Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

 

Jeg har frem til denne saken kom opp ikke visst at det finnes så mange som er så dumme som 90-åringen og støttespillerne hans...

 

Hudre tusen prosent enig i alt du skriver!

 

Hvis sjarken til denne tomsingen er så jævla rotete at han står i fare for å dette over bord om han har med seg redningsvest i tillegg til alt fiske-rælet (det er jo en av unnskyldningene), vel da får han bare dette overbord, darwins lover *kan* faktisk virke ganske direkte også ;)

 

Greit nok for meg at han ikke vil bruke vest, ikke vil ha med vest og for den saks skyld ikke betale bota heller. Problemet er at fyren er komplett idiot. Kæm ska klæ på mæ væsten? liksom ... det er så enkelt som at den kan man ta på når man skjønner at det kan bli bruk for den, om man ikke vil bruke den hele tiden. Eller han kan godt la vær også for min del, det er hans pårørende som blir sittende igjen her, ikke mine. Det eneste som er viktig for meg er at dusten, eller andre som er med han på sjøen skal ha valgmuligheten dersom de skulle være utpå en ikke så veldig vakker dag ... de skal ikke behøve å sitte der i stormen og ønske de hadde vest og flåte for den saks skyld ... for det tror jeg alle som møter trøbbel på havet ønsker seg, om de er aldri så svære i kjeften på land.

Link to post
Share on other sites

Denne kåringen får jo en hel landsdel til å latterliggjøre seg selv, det er trist, men nesten imponerende.

 

Denne stigmatiseringen har jeg sett hos både deg og flere andre I denne tråden. Og også I andre tråder. Samtidig har jeg tilgode å se tilsvarende karakteristikkker av østlendingen hverken fra sør, nord eller vest. (Har tidligere omtalt det også) Regner med at det er støttekampanje på FB og omtale ellers I pressen og her på båtplassen du referrer til. Det er altså 35.000 likes på facebook og jeg regner med at mange av disse er fra andre en denne landsdelen som du beskriver. I denne landsdelen bor det faktisk 470.000 mennesker. Med andre ord om alle disse likes er fra denne landsdelen snakker vi om 7% av befolkningen. Hvordan kan du hevde at det7% (I værste fall) av befolkningen star for skal være representativt.

 

Mest sannsynlig er disse vest holdningene like godt reprensentert I alle kystkommuner . Likes på FB gjelder nok flere en bare folk fra denne landsdelen og innleggene her om for eller mot kommer nok fra flere hold.

 

Mitt opprop er : Ikke fyll opp båtplassen med denne type ytringer.

 

Utover dette er jeg helt enig I innlegget ditt, selv om jeg har forståelse for denne kall'en føler seg angrepet av "staten"

Link to post
Share on other sites

Denne kåringen får jo en hel landsdel til å latterliggjøre seg selv, det er trist, men nesten imponerende.

Nrk P2 hadde et program forleden dag som tok opp akkurat det. Debatt mellom redaktørene i den større aviser i nord.

Det fremkom med all tydelighet at redaktøren i Nordlys ikke hadde helt fått med seg hva denne saken egentlig dreide seg om.

Av egen mening synes jeg noen bør sende ham en Vær Varsom plakat.

 

Noterer meg også at Dr, Christie også er med i debatten. Han skjønte ikke forskjellen på HMS regimet for kystfiske og regler for fritidsbåter.

 

 

Samtidig har jeg tilgode å se tilsvarende karakteristikkker av østlendingen hverken fra sør, nord eller vest.

Da har du ikke fulgt særlig godt med i debatten, særlig på OT.

Der raljeres det stadig vekk med Østlendinger som lever av å klippe håret på hverandre mens de bruker opp verdier skapt i distriktene.

Link to post
Share on other sites

.

Der raljeres det stadig vekk med Østlendinger som lever av å klippe håret på hverandre mens de bruker opp verdier skapt i distriktene.

Bare for å ha nevnt det da det åpenbart er behov for litt voksenopplæring:http://www.nrk.no/okonomi/--oslofolk-skaper-verdiene-i-norge-1.7241253 Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flere har skrevet det før meg, og jeg vil gjenta det hvordan er det mulig å argumentere så voldsomt mot noe så fornuftig som å ha vest i båten, og aller helst bruke den. At det er påbudt å ha vest båten men ikke påbud om å bruke den er kanskje en et forsøk fra myndighetene om å appellere til sunn fornuft om å bruke vesten uten å lovpålegge det. Dersom det er innført 30 km fartsgrense i et boligstrøk kan man vel ikke gi blaffen i det selv om man synes det er unødvendig?

Når det gjelder stigmatisering av befolkning etter geografisk beliggenhet er det vel ikke bare nordlendinger som har blitt "utsatt"for det.

Trist å se at f.eks. RS medlemmer ikke skjønner nytten av sikkerhets tilta til sjøs.

Er man for tøff til å bruke vest og så dum at man tror at erfaring og fartstid gjør at det ikke er nødvendig.så drit i det, (unskyld språket), men vær snill å prøv å unngå å sabotere gode holdninger til ungdommen med dustete erklæringer. Selv har jeg vært på sjøen i 40 år, men skjønt at det er fornuftig med vest spesielt i åpne båter.

Link to post
Share on other sites

Er enig med RS sin talsmann, det offentlige krever at han betaler boten. Samtidig er det det offentlige som er ansvarlig for å ta opp både han og regningen for å hente ham opp om noe skjer.

Link to post
Share on other sites

Og la oss håpe at båtbyggere av større båter begynner å bygge båtene slik de skal være og at båteierne ikke henger jollen over badestigen som skal kunne senkes mens man ligger i vannet. Det er faktisk slik at jeg ville foretrekke å falle over bord uten vest fra en båt hvor det i praksis er mulig å komme seg om bord igjen.

 

Det er kun yrkesbåter og seilbåter som har krav om stige som kan utløses fra vannet.

Link to post
Share on other sites

Sympatien ville nok vært like stor hvis loven var slik at han fikk bot for ikke å ha beltet med seg, enten i baggen,bagasjerommet eller hanskerommet for den saks skyld, samt at 20-30 bevæpnede elitesoldater i tanks sto klar å forlangte 500 kr fra ham....

 

Hadde det vært like mye sympati med en 90 åring som ikke brukte bilbelte? Neppe...

her er sakens kjerne. hør på den erfarne gamle og hva hva han sier- skal vesten hjelpe så må påbudet være at vesten MÅ VÆRE PÅ . alt kan diskuteres til det evinndelige i alle retninger,men at vest som er på redder liv og evenuelt gjør ettersøk enklere er ingen diskusjon, men et faktum. at den gamle syns dagens lov verk og reaksjon på at han ikke hadde vest med i båten uten å være pålagt å ha den på er i overkant skjønner jeg lett. hva med å bli pålagt å ha sykkelhjelm med på bagasje bæreren,slik at man kan ta den på hvis man merker at man faller/blir påkjørt...? det er på tide at noen heiser flagget og gir beskjed om molbo lover. hvis vesten hadde vert påbudt å ha på i denne eldre mannens situasjon så hadde han kanskje berre banna og betalt mulkta...hvem vet??

Link to post
Share on other sites

hvis det siste innlegget var ment slik at noen kunne forstå at jeg er nabo eller slekt med denne eldre herre så vil jeg si at dette ikke er riktig., jeg ville sikkert blitt omtalt som en fremmed "valp fra sør" av denne sjøulken i fra nord, bare slik at ingen misforstår min mening.

Link to post
Share on other sites

Oppfatter jeg det riktig at denne herren, som kjører av gåre i sin egen 4-hjulstrekker til rettsmøtet, oppnår en slags 'Robin Hood-status' fordi han er lovbryter fra nord og har fylt 90 år? Loven skal vel være lik for alle. Jeg skjønner egentlig ikke hva han søker å bevise. Drukner gjør man vel like greit om man er 20 år eller 90. Det er uansett rimeligere å plukke opp liket om det flyter rundt med redningsvest.

Link to post
Share on other sites

hvis det siste innlegget var ment slik at noen kunne forstå at jeg er nabo eller slekt med denne eldre herre så vil jeg si at dette ikke er riktig., jeg ville sikkert blitt omtalt som en fremmed "valp fra sør" av denne sjøulken i fra nord, bare slik at ingen misforstår min mening.

Ingen nevnt ingen glemt-:)

Har forresten hatt en strålende dag på sjøen i dag med VEST, følte det hverken vanskelig eller ubehagelig, bare fornuftig.

Snart er det vår.

Link to post
Share on other sites

bare slik at ingen tror jeg er i mot vest-bruker flytedress selv om vinter høst.har vester til alle ombord. flytedressen er samtididig varm og god i kaldt vær. så når sommer kommer er alle flytevestene i skapet i båten og vi har englefjes og glorie alle sammen..

men uansett så må vestene på for å bedre sikkerheten. molbolover som sier at man er lovlydig så lenge vesten er ombord uten at den er på burde ikke ha livets rett. har selv hatt strålende dager i båt med og uten vest så det sier ingenting, bare fjaseprat. denne saken går på at denne herren kunne unngått bot ved bare å ha hatt vest ombord. hva med kystvakten da? forlot dei denne mannen i fare? skulle dei bare forlate denne karen med fare for drukning uten å gi ham en vest? kanskje var kallen senil og ikke medviten? utrolig hvor langt man kan kverrulere og diskutere en egentlig fillesak..

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke hvorfor dette har så stor interesse.........

 

Tror nok det er en og annen fra de urbane strøk som frykter å måtte iføre seg redningsvesten når de skal opp på flybridgen.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Trur nok aldri det vil bli innført påbud om vestbruk i slike typer båter, det er nok mest realistisk at det vil bli i første omgang innført i helåpne båter under fart.

 

Uansett, om folk flest følger sunn fornuft og vettet så bruker dem vest da de ferdes i åpne og spesielt hurtiggående båter..

 

Ser at det er lite morsomt og tøffe i en trekogg en solskinnsdag i 3-4 knop og må ha vest på...

 

Men iallefall åpne båter med kanskje en potensiell fart på opp i mot 20 knop kunne vært en grense?

 

 

Uansett så vil håndheving av alle tilfeller være en umulig oppgave..

 

Har de siste 5 årene på sjøen i området strømstad-langesund-arendal kanskje sett politibåten ute på vannet toppen 10 ganger..... og 5 av de var ifjor da de fikk ny båt her nede, og var ute og lekte idioter med den...

 

Men jeg er vel ikke den som ferdes med båt på nattestid i helger så jeg unngår den tiden politiet prioriterer når det gjelder sjøfyll.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

At det er påbudt å ha vest båten men ikke påbud om å bruke den er kanskje en et forsøk fra myndighetene om å appellere til sunn fornuft om å bruke vesten uten å lovpålegge det.

 

Nettopp. Og jeg hadde håpet at det skulle være nok.

 

 

Denne stigmatiseringen har jeg sett hos både deg og flere andre I denne tråden.

 

Setter det på spissen for å vise hvor utrolig latterlig jeg mener det er at denne åpenbare idioten får så stor støtte. Kåringen var "årets nordlending", jeg bare leste ut fra det. Litt på samme måten som nobelkomiteen har gjort seg til latter de siste årene.

 

 

Det finnes to fine gamle norske ordspråk

 

1. Du lærer ikke en gammel hund å slutte å gjø (bjeffe)

2. Når gammelhunden gjør(bjeffer), bør du lytte. Dette utrykker at unghundene gjør hele tiden men de eldre gjør bare når det er nødvendig

 

Vanskelig å bruke denne sammenlikningen, de fleste hunder er nok betraktelig smartere enn individet det er snakk om her.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

har lest side opp og side ned om hvor fornuftig det er å bruke vest.

 

90 åringens reaksjon handler ikke om dette i det hele tatt- det handler om en

gammel manns naturlige reaksjon på å bli overkjørt av en gjeng regelryttere fra

overmakten som oppfører seg som tullinger og ikke kan bruke normalt fornuft

og ta en høflig prat med han istedenfor å bøtlegge.

 

når jeg tusler rundt i båten min i 5 knop uten vest, er min største bekymring

å bli rent i senk av en idiot i en over motorisert båt i 30++ knop der alle ombord

har flotte nye oppblåsbare vester.

 

i tillegg til dette gjør jeg følgende

kjører bil

bruker motorsag

klatrer i stige

går på tak

osv .........

Link to post
Share on other sites

Hvilke karakteristikker du strør om deg med.

Imponerende !

 

Beklager, jeg ordla meg kanskje vel krast, jeg er vanligvis hakket mer balansert, men bare blir oppgitt av at dette i det hele tatt er noe å diskutere. Regelverket som det er i dag bør være helt tilstrekkelig og "fair" for alle med vettet i god behold, var i diskusjonens hete i mangel på andre ord for å beskrive de som ikke faller inn under denne beskrivelsen, men jeg skal begrense ordbruken fremover.

 

Jeg sier ikke at jeg tar feil, mange hunderaser er meget intelligente, men jeg er ikke kvalifisert til å trekke noen slutninger ang. den sammenlikningen.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...