Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

index skrev 8 minutes ago:

Ikke ha dårlig samvittighet for at du bruker båten i stedet for å pusse treverk da! Bruk er jo den viktigste årsaken til å ha båt, pussing og lakking er bare en bonusting;-)

 

Hehe, neida, men jeg har en tendens til å utsette ting som er litt kjedelige... Men jeg har ikke lyst til å montere de nye stolene i båten før alt arbeide er gjort ferdig med treverket. Da kommer også stolene mer til sin rett. Så jeg får bare sette i gang!

 

I går pusset jeg en times tid først før jeg tok båten utpå ettersom det både begynte å blåse mindre og slutte å regne. Ble en fin tur det!

 

Har planer om å gjøre meg ferdig i helga, og da holder det ikke på med en times pussing... Tar de store flatene med maskin og de mindre for hånd. Skal nok bli fint til slutt, selv om jeg også her er litt utenfor komfortsonen - har aldri gjort dette før, heller!

 

Men det blir nok bra! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er bare det at når jeg leser om alt som noen her inne tar seg tid til å gjøre i båten, så er mine egne prestasjoner langt under pari. Men det er jo vanvittig nye triveligere med en tur enn å pusse ned gammel lakk!

 

Men i år skal det bli andre boller. "I morgon, i morgon, men ikkje i dag..." :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg begynte på årets oppussing i mai, tror jeg? Og det har gått i ujevne rykk fram til nå. En av grunnene har vel vært at jeg føler meg så usikker på dette. Men i dag, lørdag, begynner jeg endelig å se litt lys i tunnelen. Det blåste for mye til at jeg ville dra utpå, så da tok jeg meg sammen og dro ned i båten for å gjøre meg ferdig. Og det klarte jeg. For nå har jeg fått pusset det som jeg skal! Noe småpussing igjen, men tror jeg stort sett er klar til å vaske vekk pussestøvet i morgen, la det tørke og deretter sette i gang med første strøk.

 

Noe av fineren har vært såpass skadet at jeg valgte å pusse ned til treverket for så å kjøre på med beis. Noe burde nok være helt byttet ut, men det tåler ikke lommeboka mi i år... og målet mitt er ikke å få en ny båt, men en som ser litt bedre ut enn nå.

 

Så jeg har senket ambisjonsnivået noe. Det viktigste er at det ser bedre ut enn det var, og det tror jeg det kommer til å gjøre. Helt prikkfritt blir det nok ikke, men så er da dette en gammel og god balje fra 1974...

 

Jeg har valgt å ikke gjøre noe som helst med rattet. Det er litt avflekket her og der, men det anser jeg som patina og noe jeg vil beholde. Jeg kan vurdere å lakke det hvis det fliser seg opp, men det har det ikke gjort hittil. Jeg liker at det ser velbrukt ut!

 

I dag tok jeg også og testbeiset to prøveobjekter. Og etter min ringe kunnskap synes jeg det så ganske så lovende ut, spør dere meg. Godt nok for meg, i alle fall!

 

Jeg har testet en skuffefront og en løs plate som er beregnet å sette over vasken når passasjersetet er bikket framover, for å få bedre plass. Jeg skal også, som jeg tidligere har nevnt, bytte ut plasthåndtakene i skuffen og to dører med håndtak i tre. Jeg kjøpte noen håndtak i eik på Biltema for et par år siden, og har oljet de. De er lysere enn fargen på selve dørene, men jeg tror faktisk det vil fungere fint som en kontrast. 

 

20031560_10154541076592032_6387784771703518419_n.jpg.cbd7e890af5229f957118368aa9fa22d.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom et skritt videre i går også. Begynner endelig å se lyset i enden av tunnelen nå. Ett strøk til med beis, så er det olje og deretter lakk. Uansett hvordan det blir tror jeg det blir bedre enn det var før,selv om dette er amatørarbeid. Egentlig skulle jeg vel demontert alt og gjort jobben hjemme, men jeg har ikke noe sted å gjøre slikt, ingen garasje eller bod som er stor nok, så da ble det til at jeg måtte gjøre all jobb om bord. Under resultatet fra gårsdagens arbeid.

 

Ny runde om bord etter jobb i dag.

 

20046281_10154545553597032_3032407638482056620_n.jpg.4bbdee5de3c44387e5ed33bae192a34a.jpg

 

IMG_4600.JPG.60a4d725d83143c6eb2c3894cd873f81.JPG

Og ja, flekker på gelcoaten skal fjernes...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 17 timer siden:

Har smurt på andre strøk i dag. Tror jeg må ha et til. Litt usikker på hvordan dette blir, synes nesten det blir penere på bildene enn i virkeligheten...

 

Så bra som det er på bildene, så må det vel være mer enn godt nok i virkeligheten også! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tok siste strøk i dag, nå skal det oljes. Første strøk med olje ble på de platene der de nye stolene skal monteres. Egentlig burde de vært byttet ut, men det kan jeg gjøre ved neste korsvei. De er så slitne at jeg må bruke fugemasse i tre av skruehullene som fester platene oppå resten! Treverket er oppløst inni skruehullene slik at jeg ikke ville fått feste der...

 

Hadde som jeg tidligere har skrevet egentlig ikke tenkt å gjøre noe med rattet, men synes det ble litt stusselig sett mot den nye fargen på styrekonsollen, så jeg pusset likevel lett og tok et strøk med olje på det også. Ble mye bedre samtidig som struktur og patina fremdeles er der.

 

OBS: Sollyset gjør at det ser ut som om det er masse flekker og fargeforskjell! Det ser egentlig bedre ut.

 

IMG_4637.JPG.71bdcad2c1c9766551fad68afa564ddb.JPG

Link to post
Share on other sites

Får dårlig samvittighet når jeg ser slikt... Ble jo veldig bra jo! Jeg må få fingeren ut snart og gi Biamen min en runde med pussepapir og pensel den og.... :cheers:

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har vært nede i båten i dag også, og vansmektet i varmen...

 

I dag var det litt flikking med pensel på små steder og kanter jeg har oversett, samt mer oljing.

 

IMG_5117.JPG.2cc62fbb39a30b7b75a09df5172485e0.JPG

 

Som jeg har nevnt før, så skal jeg bytte ut plasrhåndtak med håndtak i tre, lys oljet eik. Under har jeg bare plassert løst et slik håndtak på skuffen. Synes det ble litt stilig med den kontrasten.

 

IMG_5113.JPG.b530979afbe0c9b3fb8f047769e64c4f.JPG

 

I morgen drar jeg til kjæresten etter jobben, så da blir det en liten pause, men i helgen blir det vel en ny runde.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jaja, lenge siden jeg har skrevet i denne tråden, og båt har jeg byttet også. Gjorde en del feil da jeg prøvde meg sist, så jeg har jo lært litt.

 

Det jeg skal gjøre med "nybåten" er jo mye av det samme, det lekker i frontkabinen, så her skal jeg både bytte og tette og også skifte skogtrekk.

 

Og så er det EVA Teak-belegg som skal på plass, i begge kabinene og i cockpiten.

 

I cockpiten er det også noe fuktighetsskader på treverket (se bilde under av døra til akterkabinen), må jeg pusse ned hele døra eller er det noe som kan gjøres kun med det skadde området?

404345270_akterdr_n.jpg.9cb929fe400136cb3aa4e82ff1d0ae57.jpg

Link to post
Share on other sites

Du må nok bite i det sure eple og pusse hele. Ellers vil det ikke se ut i det hele tatt!

Skru dørene av og legg de ned på et flatt underlag. 

Begynn med 100 papir avslutt med 240. Puss forsiktig! Fineren er tynn. 

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for råd!

 

Nå skal jeg uansett strippe alt i forkabinen og gjøre den klar, men jeg tror jeg får for dårlig tid til å få tatt tettingen og lagt på isolasjon og nytt skrogtrekk før jeg skal av gårde på årets båtferie i mai/juni.

 

Når jeg er på tur bruker jeg jo nesten ikke forkabinen heller, jeg sover best i akterlugaren og oppholder meg ellers mest i cockpiten.

 

Så jeg tenker å kanskje heller finne et sted jeg kan la båten stå på land en ukes tid i juli, når alle andre er opptatt med båtferie... Hvis jeg får gjort forkabinen helt klar (fjerne alt inventar, fjerne skrogtrekket osv., slik at det bare er å gå løs på vinduene og tettingen samt å legge på isolasjonen og nytt skrogtrekk - så skulle vel en ukes tid være bra nok.

 

For det er vel kanskje ikke så praktisk å ta ut vinduene og sette dem inn igjen mens man ligger i sjøen? 

 

Formen har ikke vært bra de siste månedene, så jeg har egentlig fått gjort lite av det som er planlagt, men jeg har nå kommet litt i gang i det minste.

 

Så planen er å- i tillegg til å klargjøre forkabinen - å fikse på litt av treverket i cockpiten, noe glassfiberarbeide samt legge EVA-teak i cockpiten og kanskje på dørken i akterlugaren også. Så må jeg bytte ankervinsjerele og kanskje også vindusviskermotoren i midten. Ville vært fint å endelig få satt i landstrømsuttaket også... Samt kjøpt inn flere forbruksbatterier, noe jeg endte opp med å ikke gjøre i fjor! Men vil gjerne ha full kapasitet der.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal rekke alt du har listet opp tror jeg du må regne fjorten dagers opphold på land. Vinduene er definitivt en jobb på land!

Ting tar alltid mer tid enn man tror!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...