Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

For meg er svaret enkelt. For oljeselskapene er det billigere å produsere diesel. Uavhengig av dette har de enkelte land sin avgiftspolitikk.

 

At dieselen i utgangspunktet er billigere å produsere enn bensin har lite å si for sluttprisen.

Er etterspørselen stor i forhold til produksjonskapasiteten, så går prisen uansett opp.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Å redusere lokal luftforurensning i storbyene ved å avgiftsbelegge diesel er et blindspor slik jeg ser det. Når det gjelder vår tids største utfordring, nemlig global oppvarming grunnet Co2 fra bla. bensinbiler vil økt avgift på diesel virke mot sin hensikt. Lokal forurensning løses ved lokale tiltak som utbygging av veinettet og restriksjoner på bilbruk i byområder kombinert med bedre kollektivtilbud.

 

Du må oppdatere deg litt. Diesel slipper ut 20 ganger mer NOX (etter husken) enn tilsvarende bensin. NOX er en større miljøtrussel enn CO2. Det gjelder også spesielt lokalt.

Link to post
Share on other sites

At vi har klimaendringer innser alle. Men ennå ganske ferre ser at det historisk skulle bli sånn, og at det ikkje er menneskeskapt. Men du verden for en menneskeskapt pengemaskin, og mange økonomier ville ikkje tåle sannheten. Man kan gjerne prøve å forklare alle avgifter, men fortsatt er det spekulert inntekt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis du forholder deg til klimaforskerne som entydig sier at vi står overfor dramatiske menneskeskapte klimaendringer, så tror jeg nok heller det er den norske økonomien som på sikt ikke vil tåle sannheten. Vi er tross alt søkkrike fra produksjon av olje og klager når prisen på diesel stiger med 10-15%.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Du må oppdatere deg litt. Diesel slipper ut 20 ganger mer NOX (etter husken) enn tilsvarende bensin. NOX er en større miljøtrussel enn CO2. Det gjelder også spesielt lokalt.

 

Dette vil jeg se begrunnelsen for.

 

Miljøtrussel kan jo være så mangt. For astmatikere, og folk med luftveisproblemer, er de lokale dieselutslippene et problem. Særlig ser vi det i byer når klimatiske forhold hindrer utskifting av lufta.

 

Dette er selvfølgelig et problem for de det gjelder lokalt. Men CO2 er den store miljøtrusselen globalt.

For å spiss formulere det.

1) Redd kloden fra undergang - kjør diesel

2) Redd en astmatiker - kjør bensin

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

 

Du må oppdatere deg litt. NOX er en større miljøtrussel enn CO2. Det gjelder også spesielt lokalt.

Javel? Her http://no.wikipedia.org/wiki/Klimagass står ikke NOX engang oppført som en klimagass? Co2 derimot er en stor forurenser.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Politikerene lover og lyg.Ka gjer vi når all tillit til dei er vekke pga.løftebrudd og bløffing og det viser seg att alle er like upålitelige?Det er jo ingen igjen å stemma på,bare bløff alt sammen.Ett såpass pressa båtmarked hadde ikkje trengt denne julegaven.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Det blir uansett mindre og mindre aktuelt med 2 motorer. Man får senke farten og kose seg på sjøen !

 

Vel, i sommer fikk jeg plastpose i kjøleinntaket, og den ene motoren stoppet akkurat når jeg lå rett foran et stort lasteskip oppover kanalen mot Lilla Bommen/Gøteborg. Med bare en motor der så hadde det blitt moro.... To motorer har mer med sikkerhet å gjøre enn fart. Min båt hadde gått akkurat like fort med en større motor, og langt lavere vekt.

Link to post
Share on other sites

 

Tilbud og etterspørsel.

Det selges nesten ikke dieselbiler i USA. Selv enorme pickup'er går som regel på bensin.

Vanlige personbiler med dieselmotorer finnes rett og slett ikke.

Dette gjør at etterspørselen er så lav at prisene må justeres opp for å gjøre produksjon og distribusjon av autodiesel (eller det tilsvarende i USA) lønnsom.

I tillegg så har USA (i motsetning til f.eks Norge) høyere avgifter på diesel enn bensin.

 

wisegeek.com om tilbud og etterspørsel (regner med dette er en litt forenklet oppsummering av sitvasjonen)

Wikipedia og drivstoffavgift i USA

 

Over 2/3 av alle trucks (pick-up) i USA solgt etter 2007 har diesel, og andelen øker.

Det er vekst i salget av diesel-drevne personbiler ekskl. trucks.

Diesel-organisasjonen i USA hevder at godt over 90 % av alle lastebiler uansett størrelse bruker diesel. I tillegg alle frakttog, lektere, og større marinefartøy og 2/3 av alt utstyr i landbruket.

 

Og svaret på hvorfor diesel er blitt dyrere i USA svarer den amerikanske regjeringen på her!

Link to post
Share on other sites

 

Over 2/3 av alle trucks (pick-up) i USA solgt etter 2007 har diesel, og andelen øker.

Det er vekst i salget av diesel-drevne personbiler ekskl. trucks.

Diesel-organisasjonen i USA hevder at godt over 90 % av alle lastebiler uansett størrelse bruker diesel. I tillegg alle frakttog, lektere, og større marinefartøy og 2/3 av alt utstyr i landbruket.

 

Og svaret på hvorfor diesel er blitt dyrere i USA svarer den amerikanske regjeringen på her!

 

Takk for oppdateringen! Interesant å se at selv amerikanerene har begynt å velge diesel.

Jeg linket selv til eia.gov i innlegg 46 :smiley:

Vi kan vel uansett konkludere med at drivstoffprisene tvilsomt vil gå ned igjen, snarere tvert imot.

Tankene om å kjøpe en Bavaria 32 Sport eller noe lignende når jeg blir stor tror jeg nesten jeg får skrinlegge til fordel for noe saktegående...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vi kan vel uansett konkludere med at drivstoffprisene tvilsomt vil gå ned igjen, snarere tvert imot.

Tankene om å kjøpe en Bavaria 32 Sport eller noe lignende når jeg blir stor tror jeg nesten jeg får skrinlegge til fordel for noe saktegående...

Du kan altså ikke gå sakte med en Bavaria 32 Sport?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bensin Diesel miljø og miljøavgift Elbil. Rolp over hele fjøla alt sammen de er kun en ting som bestemmer alt og det er pengene. Tror nesten ikke att det er noen som er så dum att en tror noe annet enn at det er pengene som bestemmer. Tar en elbiler så er jeg sikker på att det allerede er blitt ett merkbart problem for staten i form av tapte inntekter så hva tror en skjer når det blir enda flere elbiler. Saken er den att Staten må ha inn disse pengene for og få endene til og møtes. Att det kan bli Gratis og kjøre bil når alle får seg elbil det kan nå så være men det som da skjer er att da må en betale inn disse pengene som en tidligere tok inn i bil og drivstoffavgift forexempel med og betale mer skatt. Så derfor tro aldrig noe annet enn uansett hvordan en snur seg så er ræva bak uansett.

Link to post
Share on other sites

Du kan altså ikke gå sakte med en Bavaria 32 Sport?

 

Det er nok fullt mulig det, men hvis man først og fremst skal gå sakte, så er det kanskje ikke så stor vits i å investere i en båt som kan gå fort? En liten motor er jo tross alt en del båtlapper billigere enn en eller to store. (Forsikring og vedlikehold blir vel litt rimeligere det og)

I tillegg så er vel ofte en deplasemangsbåt eller en halvplaner mer retningsstabil i lav fart en en planende båt? Ihvertfall så må de to planende båtene jeg har en del erfaring med (Bella 650 og Skibsplast 675 HT) gjetes en del i lav fart, og det er ikke så veldig morsomt.

 

Dessuten så kjenner jeg meg selv såppas godt at jeg vet at jeg nok tidvis vil ha problemer med å motstå fristelsen til å gi gass hvis jeg har en båt med den muligheten. :giggle:

 

Nå sier jeg selvsagt ikke at ALLE skal kjøpe saktegående båter. Hvis du eller andre vil og har muligheten til å kjøpe en Bavaria 32 Sport, men først og fremst vil gå sakte med den for å redusere driftsutgiftene så mer enn gjerne for meg. Da får jeg i det minste gleden av å SE disse flotte sportscruiserene (eller andre flotte, hurtiggående båter) selv om jeg kanskje ikke kjøper en selv. :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet inn bensinslukeren med seilbåt for mange år siden, er jo ingen tvil om at det vil bli dyrere å brenne hydrokarboner i årene som kommer. Skal man først ferdes under planefart er det mange grunner til ikke å velge en "sportscruiser". Tror derfor at trawlerkonseptet blir mer og mer populært, og at verditapet på båter med store motorer vil øke. Når det er sagt, så gikk mitt drivstofforbruk opp da jeg byttet inn en Windy med 2x260 HK bensin med seilbåt. Så alt avhenger jo av hvor langt man ferdes.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Logi Bakgrunnen for dette var vel å oppmuntre folk til å kjøpe dieselbiler. Diesel er en mer effektiv energibærer og den forurenser langt mindre av klimagassen Co2.

 

Dette forutsetter at man anerkjenner CO2 som er gass som er til skade for klimaet, og det er på langt nær alle som gjør. Selv ikke det det ene regjeringspartiet anerkjenner det at CO2 er skadelig for klimaet... Det er flere både her på forumet og ellers i verden som betviler at CO2 er skadelig for klima.. Resten av din argumentasjon om ferievaner faller naturlig nok på sin egen urimelighet, siden de er helt udokumenterte, men basert på sysning

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette forutsetter at man anerkjenner CO2 som er gass som er til skade for klimaet, og det er på langt nær alle som gjør. Selv ikke det det ene regjeringspartiet anerkjenner det at CO2 er skadelig for klimaet... Det er flere både her på forumet og ellers i verden som betviler at CO2 er skadelig for klima.. Resten av din argumentasjon om ferievaner faller naturlig nok på sin egen urimelighet, siden de er helt udokumenterte, men basert på sysning

 

Hva enkeltpersoner og politiske parti sier om CO2 som klimagass finner jeg komplett og totalt irrelevant og uinteresant.

Forskningen er usedvanlig entydig på det feltet.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nå var min kommentar til REM... og jeg er enig i at CO2 uten tvil er skadelig for klimaet, og ser overhodet ikke noen grunn til diesel til båt skal være unntatt samme beskatning som for biler....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette forutsetter at man anerkjenner CO2 som er gass som er til skade for klimaet, og det er på langt nær alle som gjør. Selv ikke det det ene regjeringspartiet anerkjenner det at CO2 er skadelig for klimaet... Det er flere både her på forumet og ellers i verden som betviler at CO2 er skadelig for klima.. Resten av din argumentasjon om ferievaner faller naturlig nok på sin egen urimelighet, siden de er helt udokumenterte, men basert på sysning

..eller sakt med andre ord, "God dag mann økseskaft"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå var min kommentar til REM... og jeg er enig i at CO2 uten tvil er skadelig for klimaet, og ser overhodet ikke noen grunn til diesel til båt skal være unntatt samme beskatning som for biler....

 

Da leste jeg ikke godt nok, eventuelt misforstod litt. Takk for oppklaringen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet inn bensinslukeren med seilbåt for mange år siden, er jo ingen tvil om at det vil bli dyrere å brenne hydrokarboner i årene som kommer. Skal man først ferdes under planefart er det mange grunner til ikke å velge en "sportscruiser". Tror derfor at trawlerkonseptet blir mer og mer populært, og at verditapet på båter med store motorer vil øke

 

Dette er en av grunnene til at jeg valgte den båten vi har nå.

Jeg frykter rett og slett fremtiden for visse båttyper jeg egentlig kunne tenkt meg.

Liker å ha friheten til å kunne forflytte meg over litt avstander i ferien uten å måtte tenke så mye på hundrelappene som flyr avgårde.

 

Jeg tror vi vil se drivstoffpriser på 25,-/l eller mer innen 10 år. Skjer det, vil det antagelig bli spikeren i markedskista for en del båttyper.

 

 

Sent using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...