Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

Dette er en av grunnene til at jeg valgte den båten vi har nå.

Jeg frykter rett og slett fremtiden for visse båttyper jeg egentlig kunne tenkt meg.

Liker å ha friheten til å kunne forflytte meg over litt avstander i ferien uten å måtte tenke så mye på hundrelappene som flyr avgårde.

 

Jeg tror vi vil se drivstoffpriser på 25,-/l eller mer innen 10 år. Skjer det, vil det antagelig bli spikeren i markedskista for en del båttyper.

 

 

Sent using Tapatalk

 

Jeg tror nok trawleren kommer til å bli en stadig mer populær båttype her til lands. Jeg vil tro hentetråden din virkelig har bidratt til at folk har fått øynene opp for disse flotte båtene! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Etter en masse innlegg summerer jeg for egen del opp med:

  1. Dette er ingen avgift for å redde det globale miljøet
    Hadde det vært så ville en avgiftsbelagt bensin, eller i hvert fall begge deler
  2. Dette er utelukkende en politisk avgift for å hente penger til regjeringens "trengende formål"
  3. Derfor bør "regjeringen mot skatter og avgifter" få så det holder
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Som man søker man finner.

Nå er foresten trådløste løsninger og mobiler ufarlige igjen. Entydig. :-)

 

Det har da aldri vært pålitelig forskning som har påvist skadepotensiale pga mobilstråling fra utstyr som virker som det skal?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Her er det 2200 sider med tolkning at siste nytt fra klimaforskningen http://www.climatechange2013.org/images/uploads/WGIAR5_WGI-12Doc2b_FinalDraft_All.pdf

 

Å hevde at man finner etterrettelig informasjon om klimaendringer som konkluderer i annen retning tilsier at man ikke har filla peiling. Det å lese kommentarfelt på nettaviser, eller avisartiklene for den del er langt fra godt nok til å kunne konkludere i noen retning. Men om man vil fremstå som ignorant så er jo det fritt frem.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Etter en masse innlegg summerer jeg for egen del opp med:

 

  • Dette er ingen avgift for å redde det globale miljøet

    Hadde det vært så ville en avgiftsbelagt bensin, eller i hvert fall begge deler

  • Dette er utelukkende en politisk avgift for å hente penger til regjeringens "trengende formål"
  • Derfor bør "regjeringen mot skatter og avgifter" få så det holder

Helt riktig.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

KNBF engasjerer seg og får spalteplass : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10148520

 

Ifølge båtlivsundersøkelsen er det ca 175.000 båter med overnattingsmuligheter i Norge. Av disse har 53 prosent diesel:

Det blir over 90.000 dieselbåter med overnattingsmuligheter.

 

Og som vanlig driter denne kongegjengen med dieselmotorer i de 47% av båteierne som benytter bensin, ikke diesel, som fremdrift for sin båt! :thumbsdown:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok langt mellom liv og lære for avgiftpartiet til frøken Jensen, men her ser en iallefall hva de leverer... Selv om det ikke er det samme som de har solgt ... Det er jo i grunnen litt synd på de som trodde på henne.. men de fleste av dem går jo stille i dørene.. muligens av frykt for å møte seg selv der..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok langt mellom liv og lære for avgiftpartiet til frøken Jensen, men her ser en iallefall hva de leverer... Selv om det ikke er det samme som de har solgt ... Det er jo i grunnen litt synd på de som trodde på henne.. men de fleste av dem går jo stille i dørene.. muligens av frykt for å møte seg selv der..

 

Nå er jeg ikke akkurat noen stor fan av FrP, men det bør vel nevnes at en mindretallsregjering er og blir avhengig av diverse hestehandler for å i det hele tatt bli sittende... Dessuten så er statsbudsjettet for 2014 ett rødgrønt produkt som den nye regjeringen kun har hatt sjansen til å endre litt på. Det er budsjettet for 2015 som virkelig vil vise hvor mange valgløfter som ofres i hestehandlingen..

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes de setter ned avgiften litt 2015, da jubler jo alle med korttidshukommelse... Men også for denne regjeringen så må det være balanse mellom inntekter og utgifter, selv om de ikke har hatt noe forhold til dette tidligere i sine alternative budsjett.. Fagre løfter om skattelette skal dekkes inn, det samme gjelder bompenger... Dermed gir de med den ene hånden og tar igjen med rente med den andre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...

Dessuten så er statsbudsjettet for 2014 ett rødgrønt produkt som den nye regjeringen kun har hatt sjansen til å endre litt på.

...

 

Denne avgiftsøkningen lå ikke inne i de rødgrønnes budsjett for 2014. Så de har da i det minste evnet å endre på dette.

 

Men det gjelder å prioritere, som Erna så treffende nylig sa i Stortingets spørretime, da hun ble spurt om hvorfor de økte barnehageprisene.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Trur ikkje me skal forlate dette temaet heilt enno, sjølvt om det måtte passa enkelte Høgre/Frp veljarer. Dette bør vere ei påminning heilt fram til valet. Ei krone i auka avgifter er solangt det største avgiftshoppet me har hatt på diesel i nyare tid. Og dette måtte det ei Høgre/Frp regjering for å få til. Me ser kva eit valgløfte er verdt der i gården, og dette er nok berre byrjinga. Når nokon her inne prøver å forklare det med at det bør vere samme pris på autodiesel som farga diesel er det heilt kunnskaplaust. Det er det samme som å sei me skal ha vegavgifter på bruk av sjøen og. Då må dei sei det! Anleggsbransjen må sjølvsagt sende rekninga vidare til forbrukarane. Men kva gjer ein ikkje for skattelette til sponsorane.

Link to post
Share on other sites

 

Som sagt var ikke dette en del av Høyre/FrP-regjeringens budsjettfremlegg, men forlikspartnerne i Stortinget ønsket å gi insentiver til mer miljøvennlige valg, også når det gjelder fritidsbåter.

 

Bortsett fra seilbåter, hvilke miljøvennlige valg har man egentlig i dag?

 

Vi har nettopp hatt en debatt om dette her.

Link to post
Share on other sites

Ja ja 1krone opp i miljøavgift på Diesel fører kun frem til en ting og det er att det går raskere mot konkurs og avvikling for de få som er igjen og som prøver og opprettholde en produksjon av plastbåter .

 

Det fører til enda en ting: større fartøy, som rammes enda hardere går over til å bunkre i Danmark.

Dvs pengene går ut av landet, sammen med annen aktivitet som ofte følger med bunkring og landligge.

Men så blir vel det norske miljøet renere siden vi hiver skitten i Danmark?

:confused: :confused: :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja ja 1krone opp i miljøavgift på Diesel fører kun frem til en ting og det er att det går raskere mot konkurs og avvikling for de få som er igjen og som prøver og opprettholde en produksjon av plastbåter .

Ser nå ut som om de fleste som enda produserer nye båter i dag, det være seg her i landet eller utenlands , så er det jo bensinmotoren som dominerer, og da outboard. Det som jo selges nytt i dag, er jo stort sett daycruisere, pilothousebåter, skjærgårdsjeeper, rib, etc og alt dette er jo basert på outboard. Naturligvis selges det jo nye større cabin-cruiser også, men de er jo blitt såpass høye i pris at de er utenfor rekkevidde for hvermansen som vil satse på båt til "sommerbruk". Ser man nye båter i dag i båhavnene, så virker det som det er båter rundt 20-22 fot som dominerer. ( Yamarin, Uttern, Askeladden, Ibitza, o.l.) Går man noen tiår tilbake, så hadde jo "nesten alle" nye båter dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

en vill gjetning utifra bensinprisene så burde jo dette tilsvare hvertfall 5 kroner litern ekstra :P

 

 

Hvordan regner du deg fram til det?

 

 

gratulerer du fikk meg til å logge på for og gi det svaret som forsåvidt sto svart på hvit i teksten du leste. men som flere andre har regnet ut her så er det nok ikke så langt unna :)

Link to post
Share on other sites

 

Det fører til enda en ting: større fartøy, som rammes enda hardere går over til å bunkre i Danmark.

Dvs pengene går ut av landet, sammen med annen aktivitet som ofte følger med bunkring og landligge.

Men så blir vel det norske miljøet renere siden vi hiver skitten i Danmark?

:confused: :confused: :confused:

 

Da kan jeg opplyse at prisen i Danmark (Skagen) sist sommer var over DK 14 pr liter. Og kursen er nå i overkant av NOK 1,10. Så det er ingen butikk å dra dit heller. Prisen i Sverige er heller ikke noe å skryte av. Summen av alt er at Norge i Skandinavia er det rimeligste landet. Jeg fylte grønn diesel hos Esso Grålum for litt i overkant av NOK 10/liter.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder vel fritidsbåter?, yrkes båter eller skip kan vel fremdeles fylle "diesel" med reduserte avgifter både i Sverige og Danmark "Bunker oil"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner at kvar enkelt her bekymra seg for eigen lommebok ang dieselpris/ forbruk på båt.. Men det betyr forsvinnande lite sammenlignet med anlegg og transportnæringen... Det eg bruker på båten på en sesong er ikkje meir enn du bruker på en middels stor gravemaskin på to måneder... Så når eg da bruker ca 200 000 liter i året på jobb så utgjør dette da ca 200 000kr og dei fleste har da kontrakter som er 1-3 år gamle uten muligheter for regulering på diesel... Det er da 200 000 rett av på bunnlinja i ei næring som allerede har et lavt snitt på inntjening.....

 

Så ekstrakostnaden eg får på båten på 8-10000kr bekymra meg lite og er uansett en liten del av kostnadene med båt...

 

Irriterende? Ja... Vits i å klage? Nei....

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Irriterende? Ja... Vits i å klage? Nei....

 

En grei oppsummering!

 

Har heller ikke akkurat lagt merke til at større båter med store dieselmaskiner har blitt mindre eller færre de siste tiårene, og det til tross for at prisen på diesel har økt en del så kanskje man faktisk har en bærekraftig økonomi, tross alt, blant båtfolket her i landet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...