Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

Og hvorfor i allverden skal det være så vanskelig for politiet i Norge å utvise skjønn og kanskje gi en advarsel i stedet for bot?

Det hadde de nok mye mulig gjort.

Men hintet blir møtt med skjelling og bannskap.

Link to post
Share on other sites

Det var nok en spirrevipp av en østlenning med kjempe ego som ikke tålte å bli satt på plass, som gav Arne Nicolai boten ja. Du er nok inne på noe der.

Arne Nicolai bad dem nok dra til helv.... på den peneste måten han kunne...

 

 

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å la meg imponere over hvor utrolig pliktoppfyllende vi båteiere er. Vi kjører aldri for fort, kjører aldri en meter uten sikkerhetsbelte, går ikke på en brygge uten vest, drikker aldri en øl med barn til stede, betaler ALDRI en regning for sent og har selvsagt aldri jobbet/innleid svart arbeid. Hadde bare alle vært like plikt og moraloppfyllende som oss båtfolk hadde nok verden vært et godt sted å leve.

 

En artig lokalhelt som ikke lar seg knekke av lover og paragrafryttere. Vel fortjent... :santcheers::santcheers:

 

Støtter denne fullt ut.

 

Byråkratbåteierforeningen skjønner ikke dette enda.

 

Båt skal de ha, skumleser gammel båtlektyre for å lære seg gamle båt og sjøuttrykk.

 

Ikke har han slippet unna med noe som helst enda.

 

Men er fullstendig enig med den 90 år gamle kaillen.

 

Hadde han rast rundt om i Oslofjorden med en 21 ft båt med X antall hester, og pappvin om bord, så hadde situasjonen vært en annen.

 

ALLE som jeg har møtt av eldre fiskere, har ikke brukt flytevest.

 

Da tenker jeg på de som bokstavlig talt rodde fiske, var født fra ca 1875 og frem til ca 1930

 

Etter hvert kom det regler for fiskerinæringen, men som kaillen sier, finnes ikke fiskere igjen nå - kystfiskere altså.

 

For øvrig anbefaler jeg boken I storm og stilla - især for den selvoppnevnte elite blant båteiere.

Link to post
Share on other sites

ALLE som jeg har møtt av eldre fiskere, har ikke brukt flytevest.

 

 

Og det er den aldersgruppen som har skyhøy risiko. Og det arbeides det med hele tiden.

Det er krav til sikkerhetskurs. Det er krav til fartøyet, også når det gjelder sikkerhet. Bl. annet slike ting som vester, flåter og brannvern.

 

Han som omtales her er vel å sidestilles med tyskere i Norge på fisketur. De hører ikke på fornuft de heller.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med sjøen vet du ingenting om.

Man vet da nok til å vite at dine erfaringer ikke når denne 92 åringen til knes.

En 92 åring kåret til årets nordlenning.

Hva er du kåret til ? Årets kverulant ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Heilt enig med Mulligan om sammenligning med tyske turister, sjølv om tyskerne er flinkere, fordi utleiere gir pålegg om sikkerhetsutstyr.

Om 20 eller 80 års garnfiske i den fjorden gir så voldsom erfaring på sjøen kan være ein anna diskusjon :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

"Æ e nordlenning, æ, kossen e de' med dæ. E du fostra opp på kokfesk sånn som æ? E du sindig og kan spøtt? Like du alt som e sprøtt? Når du e sint kan du behersk dæ sånn som æ? Da e du nordlending du, og da ska du bare tru, du e aldri meir aleina korr du e. ', som Unit 5 sier i sangen.

 

Om det skulle komme et påbud om at alle dieselmotorer må ha en ny og spesiell duppedings for å være godkjent heretter - hvordan hadde mange reagert da? Spesielt de som har brukt båt i en mannsalder. Sikkert noe sånt som "det glade vanvidd". Han her gubben forstår jeg veldig god, sjøvant som han er. Garnblåsa (flytemiddel) har han alltid med seg, uten å la seg drive av nymotens CO2-partroner og selvoppblåsende vester i akterskotten av robåten 50 meter fra båtstøa.

 

Å sammenligne en svært erfaren fisker med en tysk turist bare faller på sin egen urimelighet. Nordlendingan ser båra (den store, farlige bølgen) lenge i forveien, og vet å krøke seg sammen og "stå han av". En "tysk turist" ville nok ikke ha reagert på faresignaler på samme måte, men gått på trynet i havet.

 

Nei, dette blir å sammenligne epler og svisker. All honnør til gubben, og fy til formynderstaten som legger igjen sunn fornuft hjemme før de drar på jobb, og lar regler og paragrafer være deres bibel! Her har en makaroni blitt til 14 hoteller og en liten bydel ved siden av.

 

Forøvrig en fortsatt og oppriktig god jul til alle sjøfarende og "dess like", som Hamsun ville sagt det, til dere her på forumet!

 

TasleT aka Tasle

Redigert av TasleT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis han nissen der er stemt fram til Årets Nordlending så frykter jeg for landsdelens framtid.

Kan det være så vanskelig å ha en vest med i båten?

 

Kan være at han ikke synes det er så viktig, når han har levd et helt liv på sjøen i noe verre forhold en solskinn og blank sjø? Det at man selv kan velge hvordan man ønsker å leve sitt liv betyr noe for han...

Link to post
Share on other sites

Gubben har greidd å holde seg innafor ripa i 90 år - uten flytevest.De som kretiserer denne sjøulken er nok av den sort mennesker som skriker om påbud om at vesten skal være på alltid - og spesielt på Danskebåten.Og så har hen greidd å splitta menge båtplassmedlemmer i to leire..Veldig bra,nå veit vi hvorfra vi kan forvente oss noe vettugt Regelen om flytevest er nok kommet i en periode da de regjerte som vet bedre enn deg selv hva som er bra for deg.

Link to post
Share on other sites

Mange her mener jo at gubben er en sta gammel treskalle og da burde han jo ha de beste forutsetninger for å ha nok oppdrift til å holde hodet over vann, alle krav om flytemiddel ombord burde jo dermed være innfridd.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.De som kretiserer denne sjøulken er nok av den sort mennesker som skriker om påbud

Likhet for loven. Stor kjeft gir neppe unntak. Men vi har jevnlig saker der mangel på intelligens er formildende...

Foresten, alle som har druknet holdt seg flytende inntil då.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I motsetning til den første tråden om denne saken, synes jeg at vi her får en mer ballansert diskusjon selv om innleggene spriker I alle retninger. Det som kommer frem mellom linjene, er på den ene siden de som mener at vi alle skal underkaste oss et hvert regelverk uansett om man selv vurderer det som fornuftig eller ikke, og de som på den andre siden mener at hver og en får vurdere egen sikkerhet og ta ansvar I situasjonen der og da.

 

Det er veldig behagelig når noen andre gjør valgene dine, da slipper man å tenke selv, og ta ansvar. Men er dette sunt I lengden? Er det ikke en fare for at når man beveger seg ut av det regulerte samfunnet så blir man hjelpesløs?

 

Jeg er selv født og oppvokst ved kysten. Vi lekte I fjæra, på kaia og under kaia. Vi seilte til og med på isflak nedover elva. Vi plumpa sommer som vinter. Vi var heldig det gikk alltid bra. I alle disse situasjonen hadde det vært tryggest med vest, men hadde vi bare strukket grensene enda lengre da? Vi klatret oss fast I stupbratte fjellskrenter, sprang om kapp over høye bruspenn, klatret I høyspentmaster. Men vi var heldige det gikk bra.

 

Men hvorfor gikk det bra. Jo fordi vi gikk gradvis frem, var trygg på en ting før vi tok fatt på neste utfordring

 

Og hvorfor går det ikke like bra I dag:

1. Alkoholen gjør oss dumdristige

2 Folk kjøper seg (store) båter som de ikke har nødvendige kompetanse til å håndtere

3 For lite kunnskap om farene

4 Vi er lært opp til at vest er trygt og desverre stoler folk på dette, og lar ungene løpe fritt eller sove uten pass I båten

 

Det hadde vært mye bedre å bruke ressurser på opplæring om dette en å jakte på gamle kaller (som antagelig er mye flinkere til å vurdere situasjonen der og da)

Link to post
Share on other sites

Enten man er for, eller ikke, så finnes det nå en lov som påbyr at man har med seg flyteplagg til alle i båten så egentlig gjenstår spørsmål som;

 

Skal loven følges?

 

Hvem, eller når, skal eller kan loven fravikes? For alle som har fylt 60, eller 70, eller 80 eller 90 år? Eller for de som har postadresse med tilknytning til vann enten dette er ferskt eller salt? Eller for de som kan dokumentere at de har tilbrakt en antall dager, uker eller måneder i en båt?

 

Eller hva mener alle de som anser at denne gamle stabukken skal være hevet over norsk lov?

 

Nå tror jeg forøvrig ikke at noen har brukt energi på å spesielt jakte på gamle kaller som uansett ikke flyter hvis han faller over bord.

 

Og hvis han faller over bord og drukner skalk da hans etterlatte betale søket eller skal også dette dekkes av fellesskapet for at hans etterkommere skal ha en grav å gå til?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om han krangler nok så kan det jo tenkes at loven forandres til å ikke gjelde for de født før 1930, men tviler. Er uansett en tullete bruk av resurser, burde bare blitt henlagt som de fleste andre saker blir.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...