Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Denne gir deg en liten indikasjon:

http://www.boat-fuel-economy.com/forbruk-mercury-mercruiser-3.0-4.3-5.0-5.7-6.2-7.4-8.1-8.2

 

Jeg tror ikke det er store forskjellen mellom de to gitt riktig propell. Det som drar suppe er når man ikke kan unngå fristelsen til å kjøre fortere eller akselerere hardere fordi man har mer power :-)

Link to post
Share on other sites

Rollercam er en kamaksel som har rulleløftere. Poenget er at denne løsningen muliggjør en raskere åpning og stenging av ventilene i en slik motor. GM motorene ble levert med rollerkam fra tidlig på nittitallet. Det ble en periode solgt motorer med flat tappets parallelt men fra '95 tror jeg alle hadde roller. Vortec kom vel først i '96 og alle har roller.

Link to post
Share on other sites

Kammen bråker nok ikke noe særlig uansett men kamkjedet kan jo lage litt lyd, dette finnes i flere utførelser, bl.a. som rollerkjede og som dobbelt rollerkjede.

Både flat tappets og roller lifters er standard levert med hydraulisk "lash control" altså blir ventilklaringene automatisk justert. Racing motorer bruker vanligvis ikke dette og da klaprer det godt i ventilmekanismen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

EFI står for "electronic fuel injection" og er det samme som TBI, "throtle body injection". Det er en unit som erstatter forgasseren. Den får bensin fra en elektrisk høyttrykkspumpe og regulerer bensinmengden vha pulsbreddemodulering av to solenoidventiler. Den får turtallsignal fra tenningen og belastningssignal fra en MAP sensor.

MPI står for multi point injection og betyr at det sitter én injektor i innsugskanalen til hver sylinder. Denne har potensiale for noe lavere forbruk ved lav belastning samt noe høyere toppeffekt. Funksjonen er forøvrig lik.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

God morgen, våren nærmer seg selv om det snør ute......

 

Trenger tips til kjøp av batteri til båten (25fot runabout). Batteriet skal først og fremst brukes som startbatteri for å starte en mercruiser/gm/VP 5,7l V8. Deretter er det vel ikke stort annet enn lanterner/radio som trenger strøm. Hvor stort bør det være? Og hvor bør jeg kjøpe?

 

Takker for hjelp.

Link to post
Share on other sites

Kjøp et batteri fra Caterpillar, Pon Equiment AS i Brobekkveien 62 selger dem.

 

Laget for å tåle vibrasjoner og harde støt - det perfekte startbatteri ombord en båt

 

--------------------------

Bare så det er nevnt - jeg jobber der, men det gjør ikke batteriene mindre egnet i båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Simmerringen er vel mest sannsynlig årsak. Motorer fra før '88 hadde delt tetning i bakkant av veiva og de var mer utsatt for lekkasje, korkpakning på bånnpanna som satt på gamle motorer var også kjent for å svette litt. På et tidspunkt (jeg er usikker på når) ble bånnpannepakningen laget i ett stykke, tidligere satt det en egen "halvmåne" i bakkant og i forkant og da skal det limes med silikon i overgangen til bånnpannepakningen, her er det også lett for litt svetting.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg vil by på problemer da MPI motoren har en induktiv veivakselsensor montert i registerdekselet. Denne motoren har balanseaksel mens den gamle ikke har dette. Da er blokka noe forskjellig. Innsuget på MPI motoren passer kun på Vortec topper som kom i 1996.

Jeg ville overhalt MPI motoren og brukt den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...