Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

Og du har fått med deg at dei færaste av oss kjøper båt som investeringsobjekt?

 

Har du fått med deg at hus og framfor alt hytteprisane er på veg nedover? Det har dei i alle høve her, og å kjøpe hytte no for investering er ikkje det smartaste ein gjer, sjølvt om det er betre enn båt.

 

Noko 5 % auke no framover kan du ikkje rekne med, for vanlege hytter reint generelt, det trur eg dei fleste økonomar vil vere samde i. Du bør nok helst rekne med nedgang. Til orientering har eg både hus og hytte.

Link to post
Share on other sites

Og når man satt der på hytten sin og siklet etter alle de flotte canincruiserene med smilende folk ombord som for forbi...kanskje man hadde angret på at en ikke tok seg råd,slik at en kunne nyte livet fullt ut slik man egentlig ville?

Dette forstår ikke du mouche.Det handler om ekte lidenskap,det har ikke du for båt. Det er helt greit,men ikke tramp på oss som har den.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Har også hus og hytte, og huset har steget med 150% på 12 år, hvordan hytta utvikler seg vet jeg ikke.. den er kun ett år gammel... men for tiden er hyttemarkedet tregt ser jeg på de andre som selges i området.. Dog har jeg en fjellhytte.. Kostnaden ved drift av hytten er 12000 kWh timer strøm for 2013, 3500 kroner i forsikring, 3500 i vei vedlikehold og 4500 for vann og avløp, ved har jeg gratis på tomten iallefall til sommeren 2015... Skal tjærebeise ett strøk til sommeren, da går det med beis for ca. 5-6000 kroner

 

I tillegg kommer kjøring til og fra heimen som er 84 km hver vei.. Vi har vel ca. 150 døgn på hytta i 2013

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal gå rundt å gruble på andres økonomi. Selfølgelig kunne jeg tenkt meg noe større, nyere og bedre men jeg går da ikke rundt å lurer på om de som har det gjør noe "rart" med pengene sine. De har bedre råd enn meg rett og slett, eller de prioriterer bare båt. Jeg har da ingenting med hvordan andre prioriterer arvtakerene sine eller pensjonisttilværelsen sin. Fatter ikke hvorfor man ikke bare kan kose seg med det man har, nå er jeg blitt 42år og en av de viktigste tingene jeg har lært er at vi mennesker ALLTID vil hige etter noe bedre. Noen av oss er flinkere enn andre til å finne vår plass og nøye seg med det vi har og det vi har klart å oppnå. Noen er så fulle av misunnelse og irritasjon at de ikke ser hånda foran seg, det er trist å se at mennesker bruker tiden sin til sånt.

I sommer la jeg meg inntil en stor fin Windy på Oscarsborg, jeg ligger der da med en gammel Windy 22 og møter da skipperen ved siden av meg og han sier: Hei Windy venn :-)

Sånn vil jeg ha det på sjøen! Dvs. koselig og lite forutinntatt :-)

Svaret til trådstarter fra meg blir da: Noen får til noe du ikke har fått til, hvordan de har fått til det, har verken du eller jeg noe med. Møt menneskene i båtene, ikke båtene med menneskene.

Link to post
Share on other sites

Tidligere i denne tråden satte jeg opp hva det kostet meg i året uten avskrivning, renter og avdrag (altså rene driftsutgifter) å ha min gamle Saga27. Driftsutgiftene med mitt bruksmønster kom jeg frem til er ca. 37000,- Skulle jeg i i stedet hatt en båt på 40 fot, hadde det blitt omtrent dobbelt så mye. Men hvordan finansiere dette for en pensjonist? Jo, jeg kunne sluttet å røyke, og like vel ha ca. 5000 mer å rutte med etter at driftsutgiftene var betalt. Så det er mange måter å finansiere driftsutgiftene på!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mouche: Å kjøpe båt i dag kan ikke sammenlignes med å kjøpe fast eiendom. Som markedet har utviklet seg så blir det feil sammenligning.

 

Kjøp av båt må sammenlignes med kjøp av bil (eller en hvilken som helst annen forbruksartikkel).

Høy pris når det er helt nytt, gitt livslengde hvor verdi gradvis synker til null.

Gevinst ved salg er mulig, men kun som følge av svingninger i markedet. Neppe mulig om du kjøper fabrikkny båt i dag.

En dag er en båt brukt opp og verdien er null - fordi ingen vil kjøpe den!

Men den kan fortsatt ha bruksverdi for sin eier.

 

Båt handler ikke om fornuft, men om velvære og livskvalitet. Og for svært mange om hobby og livsstil.

En god hobby skal være tidkrevende og kostbar!

:smash:

 

--------

 

Ang. prioritering:

Kom til å tenke på en som tidligere var aktiv her på bp.

Han (de) hadde seilbåt av svensk type i relativt høy prisklasse.

En gang i hjemmehavn fikk han slengt etter seg en kommentar om rike folk og dyre båter.

Han svarte med å peke inn på brygga og uttale: Bilen min! Der sto det en 10 år gammel velbrukt Opel Corsa. :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg sluttet å reise til syden/ferie i 1999 for å få råd til båt. Og har ikke vært på ordinær ferie siden :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mouche: Å kjøpe båt i dag kan ikke sammenlignes med å kjøpe fast eiendom.

Jeg synes du bommer godt her. Båt og hytte er veldig sammenlignbart. Begge er anskaffet for livskvalitet og velvære. Hverken hytte eller båt er så veldig fornuftig rent økonomisk, men det er en hobby og interesse. Forskjellen på båt og hytte vil være at båten taper seg jevnt og trutt i verdi fra den er ny, mens hytten er relativt stabil i verdi. Men formålet med kjøpet er omtrent det samme. Det er bare forskjellige interesser. Misforstå meg rett, jeg foretrekker båt framfor hytte, eller kanskje en kombinasjon. Jeg sitter nå på hytta med ribbe i ovnen og er fornøyd med at foreldrene mine er hyttefolk. De har en nedbetalt hytte som er verdt 2-3 mill istede for en nedskrevet princess fra 90 tallet. Og jeg tror de har hatt minst like mye velvære og glede av hytten som vi har med båten:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på båt og hytte vil være at båten taper seg jevnt og trutt i verdi fra den er ny, mens hytten er relativt stabil i verdi.

 

Akkurat hva jeg forsøkte å få frem! :yesnod::cheers:

 

Hvor den enkelte finner sin livsglede og velvære er forskjellig.

Det viktigste er å ha et sted der batteriene kan lades! :thumbsup:

Hvorfor sammenligne egentlig?

Er dette innlegget av Mouche jeg viser til hvor økonomi er hovedpoeng.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde mennesker vært fornuftige så hadde de ikke hat en dyr båt bare for å kose seg, men vi er ikke fornuftig:)

 

Hva prisen blir tilslutt tipper jeg barnebarna får føle på kroppen.

 

Vil også tro at på sikt, så klarer ikke en vanlige lønnsmottager å drifte en båt på 40fot, dette har skjedd i norge for 30år siden.

 

En siste ting, jeg sliter noe veldig med ,,,, om noen ønsker å korrigere innleggene mine hadde det vært fint.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke mere ufornuftig å bruke penger på en "dyr" båt istedenfor andre dyre vaner som sikkert gir mindre glede i hverdagen totalt sett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja og jeg mener akkurat det samme, hytte og båt kan vanskelig sammenlignes økonomisk.

Vi har en moral som forteller oss hva som er fornuftig eller ufornuftig. For at jeg skal kunne leve livet mitt tilfredsstillende må jeg kunne se vekk fra "fornuften" noen ganger. En ting er sikkert, jeg lever ikke livet mitt for at barnebarna mine skal få det bra økonomisk, men med glede betalte jeg privat skolegang for datteren min som beløper seg godt opp på et årsbudsjett for en 40foter.

Jeg syns uansett det er feil å blande seg inn i andres økonomi. Er man heldig stilt kan man få til mye med en helt vanlig inntekt, er man ikke så heldig sliter man som folk flest :-)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det fornuftig å ikke ha dyre vaner ? Så lenge man ikke havner i "luksusfellen" da så klart :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så lenge verden tåler Kina, USA, Russland, India osv... så spiller det faktisk ingen rolle i praksis hva vi her i nisselandet foretar oss

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mange av dem har nok overgått oss forlengst. Men ingenting vi kan gjøre for å stoppe det uansett. De utgjør halve jordens befolkning og de vil gjerne ha sin del av kaka. No matter what the cost will be.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Snart vil du og dine meningsfeller kanskje våkne opp fra drømmen og ta en reality check :smiley:

Hva vi i mikroskopiske ubetydelige Norge gjør eller ikke gjør er stort sett knekkende likegyldig for 99% av disse menneskene. Take it or leave it.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...