Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Det spørs helt hva du har i dag men vanligvis koster det mer enn det smaker. Begrensningene i effekt på disse motorene ligger i hvor godt de puster. Det finnes bedre topplokk å få kjøpt, bedre innsug, bedre eksosmanifolder osv men du får neppe mer enn 25-30 hester til uten å ofre bånndrag. Vortec topper, rullekam og et høyt dual-plane innsug er en kombinasjon som funker bra, MPI er heller ikke feil da du får lange innsugsrør. Det skal sies at endel motorer ble levert med toports forgasser og da er det bare å bytte innsug og gasser til en fireports så skvetter effekten opp en hel del.

En annen ting når det gjelder oppgitt effekt så er det noen ganger veivakseleffekt og noen ganger propellakseleffekt, merk også ved hvilket turtall makseffekt angis.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har en 1995 mod Bayliner 2050 SS med en Mercruiser 305 V8 5l motor, sjøvannskjølt. På slutten av forrige sesong så begynte motoren og bli varmere enn normal. Sjøvannspumpe ble skiftet for 2 år siden. Jeg har i år planlagt og skifte manifoilder og raisere på motoren. Er det andre ting jeg burde tenke på og skifte når jeg gjør denne jobben? Hvordan er det med toppen på en 19 år gammel motor?

Link to post
Share on other sites

Du kan ha en defekt termostat eller at du har kjølekanaler som er tettet.Kan også være impeller i drevet hvis du har Alpha drev. Når det gjelder rust i en så gammel saltvannskjølt motor er det nesten umulig å si. Kommer jo helt an på hvordan den er tatt vare på. Er det kjørt ferskvann gjennom hvert år og evt fyllt med glykol vil levetiden være mye lengre enn om den bare er tappet ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg Mercruiser bensin, så det var nyttig å finne et sted å dele erfaringer med. Ingen problemer sålangt, men det kommer vel etterhvert.

Det er en stroka 8,8 liters med kompressor. Eldre type med forgassere, men alt innvending er nytt og bare kvalitetsdeler: veiv, lagre, smidde stempler/råder, hvass kam etc. Benkkjørt med 0,4 bar lading uten kjøler, 750 HK og 950 Nm. Med kjøler kan lading fordobles og det kommer da oppmot 200 hk i tillegg, men da går vel drevet antar jeg. Bravo XR skal visstnok tåle oppmot 1000Nm om man ikke er for brå. Motor er akkurat kommet på plass i en Smuggler fra 2003.Yanmar-dieselen på 300 hk ble for slapp og ser nå fram til mer fartsfylt tilværelse. Bilder kommer.

Link to post
Share on other sites

Du kan ha en defekt termostat eller at du har kjølekanaler som er tettet.Kan også være impeller i drevet hvis du har Alpha drev. Når det gjelder rust i en så gammel saltvannskjølt motor er det nesten umulig å si. Kommer jo helt an på hvordan den er tatt vare på. Er det kjørt ferskvann gjennom hvert år og evt fyllt med glykol vil levetiden være mye lengre enn om den bare er tappet ned.

Fra 1995 til 2000 gikk båten i ferskvann og etter dette har den gått i sjøvann med vinterlagring hvert år som inkluderer ferskvann og glykol konservering. Jeg har Alpha one drev, så den impelleren har ikke blitt skiftet så vidt jeg vet. Termostaten skal jeg sjekke. Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, hvilken propell bør jeg velge til en mercruiser v8 (se tidligere i denne tråden for båt og bilde). Jeg har idag en 4-blads 14xr18 propell. Har ikke prøvd denne selv så vet ikke om den er ok eller ikke. Den har et lite hakk og tenker derfor det er lurt å skifte.. Hvor og hvilken bør jeg velge?

Link to post
Share on other sites

Noen som har for salg braketten der dynamo og servopumpa er skrudd fast?

Mercruiser 8,2 liters motor fra rundt midten av 90-tallet antar jeg. Tipper braketten benyttes på flere motortyper fra Mercruiser.

 

Kanskje noen vet hvem som har slikt på lager av butikker som fører Mercruiser?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Lurte på om dere også har greie på litt mindre motorer, er vel mye likt :smiley:

1 båten og læringskurven har vært stor :smiley: Båten (Alicraft 740DC) er på vannet og fungerer bra men turtallet vil ikke over 4000 o/min.

Det sitter en 4 ports Rochester quadrajet forgasser på den og jeg har prøvd noen få turns på justeringskruene uten å merke noen forskjell.

Blitt fortalt at denne motoren vil yte mellom 4600-4800o/min på toppfart.

Jeg ligger jo i marsjfart på rundt 3000 så det er egentlig ingen krise, men antar forgasseren ikke får riktig blanding av bensin og luft siden den "dør ut/ikke vil" høyere.

Hørt at det også kan være størrelsen på propellen, men dette kan jeg hverken svare på eller har intrykk av. Hører på lyden at den liksom sliter litt rundt 4000o/min.

 

Setter stor pris på input, håper jeg kan fikse det selv :giggle:

 

Når det gjelder kjøling har jeg ved to tilfeller opplevd at motoren ikke kjøler, stenger motoren av og på igjen så fungerer den som den skal. impeller ble byttet for 2 år siden, men båten har ikke vært på vannet siden, naivt tenkte jeg at dette ikke ville være noe problem. Har jeg tatt feil??? Hvor sitter eventuelt termostaten på denne motoren? Er det lett å sjekke om den fungerer eller ikke? Impelleren sitter i drevet på denne (Alpha one) og vil nødig ta opp båten igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til dere som har eller tror dere har utfordring med kjøling.

På jomfruturen med min nye Windy 22 Sport med 350 MAG Mpi motor tok jeg med denne infrarøde måleren som jeg vanligvis har på hytta for å jakte etter kuldebroer og dårlig isolasjon.

 

bilde

Den viser seg også til å være utmerket til å kontrollere temperaturen på motor og aggregat.

Bl.a annet oppdaget jeg at olje temperaturen steg til 120-125 grader når vi kjøre motoren lenge (45 min) på 3500 og mer. Ikke så rart kanskje, men det var fint å se den synke raskt når vi lot båten hvilke litt i 4 minutter. Dette målte jeg rett på filteret.

Jeg har også oppdaget også at ved litt hard kjøring så blir styrbord eksosmanifold mye varmere enn babord, 75 grader kontra 35 hvis jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Så bra tråd! Jeg har en Mercruiser v8 5.7 liter.

1. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en manual event. servicehefte? (Har lett litt men finner lite..)

2. Er det noen som vet hvor jeg kan få trykktestet og eventuelt planslipt toppen min i Vestfold? (Eller andre steder i nærheten..)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg driver å siste forberedelser før jeg skal sette inn motoren i båten. Dette er en en 96 modell båt, med ledningsnett fra samme år. Bildene jeg tak av hvor de forsjellige ledningene skal på dynamo og starter har jeg mistet. Er det noen som har fargen på de 4 ledningene på dynamo, og de på starter? Har maualen men finner ikkee alle ledningene finner kun de 10 som går fra store stikkerne som er dele på ledningsnettet.

Noen som vet noe på hvordan enn justerer høyden på motorlabbene?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Hei, har lagt ut en tråd om vann i oljen på en merc 350 sjøvannskjølet. Er på tur og skulle veldig gjerne kommet meg hjem for å få tatt kompressionstest o.l. Har fått få svar, er det noen som sterkt vil advare mot å tuffe hjemover i fem knop hvis jeg ofte Peiler oljenivå og "gråhetsgrad"? Har kjøpt meg olje nok til to oljeskift på ca 7 timers gange. Motorblokket er gammelt og jeg har budsjettert med et nytt shortblock de nærmeste årene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...