Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hei Staram

 

Er det en mpi? har den elektronisk Thunderbolt tenning, eller er det en klassisk motor med stifter under fordelingslokket?

 

Det siste er selvfølgelig det enkleste å fikse

 

Hvis det er en av de andre ville jeg misstenke elektronikken, gitt at du har sjekket basics ("har du satt i støpslet" som damen på kundeservice sier)

Link to post
Share on other sites

Link til manualer finner du lenger frem i denne tråden

 

Jeg antar at Thunderbolt elektronikken styrer coilen basert på sifrene. Det er ikke en så veldige løsning fordi tidspunktet forandrer seg hvis fordelene er slitt, mao så er du avhengig av at stifterne åpner og lukker sånn at nogenlunde korrekt.

 

Hvis du har sjekketalle åpenbare muligheter og testet en ny coil (monterte du den?) så ville jeg misstenke elektronikken. Egne sikringer til denne kanskje?

Link to post
Share on other sites

Jeg testet coilen til en kamerat. Lik coil men ulik fordeler. Dette gjorde ingen endring. Bare drar på starter. Vil ikke tenne.

Finner ikke noe sikringer noe sted. Eneste jeg har funnet av sikringer er under ved rattstammen. 3 glass sikringer som er hele.

 

River meg i håret av irritasjon.

Kjæreste og unger som gledet seg til ferie med båt. Hardt å være kar om dagen. Hehe.

Link to post
Share on other sites

Hei, har fått problemer med vann i oljen og måttet avbryte ferien. Motoren er en saltvannskjølt 5,7 liter. Båten ligger nå nede på svenskekysten. Jeg håper at feilen er en toppakning, men det er vel heller ikke umulig at blokket er rustet opp. Vil en kompressionstest vise hvilken side lekkasjen er på? Hvor mye jobb er det og hvor mye verktøy trenger jeg for å skifte toppakning? Er det noen feller å gå i? Har kun skrudd en god del på mindre motorer før, men har begrenset erfaring med V8:er. Ønsker helst å prøve å reparere båten på plass i Sverige hvis det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Staram

 

-Strøm til coil?

-Coil skikkelig jordet?(mener å huske at dette er viktig)

-Gnist på plugg?

 

Litt rusten på coil problematikk kjenner jeg, men er det ikke slik at coilen får strøm når du setter på tenningen, og at gnisten kommer som følge av stiftåpning? Dvs hos deg er det elektronikken som gjør dette

Link to post
Share on other sites

Kallethekid

 

Amerikansk V8, enkle greier, som 2 4-rekke motorer med lavtliggende kamaksling. Dvs vintrene styres av støttende og vippearmsaksling, og det er jo relativt kurrant.

 

Både innsug og eksos manifold må jo av og det er litt jobb, toppen er relativt greit. Les manualen.

 

-Fastnøkler

-Pipenøkkelsett

-Momentrekker

 

Toppakningslekasje og nye manifold pakninger må du jo også ha

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg testet coilen til en kamerat. Lik coil men ulik fordeler. Dette gjorde ingen endring. Bare drar på starter. Vil ikke tenne.

Finner ikke noe sikringer noe sted. Eneste jeg har funnet av sikringer er under ved rattstammen. 3 glass sikringer som er hele.

 

River meg i håret av irritasjon.

Kjæreste og unger som gledet seg til ferie med båt. Hardt å være kar om dagen. Hehe.

 

 

 

Dette bør du sjekke nærmere:

Mercruiser 5.7L Thunderbolt Ignition/Coil
1983 Larson Delta 8500, 260 Mercruiser engine with Thunderbolt IV ignition

Engine wouldn't start. I checked voltage at the coil and I didn't have 12vdc with the key on. I had 12v from the + terminal on the coil to ground (engine manifold) but not between + and - on the coil. I traced the negative and saw it went through a micro switch connected to the shift linkage. The switch was opened so I jumped it out. I now had approx 9v at the coil but the engine still wouldn't start. I put a jumper from the battery + terminal to the Coil + terminal and now had 12v on the coil. After attempting to start again I noticed oil coming out of the coil and it was very hot.

Does this point to a bad coil or did I damage it but applying 12vdc directly to the coil.

Motoren er sikkert designet slik at den ikke skal kunne starte om den står i gir. Dette reguleres av en mikrobryter i gass/gir hendlene.

Hvis denne bryteren feiler brytes (-) forbindelsen til coilen om motoren stopper/vil ikke starte.

Bryteren kan kortsluttes for å kortsiktig løse problemet men vær veldig varsom om dette blir løsningen:

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Staram

-Strøm til coil?

-Coil skikkelig jordet?(mener å huske at dette er viktig)

-Gnist på plugg?

Litt rusten på coil problematikk kjenner jeg, men er det ikke slik at coilen får strøm når du setter på tenningen, og at gnisten kommer som følge av stiftåpning? Dvs hos deg er det elektronikken som gjør dette

Dette bør du sjekke nærmere:

 

 

 

Motoren er sikkert designet slik at den ikke skal kunne starte om den står i gir. Dette reguleres av en mikrobryter i gass/gir hendlene.

Hvis denne bryteren feiler brytes (-) forbindelsen til coilen om motoren stopper/vil ikke starte.

 

Bryteren kan kortsluttes for å kortsiktig løse problemet men vær veldig varsom om dette blir løsningen:

 

-Strøm til coil? Ja 12v inn til coil er i orden.

-Coil skikkelig jordet?(mener å huske at dette er viktig) Dette har jeg ikke sjekket skikkelig. Men tror det ikke er så enkelt....

-Gnist på plugg? Ingen gnist på plugger.

Coilen får strøm da jeg setter på tenningen hos meg ja.

 

Denne microbrytern du nevner, sitter denne da inne i gasshendelen?

Jeg er veldig blank på dette og litt redd for å ødelegge noe.

 

Jeg har nå muligens tilbud om å kjøpe brukt fordeler, trigger og tenningsmodul. (Men jeg må kjjøre 3 timer for å hente dette, noe jeg muligens kommer til å gjøre..) Så da har jeg litt å prøve.

Redigert av staram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjøre hva på vannet, bytte toppakning ?

Du kan gjøre det meste på motoren med båten i vannet, bare pass på enkelte ting.

 

Ta forsiktig av slanger til eksos og vanninntaket slik at du ser at det ikke strømmer vann ut, det skal normalt ikke gjøre det ettersom alt er dratt opp over vannlinjen.

Dersom du skal forlate båten så tetter du hull som går ut, altså hullene i bukkehornet, som kan dekkes med litt tykk plast og noen strips, sett en propp i slangen til inntaket osv.

Det kan alltids komme hekkbølger og annen uventet sjø som kan gjøre at vann slår inn.

Link to post
Share on other sites

Til Kallethekid.

 

Når du får så mye vann inn i motor etter du hadde byttet olje og kjørt noen minutter, tror jeg det er mer enn bare topp pakning.

Det tydeligvis renner inn i motor og da kan det godt være blokk som er rusten.

 

Har skrotet to stk V8 der det var feil på topp pakninger, og blokkene var gjennomrustet i tillegg, pluss risere, osv.

 

Når du først er i det "forgjettede land", kan du vel sjekke pris på en ny eller ok brukt motor med FERSKVANNS KJØLING. Det er ikke

hk avgift lenger, så du vil sikkert finne en rimelig motor i Sverige.

Vil ikke anbefale å bytte noe som helst på en sjøvanns kjølt motor, egner seg bare til moring eller levèr hos en bil opphugger.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Chris284.

Har sjekket litt på Blocket i Sverige og på Finn i Norge. Det virket ikke være veldig stor prisforskjell. Er det verdt å betale for et longblock eller gjør et shortblock jobben? Setter selvsagt på en ferskvannskjøling hvis jeg skifter motor.

Link to post
Share on other sites

Oppdatering av mitt problem med gnist:

Byttet trigger nedi fordeler og båten startet!! Herlig følelse.

 

Båten går fint på tomgang og lavt turtall, men når jeg gir på så vil den ikke opp på turtall.. Gir jeg full gass så høres det ut som den kveles.

 

Feil tenning? Justering av forgasser?

Sansynligheten for at det er en av disse feilene nå er vel ganske stor?

 

Håper hvertfall det ikke har skjedd noe verre......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...