Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

Så har altså Frp ved Finansminister Siv Jensen frontet og fått vedtatt økning i avgiften for fyringsolje og anleggsdiesel med 81 øre fra 1.1.2014. Avgiftsøkningen er på nesten 50% fra nåværende avgift.

 

Antar at vår "avgiftsfrie" diesel faller i samme kategori og får seg et hopp i pris fra 2014. Noen som har peil på hvordan oljeselskapene og selgerne kalkulerer en slik avgiftsøkning ut i forbrukerpris?

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Det jeg fikk med meg på TV i går var at denne avgiftsøkningen var en hestehandel med Venstre. Sistnevnte ville ha en økning på en krone. Man landet altså på 52 øre avgiftsøkning på fyringsolje og 'avgiftsfri' diesel. Dette er derfor ikke "FRP og Siv Jensen". Videre ligger det inne fra flere år tilbake at all fyring med olje/diesel skal avskaffes innen 2020. For oss som seiler, så er vel ikke dette den helt store kostnaden. For Hulda vil det være en ekstra kostnad på et par hundre spenn i året. Sist jeg fylte i Skagen mener jeg å huske at vi betalte ca. 14 kroner literen.

 

 

Ser man på 'land vi gjerne sammenligner oss med', så ligger diesel og bensin omtrent på samme nivå. I Sverige er dieselen noe dyrere enn bensin.

Link to post
Share on other sites

Dette vil gi ca. 1kr. økning av prisen for "avgiftsfri" diesel etter hva KNBF har regnet ut. De har forelagt dette for sine "venner på Stortinget" som de sier. Mer om denne avgiftsøkningen hos KNBF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det jeg fikk med meg på TV i går var at denne avgiftsøkningen var en hestehandel med Venstre. Sistnevnte ville ha en økning på en krone. Man landet altså på 52 øre avgiftsøkning på fyringsolje og 'avgiftsfri' diesel. Dette er derfor ikke "FRP og Siv Jensen".

Nå er det ikke bare 53,9 øre, det er kun grunnavgiften for mineralolje, i tillegg kommer økningen av CO2 avgiften som er 27 øre, dette blir 80,9 øre, og med 25% m.v.a på dette blir det ei drøy krone... Dette er prisen en må betale for den nye kursen..

 

Grunnavgiften for mineralolje øker med 52,9%, CO2 avgiften øker med 44,3%..

 

Så den avgiftsfrie dieselen har mineraloljeavgift på 1,557 kroner, + CO2 avgift på 0,88 kroner, som er hovedavgiftene.. I tillegg kommer naturligvis 25% m.v.a.. Dette gir den jevne Ola og Kari Nordmann en avgift 3,05 kroner per liter diesel... I tillegg kommer selvsagt m.v.a på selve dieselen og forhandlernes påslag..

 

Fremdeles er det er stykke igjen til en når autodiesel priser, men i løpet av ett par år regner jeg med er utlignet .. Det som er interessant her er at CO2 avgiften for Autodiesel er lavere enn for mineralolje, så det er klart signal de sender ut..

Autodiesel er underlagt veisbrukavgift, denne er på 3.82 ex. mva neste år, som er opp 7 øre pluss mva....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I 1986 felte FrP regjeringen Willoch ved å stille kabinettspørsmål og i 2013 gjør de det "godt igjen" - gratulerer til alle dere som stemte på dette partiet! Willoch lovpriser FrP for denne avgiftsøkningen mens Carl Ivar ikke vil uttale seg om saken. Nå er jeg fortsatt for å jobbe for redusert avgift for bensin til båt, men ser ut til at denne regjeringen vil likestille de to alternativene ved å øke avgiften på diesel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja. Slik er det nå en gang. Mandag fylte jeg autodiesel på bilen til kr. 11,99 pr liter. For et snaut år siden fylte jeg grønn diesel på kanner hos Esso Grålum og betale over kr. 10 pr liter. Og som sagt, sist sommer over 14 danske kroner literen i Skagen. Vi kommer uansett til å bli straffet for å brenne hydrokarboner.

 

Så kan man jo prøve å finne et politisk parti som ikke ønsker å heve avgiften på bensin/diesel/olje og stemme på det.

Link to post
Share on other sites

Prisdifferansen mellom autodiesel og avgiftsfri vil nok være tilnærmet lik null flere steder til sommeren

 

Autodieselavgift er 3,82, pluss CO2 avgift på 0,62, dette 4,44 pluss mva som er 5,55 per liter.. Det er 2,50 i forskjell inkludert mva.. og med griske marinaer, og dumping av priser på autodiesel på land er ikke differensen så stor, om den i det hele vil være tilstede

 

Allerede i dag varierer autodiesel med 2 kroner literen mange steder over uken, her i Grenland er det rimeligst søndag kveld og mandags morgen.. med priser ned mot 12 kroner på en god dag.. og drøye 14 kroner på en dårlig dag

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er blitt en svert navlebeskuende tråd!

Slutt å sutre, Finn heller ut hvordan dere kan få farkosten deres til å bruke 10%mindre drivstoff :-) Det vil gi en innsparing som vil kompensere den økte prisen.

Det kan gjøres ved å gå med mere økonomisk fart, opptimalisere skrogets motstand i vannet, finjustere dyser-pumper ellermest drastisk redusere gangtid.

Uansett er hensikten med avgiften å spore oss til å bruke mindre olje!

La oss løfte i flokk for et renere miljø på sjø og land.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hmmm, tro om bønder får avskrevet drivstoffutgifter?

Kjenner ikke til at det er avskrivninger på diesel, men vi trekker jo ifra dieselutgifter og de fleste andre utgifter som "er til inntekts ervervelse" før skatt beregnes. Dette i likhet med det meste annet næringsliv.

 

Det var en tid tilbake investeringsavgift på motorsagbensin, så da burde det kanskje ha vært en mulighet for aktivering og avskrivning også. Men det kan jeg ikke si jeg har hørt om.

Link to post
Share on other sites

...

så ser ikke dere noen hensikt i å bidra til en miljøgevinst?

 

Det er vel ingenting som tilsier at det denne avgiftsøkningen vil gi noen miljøgevinst. Da må en gå mer drastisk og selektivt til verks. Men det dette vil gi er dyrere veiutbygging. For det er anleggsbransjen som er storforbrukere av avgiftsfri diesel - ikke noen skarve båteiere.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

ja saap_2000, lalunall og SoBo uansett hvilke forskjellige hensikter de politiske partiene har med avgiften, så ser ikke dere noen hensikt i å bidra til en miljøgevinst?

Man bidrar ikke til miljogevinst ved a betale mer for dieselen. Man bidrar til miljogevinst ved ikke aa bruke (eller bruke mindre) diesel, og det staar en fritt til aa gjoere uavhengig av pris paa dieselen.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det er vel ingenting som tilsier at det denne avgiftsøkningen vil gi noen miljøgevinst. Da må en gå mer drastisk og selektivt til verks. Men det dette vil gi er dyrere veiutbygging. For det er anleggsbransjen som er storforbrukere av avgiftsfri diesel - ikke noen skarve båteiere.

Nå kan du vel ikke akkurat sammenligne drivstoff til annleggsbransjen med drivstoff til lystbåtbruk. Det er vel to helt forskjellige bruksområder.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ingenting som tilsier at det denne avgiftsøkningen vil gi noen miljøgevinst. Da må en gå mer drastisk og selektivt til verks. Men det dette vil gi er dyrere veiutbygging. For det er anleggsbransjen som er storforbrukere av avgiftsfri diesel - ikke noen skarve båteiere.

Effekten er nok svert avhengig av de som brenner oljen. Men serlig for næringsforbrukere, så er bunnlijen interresant. Et ellement for å bedre fortjenesten er jo mer effektiv bruk av tilførte resurser. Får vi til det, da har vi fått en miljøgevinst!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...