Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

Et tydelig tegn på at vi har det godt her i landet er jo nettopp det at vi har tid og krefter til overs til å syte og klage så mye som vi gjør :giggle:

 

At vi må fremstå som bortskjemte drittunger på julaften for utenforstående har vi råd til å leve med :rolleyes:

 

Ha en fortreffelig jul i velstand og overflod alle sammen :santcheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Disel kommer fortfarande att vara billigare i Norge jämfört med Sverige. Dessutom är den Norska diseln av mycket bättre kvalitet.

Det blir säkert några turer till Härföl kommande sommar för bunkring.

Är vi i Strömstad och tar en tur till Härföl minskar vi kostnaderna med ca 2000-2400 kr.

Disel kommer fortfarande att vara billigare i Norge jämfört med Sverige. Dessutom är den Norska diseln av mycket bättre kvalitet.

Det blir säkert några turer till Härföl kommande sommar för bunkring.

Är vi i Strömstad och tar en tur till Härföl minskar vi kostnaderna med ca 2000-2400 kr.

Link to post
Share on other sites

Vad har Ni för boränrta i Norge ?

Vi ligger nu på 1,8 -2,1%

 

3,5/4% og rentene reduserer skatten med 28%. Lønningene i Sverige ligger vel på ca 70% av de norske lønningene og nordmenns kjøpekraft er langt høyere enn hva svenskene har.

 

 

http://m.dinside.no/1895/norge-snart-verdens-dyreste-land

 

 

Syns dette var litt gøy. Kanskje vi rett å slett er avhengig av lønnsveksten

 

Ja, det er gøy å bo i verdens dyreste og rikeste land med full sysselsetting, lavt rentenivå og verdens beste sosiale ordninger. Vel, hvis man har mye penger på konto hvilket nordmenn har (!) så er det lave rentenivået ikke like gunstig.

 

For egen del ser jeg på hva jeg tjener og hva ting koster som "kun" noen tall og er mer opptatt av hvor mye (lite) jeg må jobbe for å kunne kjøpe meg ting og tang og alltid har penger igjen på konto. I en sammenligning med utlandet kommer nordmenn svært godt ut av det selv om mange ikke synes å skjønne at dette er et poeng, merkelig nok!

Privatpersoner i Norge har i snitt 150.000 på konto mot svenskenes 75.000.

I tillegg har "felleskontoen" et beløp som tilsvarer 1 million for hver eneste innbygger i landet og tallet stiger kraftig, hver dag!

 

Bare å fortsette å klage her ser det ut til! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hmm nå jobber nok jeg mer enn 37,5 time pr uke samt at jeg ikke har 150k på bok. Men har kanskje med alder og yrke å gjøre. Hjelper ikke på å ha 2små heller. Kjerring som så knapt har begynt å jobbe igjen. Når jeg tenker over det så må jeg sjekke konto helt i slutten av mnd også. Men tar vi kun de over 45+ med voksne barn å 2 ok inntekter å mye nedbetalt lån er det nok noe annet. Men dette har du selvfølgelig tatt med i dine tanker?

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke tatt med enkeltperson i "mine tanker" som du kaller det, og viser kun til nakne dokumenterbare fakta og som snittbetraktninger. Har også litt vanskelig for å uttrykke den helt store sympatien med folk som klager når begge er i jobb og har barn, hus og båt. To små i barnehage betyr vel subsidier på i overkant av 200.000 per år og når de begynner på skolen et tilsvarende beløp, men listen over land hvor dette er en selvfølge er kanskje lang i dine tanker?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva hjelper det med 150.000 på konto når en exempelvis skylder banken 2.6 mill da er en i mitt hode raka fant og vel så det . Leser også att vi nordmenn har så mye penger. Andre ganger leser en att det har aldri vært så mye penger i utlån i landet som nå. Lurer på hvorfor det er så mye i utlån når nordmenn har så mye penger.hvis vi har så mye penger så hadde jo svært få av oss hatt bruk for lån .De må da være noe som ikke stemmer her. Jeg tror at det som er Rigtig er att vi nordmenn er verdensmestere i og ta opp lån og att det er derfor vi har så. Mye penger .Og når det gjelder full sysselsetting så er en annen sannhet om dette landet og det er att vi har stort sett ett bein og stå på og de er oljeindustrien sviktende oljeinntekter vil på rekordtid føre til att dette landet faller i Samen som ett korthus. Menn i kjeledress i norsk industri må en snart på museum for og se.

Link to post
Share on other sites

. Bäst på det mesta.

 

Nordmenn er nok best på klaging, er ikke mange som er fornøyd med å bo i Norge

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva hjelper det med 150.000 på konto når en exempelvis skylder banken 2.6 mill da er en i mitt hode raka fant og vel så det . Leser også att vi nordmenn har så mye penger. Andre ganger leser en att det har aldri vært så mye penger i utlån i landet som nå. Lurer på hvorfor det er så mye i utlån når nordmenn har så mye penger.hvis vi har så mye penger så hadde jo svært få av oss hatt bruk for lån .De må da være noe som ikke stemmer her. Jeg tror at det som er Rigtig er att vi nordmenn er verdensmestere i og ta opp lån og att det er derfor vi har så. Mye penger .Og når det gjelder full sysselsetting så er en annen sannhet om dette landet og det er att vi har stort sett ett bein og stå på og de er oljeindustrien sviktende oljeinntekter vil på rekordtid føre til att dette landet faller i Samen som ett korthus. Menn i kjeledress i norsk industri må en snart på museum for og se.

 

Hvis du skylder banken 2,6 millioner på et hus som er verdt fem millioner og i tillegg har 150.000 på konto så er du millionær. For egen del skulle jeg ønske jeg hadde 26 millioner i gjeld og verdier for femti, men dette med tall og økonomi er det åpenbart mange som ikke helt skjønner.

 

Men nå er det jo åpne grenser mellom Norge og de fleste andre europeiske land og oppholdstillatelse og arbeidstillatelse er noe som tilhøre fortiden til så vil anbefale alle sytpeisene å raskest mulig å emigrere f.eks til Portugal, Hellas eller Spania hvor det meste sikkert er langt bedre, og billigere, enn her.

 

Men nå er jo tiden snart inne for å klage over at det er for mange presanger under treet, for mye mat på bordet og vondt i hodet får man jo i morgen av alt drikke! Huff så fælt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi får lønnsøkning på 17.400 kroner i 2014!

 

http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/vi-faar-loennsoekning-paa-17-600-kroner-i-2014/22668143

 

Enda godt at rentenivået holder seg lavt, og kanskje går ned sågar så dette blir ille.

Det der er rein løgn og slikt provoserer meg Mouche. Hva får deg til å gå på slike limpinnen og kanskje tror du på det også! Lurer på om du er politiker, for du høres/ser slik ut i dine uttalelser og linker.

 

Sier ikke vi har det dårlig og bør syte, men noe kan vel de forb.... Politikerene la være i fred. Du har kanskje svaret på hvorfor HK avgiften bør opp også?

 

Nå skal jeg kose meg å feire Jul, så skrives vi senere. God Jul :-)

Link to post
Share on other sites

Noen står kronisk opp med feil ben vettu.

Hvis man leter lenge nok vil man alltid kunne finne tall,forskning og undersøkelser som passer inn i sitt eget verdensbilde. noen mer forvridde enn andre. Men det er alltid interessant å se hvordan folk Har forskjellig oppfatning av ting. til tider meget underholdende, om man klarere å ikke la seg provosere.

 

God jul!

Link to post
Share on other sites

Vi får lønnsøkning på 17.400 kroner i 2014!

 

http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjon/vi-faar-loennsoekning-paa-17-600-kroner-i-2014/22668143

 

Enda godt at rentenivået holder seg lavt, og kanskje går ned sågar så dette blir ille.

Dette stemmer nok dessverre ganske bra, har en 500.000 i lønn, og får 3% lønnsøkning så er dette 15.000 kroner...Noen har mer enn en halv mill i året og noen har mindre, noen får mer enn 3% og noen får mindre.. At dette gir et gjennomsitt på 17.400 er ikke så langt fra sannheten..

 

Selv håper jeg at lønnsveksten blir negativ de neste årene slik at vi kna styrke konkurranseevnen.. En må tenke på kommende generasjoner, de skal også ha noe livnære seg på i kongeriket Norge... Like vilkår for Norge og utlandet er viktig om en skal være med de neste 10-50årene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For 2012 var reallønnsveksten 3,2% og for 2013 rundt 2/2,5% og er vel forventet å øke ytterligere i samme tempo de nærmeste årene. Trist å se at så få egentlig syne å skjønne hvor godt vi har det og hvor privilegerte vi er her i landet, men bruker sin tid og energi på å syte og klage!

Jeg har i likhet med mange andre også hatt en formidabel reallønnsvekst i løpet av de siste 20 årene, men jeg er allikevel i stand til å se at enkelte kan ha falt utenfor, samt at tallmaterialet ovenfor ikke beviser noe.

 

Tallene du presenterer over er gjennomsnitt. Gjennomsnitt vil som regel bli løftet mye opp av den lille andelen med heldiggriser som faktisk har en eksepsjonelt formidabel reallønnsvekst, slik at gjennomsnittet som regel ligger godt over medianen. Medianen er derfor et langt bedre tall å bruke for å vite hvordan tilstanden er for "folk flest".

 

En obskur analogi ... de aller fleste mennesker har over gjennomsnitts antall føtter, snittet ligger nemlig litt under to. (medianen er nøyaktig to).

 

En ikke like fullt obskur analogi - dersom bygda består av fire arbeidsledige personer uten inntekt og en person med årsinntekt på fire millioner kroner, så vil gjennomsnittslønna i bygda ligge på en million. Man vil allikevel ikke kunne si at folk må være veldig heldige dersom de kommer fra nevnte bygd. Medianinntekten (0) er kanskje et bedre mål, det tilsier at bygda sliter med et stort fattigdomsproblem.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der er rein løgn og slikt provoserer meg Mouche. Hva får deg til å gå på slike limpinnen og kanskje tror du på det også! Lurer på om du er politiker, for du høres/ser slik ut i dine uttalelser og linker.

 

Sier ikke vi har det dårlig og bør syte, men noe kan vel de forb.... Politikerene la være i fred. Du har kanskje svaret på hvorfor HK avgiften bør opp også?

 

Nå skal jeg kose meg å feire Jul, så skrives vi senere. God Jul :-)

 

Det jeg legger merket til er sterk språkbruk og lite innhold. Når man beskylder folk for å lyve så kunne man kanskje forvente noe mer enn bare edder og galle?

 

Noen står kronisk opp med feil ben vettu.

Hvis man leter lenge nok vil man alltid kunne finne tall,forskning og undersøkelser som passer inn i sitt eget verdensbilde. noen mer forvridde enn andre. Men det er alltid interessant å se hvordan folk Har forskjellig oppfatning av ting. til tider meget underholdende, om man klarere å ikke la seg provosere.

 

God jul!

 

Så hva er "sannheten" din og dokumentasjonen for denne?

Stilig at barnehagesubsidier kan tilleges at de med barn er rike.... :-)

 

Nei, men det er et faktum at alle barnehageplasser blir subsidiert med rundt 100' per stykke og noen må bidra med dette beløpet siden pengetreet ikke er oppfunnet.

 

Dette stemmer nok dessverre ganske bra, har en 500.000 i lønn, og får 3% lønnsøkning så er dette 15.000 kroner...Noen har mer enn en halv mill i året og noen har mindre, noen får mer enn 3% og noen får mindre.. At dette gir et gjennomsitt på 17.400 er ikke så langt fra sannheten..

 

 

 

Vi får se hvem som tør å utfordre deg på denne uttalelsen og regnestykket, men det blir neppe noen av de jeg har sitert ovenfor.

 

Jeg har i likhet med mange andre også hatt en formidabel reallønnsvekst i løpet av de siste 20 årene, men jeg er allikevel i stand til å se at enkelte kan ha falt utenfor, samt at tallmaterialet ovenfor ikke beviser noe.

 

 

Medianinntekten (0) er kanskje et bedre mål, det tilsier at bygda sliter med et stort fattigdomsproblem.

 

Hvem er det som faller utenom? Hvor stor er forskjellen om man legger et gjennomsnitt til grunn og medianinntekten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Merkeleg diskusjon dette. Det som kanskje forundra meg mest er at enkelte i praksis vil ha samme avgift på bruk av sjøen som vegen. Kvifor dei vil ha det slik må gudane vite, dei har ingen god argumentasjon sjølve. Berre les denne: "---------- og ser overhodet ikke noen grunn til diesel til båt skal være unntatt samme beskatning som for biler.... " Håplaust å diskutere med slike, det er som fornuftige argumenter ikkje sig inn. Me har slike her inne i fjorden og, dei forbannar desse med dyre båtar som ikkje betaler nok avgifter. Dei henger seg opp i miljøet, men det meste er nok misunnelse og lite kunnskaper om denne avgifta, dessverre. Men å reise to gonger i året på lange feriar i utlandet med fly, det kan dei gjere. Då er dette med forureining heilt gløymt, sjølv om dei på kvar av desse turane forureinar langt meir enn oss med ein normal båt gjennom ein heil sesong. Nei la oss kvitte oss med båtane og bruke pengane i utlandet og på lange flyreiser. Her er det knapt avgifter å rekne med. Skit i miljøet, me tenkjer helst på oss sjølve når det kjem til stykke!

Må sende eit spark til anleggsbransjen og. Eg kjenner den godt. Kanskje for godt. Auka agifter vert sjølvsagt sendt vidare til oppdragsgivar, sjølvt om det no i overgangen er nokre gamle entrepriser som heng att. Men det er ein overgang, og er de ikkje lova skattelette av Siv? Etter eige utsagn skal dei dekke auke i avgiftene minst. Uansett er det oppdragsgivar som til slutt betaler. Og korleis er det med denne dieselfyllinga? Dei eg kjenner fyller det meste på firmaet når dei skal tanke, og firmaet får sjølvsagt utgiftsført det ein brukar på privat båt. Når ein brukar 100 000 i diesel for året er det sjølvsagt litt å spare. Kunne ikkje dy meg. Hadde sikkert gjort det slik sjølv og.

Link to post
Share on other sites

En kan selvsagt ta med medianinntekten, den ligger på 431000 kroner sett alle husholdninger under ett i kongeriket Norge.. Dette er etter skatt... så leggen er på 30% skatt så er bruttoen på ca. 560.000 kroner og med 3% lønnsvekst i 2014 så blir dette???

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...