Jump to content

Oppussing av "Bergtatt" -prosjekttråden


Pequod

Recommended Posts

Jeg er så glad for at det ordna seg. Var på nippet til å kjøre inn å se på dette. Er mekaniker men noen år siden jeg praktiserte. Litt redd for å påta meg ting jeg er litt usikker på se. :eek: Ser i ettertid at dette skulle vi nok ha fiksa. Er imponert over ditt pågangsmot etter alt du har måttet tåle det siste året. Kos deg på vannet mens vi "pingler" tar opp for landligge.

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg så godt igjen i dine frustrasjoner! Jeg har lyst til å klare alt selv, men trenger gjerne lang tid på å finne løsninger og gjennomføre de. Og den tiden finnes ofte ikke. Nå er det en stund siden jeg hadde båt, men måtte nok satt av langt mer enn en helg, om jeg skulle klare noe tilsvarede som din arbeidsliste på egenhånd. Godt det ordnet seg, og så er det greit å tenke på at nå kan du kose deg videre med båten, selv om det ble noe dyrere enn først tenkt. Akkurat som da jeg skulle pusse opp hjemme for et par år siden. Det endte med at jeg kapitulerte og fikk in folk til å gjøre omtrent alt. I ettertid angrer jeg ikke :)

Link to post
Share on other sites

Jeg får være fornøyd med det jeg klarer å gjøre selv, og sette bort det jeg bare vet er en for stor oppgave for meg, selv om andre ville ha fikset det glatt.

Det er jo tross alt en 42 år gammel båt vi snakker om, og det er ikke foretatt noen særlige oppgraderinger av den, bare løpende vedlikehold. Jeg har brukt den såpass mye at mye av det som må gjøres også skyldes min bruk...

 

Jeg har en enda lenger liste liggende som omfatter absolutt ALT jeg egentlig kunne tenke meg å gjøre med båten. Den er i skrivende stund på 41 punkter... Hvis jeg gjennomfører alt dette vil jeg bli blakk, men nesten ha en ny båt...  :giggle:  :lol:  :lol: Får jeg til 10-15 av disse (pluss 5-6 som må gjøres av andre) så skal jeg være fornøyd. Men det blir et prosjekt over flere år. Og jeg regner nesten med at jeg kanskje har skaffet meg en ny båt før jeg er gjennom hele lista!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som helt standard prosedyre det! :giggle: Snekka mi blir bare nyere og nyere år for år den og. Kjenner jeg meg rett så blir den vel byttet ut i noe større og nyere omtrent samtidig som jeg begynner med å bli sånn passe fornøyd med resultatet....  :saint:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Er om bord i båten nå for å sette toalettet på plass. Og har et slangeproblem.

 

Jeg har nemlig en slange for mye under toalettdørken!

 

Jeg kan ikke finne noen ledig plass å koble denne slangen til, og jeg vet at jeg heller ikke skrudde den løs fra noe sted da jeg demonterte toalettet delvis for å komme til gjennomføringene. Jeg trodde den hadde løsnet av seg selv.

 

bilde

Uten at jeg vet dette sikkert, virker det logisk at den skal kobles til toalettpumpa, også fordi en slange av samme type er koblet til pumpa. Den kommer imidlertid fra en kobling fra vanntanken og inneholder ferskvann. Se neste bilde.

 

bilde

Slik jeg oppfatter det har en av de to forrige eierne en eller annen gang byttet denne slangen slik at toalettet spyles med ferskvann, ikke med saltvann.

 

Er det riktig tenkt? Jeg spør fordi dette vet jeg ikke noe om, men det virker logisk også med tanke på at jeg noen ganger har syntes at det kom lite vann når jeg spylte. Fram til nå har jeg ikke koblet dette med lite vann i ferskvannstanken!

 

Og den løse slangen jeg har ser ut til å ha en slags sperre/plombering. Se bildet. Trodde først at det var en slags forkalkning av et eller annet slag.

bilde

Spørsmålet mitt er hvorfor dette er gjort? Er det bedre med ferskvannsspyling enn saltvannsspyling?

 

Burde jeg fjerne slangen og sette inn en stoppekran der, eller få fjernet hele gjennomføringen og tettet hullet?

Link to post
Share on other sites

Hei Bergtatt,

 

Har fra tid til annen vurdert og koble ferskvann til toalettet selv. Men jeg har alltid droppet det. Skulle mot formodning "noe" gå galt så kan du risikere å "lekke" septik inn i ferskvannstanken. Sjansen er sikkert liten men den er der. Kobler du toalettet til sjøvann og dropper ferskvannet er det idiotsikkert.

 

Det ville jeg ha gjort.

 

 

hls Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Henter opp denne tråden ettersom jeg til uka har tenkt å begynne å pusse ned litt mer treverk. Skal også levere kalesjen til reparasjon og rens.

 

For å følge opp siste tema i tråden så anbefalte havnesjefen å koble tilbake til saltvannsspyling. Han skjønte ikke helt vitsen med å ha ferskvannspyling når jeg ikke har septiktank. Så da byttes gjennomføringen og ny slange settes på til våren.

 

Har endelig tenkt å sette inn sjøvannsfilter. Har det noe å si hvordan det plasseres rent høydemessig? Sjøvannspumpa ligger jo nederst på motoren, mens selve sjøvannsinntaket ligger litt høyere.

 

Bytter samtidig slange ettersom den som er der må begynner å bli veldig gammel...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser sjøvannsfilteret på mange båter er montert over vannlinjen sikkert siden det er et potensielt lekkasje punkt. Ja hvis det er en plass det er viktig med god kvalitet på slangen må det være under vannlinjen.

Opplevde da jeg la til kai med seilbåten min en dag at jeg hørte det sprutet mye vann ut av en sprekk i denne. Hadde jeg ikke hatt såpass flaks at jeg hørte dette hadde nok båten gått ned ?

Venter spent på bilder av arbeidet med treverket da jeg er igang med det samme selv.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på om jeg skal begynne med å pusse og olje og lakke nå likevel. Jeg hadde egentlig tenkt å ta jobben i båten, mye av det som skal freshes opp er uansett fastmontert, men burde jeg vente til det er plussgrader igjen med tanke på tørking? Jeg har jo en liten ovn i kabinen som jeg eventuell kan sette ut under kalesjen, men er litt usikker på om det er lurt.

 

Og treverk som ikke har skader, men bare er litt falmet, må det nødvendigvis pusses ned? Det holder ikke å bare olje/lakke et nytt lag? Noe treverk har flasset, og der må jeg vel pusse ned alt, for det går vel ikke å pusse ned bare de delene som er skadd, regner jeg med? Høres ikke logisk ut for meg... Nå er jeg en fullstendig amatør på dette området, så jeg tar imot tips!

 

Så har jeg et spørsmål om dørk og dørkplater. Belegget på dørken ute er ganske møkkete og slitt. På meg ser det ikke ut til å være slike dørkplater som man får på blant annet Maritim. Det ligner på utsende (er lyst og med lys nating) men belegget er liksom brettet inn på undersiden av selve dørkplaten og stiftet fast under.

 

Og kan noen si meg hva som er forskjellen (bortsett fra prisen) på laminat og dørkfiner? For de som jeg liker mest av det som Maritim har, er teaklaminatene, der har jeg funnet den fargen jeg ønsker. Er det ekte teak i disse? Dørkplatene er jo billigere og mye tynnere, men de er for lyse for meg.

Link to post
Share on other sites

Noe treverk har flasset, og der må jeg vel pusse ned alt, for det går vel ikke å pusse ned bare de delene som er skadd, regner jeg med?

 

 

 Jeg brukte varmluftpistol på slikt, og skrapet bort den myke lakken før jeg pusset lett over.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg er håpløst på etterskudd, men nå begynner det å skje noe...

 

Kommer antakelig til å bestille nye stoler fra Nilsen båtbyggeri, hvis jeg får levert dem i den fargen jeg ønsker (og med Nidelv-logoen selvsagt!). De skulle undersøke først. Jeg har nemlig et litt spesielt ønske når det gjelder farge, og jeg har bestemt meg! Hvis de ikke får levert stolene i den fargen jeg ønsker, bruker jeg noen andre, men da må jeg vel glemme å få logoen med. Prisen på bare stolene var ikke avskrekkende, men dyrt nok. men prisen for å ta sofaen i samme slengen er altfor mye med tanke på hva jeg betalte for båten...

 

Selve aktersofaen har jeg derfor bestemt meg for å ta selv. Det er nemlig ikke løse puter som skal sys og formes, men treverk som det er festet skumgummi på og som skaien deretter er strammet rundt og stiftet fast bakpå. Det kan da vel ikke være så ekstremt vanskelig å gjøre dette selv? Jeg kommer ikke til å ha noe veldig fancy som trenges å formes eller syes, men ren og rett skumgummi (kjøper ny) og trekk over. Enkelt og greit. Så bestiller jeg trekket selv, klipper og setter på. Det er Silvertex det er snakk om, et kurant merke som det er lett å få tak i selv.

 

Jeg vurderer å kjøpe litt stoff først, for deretter å prøve meg på en av sofadelene og se hvordan det blir. Klarer jeg det greit, så tar jeg resten også. Båten ser rett og slett litt shabby ut på uteplassen, så dette prioriterer jeg nå. Sammen med pussing og lakking av treverket vil dette bety en betydelig oppgradering og bedring av utseendet på Bergtatt! Riktignok burde vel dørken ute også fikses opp, men det tar jeg til neste år. Også madrass og trekk inne i kabinen blir - sannsynligvis - tatt neste år.

 

Fargen har jeg ikke tenkt å avsløre før jeg er ferdig!  :smiley: Men den blir helt annerledes enn nå! Og jeg gleder meg til å få en mer presentabel båt! Regner med å bli ferdig med dette i løpet av april.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Pequod skrev On 2.3.2017 at 7.51:

Regner med å bli ferdig med dette i løpet av april.

 

Siterer meg selv jeg, for å kunne le rått av meg selv...:nonod::lol:

 

Jeg har nemlig ikke kommet så langt, for å si det mildt! Og med fire dager igjen av april kan jeg konstatere at jeg så absolutt ikke blir ferdig på disse fire dagene!

 

Jeg har riktignok begynt å pusse på treverket - det skal jeg ha - men bare såvidt! Problemet er at når det er fine dager som egner seg til å arbeide i båten, så drar jeg heller på båttur.... På den måten blir det ikke mye oppussing på meg! Det ville nesten ha vært bedre om båten sto på land - da ville jeg hatt en unnskyldning for å komme i gang!

 

Jeg har ikke engang somlet meg til å få levert kalesjen til reparasjon! Skulle gjort det før jul, og senest nå før påske, men den ligger i boden fremdeles... Nå SKAL jeg levere den i dag eller i morgen - men må vel påregne noen ekstra ukers leveringstid på denne tiden av året... jaja...

 

I dag fikk jeg imidlertid en pakke på døren, med de to nye førerstolene. Og dæven de ble fine! Jeg hadde jo egentlig ikke tenkt å avsløre fargen jeg skulle ha ute, men etter å ha sett på disse stolene, så tror jeg at jeg avslører det likevel, for de er så fiiiine! :smiley: Og nå lurer jeg på om jeg likevel skal sette bort renoveringen av aktersofaen til dem også. Det vil koste flesk, omtrent dobbelt så mye som stolene regner jeg med, men jeg kan ikke på noen måte se at jeg kan klare å gjøre dette like bra selv!

 

Men budsjettet er begrenset, så det betyr at sofaen ikke blir klar før etter at feriepengene er kommet, og noen av dem er jo uansett øremerket en Spania-tur...sukk!

 

Et lite spark bak har jeg dog fått med ankomsten av stolene, for nå MÅ jeg sette i gang med pussingen for så å komme i gang med lakkingen. Litt mørkere treverk sammen med disse stolene må da bare bli lekkert, eller hva? :thumbsup: Fargen er vinrød, kommer vel best fram på nederste bilde.

IMG_3062.JPG.3438e326f041cbb341ef42384126bb93.JPGIMG_3063.JPG.b97238a67deb84b0257f1fd19d2e58ca.JPG

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...