Jump to content

Prisoppgang på diesel?


evenR4u

Recommended Posts

Jeg tror vel at gjennomsnitts lønn kun kan regnes etter gjennomsnitts arbeid. Hvilken næring gir mest arbeid mouche? Har vi flest leger og advokater i Norge, eller flest i handel og service? Det er vel der man finner lønningene folk flest har? Du kan selvfølgelig utdype dette. Gjerne med tallmateriale

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel at gjennomsnitts lønn kun kan regnes etter gjennomsnitts arbeid. Hvilken næring gir mest arbeid mouche? Har vi flest leger og advokater i Norge, eller flest i handel og service? Det er vel der man finner lønningene folk flest har? Du kan selvfølgelig utdype dette. Gjerne med tallmateriale

 

Hvis du har tillit til tall fra SSB så skal jeg med glede gi deg en link hvor alt dette fremkommer, men jeg får stadig inntrykk av at de eneste tallene du stoler på befinner seg i ditt eget hode og ingen andre steder?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En kan selvsagt ta med medianinntekten, den ligger på 431000 kroner sett alle husholdninger under ett i kongeriket Norge.. Dette er etter skatt... så leggen er på 30% skatt så er bruttoen på ca. 560.000 kroner og med 3% lønnsvekst i 2014 så blir dette???

... men merk at dette er medianinntekt pr husholdning, ikke medianinntekt pr person ... og da er kanskje ikke tallet så høyt lengre?

 

http://mobil.dn.no/article2584803.ece?REF=dispatched

 

 

Forbannet ulike tall da sydvesten. Dette kan sikkert mouche forklare med EGNE ord

... men merk at dette er gjennomsnittsinntekt pr person, ikke pr husholdning ...

 

Det høres vel ikke helt riktig ut?

Eh, nei - der snek det seg inn en feil. Det må selvfølgelig være tre arbeidsledige eller fem millioner i totalinntekt eller 800.000 i gjennomsnittslønn for at regnskapet skal gå opp ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche, har du lest hele artikkelen du linker til I dine penger? Ikke?

 

Les hele artikkelen og ikke bare overskriften, så kanskje du får et litt mindre bastant syn på ting. Særlig den seksjonen der det står at vanlige lønnsmottakere i eksisterende jobb Ikke kan vente seg slik lønnsøkning, og at dette er en prognose. Har du spåkule?

Dette baserer seg bl.a på tilstrømning til høytlønnede yrker, som ingeniører.

 

For å bruke din egen retorikk, forventer neppe noe tilsvar på dette.

 

For hver kr noen tjener over et snitt, eller median for den saks skyld, er det noen som tjener tilsvarende under. Har du noen gang tenkt på det, eller er ikke almuen av interesse?

Link to post
Share on other sites

For hver kr noen tjener over et snitt, eller median for den saks skyld, er det noen som tjener tilsvarende under. Har du noen gang tenkt på det, eller er ikke almuen av interesse?

 

Sånn rent folkelig uttrykt er det ikke så helt galt det du skriver, men nokså upresist og kan sågar bli helt feil.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

-VIL HA BENSINPRIS PÅ 42 KRONER LITEREN

 

www.side3.no/motor/article3731973.ece

 

Og ikke overraskende blir det hevdet at det ikke er et helt urealistisk forslag om man sammenligner bensinpris mot gj. inntekt i ett eller annet u-land...

 

Med riktig bruk av tall og statistikk så kan vel ikke en drivstoffpris på en femtilapp pr liter noe å sutre over?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

man kan enda ikke kjøpe seg et langt liv.........takk og pris !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her var det nå veldig mye fram og tilbake og det å ha rå til både dette og hint, med den og den inntekten - og hvordan indeksene har utviklet seg.

 

Samtidig forteller Frelsesarmeen at stadig flere trenger hjelp/støtte /bistand.

Jobber ikke disse, for eksempel enslige mødene nok?

Jeg viste tidligere opp i tråden til at de rikeste blant oss - er blitt enda mer rikere, er ikke inntjeninga nok for de rikeste av oss i Norge?

 

Avgifter, type moms, eller dieselavgift rammer alle - uansett om du sitter i kassa på Rema eller om du er high-brower i finans. Jeg bor på såkalte beste vestkant i Oslo. Det finnes ikke styggere og verre parkering - enn her. 700 kr i bot er en "piece of cake" i denne verden og deres "private" budsjetter.

 

Jo, vi tåler avgiftsøkning - men noen av oss tåler det mer enn andre spør du meg.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Ambisiøs målsetting i det forgjettede land, Sverige tenker nytt og det er bra

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg viste tidligere opp i tråden til at de rikeste blant oss - er blitt enda mer rikere, er ikke inntjeninga nok for de rikeste av oss i Norge?

 

 

 

Så lenge denne rikdommen kommer alle til gode er det ikke et problem at de rike(ste) blant oss har blitt rikere siden dette ikke skjer på bekostning av noen og reflekterer et samfunn med lav ledighet, høy deltagelse i arbeidslivet, gode trygde og sosialordninger og et forøvrig meget vel fungerende samfunn sammenlignet med alle andre. Nei, det betyr ikke at ikke også en del sliter, men i hvilket samfunn er ikke det tilfelle og/eller i indre grad enn i vårt?

Det ble for eksempel solgt 2,2 millioner mobiltelefoner i Norge i fjor, nybilsalget er høyere enn noen gang tidligere, rundt 2,5 millioner personbiler ruller på våre veier, antall ferieboliger i utlandet er seksdoblet på ti år og forventet salg i år er rundt 6000 og økende, nærmere 500000 ferieboliger i Norge så å hevde at noe av rikdommen ikke også tilflyter almuen må bero på en betydelig misforståelse.

Og er det ikke slik at man også møter denne almuen på fjorden hvor helt vanlige mennesker (lønnsmottagere)30-årene kommer i en båt som for få tiår siden var for en yacht å anse, og forklaringen ligger i prioritering?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke innføre en lavpriskvote på feks.50 liter eller mer i måneden slik som i Iran og så betale høyere pris for "overforbruk"slik som for strømmen før i tiden?

 

60 øre literen

Mye har skjedd siden 2005. Bensinprisen har økt fra cirka 10 kroner til rundt 13 kroner. VG gjorde en sammenligning av priser i Norge tidligere denne måneden og fant at den billigste literprisen var 12,10. I Tromsø koster bensinen godt over 14 kroner, men der er en lokal skatt inkludert i prisen som erstatning for bompenger.

 

Også i resten av verden opplever bilistene kraftige økninger i bensinprisen. Iran har staten nylig kuttet subsidier på drivstoff, slik at literprisen nå er oppe i 4,20 kroner. Det gjelder alle literne bilistene kjøper utover de 50 liter i måneden som kan kjøpes for 60 øre per liter.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

På tide å flytte denne over i OT?

Siden innlegg no 117. Hvor pris økningen på sukker og Lakriskarameller ble brakt på banen.

Har 7 innlegg vært i nærheten av emnetittel.

Diskuter gjerne hvordan man skal regne ut gjennomsnittinntkten og kjøpekraft, men gjør det på OT

Siden det har forbannet lite med avgiftsøkning på Marin diesel å gøre?

 

red der ble det 8. Bra Ålahåve du holder deg til emnetittel :thumbsup:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke innføre en lavpriskvote på feks.50 liter eller mer i måneden slik som i Iran og så betale høyere pris for "overforbruk"slik som for strømmen før i tiden?

 

60 øre literen

Mye har skjedd siden 2005. Bensinprisen har økt fra cirka 10 kroner til rundt 13 kroner. VG gjorde en sammenligning av priser i Norge tidligere denne måneden og fant at den billigste literprisen var 12,10. I Tromsø koster bensinen godt over 14 kroner, men der er en lokal skatt inkludert i prisen som erstatning for bompenger.

 

Også i resten av verden opplever bilistene kraftige økninger i bensinprisen. Iran har staten nylig kuttet subsidier på drivstoff, slik at literprisen nå er oppe i 4,20 kroner. Det gjelder alle literne bilistene kjøper utover de 50 liter i måneden som kan kjøpes for 60 øre per liter.

Du sammenligner Norge med u-land, der folk faktisk ikke har råd til drivstoff overhodet, hvis den ikke er subsidiert. Hadde sett litt rart ut hvis de med båter som bruker mye drivstoff, skulle få subsidiert drivstoff, slik at vi ihvertfall fikk kommet oss litt utpå fjorden :giggle:

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd med bra temperatur - nesten som å diskutere tider for flaggheis/flagghal, splittflagg eller halvprivate bøyer i Oslofjorden.

Diskusjonen omkring gjennomsnitts/medianinntekt og spredningsmål for realinntekt blir for OT for meg i denne omgang, selv om jeg ikke begriper kritikken mot Mouche - jeg synes han argumenterer saklig og etterettelig.

Men utgangspunktet var jo økning i dieselavgift: Jeg oppfatter drivstoffavgiften primært som en fiskal avgift (en måte å få penger inn slik at staten kan dekke sine utgifter), sekundært en måte å skattlegge den som forurenser. Hvis diesel hadde vært en vesentlig mindre forurensende energikilde enn diesel så kunne jeg forstå et økonomisk incitament fra myndighetene til å presse flere brukere over på diesel hvis mulig, men hittil har jeg ikke lest overbevisende argumenter at så er tilfelle. Men siden diesel motorer er mer drivstoff-gjerrige så kan jo det i seg selv være motiverende.

Jeg forstår rett og slett ikke de som hevder at lystbåteiere påføres en urimelig stor avgiftsbelastning ved økning av avgift på diesel (eller for den saks skyld eksisterende avgift på bensin). For at drivstoffkostnadene skal bli så betydelige må man enten ha så kraftig motorisert båt (stor båt eller høyhastighet) eller bruke fritidsbåten sin så mye at avgiften uansett belaster omfanget av en luksus-preget fritids-aktivitet (toppen av behovspyramiden) - ikke et grunnleggende behov for varme, mat, tak over hodet, trygghet osv. Og den typen behov synes jeg vi burde være varsomme med å sutre så mye over.

Link to post
Share on other sites

 

Siden det har forbannet lite med avgiftsøkning på Marin diesel å gøre?

 

 

 

 

Faktisk helt uenig med deg da pris er et relativt begrep og må sees i en sammenheng, gjerne i sammenheng med hva man får inn, lønn, og om det da faktisk er en oppgang, eller ikke, uttrykt i antall liter man har råd til å kjøpe eller hvor mange timer, eller minutter, man må jobbe for å kunne kjøpe en vare eller tjeneste.

Faktum er at det er stadig flere, og større, båter på fjorden og forbruket går opp så det er helt tydelig at man har råd til det selv om det sutres og jamres så skjorteflakene blir våte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette med skattar og avgifter er vanskeleg. Skal me drive eit velfungerande samfunn må me ha inn skattar og avgifter. På sikt er eg sikker på at skattenivået må hevast, men eg er ikkje like sikker på at dette og bør gjelde avgiftene. Hugs at flate avgiftssatsar er ein veldig usosial måte å få inn pengar på (flat beskattning). Når vara er overfinansiert og skal vere med å finansiere samfunnsmaskineriet ellers, vert det ofte usosialt siden det er ei flat beskatning. Kva betyr litt dyrare diesel for dei med tjukk lommebok? Lite, og må nesten vere ein fordel? No kan dei med meir beskjedne lommebøker, som ikkje lenger har råd til dette reset, halde seg meir heime og ikkje vere til trengsel på sjø og land for dei meir bemidla.

 

Og so blir eg so oppgitt over det gnålet om gjennomsnittlønn. Kva hjelper dette dei med langt under gjennomsnitten i lønn? Det er vel ikkje kaksane me er bekymra for? Skit i Norge og norske avgifter lat oss reise avgiftsfritt på crus og charter til sydlegare strøk, og legge att pengane der. Rett nok forureinar me langt meir og betaler ikkje noko for det, men kven bryr seg om det. Ikkje på dette foraet.

Me tenkjer berre på oss sjølve. Dei med små bensinmotorar t.d. vil helst ha so høge avgifter på diesel som mogeleg ser det ut som?

 

Ja, me betaler avgift på diesel, og den må gjerne vere høg, men det gjeld berre miljødelen. Den bør vere lik på farga- og autodiesel. Men sjølvsagt betalar me ikkje vegbruksavgift på sjøen. Fleire her inne har vanskeleg for å forstå det.

 

Men hugs det er ikkje avgiftsauken som sjokkerer mest, me klarar vel den og, me er vante med slikt, men meir det at det kom frå eit parti som vart oppretta med det formålet å kjempe for lægre skattar og avgifter. Og so no tidenes avgiftshopp. Snakka meg om! . Håpar folk hugsar det.

Link to post
Share on other sites

Hugs at flate avgiftssatsar er ein veldig usosial måte å få inn pengar på (flat beskattning).

Nja, jeg ser det ikke slik.

 

Selv om mange båtentusiaster her på forumet later til å mene at det nærmest er en menneskerett å komme seg ut til sjøs i egen båt, vil jeg påpeke at i 2013 er båtbruk for de aller fleste nordmenn et luksusgode og ikke et nyttegode eller nødvendighetsgode. De som har dårlig med ressurser velger bort båt, med mindre de er veldig entusiastiske (og da velger de bort andre luksusgoder).

 

Videre, båter har svært variabelt forbruk av drivstoff; noen båteiere forbruker like mye på en helgetur som andre bruker i løpet av en aktiv båtsesong. Jeg vil anta at det er en viss korrelasjon mellom inntekt og dieselforbruk hos båteiere, og at en flat avgift derfor rammer progressivt. I tillegg er dieselmotorer forbeholdt båter av en viss størrelse, det er sikkert mange der ute med relativt dårlig råd som eier en liten båt med bensindreven påhengsmotor.

 

Om det eksplisitte formålet med avgiften er å fylle på statskassen eller å redusere utslipp av CO2 er egentlig irrelevant; avgifter har en viss effekt på forbruk og vaner, og man bør innse at høyt forbruk av drivstoff for fritidsformål i 2013 er å anse som "uønsket oppførsel". Generelt sett synes jeg det gir mer mening å skattlegge "uønsket oppførsel" enn allminnelig lønnsinntekt (det er jo ønskelig at folk jobber).

 

Et annet moment er at diesel allerede er dyrt (eller er det dyrt? jeg skulle gjerne sett en graf på forholdet mellom dieselpris og melkepris fra 1900 og frem til i dag - jeg har et inntrykk av dette forholdstallet aldri har beveget seg så veldig langt unna 1) og at én krone ikke utgjør allverden.

 

Alt i alt er det veldig mye greiere at de med fet lommebok brenner av hinsides mye diesel og samtidig bidrar kraftig med midler til fellesskapet, enn at de med fet lommebok brenner av hinsides mye diesel uten å bidra med midler til fellesskapet. 10% økning i dieselpris vil sikkert føre til at folk med tynn lommebok vil sløse litt mindre med dieselen, og det er også bra.

 

Jeg aksepterer altså på lang vei denne avgiftsøkningen - men ja, det er jo ironisk at partiet for sterk nedsettelse av skatter og avgifter står bak denne avgiftsøkningen ... (og ja, jeg er nok noe navlebeskuende her ettersom jeg selv har ganske så lavt forbruk av drivstoff).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No kan dei med meir beskjedne lommebøker, som ikkje lenger har råd til dette reset, halde seg meir heime og ikkje vere til trengsel på sjø og land for dei meir bemidla.

 

Og so blir eg so oppgitt over det gnålet om gjennomsnittlønn. Kva hjelper dette dei med langt under gjennomsnitten i lønn? Det er vel ikkje kaksane me er bekymra for?

 

Merkelig kommentar med tanke på at det har blitt stadig flere, og større, båter på fjorden hvilket viser at stadig flere har fått råd til å ha en større båt eller mener du at det er motsatt?

 

Siden du er så bekymret (?) for de med en lønn under snittet så mener du kanskje at det eneste rettferdige er å innføre lik lønn for alle uansett?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Jeg aksepterer altså på lang vei denne avgiftsøkningen - men ja, det er jo ironisk at partiet for sterk nedsettelse av skatter og avgifter står bak denne avgiftsøkningen ... (og ja, jeg er nok noe navlebeskuende her ettersom jeg selv har ganske så lavt forbruk av drivstoff)."

 

Ja eg har fått med meg dette, me tenkjer vel helst på eigeninteressea. Slik er det berre. Du er ikkje åleine om det diverre. Eg er ikkje samd med deg, men du er i alle fall ærleg. Eg snakka om avgifter generelt (litt utanfor temaet rett nok) og her er skattlegging med hovudformål å fylle i ein slunken staskasse svært usosialt. Me bør skatte etter evne. Kanskje du er ein med høg lønn som reiser mykje utanlands med fly og? Forresten, kor mykje reiser du årleg med fly. Eller er det og innrelevant og? Om du mot formodning tenar dårleg og ikkje reiser med fly må du ha meg unnskyldt. Då skal eg prøve å forstå dine ressonemang. Men vær kort. Det var ein her oppe som ville ha progressiv skattlegging av diesel. Ein god tanke, men dette måtte ha då ha vore innført på straum og. God tanke som sagt men heilt håplaust å administrere. Trur ikkje dette er so mykje å diskutere lenger, det vert berre kjedlegare og kjedligare og oppatt det samme. Dette er eit båtforum.


"Siden du er så bekymret (?) for de med en lønn under snittet så mener du kanskje at det eneste rettferdige er å innføre lik lønn for alle uansett?"

Snakka meg om. Denne debatten vert meir og meir usakeleg og denne karen høyrer klart til dei mest usakelege. Eg har ikkje trong for å bruke tid på dumme kommentarar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...