Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

Da kan jeg opplyse at prisen i Danmark (Skagen) sist sommer var over DK 14 pr liter. Og kursen er nå i overkant av NOK 1,10. Så det er ingen butikk å dra dit heller.

Er du over 12x4 meter og er registrert i NIS/NOR fyller du fiskediesel i sverige. Tilsvarende regler skal også finnes i DK?

Irriterende? Ja... Vits i å klage? Nei....

Klart det er vits i å klage. Lag mest mulig støy og bråk rundt avgiften som er innført av pertiet for sterk nedsettelse av skatter og avgifter. Dette vil få FRP til å falle som en stein på meningsmålingene, og slikt er språk som politikere skjønner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er nok det samme kva parti som er i regjering så lenge de har en forvokst stab av byråkrater som aldri har vært ute i normalt arbeid... Er nok administrasjonen som bestemmer der som i så alt for mangen av landets kommuner.... Mulig de setter avgiften ned en annen gang, for så å sette den dobbelt så mykje opp igjen etterpå... Akkurat like lett som å lure damene til å kjøpe alt som er på tilbud! :-)

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Tror det blir feil å skylde på administrasjonen, med mindre den politiske ledelsen er totalt inkompetent.. Hvilket nok kan være tilfelle.. Her det er nok et helt bevist politisk håndverk som ligger bak denne avgiftsøkningen.. og ansvaret ligger selvsagt i Finansdepartementet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som mener noe annet enn meg er kanskje litt desorienterte?

Noen her som har hørt om hersketeknikk før?

 

Norge er kanskje det billigste landet å fylle tanken i i våre nærområder. Men sett i verdenssammenheng er det rådyrt her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig Nilspils. Det er veldig få land i verden der en gjennomsnittsarbeider må jobbe kortere tid for å kunne kjøpe en liter drivstoff.

For meg er det en helt annen problemstilling. På det viset kan du definere oss til stort sett billigst på alt, mens vi har så høyt omkostningsnivå at snart ingen ting kan produseres her i landet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kostnadsøkningen vil i kroner sannsynligvis bli mindre på drivstoff neste år, en strømkostnaden økte vinteren for 4 år siden. Drivstoff til båt rammer de som har råd til å bruke båt. Treng eg forklare hvordan strømregninga rammer ?

For den gjennomsnittlige båtbruker vil denne avgiftsøkningen utgjøre mindre en eit årlig gebyr for manglende vest ombord. Og vesten er for mange tilsynelatende greit å droppe.

Bruk vest :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For den gjennomsnittlige båtbruker vil denne avgiftsøkningen utgjøre mindre en eit årlig gebyr for manglende vest ombord. Og vesten er for mange tilsynelatende greit å droppe.

Bruk vest :thumbsup:

De ekstra utgiftene på diesel utgjør for oss ikke stort mer enn vi hadde tenkt å bruke på å vedlikeholde redningsvestene ombord for, så da kutter vi bare ut å bytte gass og utløser mekanisme på disse så er vi reddet. Og vi bryter ikke loven så lenge de da ubrukelige vestene bare er ombord. :rolleyes:

 

JA, jeg bare kødder, men det var du som begynte.....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke jeg.

Enhver økning er en økning og er rett og slett IKKE greit i det hele tatt.

Eksempelvis, så har forsikringen min også økt med nøyaktig Kr 1020,- fra Desember ifjor. Året før det igjen var den Kr 940,- billigere. Ingen av delene er greit i det hele tatt :-)

 

Bare vent, det blir garantert skatt på båt!

 

Samtidig noe hyggeligere. God jul til alle de kjekke folkene her inne :-)

Link to post
Share on other sites

Er du over 12x4 meter og er registrert i NIS/NOR fyller du fiskediesel i sverige. Tilsvarende regler skal også finnes i DK?

 

Klart det er vits i å klage. Lag mest mulig støy og bråk rundt avgiften som er innført av pertiet for sterk nedsettelse av skatter og avgifter. Dette vil få FRP til å falle som en stein på meningsmålingene, og slikt er språk som politikere skjønner.

 

Den fiskebåtdieselen kan du bare glemme i Strömstad i hvert fall. Da skal du i tillegg bevise at båten driver næringsvirksomhet, ha regnskap etc. Den gangen jeg kjente han som hadde ansvaret for denne pumpen, så kunne man tidligere fylle der om båten var over en viss størrelse og var registrert. Så ble det betydelige innstramminger, tror vi da er tilbake til år 2000. Så var vi på Donsö for et par år siden. Der kunne man fylle grønn diesel som var et par kroner billigere enn den andre. Der kunne vi fylle på egen risiko. Men 'straffet er åsevärd', fikk vi opplyst av damen bak disken på macken. Denne dieselen, som kostet over SEK 13 pr liter, var forbeholdt i hovedsak fiskere og andre næringsdrivende. Denne dieselen var også så dyr at jeg tok ikke bryet med å fylle.

 

Hvordan dette er i Danmark, vet jeg ikke. I Strandby (var vel i 2011) var det en pumpe inne i fiskerihavnen med kortautomat. Mulig at man kunne fylle fra den, hadde nok diesel og prøvde ikke. Men opp i handlegaten, 100 meter fra havnen kunne man fylle autodiesel til DK 10 pr liter. Men ute på Lesø og i Skagen var prisen langt høyere også den gangen.

 

Vi får nok bare ta inn over oss at det å brenne av hydrokarboner er noe myndighetene vil sette brems på. At de tjener fett på det i samme slengen, ser de sikkert ikke på som noen ulempe. At de i en periode trodde at man skulle kunne fikse utslippene fra diesel slik at de ble mindre enn fra bensin, har de vel nå innsett var en gedigen blemme. Og at det også kommer til å være slik i fremtiden at jo lenger opp i destillasjonskolonnen man tar ut et produkt, dess 'renere' er det. Skal man lefle med naturlovene, må man være glupere enn en gjennomsnitt norsk politiker. Nå har til og med kineserene landet på månen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke jeg.

Enhver økning er en økning og er rett og slett IKKE greit i det hele tatt.

Eksempelvis, så har forsikringen min også økt med nøyaktig Kr 1020,- fra Desember ifjor. Året før det igjen var den Kr 940,- billigere. Ingen av delene er greit i det hele tatt :-)

 

 

Prisen på sukker har også gått opp, endog prisen på lakriskarameller og dopapir, men for de flestes del så har lønningene de siste tiårene økte enda mer og resultert i en formidabel reallønnsøkning som folk i alle andre land misunner oss så det er nok riktig som du sier at her er det noe du ikke skjønner for du vil vel ikke reversere denne utviklingen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prisen på sukker har også gått opp, endog prisen på lakriskarameller og dopapir, men for de flestes del så har lønningene de siste tiårene økte enda mer og resultert i en formidabel reallønnsøkning som folk i alle andre land misunner oss så det er nok riktig som du sier at her er det noe du ikke skjønner for du vil vel ikke reversere denne utviklingen?

Jo ser den, men noe er fundamentalt galt allikevel, sånn er det bare. Jeg har folk rundt meg som IKkE har lønninger som har fulgt på i den grad du kaller formidabel. Reverserer den gjerne jeg fordi personlig hadde jeg det like bra for både 10 og 30 år siden, så det er ikje der det trykker

 

Som jeg sa, bare vent. Det blir båtskatt som i Danmark nå! Med endel av våre inkompetente politikere er det ikke noe jeg blir forundret over

 

God Jul :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har folk rundt meg som IKkE har lønninger som har fulgt på i den grad du kaller formidabel.

 

Jeg betviler faktisk at du finner noen yrkesgrupper som ikke har hatt en formidabel reallønnsøkning de siste tiårene og selvfølgelig er det dokumenterbart!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:-) hvis ordet formidabel slettes nærmer du deg!

 

Nei, den er formidabel og uten sidestykke både i norsk og internasjonal sammenheng. Det som er litt synd er hvor få som tilsynelatende har fått med seg hvor godt vi har det og bruker svært mye av sin tid og energi på å klage på de mest idiotiske "ting". Som en bekjent skrev på Facebook i dag;

 

Jeg tenker på hvor utrolig heldige og priviligerte vi er, vi som kan gå til kassen på supermarkedet lille julaften med full handlevogn og vite at det er dekning på kortet.

 

Det er vel rundt 80% av jordens befolkning som ikke har det slik mens vi sitter her og klager på dieselpriser på båten - burde skamme oss!

 

Forøvrig er økende lønnsforskjeller noe annet enn en diskusjon om reallønnsøkningen som vi ALLE har fått glede av!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, den er formidabel og uten sidestykke både i norsk og internasjonal sammenheng. Det som er litt synd er hvor få som tilsynelatende har fått med seg hvor godt vi har det og bruker svært mye av sin tid og energi på å klage på de mest idiotiske "ting". Som en bekjent skrev på Facebook i dag;

 

Jeg tenker på hvor utrolig heldige og priviligerte vi er, vi som kan gå til kassen på supermarkedet lille julaften med full handlevogn og vite at det er dekning på kortet.

 

Det er vel rundt 80% av jordens befolkning som ikke har det slik mens vi sitter her og klager på dieselpriser på båten - burde skamme oss!

 

Forøvrig er økende lønnsforskjeller noe annet enn en diskusjon om reallønnsøkningen som vi ALLE har fått glede av!

Selvfølgelig har du rett i det at vi kanskje klager lett og må tenke over hvor bra vi egentlig har det. Skamme oss, tja litt så! Kanskje det er andre ute i verden som burde skamme seg litt også, så hadde det ikje vært slik.

Link to post
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/okonomi/Penger-nok-til-tre-dagers-uke-6797086.html#

 

- Det baller på seg. Selv det som kan se ut som en beskjeden vekst pr. år blir mye når en ser på mange år i sammenheng, sier LOs sjeføkonom Stein Reegård. Han har regnet ut at timelønnen reelt sett økt med 65 prosent de siste 30 årene.

 

LOs tall viser at veksten i reallønn pr. time har vært økende over de tre siste tiårene:

På 1980-tallet steg den med 1 prosent i årlig gjennomsnitt. På 1990-tallet steg den med 1,5 prosent På 2000-tallet steg den med hele 2,5 prosent.

Reegård i LO sier årene etter 2000 har vært "utrolig bra" for norske lønnstagere.

 

En annen link;

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/nouer/2012/nou-2012-11/6.html?id=681232

 

Og bare sånn for ordens skyld;

 

Kjøpekraft (også kjent som disponibel reallønn) er nettoinntekten man har igjen etter fratrekk av skatter og prisstigning.

 

For 2012 var reallønnsveksten 3,2% og for 2013 rundt 2/2,5% og er vel forventet å øke ytterligere i samme tempo de nærmeste årene. Trist å se at så få egentlig syne å skjønne hvor godt vi har det og hvor privilegerte vi er her i landet, men bruker sin tid og energi på å syte og klage!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...