Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Noen standard for hva en skal velge er vanskelig å angi. Her er det forskjellige kurser som til kjøleskap, varmer, lys inne, lanterner osv. Kablingen ut til disse forbrukerne bør være av forskjellig tykkelse alt etter hvor mye strøm som skal trekkes.

 

Sikringen skal hindre brann om det blir varmgang i kablingen. Sikringen skal altså gå før ledningen blir glødende for å si det enkelt. En tynn kabel må derfor ha en mindre sikring enn en grov. Så må sikringen være stor nok til at den ikke løser ut ved normalt strømtrekk. Når f.eks. en dieselvarmer gløder opp ved start, går det fort 10A, og da vil det være uhensiktsmessig/dumt med en 5A sikring. For en kurs som går til kun LED-lys inne i salongen der det går svært liten strøm, er det greit med mindre sikring, men altså noe over max strømtrekk.

Takk for det, Lars! 

Får bare sjekke grundig på hver sikring hva det står der, og erstatte dem med tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke gape over for mye, da. Det er vel under 4 uker før du setter kursen nedover kysten av nabolandet? Vi drar nedover ved første godvær etter at jeg har hatt en legekontroll på Riksen 4. mai (rutine etterkontroll etter kreftoperasjonen i munnen for noen år siden). Kanskje vi sees?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Nå må du ikke gape over for mye, da. Det er vel under 4 uker før du setter kursen nedover kysten av nabolandet? Vi drar nedover ved første godvær etter at jeg har hatt en legekontroll på Riksen 4. mai (rutine etterkontroll etter kreftoperasjonen i munnen for noen år siden). Kanskje vi sees?

Neida, jeg skal prioritere hardt slik at det viktigste er i orden! 
 

Jeg drar fra hjemmehavna 19/20.mai. Så er det festival i Holmsbu 20 og 21.

 

Deretter har jeg fire nattevakter å gjøre unna før jeg starter på selve ferien. Så kommer til å kose meg i Hvalerområdet den uka før jeg tøffer over Sekken til ren ferie.

Link to post
Share on other sites

Og nok et spørsmål mens jeg er i gang...

 

Jeg hadde jo et batteriproblem i fjor og flere lurte på om det skillereleet jeg hadde kunne ha røket. I tillegg fant vi ut når vi byttet batteri at ledningen til forbruksbatteribanken var underdimensjonert. Kan det ha hatt noe å si?

 

Jeg bare lurer på om hvordan jeg kan sjekke om releet er gåent eller ikke?

 

Jeg vil ha dette på stell før jeg starter på Sverigeturen og funderer på å kjøpe tre nye forbruksbatterier (av samme type) og bruke Biltemabattriet som ble kjøpt inn i fjor som eget batteri til baugpropellen. 

 

I så fall tenker jeg at kanskje denne ville vært mest hensiktsmessig å kjøpe inn?

https://seatronic.no/victron-energy-argofet-200-3-skillerele-200a-til-3-batterier

 

Det jeg har nå er BEP.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært innom Biltema i Drøbak og handlet inn litt stash. Siden jeg ikke har bil måtte jeg ta bussen, men siden den stopper rett utenfor gikk det jo knirkefritt.

279176633_10158364947367032_5040208094786393696_n.jpg.841a961f0fba9f146dbd4134b4b107e1.jpg

Litt kronglete å få alt med seg på bussen, men med litt gaffatape ordner det meste seg!

 

278779328_1312341665923348_3861199822806095606_n.jpg.5fa216af132171124ee2ee59b0566553.jpg

Vet ikke helt om den antiskli-malingen fungerer, men tenkte jeg skulle prøve den på dollbordet bare for å se.

Nå har jeg totalt fire ruller med EVA-teak, og den tror jeg skal holde, har tatt høyde for at jeg, med mine manglende praktiske evner, foretar en del feilskjæring...

 

Benyttet også anledningen til å kjøpe nytt stash til det eneste firhjulete kjøretøyet jeg besitter - Biltema hadde ikke Wunderbaum - så jeg får sjekke den lokale bensinstasjonen! :giggle:

 

278611712_711993786591830_346356987014076065_n.jpg.ae1d774f690b0217b6eea210d773f0b3.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da jeg så dette på WH Smith på Heathrow i går måtte jeg bare kjøpe det...passer jo midt i blinken! Og selve magasinet var ikke å se! 

Dessverre førte mitt andre Englandsbesøk på halvannen måned til nye problemer med venstrefoten, så denne uka får jeg nok ikke gjort så mye om bord. Men har fortsatt håp om å få gjort noe av det som står på lista i løpet av neste uke, med avspaseringsdager og turnusfri!

 

IMG-1494.jpg.403ba11baad8482f6b38d995faeb0c21.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

Da jeg så dette på WH Smith på Heathrow i går måtte jeg bare kjøpe det...passer jo midt i blinken!


Det så ut som et artig blad som det hadde vært gøy å ha abonnement på :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt et par av disse på Narvesen ved noen anledninger. Er også et magasin som inneholder mye DIY stoff av god kvalitet :yesnod:

 

D9AF42C7-4A13-4CDE-9895-F9C3AFF773CB.jpeg.9208a80c23f7cf3217b0048cf66c22ce.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ja, har kjøpt dette bladet innimellom, er rådyrt på Narvesen, så det har ikke skjedd så ofte, har vel kjøpt det flest ganger når jeg har vært i England.

 

Det jeg kjøpte nå var et spesialmagasin med masse tips, også når det gjelder å bytte vinduer! Det vil vel glede @Solbris IIat de også slår fast at det er butyl som gjelder for å tette vinduer! :thumbsup:

 

IMG-1504.jpg.b60a40b76b76f0359ab6b6dc9d97c15f.jpg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Ja, har kjøpt dette bladet innimellom, er rådyrt på Narvesen, så det har ikke skjedd så ofte, har vel kjøpt det flest ganger når jeg har vært i England.

 

Det jeg kjøpte nå var et spesialmagasin med masse tips, også når det gjelder å bytte vinduer! Det vil vel glede @Solbris IIat de også slår fast at det er butyl som gjelder for å tette vinduer! :thumbsup:

 

IMG-1504.jpg.b60a40b76b76f0359ab6b6dc9d97c15f.jpg

Gledelig lesing! Og ikke overraskende!😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 4/26/2022 at 18.54:

har tatt høyde for at jeg, med mine manglende praktiske evner, foretar en del feilskjæring..

 

Som andre feil-skjærere har erfart: Start med de største og lengste delene. Kapper du for kort kan feilkappet ofte brukes til emne for mindre biter! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har dessverre slitt med helsa en del den siste tiden, så har ikke fått gjort en tidel av det jeg har på lista! Men har godt håp om å få gjort det viktigste i løpet av denne uka.

 

Jobber nattvakt hele denne uka, så står opp ganske sent. Måtte gi opp i dag ettersom det blåste kraftig nede i havna og skal komme opp i kast på 14 m/s, så jeg venter til i morgen. Da er planen å lage malene til dørkbelegget i cockpiten. Målet er å få dette på plass denne uka.

 

Med hoven og vond fot har jeg kun fått gjort noen småtterier, men det er jo greit å få unnagjort de tingene også. Som en så enkel ting som å skru fast en verktøyholder! Den skal brukes til å feste krykka mi - som jeg nok må belage meg på å ha om bord i lengre tid - slik at den ikke ligger og slenger!

 

Så har jeg montert noen magnetiske dørstoppere på dørene til akterlugaren. Tresfjord har en egen løsning montert på dørene slik at de kan festes sidelengs når de er åpne, men disse er ødelagt. Etter tips på en Tresdjord-side på Facebook monterte jeg noen magnetiske dørstoppere istedenfor, og det ser ut til å funke.

 

Det er jo greit å kunne holde dørene åpne og få litt frisk luft i akterlugaren, men når de slår igjen ved den minste bevegelse, så er det ganske håpløst. Disse magnetene er så kraftige at de holder dørene åpne. Har ikke bilde av dem akkurat nå, men kan jo ta i morgen hvis det skulle være av interesse.

 

Det andre jeg har fått gjort er mer kosmetisk, men siden jeg ikke har hatt mulighet til å gyve løs på andre oppgaver, så er det greit å kunne være om bord og pusle med noe.

 

IMG_3062.jpg.a9611fbce10a1707e302e6132121679a.jpgJeg har for lenge siden bestemt meg hvordan jeg ønsker å ha det om bord med tanke på interiør og farger. Jeg begynte så vidt med dette i snekka, da jeg fikk bestilt to nye stoler i mørkerød nirrox med Nidelv-logo på ryggen. Nå står ikke stolskifte først på lista i nybåten ennå, men jeg ønsker på sikt å få gjort det samme i Tresfjorden - mørkerød nirrox og Tresfjord-logo på ryggen.

 

Så når hovedkabinen er tett og i orden, så skal jeg kle den med grå skrogbekledning og putene/madrassene skal også være i mørkerødt stoff. I den forbindelse skal jeg gjøre det samme med bordet i kabinen. Det har nå en stygg militærgrønn farge, men jeg har kjøpt slik plastfolie/kontaktplast som jeg skal klippe til og montere på bordflaten. Det har en mørkerød trestruktur og vil passe perfekt.

IMG-1515.jpg.d65b6767c889182ada08db953776cb56.jpg

Det er noen slike grønne bordflater også i bysseseksjonen i cockpiten, og jeg vil gjøre det samme der. Testet det i går og synes det ble veldig fint. På sikt skal jeg også bytte hovedkalesjen til grå - samme farge som jeg har på det nye kalesjetaket over førerplassen som jeg fikk laget i fjor - og da blir altså grått/mørkerødt et gjennomgående fargevalg i hele båten.

IMG-1519.JPG.5ce984ef23cd8a01e323cb1b51642fc8.JPG

Jeg vet at det vel hovedsakelig er blått og hvitt som brukes ellers i båter, men det er nå slik jeg ønsker å ha det, og det er min båt, så det så! :giggle:

 

Har skrevet et blogginnlegg om dette også: https://pequod.nesodd1.no/?p=24189

 

I morgen skal det ikke blåse så mye som i dag, så da skal jeg gjøre meg ferdig med malarbeidet. Det er i alle fall planen!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 6.5.2022 at 10.24:

Jeg la opp nytt sikringsskap i vår båt i vinter, da brukte jeg 1 polet automatsikringer, de var overraskende billige, 20-50kr stk.

Bare ment som ett tips :wink:

 

Legger ved før og etter bilde.

 

IMG_20220125_181322.jpg.b93d6709001d9e1ea1acd47edbac17b1.jpg

 

 

IMG_20220313_093157.jpg.4dd72f7da1b6f9fa0a6680cc332f1e34.jpg

Hvor har du kjøpt sikringer og skinner? Det ser jo strøkent ut...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Så har jeg montert noen magnetiske dørstoppere på dørene til akterlugaren. Tresfjord har en egen løsning montert på dørene slik at de kan festes sidelengs når de er åpne, men disse er ødelagt. Etter tips på en Tresdjord-side på Facebook monterte jeg noen magnetiske dørstoppere istedenfor, og det ser ut til å funke.

 

Hvor har du kjøpt disse?

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 3 timer siden:

Takk for info. Da holder det kanskje med den svakeste varianten til en skapdør.

Det tror jeg nok. Virker helt nydelig, men siden de er ganske kraftige ville jeg vært forsiktig med å plassere dem i nærheten av kompasset. Det er heldigvis ikke noe problem om bord hos meg.

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 11 timer siden:

Hvor har du kjøpt sikringer og skinner? Det ser jo strøkent ut...

 

https://www.staypro.no/el-belysning/stikkontakter-og-kabler/jordfeilsbrytere/miniatyrbryter/garo-mcb-gr-c110-miniatyrbryter-1-polet-6-ka-type-c-10-a-3028201

 

Ser de aktuelle koster rundt 50kr stk.

Skinne finner du på samme plass.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Jens_P skrev On 5.5.2022 at 12.34:

 

Som andre feil-skjærere har erfart: Start med de største og lengste delene. Kapper du for kort kan feilkappet ofte brukes til emne for mindre biter! :thumbsup:

Jeg skal gjøre som du foreslår, men har begynt med en enkelplate bare for å få litt føling med hvordan det er å jobbe med.

 

Det er dette med mestringsfølelsen…

 

74F4F41C-FC66-4339-9696-26706814AF04.jpeg.c8b7860a448fd94a450fa4bc8ebf99a8.jpeg

 

Synes dette gikk greit, så i morgen går jeg i gang med hovedmalen, så får vi se hvordan det ender!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...