Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

 

Når det gjelder vannet, så er skrogtrekket i underkant og foran det forreste vinduet på styrbord side litt bølgete og bulete, så det ser ut som om det kommer vann inn der, og at vannet renner ned langs skroget og ned der madrassen ligger. Det er fuktig på toppen der. Deretter renner det ned under sittekassen eller hva man nå kaller det som madrassen ligger på....

 

 

Om du ønsker å sjekke om det er i vinduet vannet kommer inn, kan du skru ut den nederste skruen på de vertikale listene på innsiden og se etter fukt. Gjør du dette under eller rett i etterkant av et godt regnvær bør du se tegn til fukt på skrue / ut av hullet. Ser du fukt er du nærmere "løsning", men om du ikke ser fukt kan det fortsatt være at vinduet er problemet. Kan da prøve å skru ut andre skruer, men bør sette skruen tilbake før du går på neste. Da blir det ikke så mye bevegelser på vindu / list.

 

Jeg hadde gjort et forsøk med Capt. Tolley om du finner fukt under skrue. Tuten på flasken kan være noe stor, om det er problem å komme til mellom gummi og vindu så prøv med engangssprøyte kjøpt på apotek. Fokuser da spesielt på skjøtene i gummilisten. Om listen ser fin og sitter tett mot glasset ellers er det neppe her det lekker. Jeg fikk beskjed av glassmester at gummilistene mine var like gode som nye (-77 modell) når jeg lurte på å bytte disse.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt avhenger valg av tetningsstoff på hvor lekkasjen er. Ut fra bildet forstår jeg det dithen at du har vinduer med aluminiumsramme, akkurat som meg. Dersom lekkasjen er mellom aluminiumsramme og glassfiberskrog var det altså terostat som var mest anbefalt her på forumet da jeg hadde problemer, og det ble påstått at butyltape ble litt for klønete.

 

Dersom lekkasjen er mellom ramma og glassfiberen, så er det best å skru ut hele ramma. Mens du har vinduet løst kan du prøve å legge det flatt og fylle på med litt vann på øversiden av vinduet - da ser du fort om det er lekkasjer mellom glasset og ramma.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt avhenger valg av tetningsstoff på hvor lekkasjen er. Ut fra bildet forstår jeg det dithen at du har vinduer med aluminiumsramme, akkurat som meg. Dersom lekkasjen er mellom aluminiumsramme og glassfiberskrog var det altså terostat som var mest anbefalt her på forumet da jeg hadde problemer, og det ble påstått at butyltape ble litt for klønete.

 

Dersom lekkasjen er mellom ramma og glassfiberen, så er det best å skru ut hele ramma. Mens du har vinduet løst kan du prøve å legge det flatt og fylle på med litt vann på øversiden av vinduet - da ser du fort om det er lekkasjer mellom glasset og ramma.

Stemmer at det er aluminiumsrammer ja, skal ta en grundig sjekk av båten på lørdag, rekker ikke å gjøre noe før da. Søndag håper jeg på en liten tur...Er meldt et par minusgrader, men fin sjø og sol...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde problemer med lekkasje rundt vinduene i forrige båt, og der endte jeg faktisk med å bruke Captain Tolleys som "lekkasjesøker"! Jeg påførte middelet tynt lands rammer og mellom glass og gummi. Der det var tett ble den liggende utenpå, mens den på steder med lekkasje trakk fort inn. Då er det greit å la det tørke et par dager for så å tette de oppdagede lekkasjene med Sikaflex etc. Fungerte for meg, båten ble "potte tett" den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde problemer med lekkasje rundt vinduene i forrige båt, og der endte jeg faktisk med å bruke Captain Tolleys som "lekkasjesøker"! Jeg påførte middelet tynt lands rammer og mellom glass og gummi. Der det var tett ble den liggende utenpå, mens den på steder med lekkasje trakk fort inn. Då er det greit å la det tørke et par dager for så å tette de oppdagede lekkasjene med Sikaflex etc. Fungerte for meg, båten ble "potte tett" den...

Høres ut som et godt tips! Hvis det virkelig er så lett blir jo det nesten en lek å finne lekkasjen.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er virkelig effektivt! Bruk samme metode rundt skruer/håndrekkefester etc også, gammel silikon løsner ofte etter noen år og gir lekkasje. Pass på å ha en fille fuktet med white spirit for hånden, det er noe griseri når Tolleyen får tørke på gelcoaten (mener å huske at det var white spirit, eller var den vannbasert?). Uansett, tørk vekk søl før det rekker å tørke så sparer du deg mye arbeid etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg såvidt begynt med den spede oppussingen....

 

Den består hittil bare av demontering av det gamle kokeapparatet samt at jeg har tatt med meg en løs plate hjem for å bruke denne som prøveklut når jeg skal pusse ned og lakke for første gang....

bilde

 

Platen brukes til å legge over det åpne rommet der vasken er etter at passasjerstolen er vippet framover for å gjøre plass til kokeapparatet.

Hadde tenkt å flytte vasken over til under førerstolen etterhvert.

bilde

 

Og i tillegg prøvde jeg å tette lekkasjen ved vinduet. Det var særlig et sted hvor jeg måtte bruke endel av tetningsmiddelet, så vi får se etter et par dager med regn om det har hatt noen effekt eller om jeg må lete mer...

 

Tok også mål av madrasser og puter og stoler som er overlatt til en møbeltapetserer. Vi er nesten i mål med hvordan det skal bli, hun skal komme og ta en titt på fredag, så får vi se.

 

Lite kanskje, men nå er jeg i gang! :thumbsup:

 

(Fikk meg forresten noen timer på fjorden også....) :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at du er igang:)

 

Har endel små prosjekter som bytting av noen slanger og å montere sjøvannsfilter +++ denne våren.

Mulig jeg prøver litt salgsfremstøt utover våren igjen:)

 

Mest av alt har både jeg og lommeboka angret på at vi satte båten på land denne vinteren, særlig når du har lagt ut dine bilder på ulike fora;)

 

Mulig det blir litt vinter fremover, men det skulle man da klart å levd med!

 

Håper vi treffes på Borgen etterhvert:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

 

Den består hittil bare av demontering av det gamle kokeapparatet samt at jeg har tatt med meg en løs plate hjem for å bruke denne som prøveklut når jeg skal pusse ned og lakke for første gang....

 

 

Og i tillegg prøvde jeg å tette lekkasjen ved vinduet. Det var særlig et sted hvor jeg måtte bruke endel av tetningsmiddelet, så vi får se etter et par dager med regn om det har hatt noen effekt eller om jeg må lete mer...

 

 

Du må være veldig forsiktig med pussing dersom målet er å fjerne all gammel lakk. Laget med finer er tynt, så med maskinsliper er det ikke mye som skal til før du har slipt gjennom for mye. Malingsfjerner er en mulighet, men det er uansett mye jobb..

Om treverket stort sett er fint men bare trenger nytt/nye lag lakk holder det med lett pussing med finkornet papir (180-240).

 

Usikker på hvor vellykket et er å bruke Capt. nå som det er kulde. Jeg mener at reagerer med vann og da blir stiv. Hvordan den tåler kulde vet jeg ikke..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

vurder om du vil bruke butyltape på vinduene. Jeg har ikke brukt det selv til det men det er vel et av produktene som egner seg godt. Medlemmet Vanntro har stålkontroll på slikt, og det finnes en meget lærerik tråd om tette og limemasser. Terrostat er vel også noe som er nevnt.

Fordelen med disse to midlene er at de herder ikke, men holder seg elastisk. Har selv brukt butyl på rekkestøtter foreløpig. Det er også brukt butyl i sammenføyningen mellom over og underskrog på min seilbåt. Den er fortsatt elastisk etter 30 år.

 

Er båten din luktfri?

Jepp, helt luktfri. Og siden sist har jeg tettet lekkasjen, så nå er kabinen potte tett. Ikke en antydning til noe som helst! :-) Måtte til med noe sterkere lut enn Captain Tolley, men tett ble det!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da puster jeg liv i denne tråden igjen... Det er en stund siden sist, men nå er jeg endelig i gang igjen!

 

Jeg begynte i går med å pusse ned en løsplate som vel egentlig ikke trengtes å pusses ned, bare lakkes litt. Men siden jeg aldri har gjort dette før ville jeg ha noe å øve meg på, så da var den lagelig stilt til hugg... Det er en plate som brukes til å legge over vasken etter at passasjerstolen er bikket opp og kokeapparatet materialiserer seg. Så den er ikke noe som står permanent oppe i synet til folk. Derfor egner den seg til å øve seg på.

 

Selv synes jeg at det ser ut som det har gått bra. Nå skal den vaskes med rødsprit og deretter skal jeg påføre beis/olje/lakk (har ikke 100% bestemt meg for hva jeg skal bruke) og så får vi se om resultatet blir slik jeg forventer. Uansett skal jeg fortsette i dag og til helgen med nedpussing av det øvrige treverket.

 

Jeg har ikke mulighet til å jobbe hjemme med dette, men må jobbe i båten. Skal jeg dekke til motoren noe ekstra i forbindelse med dette - med tanke på pussestøvet - eller går det greit? Jeg tenker vel at det beste også er å demontere alt jeg skal pusse, slik at jeg kan jobbe med det i vannrett posisjon når jeg pusser, men jeg har sett at noen driver med pussing og sliping uten å demontere noe?

 

Uansett, her er noen bilder...Det første er et FØR-bilde, med øvingsplata til høyre.

bilde

 

Dette bildet viser plata underveis...

bilde

 

Og på dette siste bildet er jeg nesten ferdig. Har brukt slipemaskin, men også håndpussing.

bilde

Link to post
Share on other sites

Og for å begynne med å avspore min egen prosjekttråd allerede før den er ordentlig i gang: Hva er egentlig den runde greia bak roret godt for?

bilde

Det er et "Bråssen-ror" du har der. En norsk gubbe(han het vel Bråssen) kom opp med denne løsningen på 70-tallet, spesielt beregnet på snekker som styrte dårlig akterover. Disse to halvringene beregnet for ettermontering på roret ble annonsert i båtbladene på den tiden, tror også han også var representert på Sjøen for alle et år. Han ble neppe rik av oppfinnelsen sin :nonod:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...