Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

Det handler om ekte lidenskap,det har ikke du for båt. Det er helt greit,men ikke tramp på oss som har den.

 

Helt som forventet så ble tallene akkurat så dårlig mottatt som jeg forventet. Ser også at flere har sterke meninger om fremtiden mht utvikling på verdi av eiendom, men sannheten er jo selvfølgelig at det vet vi ikke med særlig sikkerhet bortsett fra at det trolig vil være inflasjon i fremtiden også og det igjen vil måtte medføre økt pris/verdi på all bygningsmasse. Har selv opplevd å kjøpe bolig på toppen av markedet i 1987 og se verdien falle med 40% frem til 1993, men nå er verdien 400% av hva vi betalte i 1987 så igjen; man må se på disse tingene, eller alternativene, over noe tid.

Jo, har hatt lidenskap for båt og båtliv lenger enn de fleste her, men har vært så heldig å ha, og hatt, tilgang til hytte ved sjøen i en del tiår og har derfor vist moderasjon i forhold til hvor stor båt vi har, eller har hatt. Gjorde en delvis strategisk beslutning for fem år siden og solgte alt vi hadde av båter og klarer oss nå fint med en skjærgårdsjeep. Går dog svanger med tanker/ønsker om å kjøpe en seilbåt av litt størrelse eksempelvis denne; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42586696&folderId=3792225 men ikke som feriehjem, og aldri verden om det blir noen dieselstinker!

 

Forøvrig kan alle her gjøre akkurat hva de vil med egne eller lånte penger, bryr meg over hodet ikke og finnes ikke sjalu på de som har valgt å synke alt av økonomisk evne i en båt og håper de trives med det og gleder seg over hvert minutt de er i båten eller holder på med denne.

 

Men tallenes tale kommer man ikke unna uansett hvor gjerne man skulle ønske at det var mulig! Og man bør etter mitt syn gjøre noen helt nøkterne og kyniske vurderinger mht hva man vil, ønsker og konsekvensene av sine valg. Forøvrig gleder jeg med over de mange, og stadig flere, flotte båtene som er på fjorden og gleder meg over at så mange har det så bra økonomisk at de har anledning til det.

 

Forøvrig har jeg nettopp lest oppslag hvor det hevdes av eiendomsmeglere at omsetningen av hytter på fjellet i prisklassen 2 til 4 millioner har tatt seg opp og er høyere enn på seks/syv år.

 

Fant linken; http://www.hegnar.no/okonomi/article752003.ece

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi har en bedre levestandard bl.a. fordi vi har olje og vannkraft. Og vi er (eller iallefall var) ganske få innbyggere og fordele godene på.

Men om vi sykler til jobben eller får kjøpe avgiftsfri Tesla S fram til 2017 er det ikke så mange i Kina eller andre steder som bryr seg om.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Joda, går fint å drifte båt på "40 fot" . Men det handler veldig mye om båttype, geografi, mer eller mindre nødvendig oppdatering, og om hva hver enkelt kan gjøre selv.

Mitt tilfelle: "vanlig lønn".

Båt, 38 fot trawler. Båtplass, kr. 1.600 pr.år, Innskuddet på 10.000.- får jeg tilbake en gang i fremtiden.

Slipp " 1.500 "

Bunnstoff 1.000 "

Zink 1.000 "

Forsikring 3.400 "

Diesel ca. 6.000 "

Vaskemidler, olje ++++ 1.000 "

Havneavgifter3.000 "

Vinterstrøm 3.000 "

 

Har aldri betalt noen for service, reparasjoner, eller vedlikehold:-/ Selvfølgelig kan noe ryke ikke kan fikses, men på 6 år, ingenting:-)

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt som forventet så ble tallene akkurat så dårlig mottatt som jeg forventet. Ser også at flere har sterke meninger om fremtiden mht utvikling på verdi av eiendom, men sannheten er jo selvfølgelig at det vet vi ikke med særlig sikkerhet bortsett fra at det trolig vil være inflasjon i fremtiden også og det igjen vil måtte medføre økt pris/verdi på all bygningsmasse. Har selv opplevd å kjøpe bolig på toppen av markedet i 1987 og se verdien falle med 40% frem til 1993, men nå er verdien 400% av hva vi betalte i 1987 så igjen; man må se på disse tingene, eller alternativene, over noe tid.

Jo, har hatt lidenskap for båt og båtliv lenger enn de fleste her, men har vært så heldig å ha, og hatt, tilgang til hytte ved sjøen i en del tiår og har derfor vist moderasjon i forhold til hvor stor båt vi har, eller har hatt. Gjorde en delvis strategisk beslutning for fem år siden og solgte alt vi hadde av båter og klarer oss nå fint med en skjærgårdsjeep. Går dog svanger med tanker/ønsker om å kjøpe en seilbåt av litt størrelse eksempelvis denne; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42586696&folderId=3792225 men ikke som feriehjem, og aldri verden om det blir noen dieselstinker!

 

Forøvrig kan alle her gjøre akkurat hva de vil med egne eller lånte penger, bryr meg over hodet ikke og finnes ikke sjalu på de som har valgt å synke alt av økonomisk evne i en båt og håper de trives med det og gleder seg over hvert minutt de er i båten eller holder på med denne.

 

Men tallenes tale kommer man ikke unna uansett hvor gjerne man skulle ønske at det var mulig! Og man bør etter mitt syn gjøre noen helt nøkterne og kyniske vurderinger mht hva man vil, ønsker og konsekvensene av sine valg. Forøvrig gleder jeg med over de mange, og stadig flere, flotte båtene som er på fjorden og gleder meg over at så mange har det så bra økonomisk at de har anledning til det.

 

Forøvrig har jeg nettopp lest oppslag hvor det hevdes av eiendomsmeglere at omsetningen av hytter på fjellet i prisklassen 2 til 4 millioner har tatt seg opp og er høyere enn på seks/syv år.

 

Fant linken; http://www.hegnar.no/okonomi/article752003.ece

Håper du får drømmeseilbåten du lenker til, den ser ut som den kan være morsom å seile.

I mellomtiden foreslår jeg at du finner et hytte-/boligforum å poste dine synspunkt angående hytte og bolig investeringer i. Denne tråden handlet om hvordan drifte en båt i 40-fot størrelse, ikke hva som er mest lønnsomt som investeringsobjekt.

Link to post
Share on other sites

Hvor den enkelte finner sin livsglede og velvære er forskjellig.

Det viktigste er å ha et sted der batteriene kan lades! :thumbsup:

Jeg synes du ser litt for knapt på det; livserfaring og kompetanseheving (både for seg selv og barn) er også en investering - en av de beste investeringene man kan gjøre!

 

Ta med barna på fisketur, på tur til ulike uthavner, seiltur i røft vær, lese og forstå kart og avstander, nattnavigasjon, legge til kai i en gjestehavn - det er mer enn bare avslapping og kos, det blir også en del lærdom og erfaringer av slikt. I allefall har det vært slik for meg så langt - som jeg pleier å si, lærekurven var bratt da jeg kjøpte meg første båt. (Det har også vært svært smart å begynne med en billig båt, man gjorde jo etterhvert en del tabber).

 

Vennskap og bekjentskaper er også viktig, en av grunnene til at jeg vurderer oppgradering av båt nå er for at det skal bli enklere å invitere med seg gjester - og jeg tror det er litt enklere å invitere folk med på en rask båttur enn en tur til "the cabin" -

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes du ser litt for knapt på det;

Hva er din definisjon av livsglede?

 

 

 

Ta med barna på fisketur, på tur til ulike uthavner, seiltur i røft vær, lese og forstå kart og avstander, nattnavigasjon, legge til kai i en gjestehavn

Kommer godt innenfor min definisjon av livsglede! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du gir utrykk for at det du mener er fasit Tobixen :wink:

Mnja, jeg kjøper glatt argumentet om at hytte er en veldig mye bedre monetær investering enn båt - man må jo prøve å rasjonalisere egne valg :-) Jeg synes videoen om "Finn" som ikke engang greier å få kjærringa med på hyttetur er litt morsom :-) (Men det kan jo ofte også gjelde for båt; jeg vet i allefall av én trebarnspappa som har snekke på Kambo, men ikke får med seg noen andre i familien på båttur, det er jo utrolig kjipt).

 

Hva som er viktigst av livsnytelse, avslapping, læring, opplevelser, helse, vennskap, livserfaring og kapital er selvfølgelig en privat verdisak, likefullt om man prioriterer å leve i nuet eller spare til alderdommen - og det er helt sant som det ble sagt i et innlegg at man aner lite om hva fremtiden vil bringe; både bankinnskudd og fast eiendom kan bli verdiløst over natta selv om sannsynligheten er svært lav - og man har lite glede av jordslig gods etter at man har strøket med ... men jeg mener nå allikevel at det er temmelig egoistisk å bruke opp arvegods på dyr båt og ikke etterlate seg noe annet enn en verdiløs båt i arvegods til ungene.

 

Selvfølgelig synser jeg når jeg antyder at man oppnår mer læring og livserfaring med båt enn med hytte. Min erfaring er at det har vært utrolig lærerikt med båt så langt, men det har selvfølgelig bakgrunn i at jeg er tredjegenerasjons landkrabbe.

Hva er din definisjon av livsglede?

(...)

Kommer godt innenfor min definisjon av livsglede! :thumbsup:

Sant nok :-)

Link to post
Share on other sites

Det har oppigjennom historien, vært særdeles viktig å legge til side penger til sine etterkommere, men sånn jeg ser det, har i stor grad etterkommere etter de litt eldre i dag godt betalte jobber, og sitter bedre i det enn sine foreldre. Dette gjelder ikke alle selvsagt, men for meg er det sånn. Jeg vil helst at mine foreldre skal bruke penger som bare det, hvis det øker deres livskvalitet i alderdommen. Jeg vill følt meg litt liten, hvis jeg var avhengig av det de har skapt, for å klare meg som voksen.

Link to post
Share on other sites

kom i kontakt med ett par båt entusiaster, med hver sin "skute" på rundt 40 fot, sånn grovt regnet en pris på rundt millionen pr.10 fot, og da er det vel også vanlig å regne 10% av kjøpeprisen i årlige utgifter.

Så etter en lengre hyggelig båtprat dro vi hver til vårt, og det slo meg at hvordan i allverden kan en som er ansatt i ett middels stort firma ha råd til en slik farkost ?

Om jeg hadde fått en slik båt gratis så hadde ikke jeg hatt nok lønn til å drifte en slik båt, kanskje ikke nok til drivstoff engang,

Kan dette være et klassisk eksempel på firmabåt som skattemyndighetene nå er ute etter ?

 

men et ærlig og redeligmål om hvordan man rett og slett har råd til å drifte slike båter

For og svare på spørsmålet en gang til, uten at det skal dreie seg om arv og svindel og fusk og kriminalitet.

 

En båt på 40 fot kan koste fra 0 kr til x-antall millioner det er vel alle enige om. Hvor mye det koster for og drifte en slik båt varierer også selvfølgelig ut ifra hvordan båt det er og motortyper og hva man gjør selv av diverse vedlikehold.

 

hvordan du kom frem til at prisen er 1 mill pr 10 fot det vet jeg ikke noe om, men det stemmer vel sjeldent dårlig slik jeg ser verdien i båter, idag får du båter fra 2005-2009 modell opp i 40 fots klassen til priser på laaaangt under 2 mill.

 

For og ta utgangspunkt i meg selv som uten og utlevere for mye av privaten så har jeg selv nå kjøpt en båt som 33-34 fot og 2008 modell motorvalget er 2* d3 190 hk.

 

Verdien på båten er vel ikke stort mer enn 1-1,2 mill så der faller den teorien om 1 mill pr 10 fot vekk iallefall.

 

Uansett jeg nevnte tidligere i tråden her at mitt budsjett med låneavdrag og alt av servicer, vedlikehold deler, båtplass,forsikringer diesel osv osv osv vil koste meg årlig ca toppen 130.000kr.

 

Jeg tar aldri med kapitalkosten da den er i beregnet fra kjøpestund og den anser jeg som ett ikke tema.

 

Men tar jeg bort mnd avdrag på båten og kun tenker Drift/service/vedlikehold/deler/båtplass/opplag/løft ut/inn/forsikringer og diesel osv så er regnestykket annerledes da havner vi på røft regnet ett sted på mellom 50-60.000kr årlig og det får jeg inntil 70-80 netter i båten for, ferie når det passer, langhelger korthelger alt ettersom den blir som en hytte..

 

Vi er en familie på 4 og skulle vi dratt 3 uker i ferien til ett fancy sted med all inclusive så hadde det kostet oss det samme alikevel...

Derfor prioriterer vi båt og den fantastiske livskvaliteten det gir oss fremfor 3 hektiske uker i syden, så tar vi heller en billig hoppe på tur på høsten/våren.

 

Og vi har vel en gjennomsnittlig husholdningsinntekt som mange andre.

 

 

Konklusjon: Ja man kan fint drifte en 40fots båt med vanlig inntekt.

Om man kan drifte en 4millioners båt med vanlig inntekt kunne jeg sikkert klart også, men da om den hadde vært nesten gjeldfri.

Trur ikke jeg hadde klart og lånt 4mill til båt og driftet den på inntekten jeg har idag.

 

Til syvende og sist handler det om og prioritere og det gjør iallefall vi her hos oss :)

 

Og at folk i utgangspunktet skal henge seg opp i hvordan folk klarer og drifte en båt det skjønner jeg ikke!

Men uansett jeg ser fortsatt frem mot påske og båtslipp igjen :)

 

 

Redigert av srs (MaSa) (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Utrolig at denne diskusjonen ruller ennå!!!! Nå må vel det meste være sagt om livskvalitet, sunne investeringer, økonomi, kostbudsjetter etc etc. Fint underholdningsstoff dette.

Konklusjon virker dog å være at man har råd til en slik båt TS spør om på vanlig lønn, hvis man vil prioritere det, er gjeldsfri, har arvet noen kroner, sluttet å røyke etc.

Om det er smart, lønnsomt og lignende å investere i båt er vel ett annet spørsmål, men ja råd ser det ut at man kan ha til slik.

Driftskostnader til båten er det stor uenighet om, dette er jo selvsagt avhengig av hvor i landet man bor, hvor nevenyttig er man, hvor mye tid vil man legge i båten etc. Så tror vedlikehold og driftskostnader kan variere alt i fra 10.000,- til 250.000,- eller mer pr. år, helt avhengig av hva hver enkelt selv legger opp til.

 

Tror aldri det kommer til å bli enighet om dette, fordi alle ser ting kun fra sitt ståsted og forsvarer/rettferdiggjør sine egne valg, Valg som da kan være stikk motsatt av nabobåten på samme størrelse.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis vil alle helst klare seg selv økonomisk, både i første halvdel (20-50 år) og siste halvdel (50-80 år) av voksenlivet, og de fleste gjør nok det i våre dager (inklusiv Olav Thon som drar den litt lengre).

Men det er nå engang slik at ikke alle har klart å opparbeide seg godt nok økonomisk første halvdel av livet.

Det går an å bomme på en del av de viktige valgene man gjør i yngre alder, eller rett og slett være mere den uheldige Donald enn heldige Anton.

Og bikker man over i siste halvdel av livet med større gjeld enn formue (uten å ha levd over evne) så er nok en avgiftsfri arv en kjærkommen "gave" for å kunne nyte bl.a. fritids/båtlivet slik man helst ønsker, også utover i pensjonsalderen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Slapp nå av, var en spøk.

Ser ikke humoren i den, og jeg begynner å lure på hva agendaen din er. Minner litt om trolling.

Naturligvis vil alle helst klare seg selv økonomisk, både i første halvdel (20-50 år) og siste halvdel (50-80 år) av voksenlivet, og de fleste gjør nok det i våre dager (inklusiv Olav Thon som drar den litt lengre).

Men det er nå engang slik at ikke alle har klart å opparbeide seg godt nok økonomisk første halvdel av livet.

Det går an å bomme på en del av de viktige valgene man gjør i yngre alder, eller rett og slett være mere den uheldige Donald enn heldige Anton.

Og bikker man over i siste halvdel av livet med større gjeld enn formue (uten å ha levd over evne) så er nok en avgiftsfri arv en kjærkommen "gave" for å kunne nyte bl.a. fritids/båtlivet slik man helst ønsker, også utover i pensjonsalderen.

Det er ingen som kritiserer det å få arv :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...