Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

en vest/flyteplagg er ikke i veien når man fisker og trekker garn og henger over rekka, jeg har dwet på meg hver eneste arbeidsdag og henger over rekka og trer tauverk under rør og bukserer diverse ting utenfor rekka. Vi har alltid vest uansett hva!

Så det er ikke noe problem

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

en vest/flyteplagg er ikke i veien når man fisker og trekker garn og henger over rekka,

Ja amatører henger gjerne over rekka når de trekker garn.

Godt disse bruker vest, så har de gjerne en tjangs på å bli 90 år de og.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har alltid vest uansett hva!

Det var da flott og smart, MaSa.. :saint: ! Men iflg. lovens bokstav, er ikke bruk av vest påkrevet, det er nok du bare har den om bord........ :rolleyes:!

Det er det som er poenget....lovens ordlyd.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja fullstendig klar over at det er påbudt og ha med, og ikke på..

Men når man jobber på sjøen året rundt i åpne båter i all slags vind og vær, så pålegger for det første arbeidsgiver oss å bruke vesten ikke bare ha den med!

Og sunn fornuft sier at man bruker den når man holder på slik som vi gjør....

Jeg verken fisker eller driver med garn på noen måte, men ser dem som gjør det, for det er stort sett små åpne båter som fisker og oss på vannet på denne tiden, og vi er stort sett de eneste med vest

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Tror vel vi er høvelig på bølgelengde her når du uttaler: Og sunn fornuft sier at man bruker den når man holder på slik som vi gjør....

Det eneste som ikke avspeiler sunn fornuft er lovens ordlyd som kun forlanger at den bare skal være om bord....uansett hva du foretar deg av c-momenter!

 

Link to post
Share on other sites

det er mange lover som er , og som blir diskutert-men som oftest når bota er skrevet ut. Selv bryter jeg loven hvert år fra 15.April til slutten av august og risikerer å få Kr.5000.- i bot ! og lovbruddet mitt er å ha bikkja løs i min egen hage :rolleyes::nonod:

Link to post
Share on other sites

Ja amatører henger gjerne over rekka når de trekker garn.

 

Vist snittet av 90 åringens tilhengere er representert med samme evne å oppfatte andres budskap så kan eg forstå harme mot det fæle samfunnet som er tvunget på de :lol:

 

 

red: det var antagelig ikkje noko spennande utav retssaken då antar eg. Dom kjem vel seinare ?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For en tid tilbake gikk en nordlænning klar av straff for å ha kalt en politimann for "hæstkuk". Begrunnelse: Jo, det var et vanlig ord i nordnorge å bruke...

"kjenner" denne personen han sprengte ut tomten min da jeg bygde hus i 1999 og er en slik tale var helt naturlig for han uten tvil.

 

Når det gjelder Arne uten vesten skulle jeg ønske at han fikk en bot større en størst og med saksomkostninger på toppen. Som nordlending vet jeg at havet er kaldt og det ikke er så mye tid til overs allikevel tar jeg på meg redningsvest med tanke på de som er glad i meg og sikkert ønsker en plass å finne meg om jeg skulle forlise

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den "gamle garde" har en feil forestilling om det å bruke redningsvest på grunn av utformingen av redningsvester i "gamle dager". Redningsvestene var omfangsrike og tunge. Noe som var umulig å ha på når en drev fiske eller skulle gjøre en jobb ombord på en båt.

 

Moderne redningsvester merkes nesten ikke når en har de på. Lette og hindrer ikke bevegelse.

Problemet for mange er prisen på slike vester.

 

Min gamle far var med meg på en fisketur i min båt med mine regler om vestbruk. Jeg ga han da en moderne oppblåsbar redningsvest til å ha på. Noen redningsvest har han ikke har brukt på fiske gjennom sitt lange liv før dette. Etter opplevelsen med å bruke moderne redningsvest endret han mening om det å ha på vest ombord ved fiske.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

For min egen del er jeg ikke spesielt opptatt av selve 90 åringen, men derimot det fokus han retter mot en lov som ikke svarer til målsettingen om å berge flere liv.

Skal loven først gripe inn i individets rett til selv å kunne avgjøre hva som er forsvarlig eller ikke, uansett setting, bør det legges betydelig større vekt på å få til en ordlyd og folkelig forståelse som i større grad gjør den uangripelig, også for alle kverulantene som søker å undergrave lovens gode intensjoner.

Jeg tror vel egentlig heller ikke at en kar som Arne Nicolai ville brukt redningsvest selv om loven tydelig påla ham det, ikke desto mindre har jeg en viss forståelse og sympati for det paradokset det er med marinens bruk av ressurser, samt det å bli bøtelagt på "livskvelden" for noe han har kunnet gjort i hele sitt liv, ogsåt at det her rettes søkelys på den inkonsistens denne lovteksten representerer. Andre kan ha andre grunner for å heie på ham, hva vet jeg?

Link to post
Share on other sites

Sympatien ville nok vært like stor hvis loven var slik at han fikk bot for ikke å ha beltet med seg, enten i baggen,bagasjerommet eller hanskerommet for den saks skyld, samt at 20-30 bevæpnede elitesoldater i tanks sto klar å forlangte 500 kr fra ham....

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne kåringen får jo en hel landsdel til å latterliggjøre seg selv, det er trist, men nesten imponerende. Får ikke noe sympati fra meg. Loven er helt grei som den er, og baserer seg på at folk skal bruke egen dømmekraft og fornuft til å bedømme når de skal ta på redningsvesten, som f.eks. i åpen båt, eller når man beveger seg på dekk i en større båt. Et påbud ville vært tullete i mange båter, og laget et unødvendig kronglete regelverk.

 

Mange trekker frem at han er gammel og har vært på sjøen hele livet, jeg ser ikke helt hva dette har med saken å gjøre, norsk lov gjelder for alle, og regelverket er helt greit om man har litt fornuft innenbords. Det finnes idioter på sjøen nå, det fantes åpenbart idioter på sjøen for 80 år siden, at han har vært heldig å bli 90 år endrer ikke noe, det er fullstendig mulig være idiot hele livet og fortsatt bli 90, darwinismen fungerer ikke SÅ direkte.

 

Jeg har frem til denne saken kom opp ikke visst at det finnes så mange som er så dumme som 90-åringen og støttespillerne hans, så er plutselig blitt veldig usikker på hva jeg skal mene om et påbud.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Sympatien ville nok vært like stor hvis loven var slik at han fikk bot for ikke å ha beltet med seg, enten i baggen,bagasjerommet eller hanskerommet for den saks skyld, samt at 20-30 bevæpnede elitesoldater i tanks sto klar å forlangte 500 kr fra ham....

jeg fikk 500 i bot fordi jeg ikke hadde med meg førerkort, selv i disse digitale tider, og rask tilgang til opplysninger så er det bot fordi at førerkortet ikke er fysisk med sjåføren, og det skulle vel ha fint lite å si mht. kunnskaper og ferdigheter langs veien. Og reglene er like klare for meg, som stapeisen fra nord

Link to post
Share on other sites

Nittiåringen skal selvfølgelig dømmes for å ikke ha fulgt påbudet, men jeg synes at lovgiver også burde ha blitt dømt til å betale det samme beløpet for å ha laget et utilstrekkelig påbud.

 

Om et år har vi nok et påbud om å bruke vest, så saken har nok en positiv side også.

Link to post
Share on other sites

La oss håpe du har rett la med tanke på at vestpåbud(bruk vest i åpen fritidsbåt henhold til forslaget) blir innført snart.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og la oss håpe at båtbyggere av større båter begynner å bygge båtene slik de skal være og at båteierne ikke henger jollen over badestigen som skal kunne senkes mens man ligger i vannet. Det er faktisk slik at jeg ville foretrekke å falle over bord uten vest fra en båt hvor det i praksis er mulig å komme seg om bord igjen.

Link to post
Share on other sites

Men båter som er store nok til at jolla kan henge akter og utstyrt med badestige, vil ikke bli underlagt et eventuelt påbud om bruk av vest.. Så dermed kan du fritt velge om du vil ha vesten på eller ikke når du faller i sjøen, enten ved bevissthet eller bevisstløs.. Valget vil være ditt ene og alene ..

 

Selv tror jeg ville foretrukket å ha vesten på, og deretter vurdert om det var hensiktsmessig å ta den av i sjøen før man klatrer opp badestigen.. Dette valget kan man kun ta om man er ved bevissthet både før og når man faller i sjøen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Utrolig at folk stritter i mot med hender og hode for en så nyttig tong som en flytevest.

Selv er jeg oppvokst i en tid hvor flytevestene var noen monstre og svært ubehagelig å ha på. I dag tar jeg på vesten uten å tenke mer på det. Alene ombord er en vest en selvfølge. Klart jeg har et ønske å slippe å bli krabbemat hvis uløkka skulle være ute. I tillegg sparer jeg samfunnnet flere kronerpå at de slipper å sokne etter meg i dagesvis.

Og jeg er en god rollemodelll når bestefarog bestemor bruker vest når lettmatrosene skal bli med ut på tur.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enig med de fleste her at loven er lik for alle, men det er definitivt det beste realityshowet på TV. :lol:

Spøk til side, skulle gjerne visst om det finnes oppblåsbare vester for barn? Har ei lita jente på 4 år og 110 cm på strømpelesten som er noe ubekvem med den vanlige bøklete vesten. Hun bruker den, men det hadde gitt mere bevegelsesfrihet med oppblåsbar.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Er denne vesten brukbar da? Så en test på TV2 hjelper deg der noen oppblåsbare for barn var ubrukbare. Ser ikke ut som et anerkjent merke heller, uten at det kanskje har noen betydning.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Æ vil gå på trynet

Tramp i klaveret

Gå i baret

Drit på draget - vær fri

fra alt maset og søppla

Gi mæ Frii Frii Frii..!(Åge :))

 

Største problemet med våre lovryttere etter mitt syn er at dem tar stort sett dem lette mål'a som deg og meg som betaler skatt... I en sak som dette her bruker man skjønn.. Alle normale oppegående mennesker vet at du får ikke snudd på holdninger og mening hos en mann i hans alder!

 

Det vil alltids vere cowboyer her til lands og takke fan for det, for så utrolig kjedelig det hadde vert uten!

 

Får legge til at med cowboyere mener jeg litt mer uskyldig rampestreker med et Glimt i øyet :-)

Link to post
Share on other sites

Det finnes to fine gamle norske ordspråk

 

1. Du lærer ikke en gammel hund å slutte å gjø (bjeffe)

2. Når gammelhunden gjør(bjeffer), bør du lytte. Dette utrykker at unghundene gjør hele tiden men de eldre gjør bare når det er nødvendig

 

Begge disse kan brukes som man vil I denne debatten

Link to post
Share on other sites

..... Spøk til side, skulle gjerne visst om det finnes oppblåsbare vester for barn? Har ei lita jente på 4 år og 110 cm på strømpelesten som er noe ubekvem med den vanlige bøklete vesten. Hun bruker den, men det hadde gitt mere bevegelsesfrihet med oppblåsbar.

 

De aller fleste råd (fabrikanter, testinstitutter, myndigheter osv) jeg har sett går ut på at barn under 10 år ikke bør bruke oppblåsbare vester. Det handler om vekt, kroppsfasong, snuevne og flytestilling. For barn under 10 år anbefales vanlige redningsvester med fast flytestoff og skrittstropp i en eller annen utførelse.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...