Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

En kollega av meg førsøkte og selge båten sin i hele fjor, med utropspris 1.475.. På høsten skrev han med "NY PRIS!" satte opp prisen 10000kr og solgte etter en uke til den nye prisen :giggle: en tips hvis du sliter med å få solgt :lol:

 

8000 båter eller 15000 båter er nesten helt uinteressant... Hvis du er i markede og vet hva du vil ha, har noen krav og ikke minst en max pris, så er det skjedent sååå mye å velge imellom.

Hvis du ikke da er ikke er på jakt etter en Scand Baltic, men selv da, med vise krav til motor, alder og pris, så skrumper utvalget inn. Når jeg kjøpte vår forrige båt, Master 820, hadde jeg 6-7båter lagret på Finn.no som tilfredstilte våre krav, tittet på 4 stk før vi handlet.

 

Sist hadde jeg krav om to lukkede lugarer, separate senger til barna og cruising fart på 20+ knop pluss endel andre krav og ønsker..

I August hadde jeg 4 hyper aktuelle båter lagret på finn.no, med pris sprik fra 580 til 890 000kr. Fire båter er ikke veldig mye å velge imellom spør du meg, så får sommeren vise om vi valgte den rette :thumbsup:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne kommentaren handler ikke direkte om båtpriser, men jeg tenker at det er en sammenheng.

Markedet for fritidsbåt ligger på en måte øverst i "næringskjeden" for å innta et litt dristig, økologisk perspektiv på spådommene.
Tror ikke det er så dumt å spekulere i disse tankebanene selv, men dette blir jo i høyeste grad kreativ spekulasjon. Likevel:

 

For de som tenker at renten ikke kan bli lavere enn at den går mot null (internasjonal trend, Norge er et forsinket paradis slik sett, men vi blir også berørt av internasjonale forhold):

 

Renten KAN bli lavere enn null, på den måten at vi snakker om deflasjon i stedet for "veldig lav" inflasjon.

 

Realiteten er at deflasjon er delvis over oss allerede, og bekreftelsen på det, er at finansfolk nå tar dette ordet i sin munn. Man slipper ikke unna begrepet. Vi har bare ikke sett deflasjonsuhyret i hvitøyet ennå, og lite av den vises pr. i dag direkte i nominelle kronebeløp. Selv har jeg ventet litt i frykt (men håpet det beste) på dette de siste årene. Men det vil nok snart skje, dessverre. Spørsmålet er ikke lenger OM, og ikke lenger så mye NÅR heller - men fortsatt er jeg i tvil om "HVOR DYPT" vil det falle, si de neste 3-5 årene. -Og hva gjør Putin?

 

http://www.hegnar.no/bors/finans/artikkel498083.ece

 

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel498057.ece

 

Slike ting har betydning for folk flests private økonomi og dermed folk flests kjøpe vilje - som i verste fall, etter hvert kan bli mer en diskusjon om kjøpe- evne...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror snarere at faktisk bålivet totalt sett krymper. Når det gjelder boliger, biler og for ikke å snakke om dyre ferier virker det som det ikke finnes grenser for hvor mye penger folk er villige til å legge ut. Betalingsvilligheten er nesten grenseløs på mange områder i Norge. Det går fortsatt så det suser i dette lille landet. At det ikke går bra på fritidsbåtområdet skyldes nok mer strukturelle endringer i folks, og særlig yngre, holdninger til båtliv. Det er vel ikke til å legge skjul på at båtliv tar mye tid og tid er en veldig knapphetsressurs i vårt moderne samfunn. Mange leier båt i syden og da er det 100% nyttetid, dessuten er det alltid sol og varmt vann.

 

Dette kommer til å fortsette til unge folk igjen får øynene opp for båtlivet. SXK (krysserklubben) skriver mye om at unge folk ikke lengre plukker opp båtliv. Mange som før kjøpte båt kjøper bobil eller leier båt i syden. Nå som vi heler ikke har hatt særlig gode sommere i de senere år hjelper det lite på forholdene. Bare den gode sommeren i fjor mener flere merkes i nybåtsalget og interessen.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe og eie en båt kan være alt fra ganske rimelig til brutalt dyrt. Skal man ha masse komfort og plass ender det opp i kategorien brutalt dyrt.

Jeg tror kravet til komfort har blitt så mye mere fremtredende i dag at mange velger, som du sier Ole, leie av båt i middelhavet eller ett og slett andre ferieformer.

Båt kan da gjerne bli nedprioritert til en henger-båt for å komme seg på fjorden og da er man avhengige av været. Derfor ser man en økning i salget av mindre båter også relatert til en fin sommer i fjor. Salget av nye større bo-båter er derimot veldig lite. Aktører i bransjen ser heller ingen lysning på noen år i dette segmentet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror snarere at faktisk bålivet totalt sett krymper. Når det gjelder boliger, biler og for ikke å snakke om dyre ferier virker det som det ikke finnes grenser for hvor mye penger folk er villige til å legge ut. Betalingsvilligheten er nesten grenseløs på mange områder i Norge. Det går fortsatt så det suser i dette lille landet. At det ikke går bra på fritidsbåtområdet skyldes nok mer strukturelle endringer i folks, og særlig yngre, holdninger til båtliv. Det er vel ikke til å legge skjul på at båtliv tar mye tid og tid er en veldig knapphetsressurs i vårt moderne samfunn. Mange leier båt i syden og da er det 100% nyttetid, dessuten er det alltid sol og varmt vann.

 

Dette kommer til å fortsette til unge folk igjen får øynene opp for båtlivet. SXK (krysserklubben) skriver mye om at unge folk ikke lengre plukker opp båtliv. Mange som før kjøpte båt kjøper bobil eller leier båt i syden. Nå som vi heler ikke har hatt særlig gode sommere i de senere år hjelper det lite på forholdene. Bare den gode sommeren i fjor mener flere merkes i nybåtsalget og interessen.

 

Tror du har rett i dette (gjelder forsåvidt også deg, Vanntro) , og det dere trekker frem, er nok en viktigere faktor pr. i dag enn mine spekulasjoner!

-Hvis noe av det jeg "spår" (eller frykter) slår til, vil det bare dra enda sterkere i samme retning. Båtlivets glansdager og båtbransjens gullalder er nok definitivt på hell. Det gjelder ikke alle, men vi ser jo også en ganske tydelig forgubbing allerede, undertegnede medregnet..

 

Det er bare å innse. Så spørs det hvor lenge det er til pendelen svinger tilbake, og hvor vi er når det eventuelt skjer.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

På hell? Alle normale mennesker med sjelsevnene i behold vil jo ut på havet :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror du har rett i dette (gjelder forsåvidt også deg, Vanntro) , og det dere trekker frem, er nok en viktigere faktor pr. i dag enn mine spekulasjoner!

-Hvis noe av det jeg "spår" (eller frykter) slår til, vil det bare dra enda sterkere i samme retning. Båtlivets glansdager og båtbransjens gullalder er nok definitivt på hell. Det gjelder ikke alle, men vi ser jo også en ganske tydelig forgubbing allerede, undertegnede medregnet..

 

Det er bare å innse. Så spørs det hvor lenge det er til pendelen svinger tilbake, og hvor vi er når det eventuelt skjer.

Hei

 

Er så enig, så enig med deg og dere i dette. Har skrevet om dette før i liknende tråder, det er lite nyrekrutering i båtverden. Er ikke ofte en ser unge folk med småbarn rigger seg til ombord i båthavnen en fredags ettermiddag, for å dra på tur.

Synd, men jeg tror mye ligger i dette.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Vi var på båttur i fjor sommer hvor det var 50-70 gjestebåter, og fikk mange kommentarer på hvor kjekt det var med ungdommer og småbarn i båt. Ungen var ca 10 mnd da.. Så det er nok et poeng..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På hell? Alle normale mennesker med sjelsevnene i behold vil jo ut på havet :giggle:

 

:yesnod: Enig, og da må man antagelig - kanskje litt vemodig - fastslå at antallet minker ... :lol:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Selv Lars Monsen måtte jo bite i det sure eplet i lørdagens program og komme seg ut i havkajakk for første gang :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi var på båttur i fjor sommer hvor det var 50-70 gjestebåter, og fikk mange kommentarer på hvor kjekt det var med ungdommer og småbarn i båt. Ungen var ca 10 mnd da.. Så det er nok et poeng..

Ja vi er i samme båt, to stk på 3 og 5 år, og er ofte lite lekekamerater uti holmene.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Samtidig, tenker jeg at terskelen for å tre inn i båtlivet er lavere enn tidligere for de som ellers kanskje opplevde det som fremmed og "skummelt". Diverse forum, deriblant dette, gjør info, erfaringer og kunnskap lettere tilgjengelig. Man må ikke ha vokst opp i seilerfamilie for å en dag kjøpe seg en 36foter som førstebåt, eller motorbåt. Det bygges flere havner, -det forsvinner ihverfall ingen. Fasiliteter blir bygget ut og informasjon er lett tilgjengelig for å reise på tur.

Mange bor i leiligheter i storbyene, som gir behov for en egen boltreplass utenfor husets 4 vegger.

 

Så var det de unge: vel, dere som har barn kan jo sørge for en god maritim oppdragelse, så vil i hvert fall den kommende generasjon kanskje bidra til å endre dette - de som i dag er nyfødte, men skal kjøpe en 30 år gammel 2014 modell når de er i 30-åra. :)

Det er jo også mange unge her på forumet som gyver løs på prosjekter og tar til på båtlivet. Dog skal vi jo ikke glemme at flesteparten av båteierene IKKE er aktive medlemmer her. -men de fleste har vært innom her via googlesøk.

 

Justeringer av markedet og interesseområde er jo naturlig. Ingen ting vokser inn i himmelen. Og hadde "alle" vært på sjøen, så hadde det blitt gale det også.

Link to post
Share on other sites

Noen i dette landet har i hvert fall tilgang på penger. Over 1400 Tesla-biler registrert bare i mars, og det er ingen "billigbil". Båt er et prioriteringsspørsmål, og blir ikke prioritert like høyt av alle. Som flere påpeker ar det en fallende tendens. Høy frekvens i hyttebygging de senere er nok en av årsakene.

 

Men når det gjelder rekruttering så tror jeg ikke vi skal underslå at terskelen til båtlivet har blitt høyere med innføring av obligatorisk båtførerbevis. Dette gjelder ikke kun ungdommer lenger. Helt opp til 34-års alder kreves det bevis. Sjøfartsdirektoratet skrev i 2011 at ordningen var en suksess:http://www.sjofartsdir.no/ulykker-sikkerhet/Sjovett/Aktuelt_Sjovett/Krav-om-batforerbevis-en-suksess/

Dette grunngav de med at en av 3 i alderen 18-24 hadde tatt prøven. Men det er altså 33% av ungdommene. Før bestemmelsen hadde potensielt 100 % av ungdommene tilgang til båtlivet. Så kan man mene mye om dette selvsagt, men at terskelen for båtliv har blitt høyere er opplagt. Og de som ikke vokser opp med båtlivet, vil sannsynligvis heller ikke begynne med det. Og det stopper ikke med dette. VHF-sertifikat er alt på plass. Sannsynligvis kommer flere velmente restriksjoner.

- Krav til å ha på vest hele tiden i båter under 8 meter.

- Promillegrensen vil sannsynligvis bli senket etter hvert.

- Det blir sannsynligvis forbud mot tømming av septik i sjøen innen få år.

 

Båtliv anses av mange som den ultimate frihetsfølelse, men med flere restriksjoner og bestemmelser dempes følelsen av frihet. Kanskje ligger det noe i dette. De fleste vil sikkert hevde at alle de nye bestemmelsene er til det beste for sikkerheten, og jeg bestrider ikke det, men at det gjør båtlivet mer vidløftig tror nå jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nærmer seg 12.000 båter nå da.

 

Deriblant Norges rimeligste yacht :giggle::giggle:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48166218&searchclickthrough=true

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg solgte nettopp min Yamarin 6210 2004 modell, hadde over 2000 visninger på Finn.no første uken. Det ble også tre budrunder. Fikk vesentlig mere igjen for båten en det min båtleverandør anbefalte som salgssum. Men jeg må legge til at båten var meget bra stand, så nesten ny ut etter 10 år.

 

Så jeg må si at markedet er ikke dødt....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Noe er på gang på seilbåtsiden.

 

Virker som det er fart i omsetningen på eldre kvalitets- seilbåter fra 70 - og -80 tallet nå. Kanskje prisene har kommet der de skal være? Idag ble de to siste av fem HR 312 merket solgt på FINN, og fire HR 29 er solgt, den siste går nok snart.

 

Større og nyere HR til betydelig høyere pris har stått usolgt i månedsvis, og det er lite bevegelse å se.

 

Det er også solgt flere Maxi Fenix og 84 siste måneden.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenker det samme. Sjekket nivået på båter av samme fabrikat, gikk ned litt i pris. Båten solgt etter en halv uke. Kanskje er det flust av kjøpere med pengene klar..... jeg føler ihvertfall ikke for å kjøpe en båt som ligger usolgt over lengre tid uten at prisen skal ned for å komme i kontakt med markedsprisen. En ting er at enbåt kanligge lenge, men når tilsvarende båter ligger og ingen blir solgt. Ja da får vihåpe forderes del at markedet snur siden folk i bransjen sier det...

Redigert av cosmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er enig i at det ser ut til å løsne i det nedre segmentet av eldre kvalitets seilbåter, og også Hallberg Rassy-selgerne har mer realistiske prisantydninger i utgangspunktet nå enn i fjor. Det samme har jeg sett på Bostrøm 37 -og f.eks. Forgus, en annen Orust bygget seilbåt av god kvalitet: Lavere utropspris i vår enn i fjor høst. De få jeg har snakket med i år, høres imidlertid ikke ut til å bli nedringt av kjøpere heller.

Enkeltobservasjon: Jeg har nå sett den første Hallberg Rassy 29 med prisantydning under 200k. Om det også er den første som blir solgt til under 200k vites ikke, tviler på det. Og vi må jo aldri glemme at det er en grunn til at noen båter er billigere enn andre. Så enkeltobservasjoner kan aldri si noe sikkert om hovedtrenden.

Fra 32-36 fot, ser det fortsatt ut til å være svært varierende prisforventninger... er mitt inntrykk.
Her handler det jo om høyere beløp naturlig nok, og det er dessuten mindre gammelt i denne størrelsen. Da er det naturlig at det tar lengre tid å selge (og kjøpe) seilbåt i det jeg fortsatt oppfatter som et tregt marked. Vi er jo tross alt i mai måned nå, og omsetningen burde vært livlig hvis dette markedet er i balanse. Men vi kommer nok dit i løpet av dette året pluss neste år.

De råbillige kuppenes tid er nå forbi når det gjelder mindre seilbåter, nå er det man tidligere kalte priskupp blitt mer normalen i lavpris-segmentet.

En annen ting jeg oppfatter som tegn på at selgerne er blitt mer realistiske, er at det er ganske lenge siden jeg har sett ordene: "selges for langt under markedspris". Det var det mange selgere hadde et sterkt behov for å si, i fjor.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Deriblant Norges rimeligste yacht :giggle::giggle:

 

Ser humoren, og når selgeren er utlending vil jeg tro han har brukt det ordet man sier på engelsk for seilbåt: Yacht...

:giggle:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med på prisene et par års tid nå og det ser ut til at er båten i god stand og har rett pris går den temmelig fort.

Det ble solgt en HR 29 ifjor høst til under 200k. På våren lå den til 250. Denne var sparsomt utstyrt og hadde originalmotor. Skal man begynne å handle nye seil, motor, instrumenter etc. går det fort noen hundre tusen. Da kan du like gjerne ta det velholdte eksemplaret som koster 300k.

Man skal vel heller ikke se bort fra at det fine sommerværet ifjor og den fine våren vi har hatt nå har gjort båter mer lettomsettelige.

Link to post
Share on other sites

Her er en bra båt priset etter markedet slik jeg har sett disse bli solgt. Ikke overpriset, men realistisk: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48299957&searchclickthrough=true

 

Jeg synes det er et godt poeng at hvis denne hadde vært en 31 fot Hallberg Rassy, ville selgeren forlangt 100 k mer. Og ikke fått solgt. Det er slik jeg oppfatter det at Hallberg Rassy er et overpriset Orust merke.

 

Her er en som er overpriset, etter hva jeg har sett av disse tidligere: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48304035&searchclickthrough=true

 

Sikkert noen som blir irritert over at jeg legger dette ut på denne måten, så jeg skal ta et forbehold om at jeg ikke har sett på disse båtene med egne øyne. Det jeg sier er derfor kun å regne som synsing, selv om jeg synser på et velinformert nivå. Men en besiktigelse vil alltid kunne gi store utslag, både på pluiss-siden og minus-siden. Derfor er mange bilder, og minst ett bilde av motoren (!), viktig i en godt utformet annonse...

 

Smak og behag kan jo heller ikke diskuteres, så det er mulig HR båter fra denne epoken forsvarer 100k ekstra på grunn av navnet,. Men jeg forstår det ikke helt, det må jeg innrømme. Jeg er selv ganske følsom for "kjellerlukt" og det blir det lett i en lite brukt båt som ligger nedstengt og venter på å bli solgt. Her er det faktisk Maxi 95 jeg har sett på, som har "utklasset" på rent og fint innemiljø, i følge min egen (over)følsomme nese.

 

Så hvilken vei går markedet? Jeg synes det ser ut til å være i ferd med å stbilisere seg, men fortsatt med veldig store sprik fra den ene båten til den andre. Det er kun de aller billigste (seil)båtene som har stabilisert seg bra i pris.

 

For de eldre bruiktbåtene mellom 300k og 5-600k ser det for meg ut til at man fremdeles både kan få kjøpt seg "en elefant til prisen for en hund", eller en "hund for prisen på en elefant".

 

;-))))

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...