Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Etter nærmere halvannet års pause er det på tide å puste liv i denne tråden! På fredag skal båten opp på land og vil bli der til søndag regner jeg med.

 

Det som skal gjøres bortsett fra vask og puss og stoffing er å bytte talgpakninger på pakkboksen slik at jeg får tørr kjøl igjen, samt bytte skroggjennomføringen til sjøvannet (og sette inn sjøvannsfilter samtidig) og bytte skroggjennomføringene på toalettet. Bytter også ventiler, slanger og slangeklemmer på alle gjennomføringene.

 

Etter jobb i dag skal jeg ned til båten og måle litt dimensjoner her og der for å være på den sikre siden. Hadde tenkt å bestille endel av det jeg trengte, men plutselig har jeg fått dårlig tid, så da blir det nok slik at jeg må ta en runde på Best Marin, Maritim osv. i morgen for å kjøpe inn det jeg trenger.

 

Ting jeg har tenkt å gjøre i løpet av høstferien (rekker det neppe i løpet av helgen) er å bytte startknappen (tror jeg) samt montere batteriladeren, skillerelé og forbruksbatteri. Skal også ta med det gamle teppet i kabinen til Teppeabo og få skåret til et nytt. samt prøve å montere baughylla. Det får vel holde i første omgang...

Link to post
Share on other sites

Så da sitter jeg her i båten en fredagskveld og innser at jeg nok ikke er så veldig godt egnet til praktiske ting...

 

Båten er tatt på land og står på bukker ( og jeg håper jeg klarer å komme meg ned stigen uten å falle etterpå...), men de forberedelsene jeg har gjort har tydeligvis ikke vært så gode...

 

For det første har jeg målt galt på skroggjennomføringen til sjøvannskrana. Kjøpte inn en 3/4 gjennomføring, men den som sitter i er 1/2. Men jeg har heldigvis ikke fått kjøpt den kuleventilen jeg skulle bruke der, ettersom Maritim var tom. Stikker innom Best Marin i morgen og kjøper der istedenfor.

 

Så skulle jeg få lånt en vinkelsliper, men han har ikke dukket opp. Kan få låne av havnesjefen også hvis jeg ville, men han har dratt hjem nå, så det blir uansett ikke gjort i dag. Men jeg lurer på om vinkelsliperen til 269 på Biltema er noe tess? Kan jo hende at jeg trenger en selv en annen gang. Jeg har forøvrig aldri brukt en vinkelsliper, men jeg regner med at det er meningen at jeg må skjære av det som står igjen av gjennomføringen på innsiden? Og deretter banke løs med en gummihammer?

 

Så har jeg kjøpt,såvidt jeg kan se, ganske korrekte gjennomføringer til toalettet. Men der var det vanskelig å komme til gitt! Må jo demontere hele stasen! Men der jeg kommer til så ser jeg at det faktisk ikke er noen kuleventil der i det hele tatt. Kanskje like greit, for den kuleventilen jeg kjøpte på Maritim som jeg skulle bruke der, er, eeh, uten kule? Har jeg kjøpt feil, eller er det noe galt med den, eller må denne kula kjøpes i tillegg? Jeg aner ikke!

 

Og etter alt dette oppdager jeg også at det sjøvannsfilteret jeg kjøpte en gang i fjor og som jeg ikke har fått montert ennå, har en altfor liten slangedimensjon. Slurv av meg, det er stor forskjell på 12 mm og 19 mm...

 

Talgpakning har jeg fått kjøpt, og alt tyder på at den er korrekt, men selvsagt ligger rørleggertanga hjemme og ikke i båten...

 

Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte av meg selv, men gjør det første... Det eneste jeg rekker å gjøre idag før det blir mørkt, er å ta en fille og gå rundt båten for å fjerne sorte flekker.

 

I morgen tidlig må jeg dra til byen igjen etter at jeg har satt i gang ungene med vasking...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du lært noe. Med den listen du har, er det slikt en gjør etter at en har tatt opp båten for vinteren, eller før sjøsetting etter vinteropplag. Dette gjør en ikke i løpet av en helg, - enten en har et eller to bein! :smiley: :smiley: :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen bilder...

 

Kuleventilen så jo grei ut. Men jeg skal spandere en ny i kompositt.

 

bilde

Denne ringen inn til skroggjennomføringen så også bra ut. Gikk greit å få den skrudd av.

bilde

Skroggjennomføringen sitter i alle fall fast. Har jo hørt om gamle som faller av bare man røsket litt, men ikke denne...

bilde

På toalettet er det trangt, og ingen kuleventil!

bilde

Har kjøpt inn kuleventil uten kule... Var ment til toalettet...

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har du lært noe. Med den listen du har, er det slikt en gjør etter at en har tatt opp båten for vinteren, eller før sjøsetting etter vinteropplag. Dette gjør en ikke i løpet av en helg, - enten en har et eller to bein! :smiley: :smiley: :smiley:

Hehe, trodde nok at det ville gå greit å bytte skroggjennomføringer og tette pakkboksen. Sistnevnte har jeg ikke begynt på ennå... Men får vi ordnet dette lørdag sammen med grundig vask av båten, så kan søndagen brukes til å få få bunnstoff og da rekker jeg utsetting til mandag, som planlagt.

 

Har jo en lang rekke med småting som også bør gjøres, men det kan fint gjøres mens båten er på sjøen...

Link to post
Share on other sites

Føler dessverre at jeg er i ferd med å ta meg vann over hodet her og lurer på om det beste bare er å skru sammen dritten og betale noen for å gjøre det for meg.

 

Som jeg har nevnt før så er jeg ikke særlig praktisk anlagt og så langt er det eneste jeg har oppnådd å bekrefte dette for meg selv...

Link to post
Share on other sites

Problemer er at ting som for andre her på forumet fortoner seg som enkelt og plankekjøring for meg vokser til en ugjennomtrengelig hindring.

 

Jeg er komplett udugelig på slike ting.

 

Jeg duger til å kjøre båt og kose meg på sjøen. Jeg klarer enkle ring som å bytte reimer, skifte filtre og olje sinkanodene samt vaske, polere og stoffe.

 

Jeg føler meg ganske sikker på at å pusse og lakke litt treverk skal gå greit, og å montere batterilader, men pakkbokser, talgpakninger og skroggjennomføringer er ikke noe jeg klarer. Overhodet. Så jeg gir opp.

 

Jeg har klart mange hindringer de siste 18 månedene, men en gang må også jeg innse at jeg ikke strekker til...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, trodde nok at det ville gå greit å bytte skroggjennomføringer og tette pakkboksen. Sistnevnte har jeg ikke begynt på ennå... Men får vi ordnet dette lørdag sammen med grundig vask av båten, så kan søndagen brukes til å få få bunnstoff og da rekker jeg utsetting til mandag, som planlagt.

 

Har jo en lang rekke med småting som også bør gjøres, men det kan fint gjøres mens båten er på sjøen...

Ta et og et prosjekt, da blir det ikke et stort uoverkommelig prosjekt, men flere mindre!

Link to post
Share on other sites

Ta et og et prosjekt, da blir det ikke et stort uoverkommelig prosjekt, men flere mindre!

Tror ikke størrelsen hjelper, det er oppgaven jeg ikke fikser... Småting klarer jeg nok selv, men større oppgaver som det jeg baler med nå, er rett og slett ikke mitt bord.

 

Jeg tror heller jeg betaler en som har gjort dette før for å gjøre jobben for meg. Sånn som jeg føler meg nå tar jeg ikke engang sjansen på å bytte ny talgpakning fordi jeg er overbevist om at jeg kommer til å føkke opp det også. Og jeg har tenkt å bruke båten utover...

 

Skal heller sette inne en annonse på Finn småjobber litt senere i høst og se om jeg får napp. Det blir dyrere selvsagt, men jeg har rett og slett ikke evnen til og troen på at jeg klarer det selv. 

 

Fram til da får jeg lense båten før og etter hver tur...

 

Det må jo tas med at skroggjennomføringen til sjøvannskrana så bra ut, mens på toalettet så det litt mer tvilsomt ut. Men tror ikke noe av dette er veldig presserende. Lurer på om det er brukt bronse i gjennomføringen til sjøvannskrana? Synes den så veldig solid ut.

Link to post
Share on other sites

Tror du hadde fikset det med bedre tid og litt hjelp herifra:) Skal selv ta ut og skifte pakkboks og stevnlager når båten har kommet på land ++++ og forumet her blir en stor støtte:)

Tja, vet ikke helt det. Jeg føler at jeg hadde god nok tid til å ta de viktigste tingene som skroggjennomføringer, tetting av pakkboks, vask og stoffing. Det kan godt hende jeg ville fikset pakkboksen selv i dag, men jeg er så usikker på meg selv at jeg ikke tar sjansen på det i tilfelle jeg gjør noe galt.

 

Jeg føler at jeg har fått gode nok tips til hvordan dette skal gjøres både her fra forumet og fra Nidelvklubben på FB, men jeg er rett og slett ikke laget for å gjøre slike ting...

 

Akkurat nå vurderer jeg nesten å selge båten som prosjekt til en som er mer nevenyttig enn jeg er (skal ikke mye til), og kjøpe en hvor dette vedlikeholdet allerede er gjort slik at det bare er det løpende vedlikeholdet, pussing og flekking og småreparasjoner som skal til. Men jeg vet da at jeg ikke vil få skaffet meg noen ny båt med det første, og det er en verre tanke, så foreløpig får jeg nøye meg med å puffe rundt i den balja jeg har - som den er.

 

Jeg tror nemlig ikke at jeg ville klart å fikse det selv i det hele tatt. Har tatt kontakt med en som kan gjøre dette mot betaling, så får vi se hvor raskt det kan gjøres.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir bytte av alle skroggjennomføringene og pakkboks likevel.

 

Gjennomføringen til sjøvannspumpa knakk nemlig når jeg skrudde på kuleventilen... Så båten må bli på land til gjennomføringene er byttet ut. Skjer i dag/ i morgen.

 

Det var nok på høy tid, ja!

 

Så da kan jeg etterhvert puste lettet ut og konsentrere meg om de oppgavene om bord som jeg føler/tror/skal mestre! :-)

 

Og fortsette båtlivet i en tørr og trygg båt!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ellers må jeg beklage om de siste innleggene mine har virket noe sytete, det var ikke meningen!

 

Men i går kveld da gjennomføringen brakk av, var jeg svært nær ved å gi opp hele båten og båtlivet.

 

Skuffet og misfornøyd over meg selv, og frustrert over at jeg ikke klarte ting.

 

Men etter en god natts søvn og en havnesjef som ordner opp så ser jeg litt lysere på livet! :-)

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunnskap - lære av andres feil. Erfaring - lære av egne feil. En god balanse her er viktig.  :smiley:

 

Husk på at du har gått gjennom mye det siste året! Da skal det ikke så mye motgang til før man havner i den mentale kjelleren. Jeg snakker av erfaring, har også hatt min "trøkk" her i livet.

 

Hvis mulig, fjern tidsfrister. Båt er hobby og skal være til glede!! Tidsfrister skaper stress og frustrasjon. Å skaffe riktige deler tar ofte lengre tid enn man tror!

Ting tar den tiden tar. Med båt, normalt tre ganger så lang tid som planlagt - og det blir omtrent dobbelt så dyrt som budsjettert.

 

Du deler mye med oss. Det er både hyggelig lesing og motivasjon til å løse egne problemer!

Ikke gi deg nå!

 

:thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båtlivet blir ikke noe mindre verdt om du får hjelp til noe vedlikehold. Er du usikker så bruk hjelp. Du er ikke noe mindre båtmann uansett hvor mange som skriver at dette klarer du greit selv. Lytt til den usikkerhetsfølelsen. Å bruke hjelp. Enten gode venner eller betalt hjelp. Jeg garanterer at du kommer til å kose deg uansett. Å husk på alle de deilige vinterdagene som ligger foran oss. Ren å skjær nytelse. Med kamera, kaffi og bergtatt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hjelper med en natts søvn og kanskje få en hjelper ombord.

 

Har møtt på den veggen der flere ganger. Når det baler seg til og man ser ingen løsninger.

 

Men så ordner det seg. Gjør tingene som må gjøres, betal gjerne for jobben, men vær med og lær.

 

Ikke selg båten på grunn av dette. En nye brukt båt har andre feil den også.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige meldinger!

 

Nei, jeg har altfor stor glede av båtlivet til å gi opp! Og nå ser det ut til at det ordner seg. Må nok uten med endel båtlapper, men det får nå bare være.

 

Så får jeg heller konsentrere meg om de oppgavene jeg makter selv.

 

Bare det å gå opp og ned en vanlig stige ut og inn av båten når den står på land er en liten utfordring på grunn av balanseproblemene mine.

Link to post
Share on other sites

Da er Bergtatt tilbake i båsen sin med ny sjøvannsgjennomføring og tett pakkboks!

 

Det ble messing ettersom jeg hadde klart å kjøpe med meg feil gjennomføringer i kompositt, og så hastet det litt med å få båten ut av veien ettersom den stod et sted hvor båter skal tas opp, og det var messing havnesjefen hadde. Men det er vel greit nok det, de holder tydeligvis i 42 år... :smiley:

 

I morgen skal jeg vaske motorrommet skikkelig og bli kvitt fettsøl fra Simaluben. 

 

Det var i alle fall potte tett den lille biten jeg kjørte med båten fra krana til båsen!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...