Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

Det er på tide at diesel og bensin får same pris.Korfor skal ein som ha dieselmotor i båten sleppa billigare unna enn ein med bensinmotor?

 

Slike innlegg blir som regel møtt med hån av dieselmafiaen her inne så pass deg nå! Selv den kongelige diesel-båt foreningen ber oss med bensinmotorer om å gå stille i dørene og heller betale regningen enn å risikere å få fokus på denne urettferdigheten som vil kunne medføre at dieselen blir avgiftsbelagt på samme måte som bensin. Og i alt kameratslig og sosialdemokratisk ånd oss båtfolk i mellom. Til å spy av!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er på tide at diesel og bensin får same pris.Korfor skal ein som ha dieselmotor i båten sleppa billigare unna enn ein med bensinmotor?

 

Dieselmotoren er mer effektiv, saa det forbrukes mindre ikke fornybar energi og slippes ut mindre CO2 pr. hk. produsert av en dieselmotor sammenlignet med en bensinmotor. Det er derfor en fordel for oss alle at lystbaater bruker dieselmotorer istedet for bensin. Foroevrig er jeg ikke sikker paa om dieselbrukerne slipper saa mye billigere unna, gitt prisen paa anskaffelse og vedlikehold av en dieselmotor sammenlignet med en bensinmotor.

Link to post
Share on other sites

 

Dieselmotoren er mer effektiv, saa det forbrukes mindre ikke fornybar energi og slippes ut mindre CO2 pr. hk. produsert av en dieselmotor sammenlignet med en bensinmotor. Det er derfor en fordel for oss alle at lystbaater bruker dieselmotorer istedet for bensin. Foroevrig er jeg ikke sikker paa om dieselbrukerne slipper saa mye billigere unna, gitt prisen paa anskaffelse og vedlikehold av en dieselmotor sammenlignet med en bensinmotor.

Det er helt riktig. Diesel har høyere virkningsgrad. I tillegg er den noe billigere å fremstille. Faktisk er det meg bekjent høyere avgift på diesel enn bensin.

Link to post
Share on other sites

Dieselmotoren er mer effektiv, saa det forbrukes mindre ikke fornybar energi og slippes ut mindre CO2 pr. hk. produsert av en dieselmotor sammenlignet med en bensinmotor. Det er derfor en fordel for oss ....

Det er vel kanskje litt mere nyansert en som så.

Hva med mengde sotpartikler og nitrøsegasser. Tar man med sistnevnte ellementer i beregningen, blir en moderne bensinmotor vell så miljøvennlig.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Sotpartikler og NOx bidrar mest til lokal forurensning, hvilket vanligvis ikke er noe problem ute paa havet....

Forurensning er vel et globalt problem, enten det foregår lokalt- på havet, i fjorden eller hjemme hos en av oss! Forøvrig foregår vel mesteparten av trafikken til forumets medlemer, ikke på havet men lokalt langs kysten.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Er møkk lei høre alt dette miljøgevinst tullet. Verdensproblemene og global oppvarming løses absolutt ikke ved at Norge har lavere avgifter på el-biler og legger på avgiftsfri diesel slik at det kanskje brukes noen liter diesel mindre av fritidsbåter.

 

Utslippene herfra er uansett som en fjert i en kurvstol å regne. Det hjelper ikke slå seg på brystet her i landet og si vi er flinke og miljøvennlige, vi har jo så mye miljøavgifter, når vi samtidig f.eks importerer masse strøm fra polske kullkraftverk.

Ingen av disse avgiftene har noe som helst med miljø og gjøre. Det er rett i statskassa, og sier de noe annet er det reinspikka løgn.

 

Jeg har for øvrig akkurat konvertert fra bensin til diesel båt, og er egentlig tilhenger av enten økte dieselavgifter, eller lavere avgifter for båtbensin for å få utlignet forskjellen. I sommer fylte jeg bensin på en marina for kr 17 per liter. 2 måneder senere fylte jeg diesel for 9,65 per liter. Dette er helt høl i huet.

Link to post
Share on other sites

Du misforstår, det at dieselen til båt blir dyrere er bare en sideeffekt av det som hevdes være målet. Diesel til båt er vel knapt noen som har tenkt da dette ble bestemt. 17 kr/l.. Synes eg stadig hører om høye bensinprisen sørpå. Eg hadde en snittpris på bensin i sommer på 14.0? kroner.

 

Og om noen trur det blir avgiftslette på bensin for f.eks båt kan heller tru på julenissen. Det er meir sannsynlig han lander på taket i sleden sin.

Link to post
Share on other sites

Jepp, helt enig. vi burde absolutt kjempe for at veiavgiften blir fjernet fra båtbensin.

Er enig i at ordet veisbrukavgift bør fjernes fra bensin, generelt bør dette fjernes som begrep fra all drivstoff og heller kalle en spade for en spade, og definere avgiften til være en generell drivstoffavgift.. Da skilles det ikke på hvor denne brukes, og forbrukeren har et valg om hvordan han vil bruke drivstoffet... om det er på bilen, båten, gressklipperen eller brenne den i ovnen..

 

Det er heller ikke noen logikk i at bensin skal ha 1,31 kr høyere veisbrukavgift enn autodiesel.... (tallet en inkl. mva)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det blir uansett mindre og mindre aktuelt med 2 motorer. Man får senke farten og kose seg på sjøen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Logi

Det er heller ikke noen logikk i at bensin skal ha 1,31 kr høyere veisbrukavgift enn autodiesel.... (tallet en inkl. mva)

Bakgrunnen for dette var vel å oppmuntre folk til å kjøpe dieselbiler. Diesel er en mer effektiv energibærer og den forurenser langt mindre av klimagassen Co2.

En lavere drivstoffpris skal vel veie opp for en høyere innkjøpspris på dieselbilen. Samme med båt, hadde det ikke vært en lavere pris på drivstoffet til dieselbåter ville folk valgt den langt billigere, mindre effektive og mer forurensende bensinbåten. Dette hadde ikke vært i samfunnets interesse.

 

En bieffekt ville ha vært at vi neppe ville sett særlig mange båter over 26-28 fot, altså de som folk nå bruker som langturs feriebåter. Folk ville da heller brukt ferien på sydenturer eller i campingbil/vogn langs overfyllte veier. Dette er vel heller ikke i samfunnets interesse?

Det blir uansett mindre og mindre aktuelt med 2 motorer. Man får senke farten og kose seg på sjøen !

Javel? Og det kan man ikke med to motorer??

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Samme med båt, hadde det ikke vært en lavere pris på drivstoffet til dieselbåter ville folk valgt den langt billigere, mindre effektive og mer forurensende bensinbåten.

 

 

Mer forurensede bensinbåten? Kan vel diskuteres. Når nabobåten starter opp dieselmotoren sin, ligger det ei svart eksossky over halve båthavna der jeg har båtplass. :wink:

Link to post
Share on other sites

...

En lavere drivstoffpris skal vel veie opp for en høyere innkjøpspris på dieselbilen.

...

 

Dette var nytt for meg. Du mener altså at det er et politisk vedtak som ligger til grunn for prisingen av diesel?

 

Jeg har bestandig trodd at forskjellen i pris skyldes hvor produktet er tatt ut i "raffineringskolonna". I bunnen av denne raffineringsprosessen er asfalt og tungolje. I toppen er nafta og flybensin. Diesel er et lavere raffinert produkt enn bensin - og prises derfor også lavere. Og dermed tror jeg at dette ikke noe med prising av forskjellige motortyper å gjøre.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er da dieselen dyerer enn bensin i USA?

 

Tilbud og etterspørsel.

Det selges nesten ikke dieselbiler i USA. Selv enorme pickup'er går som regel på bensin.

Vanlige personbiler med dieselmotorer finnes rett og slett ikke.

Dette gjør at etterspørselen er så lav at prisene må justeres opp for å gjøre produksjon og distribusjon av autodiesel (eller det tilsvarende i USA) lønnsom.

I tillegg så har USA (i motsetning til f.eks Norge) høyere avgifter på diesel enn bensin.

 

wisegeek.com om tilbud og etterspørsel (regner med dette er en litt forenklet oppsummering av sitvasjonen)

Wikipedia og drivstoffavgift i USA

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Overgang til lav-svovel-diesel og økt global etterspørsel har hvist presset prisene opp i USA:

eia.gov

Jeg har ikke sett på dieselprisene (før avgifter) på andre markeder, eller handelsprisen internajsonalt. Kan godt hende prisforskjellen mellom diesel og bensin er mindre eller borte nå pga. høyere etterspørsel etter "dieselbil-boomen" de siste ca 10 årene.


Uansett så begynner tankene om snekke som neste båt å virke bare mer og mer fornuftig.. :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er da dieselen dyerer enn bensin i USA?

 

Aner ikke. I Norge er det oljeselskapene som setter prisen - oppå den prisen sitter politikerne med sine avgifter/politikk.

 

Mener du at oljeselskapene i utgangspunktet selger diesel og bensin til samme pris?

Om ikke, hvorfor velger oljeselskapene å selge diesel rimeligere i Norge?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

For meg er svaret enkelt. For oljeselskapene er det billigere å produsere diesel. Uavhengig av dette har de enkelte land sin avgiftspolitikk.

 

At staten Norge, gjennom politikerne, skulle støtte utenlandske produsenter av motorer gjennom divergerende oljepriser - finner jeg utrolig søkt.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

 

Du behøver ikke gå lenger enn til Sverige for å oppleve det. Grunnen der er trolig ønsket om reduksjon av luftforurensingen. Noe det har tatt norske politikere nokså mange fler år å forstå enn i andre land.

Å redusere lokal luftforurensning i storbyene ved å avgiftsbelegge diesel er et blindspor slik jeg ser det. Når det gjelder vår tids største utfordring, nemlig global oppvarming grunnet Co2 fra bla. bensinbiler vil økt avgift på diesel virke mot sin hensikt. Lokal forurensning løses ved lokale tiltak som utbygging av veinettet og restriksjoner på bilbruk i byområder kombinert med bedre kollektivtilbud.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...