Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

Det er et håp fra svært mange at øvrigheta i hvert fall på sikt kunne innse at lovverket eller ordlyden i lovverket ikke er hensiktsmessig og bør endres; Dette på bakgrunn av folkets røst.

Og til de av dere som i denne saken finner det opprtunt å geberde seg over myndighetenes bruk av ressurser for å finne folk som er blitt borte på havet vil jeg spørre om det er mer riktig å bruke av folkets skattemidler til å lete etter ellers lovlydige borgere, innerst inne i avsides fjordholl for å kunne bøtelegge en stakkars jævel som utøver sitt yrke slik han alltid har gjort siden han gikk i knebukser?

Som mangeårig medlem her på vårt eminente båtforum skinner det tydelig gjennom i andre diskusjoner at lovlydigheten er meget varierende, hva gjelder andre deler av vårt lovverk.

Det være seg holdningen Jarle Andhøy og hans "vitenskapelige" og "historiske" bravader i Nord og Sørishavet. Avgiftsundragelser for innføring av Pentamotorer . Aldersbegrensninger, fart og HK begrensninger for barns lek med gummijolla, etc etc.

Dobbelmoralen og oppfatningen av enkelte medlemmers fortreffelighet kan til tider være kvalmende lesning!

Link to post
Share on other sites

Nå skal man ikke undervurdere et talerør som dette mediet er. Uten sammenligning forøvrig, så kom DSB med et sikkerhetskriv NR.66 (Tror jeg det var) som godkjente lokalt jordplan I lystbåter. Ihvertfall ble det oppfattet slik av både båtplassen og bransjen forøvrig. Det foregikk flere store langvarige diskusjoner om hvor trygt/fornuftig dette var. Husker at temperature var rimelig høy. Det var en ganske liten gruppe som mente at dette var uforsvarlig mot resten av båtplassen. Den lille gruppen tok kontakt med DSB. Det gikk noen år så kom DSB med et nytt sikkerhetskriv (tror det var 77) hvor de trakk det tilbake.

Nå er det ikke sikkert at det bare var båtplassen utspill, men det er fullt mulig å påvirke paragrafryttere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er et håp fra svært mange at øvrigheta i hvert fall på sikt kunne innse at lovverket eller ordlyden i lovverket ikke er hensiktsmessig og bør endres; Dette på bakgrunn av folkets røst.

 

 

For noe tull! Du og dine representerer ikke noe i nærheten av "folkets røst", dere er en liten gruppe som begynner å bable om "øvrigheita", "søringa" og masse dill når dere ikke har mer å si.

 

Selvsagt støtter det store flertallet at folk både skal ha med seg og ha på seg vest i småbåter. Og ja det kan godt hende at "øvrigheita" kommer til å følge folkets røst og innføre påbud om bruk av vest.

--------

 

"Folkets røst" du liksom, ;-) Om det er gangsynet på egne vegne så ser en jaggu stort på seg selv.

 

"Folkets lille fjert" tenker jeg passer mer til både innhold og størrelse.

Nå skal man ikke undervurdere et talerør som dette mediet er. Uten sammenligning forøvrig, så kom DSB med et sikkerhetskriv NR.66 (Tror jeg det var) som godkjente lokalt jordplan I lystbåter. Ihvertfall ble det oppfattet slik av både båtplassen og bransjen forøvrig. Det foregikk flere store langvarige diskusjoner om hvor trygt/fornuftig dette var. Husker at temperature var rimelig høy. Det var en ganske liten gruppe som mente at dette var uforsvarlig mot resten av båtplassen. Den lille gruppen tok kontakt med DSB. Det gikk noen år så kom DSB med et nytt sikkerhetskriv (tror det var 77) hvor de trakk det tilbake.

Nå er det ikke sikkert at det bare var båtplassen utspill, men det er fullt mulig å påvirke paragrafryttere. :yesnod:

 

Ikke usannsynlig men da basert på et svært høyt faglig nivå på drøftingen.

 

Noe som er stikk motsatt av denne drøftingen som går på følelser og emosjonelle greier pluss den tradisjonelle nord-sør aksen, by-land, kultur-motkultur og makt-avmakt aksen. Veldig viktig om man feks som politiker skal gjøre seg "populær", veldig trist når det som her i ytterste konsekvens kan stå i veien for tiltak som redder liv.

Link to post
Share on other sites

På hvilket grunnlag skal han kunne vinne frem?

På samme grunnlag som mange andre godt dokumenterte kriminelle handlinger, henleggelse på grunn av bevisets stilling f.eks

 

Uansett, denne saken har gått over alle støvelskaft, mannen burde sluppet unna med en formaning om og ha flyteplagg ombord.

Og for de som er forferdet over språkbruken, kom dere ut en tur og opplev livet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er nok best å ha redningsvest under tofta for det kan blåse opp i fjæresteinene og garna kan ta fyr. At karen har blitt 90 år til tross for å ha fisket i fjæresteinene hele liver må jo bare være ren flaks.

Det er nok best å få kallen på gamlehjem i en fart. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som skal være så vanskelig med å ha en vest i båten.

Når jeg tar ferja over Svelvikstrømmen eller Superspeed til Danmark er eierne av fegene pålagt å ha en vest til meg og alle andre ombord. Det er ingen som sier jeg skal ha den på.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som skal være så vanskelig med å ha en vest i båten.

 

Denne karen er født i 1923 og er derfor 10 år yngre enn min bestefar som også tilbrakte mye av sin tid i åpen båt nært land.

Vi hadde aldri redningsvest med oss, men vi hadde alltid 5 liter reservebensin, en reserve tennplugg til motoren og litt verktøy. Og så var det bannlyst å gå på sjøen uten årer i båten.

 

Han døde av hjertestans / alder, men det er fremdeles ikke påbudt å hjertestarter med seg på tur.

 

Jeg går mye i fjellet og fisker. Da klatrer jeg, hopper fra sten til sten for å komme til de beste fiskeplassene. Skal jeg da ha redningsvest og hjelm i ryggsekken?

Nei. Jeg har med meg det jeg erfaringsvis vil få bruk for i en nødsituasjon, og så styrer jeg klar de største farene og søker ly når været blir grisete.

 

Er du alene i en båt langt fra land om vinteren så må du ha vest i kombinasjon med en nødpeilesender eller en drakt som gjør det mulig å overleve kulden i rimelig lang tid.

Link to post
Share on other sites

Tenk hvor mye god holdning til bruk av vest denne gamlingen kunne spredd om han hadde klart å få like mye oppmerksomhet rundt det.

 

Men neida her heier voksne folk frem en holdning som garantert kommer til å gjøre at noen tenker "det er ikke så nøye" og akkurat den gangen må betale den høyeste prisen for den vurderinga.

Måtte siteres i helhet :thumbsup: Godt skrevet.

 

Det er ikkje relevant hvorvidt vest hadde berget liv liggende i båten, men at regler skal følges. Undres hva har hjelm og skredsøkere med lovpålagt utstyr og gjør, menmen. Har du lagt vognkortet heime så vanker det eit forelegg. Du kan argumentere deg grønn på hvorvidt det påvirker dine evner som sjåfør, om du har kjørt i 50 år uten vognkort uten å hatt bruk for det spiller ingen rolle. Trist at dette skal være så vanskelig å forstå. Kjedelig signaleffekt til våre yngre BP'ere.

Men samtidig er det litt artig å reflektere over hvor forskjellig oppfatning vi har av denne saken, og at man spør de samme folk til råds om tekniske problem eller båtkjøp, og da veies oppfatninger og svar ofte like tungt fra alle.

 

Kommentar fra moderator: Til deltagere i tråden:

Regner med at alle nå har fått gitt utrykk for hva de mener om saken og tråden stenges for en periode.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kommentar fra moderator: Åpner den igjen nå i anledning rettssaken. Videre 'krangling' er uønsket, vennligst tell til 10 før man poster, og skill person og sak....

 

Han 90-åringen som fikk bot av Kystvakta har fått mye sympati, noe han absolutt ikke fortjener. Å ikke ha tilgjengelig redningsvest utsetter også ANDRE for fare. SCENARIO: Båten tar inn vann, hjelp tilkalles. Redningsmann på redningshelikopteret vil at han skal ta på seg redningsvest og hoppe overbord, slik at man får ett litt større rom for å kunne klare å plukke ham opp. Men denne stabeisetullingen har ikke det ombord, derfor må redningsmannen utsettes for ekstra stor fare ved å entre båten for å kroke fast tullingen. Dette er ett viktig moment som ikke kommer frem. Alle ansvarlige ute i blåmyra tenker slik, men nå er det blitt en drittsak, med "Han Staten" mot den lille mannen, - som viser seg å være en helt vanlig bygdetulling.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Jeg tar meg retten til å sitere en kompis av meg som jobber på seakingen her i byen:

"Det må en holdningsendring til, og det er nok lettest på de yngre. 90-åringen har tross alt vokst opp på havet, uten redningsvest, men det fritar han ikke fra å følge norsk lov. Jeg føler meg naken ombord i egen båt hvis jeg av en eller annen grunn ikke har redningsvesten på. Det samme hvis jeg sykler uten hjelm på hodet. Loven bør endres til at man påbyr båtførere og passasjerer i åpne båter å bruke vest, og moderne vester er slett ikke noe ubehagelige å ha på. De redder ikke nødvendigvis den som faller over bord, men den gir høyere overlevelsessjanser, og større sansynlighet for å bli funnet. I neste omgang kan det være at de som slipper å lete etter antatt omkommet kan hjelpe/redde en annen ved at de ikke er utslitte ettet en lang dag/natt i søk."

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid antar man saken tar ? Har vert på sjøen 10 timer i dag (..jada....med vest + flytedress + overlevningsdrakt ombord.. :wink: ) og ikkje fulgt med på nyheter. Eg kunne sikkert googlet om saken, men kanskje nokon har info om tingenes tilstand som kan passe her nå ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Denne saken er kun spesiell p.g.a. at det er en eldre mann som er tatt for å ikke følge gjeldende regler. Hele denne saken er mediaskapt, hadde det vært en ungdom eller vanlig voksen så ville det ikke vært noen sak. Tar det som er selvfølge at han blir domfelt som alle andre ville blitt. Regner også med at straffenivået vil bli lavt.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ser en alle lovene oppi gjennom tiden som er blitt "byttet" ut ,så kan en enkelt reflektere seg over alle de som ble "straffet" for noe som idag ikke er lenger har en lovanvendelse. Der folk syntes det var 100% betimelig med lovabvendelse fø , er i mange henseende utenkelig nå idag ....kanskje burde folk reflektere over at en mann på 90 år som sikkert har levd under nye skiftende "inskrenkninger/lovanvendelser" siden før 2 verdenskrig, blir kritisert for å være en gammel sta grinebiter som ikke vil følge loven...En lov som iløpet av hans 90 årige liv har vært anvendt i et par år. Han har vært på sjøen i 80 av disse årene denne loven ikke var påtenkt.........

 

Alt verneutstyr, Bilbelte og sykkelhjelm eller motorsykkelhjelm er på linje med redningsvest, til svært liten nytte hvis de ikke brukes idet ulykken inntreffer......

Intensjonen bak denne loven er muligens god, men ordlyden må endres for å oppnå en folkelig forståelse som kan bidra til at målsettingen oppnås i forhold til å berge flere liv...slik den er nå er loven en sovepute for alle de som helst ikke ønsker å bruke vest..

Link to post
Share on other sites

Når denne 90-åringen i retten idag argumenterer med at en redningsvest ville ha representert en fare da han kunne komme til å snuble i denne, ja da har dumskapen nådd nye høyder. Han argumenterte også med at årene av tre var å anse som en del av det nødvendige redningsutstyret ombord. Jeg er vel aller mest forundret over at så mange synes å støtte mannen i hans argumentasjon og heier ham frem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

[ SCENARIO: Båten tar inn vann, hjelp tilkalles. Redningsmann på redningshelikopteret vil at han skal ta på seg redningsvest og hoppe overbord, slik at man får ett litt større rom for å kunne klare å plukke ham opp.

Herregud.

Gubben lå rett utafor støa si å trakk ett flydregarn i fint vær.

Han kunne nærmest vassa i land.

 

Så kommer ett gigantisk kystvaktskip inn i fjæra, sjøsetter en stor mob-båt for å gi gamlingen 500kr i bot for å ikke ha vest i stuerommet !!!

Godt gammer'n ikke daua av hjerteinfarkt av sjokket !

Snakk om ressursprioritering !

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det helt utenkelig at man kan snuble i en redningsvest henslengt i en 14 foting...? Ikke alle har skap og avlukker hvor man kan gjemme bort redningsutstyret, slik jeg forstår svært mange praktiserer med loven i hånd!..

Dessuten trodde jeg det var loven som var gjenstand for diskusjon og ikke hva 90 åringen måtte lire av seg i en presset situasjon......

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...