Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Sitter og venter på at drømmebåten skal dukke opp. Må nok vente til august før det evnt. skjer, virker det som. Knappe 12000 båter og dalende. Frykter litt å kjøpe nå dersom markedet vil påvirkes av hk-avgiften. Jeg har en favorittliste på rundt 50 båter og der er det minimalt med bevegelse. De fleste blir inaktive uten salg. Virker som at båtene er priset for høyt. Har i tillegg en baby på 3 uker som også gjør at båtkjøpet må vente litt.

Link to post
Share on other sites

Eldre båter kan ha sjarm, eldre motorer derimot....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja det kan de jo ha.. eller evt. gi sjelekvaler ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi har noen år bak oss da trebåtene forsvant i raskt tempo. Det var trebåter ut i nedre kategori og større nye plastbåter inn i øvre kategori. På dette viset har størsteparten av fritidsflåten blitt skiftet ut i løpet av ganske få år. Nå er det nesten ikke trebåter igjen og gamle plastbåter holder fremdelses stand. Det er nok en grense for hvor mange fritidsbåter det er behov for. For at markedet skal ta seg opp må kanskje kondemnering av gamle plastbåter komme i gang? Men hvordan skal det skje? Vrakpantordning?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på markedet og det ser ut til at finværet har hold båtene oppe i pris.

Mange båter der ute som er langt overpriset.

Greit at båter er fine selv om de er 20 år gamle. Men de er 20 år og vil gå raskt ned i pris.

Det som overasker meg litt er at Bavaria båtene som er brukt vil de ha tilbake det samme som de betalte for den. 2002 modell til 900000 er jo omtrent det samme som han betalte for den. Sett bort fra prisstigning da.

Greit at folk vil ha mest mulig for båten sin, skjønner det.

Da venter jeg heller for prisene vil gå ned vis de vil selge.

Prisene vil aldri komme tilbake til det de var før 2008.

Jeg vurderer nå om jeg skal kjøpe en ny båt istedenfor en brukt båt til alt for høy pris.

Nye båter er faktisk billigere tatt i betraktning hva du får sammenliknet med prisene på disse halvgamle bruktbåtene.

Link to post
Share on other sites

har følgende erfaringer med kjøp av brukt på Finn i 2014 ( båt-bil-stereoanlegg og båthenger )

tilsammen 4 handler , en av de mistet jeg da jeg ventet for lenge med å slå til.

man må gjøre hjemmeleksen sin og finne ut eksakt hva man skal ha og hva som er et greit kjøp prismessig.

 

Når så det riktige objektet dukker opp til fornuftig pris, er det bare en ting å gjøre , nemlig å klinke til å kjøpe

med en gang uten nøling. Fordi dersom det er et godt kjøp er det mange andre som også skjønner det.

Har ikke angret et sekund på de 3 handlene som gikk i boks, men irriterer meg grønn på den siste som jeg mistet

pga av unødig nøling.

Dette til trøst for selgere . lag en ærlig annonse med gode bilder og sett en fornuftig pris , så er det kjøpere der ute.

Link to post
Share on other sites

Har nevnt det før tidligere. 240 000 kr. I differanse på 2004 mod. Riviera 925. Da hadde den nyeste d6 motor og den andre hadde kad 300. Denne ble solgt på få dager. Den andre ligger der enda mange mnd senere. Kanskje er det lån som bestemmer prisen. Blir alltid forundret over at folk er helt innforstått med at biler faller som steiner i verdi. Båter derimot blir sett på som investeringer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Windy37GM har nok et viktig poeng her. Jeg tror det finnes godt med kjøpere fremdeles, men de fleste er veldig prisbevisste og mange tar seg tid til å vente på rett objekt til rett pris.

 

Det er nok derfor avgjørende å prise båten fornuftig/riktig i utgangspunktet, dersom man har bommet her og båten har ligget usolgt i 2,3,4 måneder holder det neppe å annonsere med "ny pris" og senke annonsepris med 10.000 for å få kjøperne på banen. (Naturligvis avhengig av prisklasse båten ligger i).

 

Det er naturligvis vanskelig å prissette egen båt, men jeg oppfatter at det er mye fantasipriser i annonsene på finn.no. Noen er kanskje ikke så opptatt av å selge men ønsker å teste markedet, og noen kalkulerer kanskje med et stort prutemonn.

 

Jeg tror også det kan være skummelt å avvise fornuftige bud i håp om å få et bedre tilbud senere. Det kan naturligvis skje, men man risikerer også å bli sittende med objektet og kanskje måtte senke prisen ytterligere for å få til et salg. På samme måte tror jeg det kan være risikabelt å vente til neste år i håp om å få en bedre pris til våren.

 

Jeg solgte forøvrig min forrige båt i slutten av mars i år. En 20 fots daycruiser, "overligger" som ble kjøpt fra forhandler i 2010. Til tross for dårlig bildemateriale i annonsen, (båten stod fremdeles i vinteropplag), ble den solgt etter 5 dager til en pris tett oppunder annonsepris :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Ser markedet er i veldig ubalanse når det gjelder priser på båter, det kan faktisk være flere hundre tusener i forskjell på samme båt noen skriver"fjordens fineste" og setter en prislapp som ikke ligner grisen. Dere som selger, ser dere ikke på finn.no hva prisklasse båten deres ligger i? Noen argumenterer at kalesjen er ny, mer teak og større webastor, dermed tror de at båten er verd 100000 mere enn de andre i samme klasse på finn. Nei det er ikke rart at kjøpere pruter.

Link to post
Share on other sites

Når er det på tide å slutte å skryte av "oppgradert" utstyr? Synes det rett som det er at selgere av 80-tallsbåter fremhever nyere utstyr, men som ble installert i 2002-2003-2004... Dette utstyret er over 10 år gammelt, og da er det vel mye utstyr som nærmer seg nær avskrevet...?

 

Det er jo "nyere" ifht båten som er 30 år gammel, men...

 

Er f.eks en varmer fra 2002 et veldig pluss...? Eller en 10 år gammel ankervinsj?

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som mange har påpekt tidligere, er den rett priset - så går den fort.

I går kjørte jeg brodern for å se på en Princess 55 som kom på Finn for ca 14 dager siden. Han hadde sett på den første helgen den lå ute.

89 mod som var priset godt under tilsvarende som har vært til salgs siste året.

Visstnok flere interessenter, men han hadde finansen klar og fikk seg ny ny båt i går :-)

 

Lars O

Link to post
Share on other sites

.. Dette utstyret er over 10 år gammelt, og da er det vel mye utstyr som nærmer seg nær avskrevet...?

 

Kk

Ta ein kikk på finn.no på torget, så ser du at det ikkje er avskrevet.

Sjølvsagt er det positivt med varmer eller vinsj frå nyere dato i stedet for 80tallet ifbm feks service eller deletilgang.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ser markedet er i veldig ubalanse når det gjelder priser på båter, det kan faktisk være flere hundre tusener i forskjell på samme båt noen skriver"fjordens fineste" og setter en prislapp som ikke ligner grisen. Dere som selger, ser dere ikke på finn.no hva prisklasse båten deres ligger i? Noen argumenterer at kalesjen er ny, mer teak og større webastor, dermed tror de at båten er verd 100000 mere enn de andre i samme klasse på finn. Nei det er ikke rart at kjøpere pruter.

Tja... Hvordan en skal prisette båten med forskjellig utstyr er ikke lett. Men vet om en norskbygd båt som I 2007 kostet litt under 2 Mill. som ribbet. Fullt utstyrt kosten den litt over 3 Mill. Kanskje ikke så rart at det kan variere noen hundre tusen på samme båttype.

Link to post
Share on other sites

Veldig godt poeng JRK

 

Utstyr og tilstand betyr veldig mye. F eks tror jeg nesten det er bedre å kjøpe en 30 år gammel veldholdt båt enn en 10 år gammel vannkjøttet båt. En båt kan nemlig bli ganske dårlig på 10 år dersom vedlikeholdet er dårlig, men det dårlige vedlikholde synes ofte relativt dårlig i annonsen på Finn.

Link to post
Share on other sites

Når er det på tide å slutte å skryte av "oppgradert" utstyr? Synes det rett som det er at selgere av 80-tallsbåter....

 

Er f.eks en varmer fra 2002 et veldig pluss...? Eller en 10 år gammel ankervinsj?

 

Ja, det er jo det. Bedre med en 10 år gammel vinsj enn en 30 år gammel vinsj. Eller mener du det ikke spiller noen rolle?

 

Båten vår er fra 1984 og i 2004 ble det montert inn en ny Yanmar. Motoren er nå 10 år gammel, men for meg er den veldig mye mer verd enn en TAMD 40B fra byggeåret som sitter i mange tilsvarende båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig spent på hva som skjer til høsten med prisene. Fornuftig prisede båter forsvinner med en gang.

Fornuftig prisede båter går.

 

Fornuftig er grei nok beskrivelse det, men det er også veldig subjektivt...

Når man passerer pris på millionen++ på en båt, så er man også nødt til å ha flaks - forutsatt at man ikke priser båten sin så lavt at noen ser umiddelpart potensiale i videresalg. Flaks behøver man, fordi det må finnes interessenter i markedet. Interessenter med penger, er vel mer korrekt. Hvis ikke så vil uansett fornuftig pris, være "for høy pris".

 

Ser markedet er i veldig ubalanse når det gjelder priser på båter, det kan faktisk være flere hundre tusener i forskjell på samme båt noen skriver"fjordens fineste" og setter en prislapp som ikke ligner grisen. Dere som selger, ser dere ikke på finn.no hva prisklasse båten deres ligger i?

 

Jeg har en båt liggende ute for salg nå. Der har jeg fått to type kommentarer.

Den ene gruppen har denne ordlyden:

Tilsvarende båter er flere hundre tusen lavere priset.

 

Utfordringen er, at det omtrent ikke er noen "tilsvarende båter" i den prisklassen. Den/de båtene personene sikter til, er vesentlig eldre, har dårligere planløsning, har mindre utstyr, og er rett og slett eldre modeller i tillegg til å være av eldre årgang.

Skulle jeg priset båten min lavere, så ville jeg faktisk priset den -under- det hva man forlanger for 5-6 fots mindre, 1-motors modeller, av eldre årgang.

 

Den andre gruppen med kommentarer jeg har fått, har vært slik:

Hvorfor er den ikke solgt?

 

Er det noe galt med båten, siden den er priset så lavt?

 

 

Jeg har faktisk fått høre av de i nabobåtene på bryggen min, at de har møtt på folk som har "lusket rundt båten min". Når de har spurt dem om i hvilket ærend de er i, så har de fått svar om at personen(e) er der for å se på båten som er til salgs. Det viser seg at disse interessente ikke har tatt kontakt med meg, fordi de mistenker at det er noe "lureri med annonsen", siden prisen er lav. De er faktisk nede på bryggen for å forsøke å avdekke hva for muffens det er med båten :diving:

 

Jeg må gå ut fra at båten er priset fornuftig, i og med at det er omtrent lik mengde henvendelser som går på at den er "for dyr" og "for billig". Jeg har bare ikke hatt flaks. Så fornuftig priset båter behøver ikke "forsvinne med en gang" eller "går raskt".

 

Min annonse, om så kan folk selv gjøre seg en mening om "fornuftig pris":

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50249283

 

 

 

Bare for å ta et ekstremeksempel.

En båt jeg er noe interessert i, har ligget snart 2 år ute på finn.no. Er den for høyt priset?

Jeg mener nei. Rett og slett fordi ny pris på denne båten er 4 millioner kroner. Nå er den priset til 2,3 mill. Den har en brukstid på kun 50 timer. Den står ikke vannet. Den er som en ny båt, som kun er demokjørt i kort periode. Ville jeg kjøpt den om den ble satt ned 100', 200', 300', 400'? Neh... Fordi det krever sitt å kunne sette av 2 millioner sånn uten videre. Av alle ting føler samboeren at hun også bør ha et ord med i laget :lipseal:

Hadde den blitt satt ned 500' så ja, jeg hadde nok ranet banken da, men da ville ikke den båten vært fornuftig priset mer :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...