Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

Er det utenkelig at denne mannen kunne ha kommet seg ombord igjen i sin egen båt om han hadde ramlet over bord siden det hevdes av enkelte her at eneste grunnen til at han skulle ha hatt vest på seg måtte være for å bli funnet (død) og familien skulle hatt en grav å gå til?

 

bilde

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke gjøre dette for personlig Mulligan I og med at det er flere her som tydeligvis er bekymret for nordlendingens ve og vel. Allikevel har jeg merket meg at det er sjelden at nordlendingen har behov for å bekymre seg for de som måtte bo andre steder I vårt langstrakte land.


Nei det er ikke utenkelig. Jeg har selv ramlet uti I akkurat det hyret han hadde på seg. Faktum er at det er ganske mye oppdrift (Luft I klærne) det første minuttet og da er det relativt enkel og komme seg ombord om man er sprek. Men det tar ikke lang tid før denne lufta er erstattet av vann og da har du ikke tjans.

Jeg kan jo fortelle en lit morsom historie fra Verøy. Der løpte vi ungene opp og ned etter skyværsdønninger. Poenget var at dønningene ikke skulle ta deg igjen og du ble våt. Min bror som var 3 år denne gangen klarte ikke dette og han ble drat utpå I fult oljehyr (regntøy)som vi kalte det. Men han var heldig helt tilfeldig kom det ensjrk forbid som fisket han opp. Tok han med hjem og overleverte han til min mor med følgende kommentar. Denne karen var på vei ut Vestfjorden, men tenkt du ville han tilbake-
Link to post
Share on other sites

. Så har vi fått et vestpåbud basert på drukningsulykker fra uvettig fritidsbruk av båt.

 

Er jeg ikke helt sikker på.

 

http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

 

Jeg kan fremdeles ikke se hva som er så vanskelig med å ha en vest i båten.

Jeg har alltid en vest i nærheten selv om jeg ikke har den på.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er neppe direkte vanskelig for noen å ha vest med seg i båten, hvis man ellers føler og mener seg trygg med dette....

For de av oss som derimot mener at vesten helst burde vært på kroppen når man befinner seg i båt, klatrer i kai leidere, balanserer på sleipe og ustabile utliggere i marinaen og ellers under forhold ombord og på land hvor man kan falle på hav og eller hvor redningsvest ikke direkte virker mot sin hensikt, kan denne loven virke noe ufornuftig og uforstandig !!

 

Og fornuft og sjøvett er man også lovpålagt å følge!

Link to post
Share on other sites

Hvis han nissen der er stemt fram til Årets Nordlending så frykter jeg for landsdelens framtid.

Kan det være så vanskelig å ha en vest med i båten?

 

Som nevnt tidligere så tror jeg ikke denne "kåringen" blir vektlagt på nær like mye som den "ekte" kåringen av Årets Nordlending 2013 gjort av NRK og Avisa Nordland i Bodø.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det ser heldigvis ut til at noen har forstått poenget til gamlingen. Nemlig at lovens hensikt, som må være å øke sikkerheten ombord, ikke oppfylles av at du har en redningsvest stuet bort i båten. Men likevel skal du ha bot, fordi "lover og regler er til for å holdes".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kan fremdeles ikke se hva som er så vanskelig med å ha en vest i båten.

Jeg har alltid en vest i nærheten selv om jeg ikke har den på.

Dette praktiserer jeg selv også, men hvorfor skal vi eller politiet begynne å belære denne gamle gubben med så mye erfaring.

 

Trekk en parallel til kravet til båtførerbevis. Det var ingen som tredde dette nedover hodet på gamle garvede båtbrukere. Uten at det hadde stått beskrevet så kunne politiet lagt seg på en helt annen linje en de gjorde her.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal det være så vanskelig å ha en vest ombord?

 

-Dersom man får en vanninntrenging som kan komme ut av kontroll.

-Dersom det er et væromslag som gjør situasjonen ukontrollerbar.

-Dersom man får en brann som kan komme ut av kontroll.

Link to post
Share on other sites

Han flyter like dårlig som andre, så lenge vesten ligger i båten tenker jeg :smiley:

 

Ja, men litt letter å ta den på hvis den er med skulle det f.eks blåse opp, lekkasje, brann osv? SLutter ikke å undres over at så mange synes å applaudere for denne "treskallen"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne saken har nok aldri handlet om redningsvest.Den handler om den store fortellingen om nordlendingen . Nordlendingen som 'har bygd dette landet med fisk og blodslit' , Om nord mot sør, og om by mot land. I forståelsen av seg selv som martyr og offer er søringen selve hatobjektet, representert ved Staten og all øvrigheta (Kystvakten). Det preger verdensbildet til mange i nord, et verdensbilde som avisen lever av (uansett om saken er urimelig eller ikke) og derfor er interressert i å vedlikeholde , og som de nå hyller med en egen pris. Gamlingen selger jo aviser.

Link to post
Share on other sites

Når ble egentlig Tromsø og resten av Troms en del av Nordland?? Jeg er fra Hvaler, og ville aldri ha lallt meg Vestfolding....

 

-------

 

Jeg tenker nok at det ikke hadde blitt så mye styr hadde ikke gamlingen hatt med seg media. Men når de er med så hadde jo saken blitt mye større hvis de hadde sett igjennom fingrene med gamlingen.

 

--------

 

Ser ikke helt problemet med å ha vest ombord. Det er ikke bare å dette overbord der og da som kan skje. Båten kan jo begynne å lekke, væromslag osv, da kan det være greit å ha på vest.

Jeg har vært med å hentet nok gamle gubber med motorstopp til å se fordelen med vest, både nordpå og sørpå. Har også i min tid i NSSR dykket etter for mange som ikke hadde vest.....

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke nordlending en person fra Nordland fylke, men en person som er fra Nord Norge..Nordlandenes amt Dette er allmenne oppfatningen og bruken i dagens samfunn av begrepet nordlending..selv om finnmarkingen er noe omstridt med tanke på tilhørighet under nordlending

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I anstendighetens navn!

 

Det var ikke gamlingen som hadde med seg media ombord..det var øvrigheta sjøl som hadde det!

 

Det er også riktig at dette ikke gjelder bruk av redningsvest, for det er jo ikke påbudt i seg selv.

 

Dette handler om en gammel mann som tør utfordre myndighetene på en lov som faktisk kan virke mot sin hensikt hva gjelder bruk av vest.

Av de innlegg som fordømmer og omtaler karen som en treskalle og det som værre er, kan man åpenbart ane en konsensus om at "bare vesten er ombord" er loven fulgt og myndighetene fornøyd. Det er mao. for mange en sovepute mot aktiv bruk av redningsvest!

At folk i urbane strøk er så mye mer lovlydig enn de fra grissgrente strøk i den nordlige landsdel har jeg liten tro på, men dobbelmoralen og tilhenger av A4 formatet er desto større, virker det som.

Man kan også ane at angsten for at denne hendelsen skal påføre den gemene hop,et påbud om bruk av redningsvest i fritidsbåt er overhengende.

Link to post
Share on other sites

 

 

Dette handler om en gammel mann som tør utfordre myndighetene på en lov som faktisk kan virke mot sin hensikt hva gjelder bruk av vest.

Av de innlegg som fordømmer og omtaler karen som en treskalle og det som værre er, kan man åpenbart ane en konsensus om at "bare vesten er ombord" er loven fulgt og myndighetene fornøyd. Det er mao. for mange en sovepute mot aktiv bruk av redningsvest!

 

Nå tviler jeg loven virker mot sin hensikt blant den beleste delen av befolkningen, de skjønner nytteverdien av å ha vest ombord og ikke minst å bruke den.. Men at muligens vil det nok finnes noen som ikke ser nytteverdien av personlig sikkerhets og verneutstyr, selv om de nok er svært få.. Har hatt en diskusjon med en som nektet å bruke vernebriller med den begrunnelse av han hadde to øyne og trengte bare ett øye for å se... det verste var at karen faktisk mente det.. Det ganske håpløst å drive forebyggende HMS arbeid med slike

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk sterk tro på at den "beleste" delen her..har større behov for redningsvesten på enn de fleste andre...

Problemet er bare at de har lest at det er nok at den ligger nedstuet i en benk..

Link to post
Share on other sites

Denne saken har nok aldri handlet om redningsvest.Den handler om den store fortellingen om nordlendingen . Nordlendingen som 'har bygd dette landet med fisk og blodslit' , Om nord mot sør, og om by mot land. I forståelsen av seg selv som martyr og offer er søringen selve hatobjektet, representert ved Staten og all øvrigheta (Kystvakten). Det preger verdensbildet til mange i nord, et verdensbilde som avisen lever av (uansett om saken er urimelig eller ikke) og derfor er interressert i å vedlikeholde , og som de nå hyller med en egen pris. Gamlingen selger jo aviser.

Selv som søring tror jeg du er inne på noe vesentlig her.

 

Og hvorfor i allverden skal det være så vanskelig for politiet i Norge å utvise skjønn og kanskje gi en advarsel i stedet for bot?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det preger verdensbildet til mange i nord, et verdensbilde som avisen lever av (uansett om saken er urimelig eller ikke) og derfor er interressert i å vedlikeholde , og som de nå hyller med en egen pris. Gamlingen selger jo aviser.

Har du hørt på sprøyt !

Og med all respekt, det er leserne som har stemt frem årets nordlenning. Ikke avisa !

Og dette blant flere nominerte, blant annet sykkel arrangøren som vant i Bodø, hva enn det skulle ha med saken å gjøre...

 

 

Link to post
Share on other sites

Gamlingen er fra Nordland (Ofoten) men kåret av avisa Nordlys i Troms.

Den "ekte" Årets Nordlending 2013 bor derimot i Troms men ble kåret av NRK og Avisa Nordland i Bodø.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En av forskjellan på en nordfra og en sørfra:

 

Når du høre "Kan du være så vennlig...." fra en søring, e han høflig.

Høre du det fra en nordfra, veit du at no e det like før det smell...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har du hørt på sprøyt !

Og med all respekt, det er leserne som har stemt frem årets nordlenning. Ikke avisa !

Tja...Uten at avisen hadde gjort et nummer ut av denne saken så hadde det vel neppe vært grunnlag for å stemme....

Det er nettopp media som styrer slike saker, til høyest mulig inntekt for seg selv.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...