Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

Jeg synes det er noen humørløse og pedantiske personer her som greier å hisse seg opp over denne saken og ta det med det største gravalvor.

 

Faktisk er jeg for litt anarki (du leser riktig Mouche) og synes det varmer med slike originaler som våger å gå mot strømmen og nekte å følge alskens påbud og regler fra øvrigheten. Han har tross alt fått rettet oppmerksomheten mot det å stadig innføre regler som skal regulere alt som kan være farlig for en selv (og som likevel ikke virker etter hensikten).

 

For meg er han Årets Nordlending! Fortsatt God Jul.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Skal loven følges?

 

Det finnes så mange eksempler på saker av langt alvorligere lovovertredelser (som innbrudd og voldtekt) med kjent gjerningsmann som henlegges pga manglende kapasitet at det blir patetisk å forfølge denne fillesaken med slik iherdighet som her er gjort.

 

 

Og hvis han faller over bord og drukner skalk da hans etterlatte betale søket eller skal også dette dekkes av fellesskapet for at hans etterkommere skal ha en grav å gå til?

Ja, selvfølgelig skal det dekkes for han som for alle andre. Mener du at hvis man finner en tom båt der det sannsynligvis er MOB, så skal man ikke iverksette søk med mindre det forefinnes en flytevest i den tomme båten ? Det kunne jo være han hadde vesten på seg, og det vet man jo ikke før han er funnet... :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi må nok ta kostnaden for å lete etter treskallene også, om de blir meldt savnet... men klart regress kunne vært vurdert om de har opptrådt uansvarlig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kostnadene for redningsaksjoner etter savnede er uten begrensninger i kroner og øre. Da går det av den store pengekassen.

 

Men når det er godt over til søk etter savnede/omkomne da begrenses det økonomiske.

 

Ofte til ca 250.000kr

Problemet er at når vi søket etter savnede så er ofte den summen brukt opp innen 2-4 dager!

 

Jeg mener det er riktig og bruke ubegrenset når det er redningsaksjon, og om savnede blir funnet i live og har gjort noe mot sunn fornuft så burde han bli ansvarlig for en del av regningen!

 

Når det gjelder søk etter omkomne så mener jeg også det er fornuftig og begrense pengebruken, men også viktig og bruke midlene hurtig for og bedre sjansen fornog finne vedkommende!

 

Min menig om denne mannen kom tidligere i tråden.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett noen sted hvor det hevdes at gubben ikke er villig/eller regner med å ta ansvar for sine "kriminelle handlinger".Han er i sin fulle rett til å nekte vedtak av boten (iflg. norsk lov).
Det at han blir hyllet er nok en fordi han utfordrer lovens bokstav og substans og er en sympati-erklæring fra alle de som mener denne loven er idiotisk og faktisk virker som en sovepute for mange som ønsker å unnslippe påbud om bruk av vest.

Som nordlænding må æ bærre beklage til alle sarte sjeler som synes mannen "var stygg i munnen sin" og håpe at dette ikke gir noen varige skader på kropp og sjel!

Gubben blir nu vel dessuten f.n ikke lættere å finne om vesten ligger under tofta..?

 

(Nå begynner jeg å tro at pælemakken har angrepet vitale deler hos noen av de beleste..)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror mange misforstår og at det er sarte sjeler som syns gubben er "stygg i kjeften".

 

Problemet med denne såkalte "kulturelle banninga" er jo når den brukes i utide. At en eldre mann ordlegger seg slik ovenfor politiet er jo på mange måter som når en 2 åring akkurat har forstått meningen av ordet "bæsj" og bruker det i utide for å teste ut foreldrene sine.

 

At nordlendinger kan ha stor glede av å banne til hverandre og nyte sin egen kultur seg i mellom har jo tråden til gangs bevist. Ja til de grader at det hylles i store ordelag. Og ekstra stas om en kan banne slik at noen som ikke pleier å banne kan høre på, og blir de satt ut av banninga så er det det beste en nordlending kan oppleve, eller noe i nær det.

--------

 

Det er noe veldig barnlig, eller barnslig, eller teit, dumt, kanskje litt banalt over voksne som gledes over at andre reagerer på hvor stygt en kan snakke. Men om man ikke har det andre plasser enn i kjeften så blir det vel som det blir.

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig skal det dekkes for han som for alle andre. Mener du at hvis man finner en tom båt der det sannsynligvis er MOB, så skal man ikke iverksette søk med mindre det forefinnes en flytevest i den tomme båten ?

 

Nei, fellesskapet bør dekke det på samme måte som denne tullingen bør akseptere sin bot og holde kjeft.

 

Noterer ellers at du ikke egentlig svarer på mitt rent retoriske spørsmål om lover skal holdes, eller ikke, men flåser det vekk.

 

Forøvrig har ikke denne saken noe med anarkisme å gjøre Nils Pils, men er ikke uenig med deg at originaler kan være litt befriende å oppleve.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd, som illustrerer noen grunnleggende men heldigvis avlegs skillelinjer i det norske samfunnet: Utdanning eller ikke ("belest"), utkant eller by, nord eller sør.

Bare så det er sagt - det er ikke bare i nord folk har fisket og dratt på sjøen opp gjennom tidene. Jeg har selv hatt gleden av både å gå på skole og komme fra en slekt full av fiskere og sjøfolk, det holder å være vestlending for å oppleve slikt. Har til og med opplevd å miste gamle slektninger på sjøen, og har sett nok gamle stabukker til å ha mistet troen på at læring og klokskap øker med antall år på sjøen.

Har også sett nok til å slå fast at makan til tøv som det som er kommet fra denne gamle gubbens støttespillere skal man lete lenge etter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Egentlig det samme hva gamlingen gjorde og sa her. Det rare er alle de som vil noen amnesti fra enkelte lover basert på alder, kulturell tilhørighet osv.

 

Det med kulturell tilhørighet har jeg en viss forståelse for, samene har vel noen unntak og særregler/rettigheter å forholde seg til (?)

 

Men at alder i seg selv skal gi amnesti? Og at så mange ilegger "erfaring" så stor vekt? Har de ikke opplevd redusert dømmekraft hos eldre, og også at en svekkes fysisk og blir i stadig dårligere grad i stand til å ivareta seg selv i ekstreme situasjoner?

 

En erfaring om at jeg kunne isbade og sprette opp på brygga, klarte opp i båten som 20-30 åring er ikke verdt en dritt når jeg som 50+ åring med 30 kilo ekstra og halvgod helse skal gjøre det samme. Tvert i mot kan min erfaring redusere min ellers gode dømmekraft og få meg til å tro at jeg mestrer det samme nå som før.

Link to post
Share on other sites

Mannen bør vel straffes som alle oss andre ved lovbrudd, men så er vel spørsmålet; Skal alle som går på ski I påskefjellet være utstyrt med ELT? :confused:

Hva koster det fellesskapet resultatet av uvettig skigåing I utsatt terreng når det må igangsettes søk fordi de har blitt tatt av ras?

Alt kan ikke forbys.

Jeg føler meg faktisk tryggere på sjøen uten vest enn på veien I 80 km/t og en eller annen idiot ligger to billengder bak på vinterføre. (Joda, jeg har vest ombord.)

 

Forøvrig er nordnorsk banning temmelig laber I forhold til trøndersk banning. Oppramsing av en del fiskeslag pluss et visst varmt sted er noe tafatt. :rolleyes:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

 

Noterer ellers at du ikke egentlig svarer på mitt rent retoriske spørsmål om lover skal holdes, eller ikke, men flåser det vekk.

 

Det var ikke meningen å flåse. Det jeg forsøkte å formidle er at ideelt sett burde alle følge loven, og alle overtredelser påtales, men når dette er en ren utopi av kapasitets grunner , så mener jeg man skal sette tæring etter næring og da i praksis henlegge de mest ubetydelige sakene med lavest konsekvens for tredjepart først.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Til Ipanema:

Trist med dine slektninger som ble borte på havet, men resultatet hadde neppe endt annerledes om vesten hadde ligget under tofta....

til Pinkvin:

Hvor har du lest at han er ute etter amnesti?

Hadde gubben hatt bedre dømmekraft om vesten lå en eller annen plass i båten?

Tror det er på høy tid at dere prøver å forstå hva som egentlig diskuteres her...

Link to post
Share on other sites

rogeri:

Jeg tror det stort sett er summen av mange små skritt som fører oss videre og framover. Da blir det bedre å ha med flytevest enn ikke noe slikt i det hele tatt. Selv om den ligger under toften. Det er ikke alle ulykker som kommer brått på, og da er det greit å ha en vest tilgjengelig.

 

Slik jeg tolker tråden dreier den seg først og fremst om en gammel kar som nekter å forholde seg til lover og regler som er vedtatt av fellesskapet. Jeg synes i tillegg at han oppfører seg tåpelig når han blir konfrontert med dette, og lar meg undre over at han blir kåret til årets nordlending. At det attpåtil finnes folk som synes å tro at en nittiåring i full oljehyre enkelt drar seg ombord i en båt etter å ha havnet i sjøen, ja det overgår min fatteevne.

 

Senest i fjor hadde jeg den delte fornøyelsen av å berge en gammel fisker på land. Han greide ikke steget fra båten til bryggen, og havnet i sjøen. Selv om vi var to mannfolk i vår beste alder hadde vi store problemer med å få karen opp av sjøen, en gjennomvåt fisker fungerer som et blylodd i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at personskader på grunn av manglende sikkerhet koster samfunnet penger. Men man skal være klar over at det å innføre masse regler også har en kostnad. Både en kostnad i form av håndheving av lovene, og en kostnad ved at folk fratas friheten til å foreta egne valg. Man skal heller ikke se borti fra at folk mister mye av vurderingsevnen i et samfunn der det forventes at alt som er farlig er forbudt, dårlig vurderingsevne kan bli dyrt.

 

Hvor mye tror dere det ville kostet om Arne falt i vannet og druknet?

Hvor mye tror dere denne saken har kostet samfunnet til nå?

 

Ingen skal ha amnesti for lover. Men påbudet om vest er sett på som så urimelig av så mange, at påbudet ikke burde vært der.

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De aller fleste ulykkene ombord skjer brått og uventet, enten ved fall over bord, kollisjon med annen båt eller man kjører seg på land. Bensinbrann og for så vidt dieselbrann er oftest eksplosive og da forlater man båten impulsivt uten å ha/ta seg tid til å iføre seg en redningsvest.

Skal myndighetene lovpålegge noe for å bedre sikkerheten måtte det være på være i form av påbud bruk av vest (anbefales ikke), eller la folk tenke selv og sørge

for sin egen sikkerhet.

Alt av sikringsutstyr ,det være seg hjelm, bilbelte, vernebriller, vernesko bør/skal være på i fall det skjer uhell, det er for sent i det øyeblikket uhellet er et faktum!

 

Lovens form slik den er i dag er en sovepute mot bruk av vest!! (har muligens nevnt dette før??)

Link to post
Share on other sites

da i praksis henlegge de mest ubetydelige sakene med lavest konsekvens for tredjepart først.

 

Han fikk en sjanse til. Politiet tilbød ham en påtaleunnlatelse.

 

Lurer på om den avisa noensinne har hørt om Vær Varsom plakaten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenk hvor mye god holdning til bruk av vest denne gamlingen kunne spredd om han hadde klart å få like mye oppmerksomhet rundt det.

 

Men neida her heier voksne folk frem en holdning som garantert kommer til å gjøre at noen tenker "det er ikke så nøye" og akkurat den gangen må betale den høyeste prisen for den vurderinga.

Link to post
Share on other sites

Men neida her heier voksne folk frem en holdning som garantert kommer til å gjøre at noen tenker "det er ikke så nøye" og akkurat den gangen må betale den høyeste prisen for den vurderinga.

Har du vurdert hva som kan skje dersom regelen (som en konsekvens av Arnes stahet) endres til noe fornuftig mht. åpen båt.

 

>>> Påbudt å ha vest på seg i åpen båt. <<<

 

Men det er vel mer behagelig å slippe dette, og derfor kritiserer en Arne isteden for å ta fatt i ballen (dusteregelen) og ikke mannen som har satt et søkelys på dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...