en slik toggles, så kan du stramme riktig sett togglesen i ett skrusted...og press sammen den åpne delen (med en riggbolt i den øvre), så att begge går inn i strekkfisken, så får du en jevn fordeling av trykket ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina_Lente Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Festina...hvis du bruker en slik toggles, så kan du stramme riktig sett togglesen i ett skrusted...og press sammen den åpne delen (med en riggbolt i den øvre), så att begge går inn i strekkfisken, så får du en jevn fordeling av trykket ! En glimrende ide Gunga, idag skal masten på så jeg satser på å få skaffet en sånn før den går opp ?? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Masten kom på igår!! Et lite skritt osv..., men igjen - et stort skritt for meg! Før vi startet med monteringen så fikk jeg av en medseiler i Askøy SF denne toggelen (takk Endre!!): Den ble etter oppskrigften til Gunga Din klemt sammen i midten og testet: Den passet perfekt i kjeften på Norsemankoblingen. Da vi startet monteringen så ble den foreløpig ikke tatt i bruk fordi det foreløpig ser ut til å være passelig lengde med strekkfisken - som ble montert parallelt slik jeg har vist tidligere (midlertidig løsning) - men det er mulig jeg kommer itl å ettermontere toggelen -så takk, Gunga Din! Masten kom inn på dekk, vi monterte først under og overvant, men da vi skulle montere forstaget så vi at heisetauet låste forstaget, og genoafallet. Tilbake til start? Stress!! Enden på visa ble at vi lot masten helle kraftig bakover (for å unngå kranen), satte fast spinnaker opphal i baugen, og så slakket på kranen. Jeg skulle trekke i spinnakeropphal mens kranen slakket for å rette masten mer, det var tungt!. Når kranen var helt slakk så stod fortsatt masten.....men jeg holdt på å dette på sjøen av spenning. Så ble en mann (Fredrik) heist opp etter kroken i kranen mens han løste ut knuten og forstaget ble frigjort. Med forstaget tilgjengelig ordnet resten seg greit - takk til Fredrik og Terje på Askøy SF som hjalp til! Til slutt kom turen til akterstaget - og her har jeg fått levert tidenes dvergakterstag - det rekker knapt ned til salingene. Det er nå festet med tau, og jeg skal reklamere på det. Uansett: det er fullbragt! Masten er oppe - og det er en del impro på både rigg, mast og bom, men Gu' kor gøy det e' Resten kan jeg ta etterhvert. Og - hvitmalt mast er kult. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Les "Ilustrerte Seil-og Riggtrim" for korrekt rekkefølge og forspenning av riggen, eller få en rigger til å spenne opp riggen for deg. Alt for ofte er riggen ikke satt stramt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 12.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2014 Bestilte denne gjennom Seilmaker Iversen onsdag, hentet den igår: Nytt og lengre akterstag fikk jeg også, så nå ser jeg frem til å ferdigstille riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Julenissen bor på Askøy - og annonserer gavene til deg på FINN - under gies bort. Se bare hva jeg fikk i går (og ennå er det 9 dager til jul): "Bomkjøp" sa nissen (han hadde bygget seg en båt og valgte en annen løsning), kanskje noen andre kunne ha bruk for denne? Ubrukt i original eske. Pris på nett 3199.- Hva skal man si? "Tusen takk" selvfølgelig, det lærte jeg da av mor. Så nå - hva bruker jeg en sånn til. Kan den være en del av et landstrømsanlegg i prosjektbåten? Flere bilder: Hva mer trenger jeg for å lage et rimelig landstrømsanlegg i båten. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Usikker på hva det er du har fått tak i, men jeg var veldig fornøyd med å montere Defa startpakke/båtpakke 1 Mener vi kjøpte på Maritim, men ser ut som om deres nettside er nede Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Festina_Lente Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Usikker på hva det er du har fått tak i, Det er denne jeg har fått: http://webshop.nettbaat.no/products/bryterpanel-bep-220volt Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Moro å følge med på prosjektet ditt :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Hei Eg har googla litt på denne "greia", og må berre sei at det var ikkje for ingenting den blei selt so billig. Med einpolte brudd i sikringar, er dette so enkelt at den ikkje er tillatt brukt etter norske forskrifter. Etter forkriftene før dei blei EU-samkjørt i 1991, ville den heller ikkje vore tillatt å omsetja. Eg beklager å seia det, men dette ligner veldig på svarteper. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Ubrukelig altså? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Det er denne jeg har fått: http://webshop.nettbaat.no/products/bryterpanel-bep-220volt Dinamo - de selger den ennå. Kan du skrive litt mer utfyllende om hva du tenkte på her? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Utfyllande om dette, ja eg skal gjera det. Det eg vil seia nett no er slik: Eg har vore elektrikar i over 30 år, og det som eg fann ut då eg googla dette, er noko som "sit i ryggmargen". Men det er ikkje svar godt nok, so no treng eg tid til å bla i bøkene for å finna belegg for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Eg har begynt å samla i hop info om dette panelet, og det ser ut som at det som produsenten kjem med er meir enn skrøpelig, men eg har funne ein tråd der akkurat dette panelet er omtalt: https://baatplassen.no/i/topic/37056-kobling-av-bep-220-volt-stroembryterpanel/ Magne Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Takk Magne, Rene ord for pengene i den andre tråden. Vidunderlig med folk som VET og takk igjen til deg for gode og rette råd. Julenissen tar nok ikke reklamasjoner...., men jeg får være glad for alt jeg får og alt jeg finner, som Askeladden sier: jeg har da slikt å føre og slikt å gjøre - jeg fører vel den og;-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Takk Magne, Rene ord for pengene i den andre tråden. Vidunderlig med folk som VET og takk igjen til deg for gode og rette råd. Julenissen tar nok ikke reklamasjoner...., men jeg får være glad for alt jeg får og alt jeg finner, som Askeladden sier: jeg har da slikt å føre og slikt å gjøre - jeg fører vel den og;-) Jau, der var ein heil del, i den tråden. Men eg tenker å sjå kva eg kan klara å dra i hop av informasjon om dette produktet, dette vil kanskje inkludera mail til BEP (som såvidt eg har skjønt held til i Austra Lia ) og spørja kva dei har av godkjenning og dokumentasjon, og so begynna å bla i lover og forskrifter. Om eg har noka endelig svar i år, er høyst usikkert, men eg skal gjera ein innsats for å få eit bedre svar enn at " eg kjenner det i ryggmargsfølelsen" Forresten, eg har so langt ikkje sett noko merking, av typen Nemko eller CE, noko som eg tyder dithen at den greia ikkje er framsilt til relevant godkjenning. Men likevel - no våger eg å sei hvilken bildetekst som rann meg i hu, tidligare i dag: "Ka e da katten har komme dragande med no då " Magne Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Jeg måtte en tur til prosjektbåten Bitte Lille julaften om kvelden, i mørke, regn og vind for å stoppe en lekkasje inn ved denne svanehalsen til ledninger fra masten: Den står like foran masten og måtte fjernes brutalt og i hast da jeg skulle maste på, noe som medførte at den ikke ble tett igjen. Og i drittværet siden det har jeg ikke prioritert å tette, men nå silte det inn. Med potensiale til å trenge inn i distansematerialet slik som det ser ut som har skjedd hos Øystein K. Her er hullet slik det ser ut på innsiden - og vannet hadde trukke godt inn i takplaten, så den må skiftes for her har det vært lekkasje tidligere: I kampen for å få av takplaten mens det silte inn vann så løsnet eksosen til varmeapparatet - og godt var det! Her var det ulykkespotensiale!!! Nå blir det ny eksos - og jeg som ikke hadde tenkt så langt Oppfordrer alle som har et gammelt, men fungerende varmeapparat til å sjekke eksosslangen sin - evt. bytte ut: Tenk om jeg hadde gått videre med prosjektet og hatt denne katastrofen skjult under en takplate. Nå står det på fixe-listen. Det blir nok full demontering, og så en henvendelse til Wallas-Service her på baatplassen. Enda godt vi har slike folk! Etter mye bannskap, og godt hjulpet av hodelykt og et kort opphold i nedbøren fikk jeg tettet svanehalsen, så nå står avfukter og vifteovn og jobber. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2015 En liten nyttårstur i prosjektbåten for å gjøre klar for 2015. Veldig hyggelig, kun med selskap av Sara (wheaten terrier). Hørte nyttårsrennet på radioen, heia Norge og Anders Jacobsen Det regnet kattunger ute. Båten var tett, og vifteovnen stod og durte. Satt stille. Sorterte skruer. Ryddet i verktøy. Fikk tid til å kjenne etter, tenke gjennom planene for året som kommer. 1) trekke nye el-ledninger 2) remontering av interiør som: takplater, hyller 3) bygge skapene ved nedgangen som skal romme radio/ VHF, el-panel mm. 4) fikse eksosen til Wallasen 5) få start på motoren, skifte det ene motorfestet (glemte å gjøre det når motoren gikk på plass igjen ) 6) skifte på plass øyeterminal på forstaget så det kan være fullt operativt 7) et par nye fall 8) ferdigstille luken i cockpitdørken Litt nytt verktøy må vi ha oss- en håndoverfres hadde vært kjekt å ha. Et lite bilde fra en del av båten som ser "litt ferdig" ut spanderer jeg på meg - og håper at resten av båten skal bli like fin i 2015: Godt nyttår til alle på baatplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.