Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hei, jeg må ha nye eksosslanger for å få min igang. Tidligere hadde jeg et y-stykke slike at eksosen ble ledet inn i en potte (kun en på siden) og deretter ut i 2 endestykker i hekken. Y-stykket er ødelagt og jeg trenger en erstatning...vurderer sterkt å koble en rett ut på siden utenom potta. Red ette dumt og evt noen som kan tipse om flinke folk som kan hjelpe meg med en løsning?

 

Takker for innspill, bilde vedlagt

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod: Dette var en morsom tråd som jeg skal følge!

 

Sønnen min bygger en mahognybåt som han er på jakt etter en slik motor til. Jeg har den samme i båten jeg har bygget, saltvannskjølt, men veldig fornøyd likevel.

 

Noen bilder:

 

bilde

 

bilde

 

 

Rett etter ferdig restaurering, komplett renovert med alle lager, slipte topper, nye ventiler, stempler og råder.

 

bilde

 

 

Byttet til høyeffektcoil.

 

bilde

 

 

Båten den står i, som kanskje noen kjenner igjen

 

bilde

 

bilde

 

blir minnet om å kanskje trekke den fram igjen fra lagring

 

http://www.youtube.com/watch?v=EPytgCSHVEA

 

 

 

bilde

Redigert av Miss Amalie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jo ordentlig gøy ut dette Miss Amalie! Mulig jeg kan hjelpe hvis du trenger en motor, send meg IM så slipper jeg å bli tatt for annonsering. Når det gjelder eksosløsninger så er det viktig med estetikk både utseende- og lydmessig. Avhengig av båttype og motorens karakteristikk kan det både bli sjenerende og for tamt. Over 300 hk har jeg lært at eksosen må ut over vann. Har sett en kjekk løsning hvor det går to rør ut under båten plassert slik at de er over vann når den planer. Slik blir støyen minimal inne i havna og heftig nok ute i god fart. Det blir endel motorlyd som ikke kommer fra eksosen også.

Link to post
Share on other sites

Det med båttype har du rett i. Jeg har, som du ser, begge rørene over vann, og det er ingen dempere. Raka rør rett ut.

 

Men jeg opplever V8-buldringen i havn som mer populær enn støy. Det er lyd!

 

De fleste spør om litt gasspådrag :lol: . Men som du sier, båttypen avgjør. Hvis en plastbåt/speedbåt hadde bråkt like mye, ville det vært en annen stemning i havna vår. Det har jeg jo opplevd selv.

 

Da er jeg enig i at lyden kun skal komme ved fart.

 

Nå har jeg tatt ut kun 225 hk av min, og kommer vel ikke til å endre det. Skal huske å ta kontakt når vi kommer nærmere motorkjøp til Hankinson'en. Takk!!!

Link to post
Share on other sites

Meget pen båt og motor Miss Amalie. Har du bygget denne?Bor ikke så langt unna deg, bor i Spydeberg. Det hadde vært morro å få sett denne når den skal frem:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg må ha nye eksosslanger for å få min igang. Tidligere hadde jeg et y-stykke slike at eksosen ble ledet inn i en potte (kun en på siden) og deretter ut i 2 endestykker i hekken. Y-stykket er ødelagt og jeg trenger en erstatning...vurderer sterkt å koble en rett ut på siden utenom potta. Red ette dumt og evt noen som kan tipse om flinke folk som kan hjelpe meg med en løsning?

 

Takker for innspill, bilde vedlagt

 

 

 

 

 

Tror en lösning ut på hver side kunne blitt en pen løsning, men pass på lyden så den ikke blir for rånete. En demper der, så tror jeg det kunne blitt pent for øye og øret:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Miss Amalie har du "bare" rør rett ut uten noe demper på begge sider?

 

Som sagt så har jeg en demper på styrbord side så jeg antar det beste er å kjøre begge utløp gjennom den før Potter. Vil vel bli litt rart om er utløp går i dempern og det andre rett ut?

 

 

Noen som kjenner noen som kan ta en titt og hjelpe meg med innkjøp/montering?

Link to post
Share on other sites

Miss Amalie har du "bare" rør rett ut uten noe demper på begge sider?

Som sagt så har jeg en demper på styrbord side så jeg antar det beste er å kjøre begge utløp gjennom den før potter. Vil vel bli litt rart om er utløp går i dempern og det andre rett ut?

Noen som kjenner noen som kan ta en titt og hjelpe meg med innkjøp/montering?

Kunne godt ha tatt en titt jeg men akkurat nå er jeg på Vestlandet etpar uker. Ta noen bilder og mål av motorrommet så kan du få hjelp. Lyddempere kan godt ettermonteres hvis du prøver uten først og syns det blir for høyt. Båtutstyrsforretninger fører slike potter i mange varianter og størrelser og de kan f.eks. plasseres i hjørnet av motorrom.
Link to post
Share on other sites

Har bygget ny motor til båten, og i den forbindelse lurer jeg på hvor nødvendig det er med å bremse den i benk? Noen som vet hvem som gjør sånt i Akershus, østfold eller Oslo? Jeg har bygd en ny 383 motor, vortec, 264 kam, quick fuel M650 forgasser. (holly)

 

Har startet den, og den går fint på tomgang og ellers. Hvor bra får enn justert gasser selv? Feks om enn har tilgang på en co måler og lamda måler.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Du ikke kjøre motoren i benk, det er helt frivillig.

Finjustering av forgasseren tar du uansett når båten er på vannet og du får rette belastningen og har mulighet til å teste litt på høyere turtall osv. og når det kommer til forgasser blir det som regel mest riktig justert etter "feelingen".

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å gjøre dette med oksygensensor montert og teste motoren i båten, det viste seg umulig da det spruter vann innover i kollektoren og da er sensoren ubrukelig. Jeg kunne sikkert ha laget et eget eksosanlegg hvor sensoren kan monteres uten fare for å bli våt men da var det enklere og billigere å kjøre den i benk. Svaret jeg da fikk var at flammedemperen var svært restriktiv og forgasseren trengte betydelig større dyser både på primær- og sekundærløp. I tillegg fant jeg ut at motoren ikke yter som ønsket og jeg valgte da å gjøre noen endringer for å matche kam, komp, topper, innsug osv bedre. Det er igrunnen ingen overraskelse at motorer med moderat kompresjon og turtall har mye å hente på å nyttegjøre seg av luftens massetreghet ut og inn av sylindrene, altså riktig lengde og dimensjon på innsug og eksosmanifolder. Stroking øker dreiemomentet omtrent proporsjonalt men toppeffekten øker minimalt. Det er pusteproblemer som gjør at litereffekten ikke er den høyeste på disse motorene. En kamaksel med mindre lobe center separation, altså mere overlapp kan gjøre stor forskjell men dette er kjent som en farlig vei å gå på marinemotorer grunnet water reversion i eksosen. Ifølge en tabell fra en velrennomért motortrimmer vil en kam med 105gr LSA være ideell i en 383 mens marinekammer vanligvis ligger på 110-114 og dette utgjør stor forskjell. Jeg planlegger nå å teste i benk med en såkalt hot-cam som var best upgrade til TPI-motoren utenom headers. Neste skritt da er innsprut som jeg håper har gunstigere innsugsrør. Hi-tek eksosmanifolder og lett portede topper med store ventiler er allerede montert. Likeså rulleløftere. Fortsettelse følger....

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd det enda, men har montert det på nye motoren. Nysjerrig på om de gir noe effekt, og om de gir noe anderledes lyd. Hva ligger normalt momentet i en 350-383 motor på?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

De er definitivt bedre enn originale manifolder men jeg er meget skeptisk til hvor mye det utgjør. Ifølge min begrensede kunnskap er nemlig lengden på rørene alt for kort til å gjøre det som reklamen sier, nemlig gi optimal resonansfrekvens. Jeg vil anslå at dobbelt så lange rør før kollektoren hadde gjort susen, disse korte rørene i hi-tek manifolder får plass i et vanlig motorrom men stemmer antagelig bedre på 7000rpm enn på 3500. Seriøse big-blocks har ofte skikkelige rør hvor hvert rør har sin egen kjølekappe.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å gjøre dette med oksygensensor montert og teste motoren i båten, det viste seg umulig da det spruter vann innover i kollektoren og da er sensoren ubrukelig. Jeg kunne sikkert ha laget et eget eksosanlegg hvor sensoren kan monteres uten fare for å bli våt men da var det enklere og billigere å kjøre den i benk. Svaret jeg da fikk var at flammedemperen var svært restriktiv og forgasseren trengte betydelig større dyser både på primær- og sekundærløp. I tillegg fant jeg ut at motoren ikke yter som ønsket og jeg valgte da å gjøre noen endringer for å matche kam, komp, topper, innsug osv bedre. Det er igrunnen ingen overraskelse at motorer med moderat kompresjon og turtall har mye å hente på å nyttegjøre seg av luftens massetreghet ut og inn av sylindrene, altså riktig lengde og dimensjon på innsug og eksosmanifolder. Stroking øker dreiemomentet omtrent proporsjonalt men toppeffekten øker minimalt. Det er pusteproblemer som gjør at litereffekten ikke er den høyeste på disse motorene. En kamaksel med mindre lobe center separation, altså mere overlapp kan gjøre stor forskjell men dette er kjent som en farlig vei å gå på marinemotorer grunnet water reversion i eksosen. Ifølge en tabell fra en velrennomért motortrimmer vil en kam med 105gr LSA være ideell i en 383 mens marinekammer vanligvis ligger på 110-114 og dette utgjør stor forskjell. Jeg planlegger nå å teste i benk med en såkalt hot-cam som var best upgrade til TPI-motoren utenom headers. Neste skritt da er innsprut som jeg håper har gunstigere innsugsrør. Hi-tek eksosmanifolder og lett portede topper med store ventiler er allerede montert. Likeså rulleløftere. Fortsettelse følger....

Jeg vet ikke hvilke effekt jeg vil havne på, men jeg er egentlig fornøyd om jeg passerer 320. Men har rullekam og vipparmer, edelbrock innsug, vortec topper, 9,8 i komp smidd innmat, hi-tek manifoiler, K&N flamearrestor, så håper jo det løfter seg litt over 260 som var tidligere:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket litt i en bok om motortrimming og headers som skal gi best moment på 4000rpm skal ha en lengde på primærrørene på 46" eller 1,17 meter. Da blir det trangt hos meg. Nå er dette tatt utgangspunkt i en lydhastighet på 1700 ft/sec og i vannkjølte manifolder går nok lyden noe langsommere men hi-tek manifoldene har rør på hhv sju tommer på de midtre og ni på de ytre sylindrene. Vi må legge til tre tommer som er avstanden fra ventilsete til eksosflens og får altså primærrørlengder på 10 og 12 tommer som passer bra på F1 motorer.......

Link to post
Share on other sites

Ja, den kjenner vi godt. Det er en helt vanlig GM smallblock 350cid. Den er solgt både med saltvannskjøling og lukket kjølesystem, den finnes med enten Alpha- eller Bravo drev og også som innenbords med gir, også V-gir. Grunnmotoren er laget i over 90.000.000 eksemplarer så det er noen varianter ettersom hvilken årsmodell du har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...