Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

Solbris II skrev for 13 timer siden:

Hvis du skal rekke alt du har listet opp tror jeg du må regne fjorten dagers opphold på land. Vinduene er definitivt en jobb på land!

Ting tar alltid mer tid enn man tror!

Nettopp derfor jeg tenkte å klargjøre forkabinen slik at alt er tatt vekk, gammelt skrogtrekk er fjernet og jeg har vasket og kanskje også primet innsiden.

 

Så er det bare ut og inn av vinduer som skal gjøres før jeg kan legge på isolasjon og nytt skrogtrekk.

Men jeg skal også innrømme at jeg har sendt ut noen forespørsler her og der for å se hvor mye det vil koste å få andre til å gjøre det for meg.

 

Det andre jeg nevner er ting jeg kan pusle med enn så lenge. Noe av det tror jeg at jeg skal få til helt greit, andre ting må jeg nok jobbe litt mer med...

Link to post
Share on other sites

Vinduer ut først, så dekke til slik at vann ikke under noen omstendighet kommer inn. Så nytt skrogtrekk før vinduer monteres på nytt. Vinduslister må jo også sjekkes for å se om de kan gjenbrukes eller om det må nye til. Skruene som klemmer utvendig og innvendig list fast kan ha sørget for så mye korrosjon at det ikke vil være mulig å skru sammen utvendig og innvendig list og få det tett.  Og trekket skal jo være klemt bak listene!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

index skrev for 7 timer siden:

Jeg ville vurdert å ta vinduene helt først, så kan du jobbe videre når båten er garantert tett. Ikke gjør for mye på en gang, da har det lett for å stoppe opp...

 

Solbris II skrev 41 minutter siden:

Vinduer ut først, så dekke til slik at vann ikke under noen omstendighet kommer inn. Så nytt skrogtrekk før vinduer monteres på nytt. Vinduslister må jo også sjekkes for å se om de kan gjenbrukes eller om det må nye til. Skruene som klemmer utvendig og innvendig list fast kan ha sørget for så mye korrosjon at det ikke vil være mulig å skru sammen utvendig og innvendig list og få det tett.  Og trekket skal jo være klemt bak listene!


Skjønner hva dere mener, men jeg har, siden jeg kjenner meg best selv og ut i fra egen erfaring, konkludert med at dette med vinduer og tetting er utover det jeg kan klare selv, jeg er ikke handy nok, noen har det genet, jeg har det ikke.

 

Så jeg kommer til å betale noen som kan dette for å gjøre det. Og det er det for sent å få gjort noe med nå, alle er opptatt.

 

Så planen min er å strippe forkabinen for alt, inkludert skrogtrekket, slik at det ikke er noe der som tar direkte skade av at det renner inn litt (evt pøse på med Captain Tolley) og få tatt dette til høsten.

 

Så vil jeg heller konsentrere meg om det jeg føler meg kapabel til å klare selv og gjøre det penere i cockpiten slik at jeg trives om bord.

 

Det er jo uansett der og i akterlugaren at jeg oppholder meg mest. Og i akterlugaren er det kun et evt. dørkbelegg som skal legges.

 

Så jeg kan godt klare meg gjennom sommeren med en forkabin som ikke benyttes særlig.

 

Dette er nok en bedre løsning for meg.
 

Målet er å bli ferdig med det meste i cockpiten før jeg drar ut på tur om så vidt litt over en måned, og det tror jeg faktisk at jeg skal klare bare jeg prioriterer riktig.

 

Det er uansett forkabinen som krever mest jobb. Og tar mest tid.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 25 minutter siden:

Ja det kan du. Kunsten er å skjære de til og file hjørnene slik at du ikke spidder bein og tær på skarpe hjørner. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha pusset ned til helt rent tre og oljet. Jeg gjorde det med navneplatene på min i fjor. På det siste bildet under har de fått et par strøk med Owatrol deksolje nr 1. Det første er etter sliping men før oljing (partiet under tvinga er ikke slipt). Jeg oljet videre med til sammen 6-8 strøk og deretter 6 strøk med nr 2. Da fikk treet en god hinne som har holdt like fint hele sesongen. Så nå er det bare å pusse lett med vannfast sandpapir og olje nr 1, deretter et eller to strøk med 2er olje.

Dette hvis du vil ha det speilblankt og holdbart for vær og vind. Hvis du vil ha det sølvfarget vasker du bare lett med vann for å få av skitt.

 

20210514_180945.jpg

 

20210514_184516.jpg

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har for øvrig bare tatt en liten test for å se hvordan det vil se ut i cockpiten med nytt dørkbelegg. Tror dette kan bli veldig fint! Og dette skal jeg klare selv!

 

IMG-1206.JPG.bc2820700ab329a440529f27c1170db5.JPG

 

Hva tror dere er best her? Å lage en heldekkende og skjære til for lukene, eller lage egne til lukene og smale til sidene for seg selv? 

 

Rent umiddelbart tenker jeg at å lage dem lukevis vil være det letteste. Belegget må jo uansett skjøtes. 

 

Den forreste luken - den med nødfyllingen til tanken til venstre - er skrudd fast av en av de tidligere eierne og kan dermed ikke åpnes. Så følger de to motorromslukene, som skal kunne åpnes.

 

Lenger akterover er det tre små luker som må skjæres til (to batteriluker og en til smøringsboksen til akslingen), så der blir det mer flisespikkeri. Der må jeg også stanse ut hull til feste for bordbeina og ekstrasetet.

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 12 timer siden:

Hva er best å gjøre med trepanel på utsiden? Pusse forsiktig og olje?

Bildet er litt gammelt og croppet, men det er ikke noe lakk der, eller noe lakk igjen hvis det har vært før, så jeg tenker at olje/teakolje er det beste?

 

treverk.jpg.2bd8a7b32ebbb94ccc87b770cf1cd16a.jpg

Skru de av, puss ned med 100 papir og få fargen fram med Liberon spritbeis og lakker fem strøk med DeIjssel Double Coat Double UV. Da har du forenklet vedlikeholdet av disse til hvert femte år. 

Pequod skrev for 10 timer siden:

@Solbris II (eller andre som har hatt Tresfjord 29)

 

Hvordan får man skrudd løs sofaryggene i forkabinen? De er blitt fuktskadde og jeg skal uansett ha en annen farge. Må vel også løsnes for å komme ordentlig til med nytt skrogtrekk etter hvert?

 

IMG-1195.jpg.0c7c4f217d18f2e8cc24b332886f190b.jpg

Mener å huske at de er skrudd fra hylleplaten og ned på fester for ryggen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 2 timer siden:

Vertikale skruer som holder hylleplaten. Hylleplaten følger med ryggen når du tar den ut.

 

Solbris II skrev 4 minutter siden:

Stemmer! Slik var det ja!😃😃

Takk! I tillegg har jeg fått vite fra noen i Facebookgruppene til Tresfjord at det også er skruer på kortsidene som er festet henholdsvis inne i skapet til babord og toalettet på styrbord side.

 

Skal ned i båten etterpå og fortsette.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

 

Takk! I tillegg har jeg fått vite fra noen i Facebookgruppene til Tresfjord at det også er skruer på kortsidene som er festet henholdsvis inne i skapet til babord og toalettet på styrbord side.

 

Skal ned i båten etterpå og fortsette.

Det er også riktig. Den inne i skapet var litt tuklete å komme til synes jeg å huske. Mulig du må ut med bakveggen i skapet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle hvilket bilde under som viser releet til ankervinsjen? Jaggu meg ikke greit å vite!

 

Og gjerne en forklaring på hva som er hva… Og hva gjør den hendelen på siste bilde? Skal den stå i en annen posisjon?

 

Jeg har også trimplan her, og de virker, så en av de boksene er nok til det.

 

B44080DB-5F63-492C-AD80-39B7CB7965C7.jpeg.5ddc3753ff4442173a45874c0e4ea246.jpeg

 

B7837C76-05A2-46D9-9DD1-CC6B82314D02.jpeg.0125e30131f29caa44dbd14d652bf8cc.jpeg

 

3F84ACE9-12DD-4579-A587-9B457D3D1F57.jpeg.b98ea1576d386982898cac6f0874bc99.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har funnet fjernkontrollen til ankervinsjen og det er samme merke som boksen på det midterste bildet - Osculati.

 

Men om den boksen kun er til fjernkontrollen eller også fungerer som relé aner jeg ikke!

 

Hjelper med litt lys…Den siste boksen aner jeg fremdeles ikke hva er, men hendelen sto i alle fall i «On»- posisjon!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Noen som kan fortelle hvilket bilde under som viser releet til ankervinsjen? Jaggu meg ikke greit å vite!

 

Og gjerne en forklaring på hva som er hva… Og hva gjør den hendelen på siste bilde? Skal den stå i en annen posisjon?

 

Jeg har også trimplan her, og de virker, så en av de boksene er nok til det.

 

B44080DB-5F63-492C-AD80-39B7CB7965C7.jpeg.5ddc3753ff4442173a45874c0e4ea246.jpeg

 

B7837C76-05A2-46D9-9DD1-CC6B82314D02.jpeg.0125e30131f29caa44dbd14d652bf8cc.jpeg

 

3F84ACE9-12DD-4579-A587-9B457D3D1F57.jpeg.b98ea1576d386982898cac6f0874bc99.jpeg

Bilde nr 1 er releet. Bilde 2 er til fjernkontrollen. Bilde 3 er en bryter som også er en automatsikring. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Godt å se du er i gang med å planlegge, men du må være lynforsiktig når du skal demontere vinduene. Rustfrie skruer i alu rammer etter mange år kan skape problemer. Knekker det noen skruer er helvete løs. 

Hvis du har lekkasje fra luka i midten i forkabinen, fjern luka og støp igjen hullet. Du mister en nødutgang men det blir tett. 

Link to post
Share on other sites

Noen standard for hva en skal velge er vanskelig å angi. Her er det forskjellige kurser som til kjøleskap, varmer, lys inne, lanterner osv. Kablingen ut til disse forbrukerne bør være av forskjellig tykkelse alt etter hvor mye strøm som skal trekkes.

 

Sikringen skal hindre brann om det blir varmgang i kablingen. Sikringen skal altså gå før ledningen blir glødende for å si det enkelt. En tynn kabel må derfor ha en mindre sikring enn en grov. Så må sikringen være stor nok til at den ikke løser ut ved normalt strømtrekk. Når f.eks. en dieselvarmer gløder opp ved start, går det fort 10A, og da vil det være uhensiktsmessig/dumt med en 5A sikring. For en kurs som går til kun LED-lys inne i salongen der det går svært liten strøm, er det greit med mindre sikring, men altså noe over max strømtrekk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...