Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

Er i utgangspunktet tilhenger av at lover skal følges.

Man skal i tillegg utvise sjøvett og sunn fornuft.

 

Intensjonen med denne loven er kanskje i utgangspunktet bra, i det at filosofien bak er "at bare vesten er om bord så vil den nok sikkert brukes."

Loven appellerer her til enkeltindividets fornuft, og i de tilfeller fornuften er fraværende skal normalt loven være utslagsgivende for å "beskytte" oss selv og andre.

I praksis skjer ikke dette med omtalte lovparagraf. Denne loven har ikke noe beskyttende effekt og man får ingen straff eller bot ved bare å la den ligge i benken, skapet eller hvor den måtte befinne seg, selv om omstendighetene og all sunn fornuft og sjøvett tilsier at den burde vært på.

 

På samme måte kan berusede personer med mer eller mindre fravær av balanse fritt kunne oppholde seg/stå eller sitte i småbåt på "storhavet" uten vest, uten at noen med loven i hånd kan gripe inn, bare det finnes om bord i båten.

Etter mitt syn har denne loven samme manglende beskyttende effekt som om det fantes påbud om å ha med seg sykkelhjelm ut på sykkeltur, alt er ok bare hjelmen finnes et eller annet sted på sykkelen.....

 

Syns derfor det er helt OK at Arne Nicolay utfordrer substansen av dette lovpålegget.

Valget til årets nordlending tror jeg nok man kan oppfatte som en "underskriftskampanje" på folks manglende forståelse av denne loven

samt de uforholdsmessige store resursene som ble benyttet for å knipe en ellers lovlydig,fredelig og sindig hedersmann som utøvde sitt yrke, slik han alltid har gjort!

Link to post
Share on other sites

Trist at ikkje denne saken begraves. Det sitter andre etterlate rundt i landet med våte øyne og leser om denne egoistiske surgulpen som ikkje unner familien en grav å gå til. Og det er nesten beklagelig at Hovedredningssentralen setter nødvendige tiltak uansett om det er denne mannen eller andre det ein gang må leites etter i dagevis.

Ser fram til påbud om å ha vest på i åpne båter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Du har misforstått Sæbø!

 

Det var slett ikke fordi han ikke hadde vesten på at han ble påtalt, det var fordi det ikke var noen vest omord !!

Dessuten faller også folk i sjøen fra noe større fritidsbåter, særlig vinterstid ved frostrim og snø på bakken.

 

Jeg bruker vest selv, men har forståelse at det er upraktisk under utøvelse av garnfiske!

 

Da gjør også jeg unntak.

Link to post
Share on other sites

Er i utgangspunktet tilhenger av at lover skal følges.

Man skal i tillegg utvise sjøvett og sunn fornuft.

 

Intensjonen med denne loven er kanskje i utgangspunktet bra, i det at filosofien bak er "at bare vesten er om bord så vil den nok sikkert brukes."

Loven appellerer her til enkeltindividets fornuft, og i de tilfeller fornuften er fraværende skal normalt loven være utslagsgivende for å "beskytte" oss selv og andre.

I praksis skjer ikke dette med omtalte lovparagraf. Denne loven har ikke noe beskyttende effekt og man får ingen straff eller bot ved bare å la den ligge i benken, skapet eller hvor den måtte befinne seg, selv om omstendighetene og all sunn fornuft og sjøvett tilsier at den burde vært på.

 

På samme måte kan berusede personer med mer eller mindre fravær av balanse fritt kunne oppholde seg/stå eller sitte i småbåt på "storhavet" uten vest, uten at noen med loven i hånd kan gripe inn, bare det finnes om bord i båten.

Etter mitt syn har denne loven samme manglende beskyttende effekt som om det fantes påbud om å ha med seg sykkelhjelm ut på sykkeltur, alt er ok bare hjelmen finnes et eller annet sted på sykkelen.....

 

Syns derfor det er helt OK at Arne Nicolay utfordrer substansen av dette lovpålegget.

Valget til årets nordlending tror jeg nok man kan oppfatte som en "underskriftskampanje" på folks manglende forståelse av denne loven

samt de uforholdsmessige store resursene som ble benyttet for å knipe en ellers lovlydig,fredelig og sindig hedersmann som utøvde sitt yrke, slik han alltid har gjort!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I statuttene for Årets Nordlending heter det blant annet at:

«Årets nordlending har gjennom personlig innsats det siste året bidratt til trivsel og utvikling for nordlendingene og/eller framstått som eksempel på nordlendingenes skaperkraft og stå-på-vilje».

 

Har Arne Nikolai Pedersen vært den nordlendingen som best tilfredsstiller disse statuttene så har det ikke skjedd mye der oppe i nord det siste året. Sånn jeg ser det har han vist stå-på-vilje i sin kamp mot utøvende og dømmende statsmakter, men ikke bidratt særlig til trivsel eller utvikling for nordlendingene. Ikke har har han vist særlig med skaperkraft heller.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Noe av poenget med denne nordlending-prisen må jo være å trekke frem en som representerer det ekte, typiske nordnorske på en god måte, dvs. ekte godt nordnorsk bannskap. Han har jo blitt landskjent og virkelig vist seg frem som en ekte nordlending til hele det norske folk og sørget for å formidle rikholdige, saftige, nordnorske gloser helt ned her det tetteste østlandet :giggle::giggle: . Mange nordlendinger er stolte av språket sitt :santcheers:

 

Kunne de ikke bare ha utnevnt denne karen for århundrets nordlending, så hadde de spart seg for endel utnevnelser :giggle:

http://www.youtube.com/watch?v=ZoVNThanJ_E

 

Enesete problemet er vel at han i tilfelle hadde vært forrige århundrets nordlending...

Link to post
Share on other sites

Ei artig historie med nordnorsk humor,ikkje ulik Oluf i Rallkattlia.Veldig bra det finst orginala og frittalande folk,men når det skjer ei ulykke er vi dar alle og tykkjer synd i dei berørte ogi dei som set livet på spel for å redde folk.For ein mænad sidan omkom to personar i Solund i sogn og Fjordane.Det var ein stor leiteaksjonder mange frivillige stilte opp.Begge to var vande på sjøen og hadde sjøen som arbeidsplass.Ingen av dei brukte redningsvest og begge omkom.Det må vere likheit for lovverket.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det ligger tragedie i bunn, folk som mister en av sine egne, folk som savner og folk som setter egne unge liv på spill for å redde eller finne noen i live, eller død.

 

Og en gamling som opponerer mot å i det hele tatt ha vest med ut i en åpen båt og ikke er i stand til snakke en hel setning uten å lire av seg dritt blir hyllet som årets nordlending....?

---------

 

Er egentlig ikke så mye å klandre gamlingen for, en kan vel si at han ikke vet bedre. Men saken burde vært stoppet av redaktøren allerede før første oppslag. Redaktøren burde skjønt at gamlingen må beskyttes mot seg selv. Nå skal han, som 90 åring, bli gallionsfigur for tåpeligheter og dumskap.

 

At gamlingen ikke vet bedre må en jo bare ta som det er. At en haug med nordlendinger som stemmer på gubben som årets nordlending heller ikke vet bedre, ja det er vel som det er det også.

 

Men å gjøre noe så grunnleggende tragisk som drukningsdød til en sak som dette er enkelt og greit skammelig.

Link to post
Share on other sites

Ja nå må vi ikke ta helt av her :lol:

Denne "kåringen" som avisa Nordlys (som altså er i Troms, ikke i Nordland) har gjort, er nok ikke helt representativ.

Jeg og mange andre stemte ikke der av prinsipp siden det kostet hele kr 4 pr stemme. Så tror ikke de har fått den helt store oppslutningen om avstemningen...

Det ville jo forøvrig være nærmest en sensasjon om en Tromsø-avis skulle kåre en Harstadværing til årets Nordlending uansett.. slikt kan de jo ikke være bekjent av der oppe i Nordens Paris :giggle:

 

Så til saken:

Årets virkelige Nordlending 2013 finner vi nok her http://www.an.no/nordlending/article7056675.ece

Kåret av NRK og Avisa Nordland i Bodø.

 

"Folket og juryen var aldri i tvil, i år ble en Harstad-mann Årets Nordlending
– Jeg er ydmyk, og det er en ære for meg å få denne prisen. Spesielt med tanke på at det er første gangen prisen går til en person som ikke bor i, eller er fra, Nordland, sier Knut-Eirik Dybdal.
Han kan smykke seg med tittelen «Årets Nordlending 2013»."

 

Mannen som står bak det som etterhvert kan bli Norges største årlige idrettsarrangement, Arctic Race of Norway, har nok fortjent prisen mer enn noen andre.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Herregud her var det mye sutring og paragrafryttere! Sjøen- det siste fristedet, der man brukte hodet istedenfor paragrafer og lover har nå også blitt inntatt av fjordkruserne som elsker å være eksperter og mors beste barn. Mange som skriver at dette er idioti, og at den gamle mannen koster samfunnet mye penger i evt redningsaksjoner. Sannheten at denne karen vaks opp i fjærasteinan, og er en mye bedre sjøens mann enn alle de nyrike 50åri gene med ny cabincruiser og som er livredde å ferdes på sjøen en vinters dag, og etter mørkets frembrudd! Det er vel ikke slike gamle erfarne fiskere som er problemet, og som koster samfunnet penger i redningsaksjoner!! Tror nok heller disse fjordcruiserne med avanserte kartmaskiner og en båt som er nypolert med xx-antall hk som er det dyreste for as Norge i redningsaksjoner! Om denne mannen, som har tilbrakt hele sitt liv på sjøen, og kanskje velger å avslutte det, med å la være å bruke flytemidler- ja da får det være hans sak!! Spesielt provoserende er det når unge paragrafryttere i kongens klær, plager denne gamle mannen og ilegger denne mannen en bot for å ikke inneha redningsvest. Det siste fristedet for frie folk har nå også blitt ødelagt, av unge gutter som ikke har ridd av en skikkelig storm ute i havet ei kald og vill vinternatt!! Hadde bare halvparten av de som sitter med cognacen foran pcn og med nypolert båt på vinterkonservering, like lang fartstid og dertil samme erfaring som sjømann, hadde jeg skulle forstått innleggene- men dette blir bare for dumt!! Tragisk det har blitt slik!!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ta å sjekk statistikken for drukninger. Ja det ryker en del gamlinger i åpen båt hvert eneste år.

Og hver gang noen lirer av seg floskler om "frihet" og vas så er det en som får et argument for å ikke ta med seg eller på seg vesten som faktisk kunne berget livet.

Alt det vaset om frihet og dill er ikke verdt en eneste ekstra som drukner. En kan ikke bruke livene til de som drukner på sjøen til å argumentere for tull.

Er det ikke bare å slutte med tullet og bruke vest? Hvor vanskelig kan det være?

Link to post
Share on other sites

Ja hva som er tull og ikke er opp til hver enkelt. Sjekket du statistikken etter alder, yrkesgruppe eller fritidspersoner? Vil du også forby basehopp etc, fordi det koster samfunnet masse penger? Ja som en person som har vokst opp med sjøen og i fjæresteinene, har havet vært et friområde for lover og regler. Der måtte man bruke hodet og kløkt for å overleve. Synd det nå skal overreguleres av forståsegpåere og tullebukker!

Link to post
Share on other sites

Her bør Siv gripe inn og ordne opp. eller i det minste Anders eller Bård.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

"Folket og juryen var aldri i tvil, i år ble en Harstad-mann Årets Nordlending

– Jeg er ydmyk, og det er en ære for meg å få denne prisen. Spesielt med tanke på at det er første gangen prisen går til en person som ikke bor i, eller er fra, Nordland, sier Knut-Eirik Dybdal.

Han kan smykke seg med tittelen «Årets Nordlending 2013»."

 

Mannen som står bak det som etterhvert kan bli Norges største årlige idrettsarrangement, Arctic Race of Norway, har nok fortjent prisen mer enn noen andre.

 

 

Det er vel liten tvil om at dette er velfortjent... Det står rett og slett respekt av dette, og håper det blir like fint vær til sommeren som det var i år..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hva hjelper det hvis man ramler overbord fra en åpen båt,hvis redningsvesten ligger på tofta? det er jo det som er kriteriet i loven i dag. skal man ha effekt i flyteplagg som livredder så må faktisk loven påby at vesten skal være på. derfor mener jeg at det er tull å gi denne eldre sjøulken bot for ikke å ha vest liggende ved siden av seg i båten.hvis dei var bekymret for denne herren så burde dei gitt ham en av sine egne vester før dei forlot ham... så er det også sånn at en flytevest/flytedrakt heller ikke er på høyde med en "ekte" redningsvest da flyteplagg/vest ikke har samme egenskapene ang å snu deg i sjøen slik at du får puste hvis uhellet skulle være ute. den eldre mannen hadde nok erfaring til å vurdere denne stille dagen som trygg for hans ærend uansett vest eller ikke. i den alderen denne mannen har, skal man da også bli pålagt å kjøpe en hjertestarter også da for å kjøre båt,eventuelt bil?... når man er godt voksen så er det egentlig veldig mange ting som kan felle et liv. en annen ting som også må tas med syns jeg er at hvis man bruker en redningsvest uansett type så begrenser den din bevegelsesfrihet og ofte så er der snorer/hemper som har veldig lett for å tvinne seg inn i trollgarn liner etc både under setting og trekking.

før det blir spørsm om hvorfor jeg er i mot flyteplagg så kan jeg opplyse med engang at det er jeg ikke- jeg bruker fladen flytedress selv og flytevester til alle er i båten. men ingen av dei er på når været er varmt og fint....derfor hjelper dagens lov om at det er ok så lenge vestene er ombord ingenting hvis man uforutsett ramler/sklir slår hodet før man faller overbord. er man uheldig og bare har en flytevest som ikke snur så drukner man uansett.jeg er enig i at det er lettere å finne omkomne med flyteplagg og selfølgelig også å hjelpe/se folk som ligger i sjøen. hadde det vert påbudt med vest på i åpne småbåter så syns jeg den gamle kunne innrettet seg,og fortjent bot. sånn som loven er i dag så la mannen være i fred.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at dersom han stiltiende hadde betalt bota så var han sikret mot drukning etterpå? Eller er det den bota som skulle dekket redningsaksjonen ? Eller var det den vesten som skulle ligget i båten som skulle hjulpet ham om han falt uti?

 

Det virker på meg som om enkelte har en vel stor tro på byråkratiets fortreffelighet, og hva det kan hjelpe til med, bare man lar seg gjennomregulere nok...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi kan være uenig og enig om mye.

 

Men vi har en lov, følg den eller ta konsekvensene av å bryte den!

 

Angående redningsaksjoner etter savnede på vannet så gidder jeg ikke si så mye annet enn at det koster redningsetater og staten betydelige store pengebeløp!

 

Og hadde den vesten tatt så stor plass i båten?

Da hadde han sluppet uansett! Barnementalitet over den mannen der!

 

Ingen som sier han skal ha vest på seg?!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Er nok ganske sikker på at kystvakten hadde sett gjennom fingrene om det ikke var fordi det var en journalist med.. Hylekoret ville blitt ennå større om de ikke hadde gitt gamlingen en bot.. Politijuristen må selvsagt bøtelegge krabaten, lovbrudd har funnet sted og dokumentert i media.. Så denne episoden hadde aldri funnet sted(utviklet seg) om det ikke var noen journalist med, gamlingen hadde dratt kokfesk til han hadde daua, på grunne av helsa eller ramlet overbord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vesten må vere på ellers er det ingen vits med redningsvest.Det er vel det har ikke forstår vitsen med.Ja til påbud om vest PÅ i alle åpne båter.Her må Erna på banen å få orden på ting.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Jeg selv har ikke gjort de store forbrytelsene i mitt liv.

Eller i følge staten har jeg gjort ganske store, ifm at jeg kjørte langtransport i 9 år tidligere, så har jeg vel noen svin på skogen da det gjelder kjøre og hviletider.

Blitt tatt en gang kjørte da 20 min mer enn lovlig i løpet av ett døgn, fikk 12.000kr i bot!

 

Jeg klaget på det syntes det var altfor mye, fikk medhold og redusert boten til 8000kr betalte den og fortsatte uten oggå til media!

 

Har blitt tatt i for høy hastighet 2 ganger og betalt mine bøter, blitt tatt uten belte en gang betalt den også.

Har vel også parkert feil 3-4 ganger og betalt dem også!


Uansett hvor jævlig uenig jeg er, så betaler jeg for jeg har faktisk gjort noe ulovlig selv om ett par av gangene har jeg hatt lyst til å dra det langt i rettsvesenet!

Men sjansen for tap og mer utgifter er altfor stor mot staten!


Poenget mitt er at jeg syntes ikke det han gjør er galt, jeg syntes som mange andre at det kan sees over en skulder på noe!

 

Men det jeg reagerer på er at han i en høyst uoffesiell kåring er blitt hyllet som årets nordlending!

Syntes det blir feil og applaudere slik oppførsel av en voksen mann, det sender litt feil signaler spør du meg!

 

 

Men smaken er som baken, og det viser at det skaper engasjement og debatt :)

Det handler ikke om at jeg er en paragrafrytter for det er jeg langt ifra!
Men mener at vi får forholde oss til Norsk lov på lik måte som vi forlanger at alle våre nye landsmenn skal gjøre!


Men tilbake til saken, så hadde denne gamle mannen sluppet problemet om han hadde en forbanna vest liggende i båten og det kan vel ikke være så forbanna vanskelig, selv for en nordlending ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Han hadde kanskje brukt vest om det var påbudt?

 

Imidlertid er det ikke det siden det er nok at flyteutstyr

finnes om bord.

 

Kanskje burde det være som med sikkerhetsseler i bil?

Dette var heller ikke påbudt å bruke i starten, men de

fant vel ut at effekten uteble?

Link to post
Share on other sites

Imidlertid er det ikke det siden det er nok at flyteutstyr

finnes om bord.

 

Og det er jo det som er det faktiske i denne saken. Arne vurderte at den fine flytejakka hans fikk henge i ro i skapet hjemme. Den egnet seg ikke til å ha på seg når en setter og drar garn. Han satt sin lit til at det var nok med flyteutstyr i båten fra før av da han driver garnfiske etter kokfisk i en båt som heller ikke kan synke om den går rundt. Dette overså kystvakta, men bildene viser tydelig at dette finnes ombord. Så da koker jo spørsmålet ned til om det er redningsvest (flyteutstyr) som blir det avgjørende 9/1-14

 

Til de som ikke fikk dette med seg er det jo faktisk noe som holder garna flytende (flyteutstyr) :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

La det være sagt med en gang at jeg selv bruker vest der jeg mener det er nødvendig og betaler gjerne vest eller andre bøter om jeg blir tatt I å ha forbrutt meg.

 

MEN, det er en eneste grunn til å bruke vest I disse farvannene. Det blir enklere for letemannskapene å plukke deg opp.

 

Da er det faktisk en god del her som mener, at det er bedre du seigpines til døde mens du ligger I vannet, isteden for å slippe raskt unna. Og det bare for at redningsmannskaper skal få en lettere og mindre ubehagelig job. Konklusjonen er altså at man skal brukes vest for andre og ikke for seg selv

 

I tillegg er det slik at noen roper opp om de stakkars etterlatte og en grav og gå til. Hva vet dere om hans etterlatte og deres ønsker. Personlig ønsker jeg min aske spredd utover fjorden der jeg hører hjemme.

 

Vi snakker her om en fisker som har rodd I 90 år uten vest og har tilegnet seg kunnskap mange av oss andre her bare kan drømme om. Så har vi fått et vestpåbud basert på drukningsulykker fra uvettig fritidsbruk av båt. Dette påbudet hverken kan eller vil hjelpe han.

 

Så håndterer myndighetene dette på værst mulig måte. Det finnes knapt ressurser I utkantsnorge til å ta tak I hverdagskriminalitetenmed, men å ta ham for å stature eksempel det har de tid til! Politiet burde forstått rekkevidden av at han kom til å nekte å betale boten, og at dette ville påfører samfunnet masse utgifter og denne fiskeren får masse sympati.

 

Nettopp derfor synes jeg at denne personer fortjener denne nomineringen. Han viser helt klart at han stoler på sin egen dømmekraft og lar seg ikke pelle på nesa av folk som ikke har peiling (Etter sin egen vurdering av situasjonen). Og jeg tror at mange her bør tenke over at nettopp denne vurderingen som norske fiskere har gjort opp I gjennom alle år har berget mange liv.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...