Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Forbruk pr.n.mil er interessant for turen oppover.Du har nevnt at tankmåleren ikke var til å stole på,så derfor må en kanskje regne seg til hvor mye det er på tanken utfra distanse og forbruk pr mil.Du hadde sikkert full tank i Tanager,Avstand fra Tanager og antall liter fylt neste tanking skulle kunne gi nøyaktige data for utregning av forbruk pr.n.mil ??

Riktig moro at selgeren prøvekjører båten for egen risiko og at den går så bra.De gamle er eldst !!! Jeg hadde vært mer nervøs om du kjørte på slik med en D6 hvor du kunne risikere at dysene kom opp gjennom dørken !!!!

Hilsen en litt oppgira og spent kjøper - Guttorm

Link to post
Share on other sites

Når jeg fylte på tananger fyllte jeg 310 liter. Distanse kjørt er ca 123nm. Det vil jo si et ganske høyt forbruk i forhold til det den har gått på før.. jeg er imidlertid noe usikker på om jeg ble lurt på Flekkerøy til å stoppe før tanken var helt full. Det har skjedd en gang før. Men nå er jo båt blitt presset ekstra hardt på denne turen. Har ikke gått så hardt før. Å det hjelper nok med en vask nedentil på denne båten og. Men i dag er planen å tusle stille å rolig opp til P 440 å la sønnen se den for første gang. Regner med 8 knop som maks i dag. :-)

dermed blir det vel litt tid til å se seg rundt og. Jeg har nettopp stått opp. Matrosen benytter fritørn til å ta igjen litt ekstra hvile. :-)

Men lurer på om jeg snart skal riste liv i den grønne skjønne i kjelleren. Litt frokost å så koke ny kaffi.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg sammenligner med den båten jeg hadde tidligere som var av samme størrelse med 200hk og omtrent samme fartspotensiale vil jeg tro du ligger på omtrentlig dette forbruket:

30 liter pr, time = ca. 1.75 liter pr, nautisk mil.

 

God tur videre, dere får vist overskyet(som letter utover dagen) og 4-7 m/s med vind om YR stemmer.

Nå kribler det nok litt vil jeg tro.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Merkelig nok er jeg veldig avslappet. Det har vært mange opp å nedturer gjennom denne tråden. :-) så jeg regner ikke med å slippe jubelen før den fete damen synger som de sier på nynorsk.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

God morgen og takk for hentetråden, god underholdning og skikkelig forventningsvekker for kommende båtsesong. Ser allerede frem til hentetåden din :-). Når det gjelder dieselforbruk så tenker jeg du bruker en del mere enn vanlig fritidsbruk siden det er bobåten din og at du har med deg stort og smått. Det må vel nødvendigvis bli en del last mere enn en vanlig feriebåt.

Såvidt jeg husker har du 250hk og da gir ca forbruk seg selv i forhold til uttatt effekt. 200 gram diesel pr hk med egenvekt på 0,85 gir vel maks forbruk noe over 40 l/t. Mest effektivt går det der motoren effektkurve krysser momentkurven. ( i forhold til uttatt effekt og forbruk, ikke nødvendigvis på utseilt distanse.) En vanlig ferietur bør vel ligge på rundt 30 l/t gjetter jeg ?

 

God tur videre og lykke til med overgang til ny bobåt !

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode forklaringer på forbruk. Vi har nok presset motoren over økonomisk kjøring ja. Den går nok billigere uten alt innboet mitt. Sånn sett burde jeg jo tatt det ut før jeg dro fra Arendal. Men praktisk å bare kunne flytte det inn i en ny båt og. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvor skal båten ligge i Bergen de kommende ukene? Har du fått plass på Fagernes Yacht Club? De har vanligvis flust av plasser på denne tiden, da båtene vanligvis settes på land i denne marinaen, tror jeg. En normal vinter ville det vært stor fare for at de ikke hadde vært mulig å komme inn her, grunnet is.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Gutek har ordnet en plass båten kan ligge. Men først går jeg inn til Fagernes yacht klubb. Regner med å ligge der til tirsdag eller onsdag. Så får vi se om vi får flytte Nord west til den havna. Å så håper vi jo på at det ordner seg med handel. Å da går vi nedover igjen.. jeg er glad det ikke er slutt på båttur enda.. :-) dette er gøy.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Når levere tråden har vært så fin. Regner jeg med at hentetråden fortsetter på samme måte.. :-) det blir jo for ordens skyld samme tråd som fortsetter. Bare ei anna skute og motsatt retning. Forhåpentligvis. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo lyst å sjekke den under. Å den må prøves grundig. Så det er et stykke arbeid å gjøre der. :-) å det er nok derfor jeg holder igjen. Jeg er ikke bundet til noen kontrakt pr nå. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode forklaringer på forbruk. Vi har nok presset motoren over økonomisk kjøring ja. Den går nok billigere uten alt innboet mitt. Sånn sett burde jeg jo tatt det ut før jeg dro fra Arendal. Men praktisk å bare kunne flytte det inn i en ny båt og. :-)

 

Innbo????

 

Jeg har jo lyst å sjekke den under. Å den må prøves grundig. Så det er et stykke arbeid å gjøre der. :-) å det er nok derfor jeg holder igjen. Jeg er ikke bundet til noen kontrakt pr nå. :-)

 

Ingen kontrakt???

 

Kansje vi må organisere ein container på ei brygge ein plass i Bergen i tilfelle det ikkje blir handel ??? :pray::yesnod::lol::lipseal: så du kan bu i den intil det dukkar opp ein båt du kan flytte inn i :rolleyes::giggle: .

 

Dette kan bli spennande :yesnod:

 

No er det bare sjarmøretappa att, ynskjer god tur vidare og :thumbsup: for det nye prosjektet.

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Skal du få satt en ekstra spiss på turen idag, siden du ikke har sålang tur, så kan du jo gå via Lukksundet. Der er det vakkert og ikke så kjedelig som opp Langenuen (uten å fornærme noen). Da får dere også sett Tysnes også. Bare et tips!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ser nesten ut som han har rappa plassen min på gjestebrygga i Leirvik, men ok det får gå for denne gongen :giggle:

bilde

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...