Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Ja, det er gm's navn på en teknologi som består av brennkammer med en utforming som gir en hvirvelstrøm av innsugsluften (mye likt "fastburn" toppene i aluminium) samt slanke buede kanaler som sammen gir en mer homogen blanding i sylindrene, bedre avkjøling av varme områder, raskere flammefront og bedre fyllingsgrad på lave turtall/lav belastning. Vortec ble utviklet for motorer i pick-ups, R/V's o.l. hvor toppeffekt ikke er målet, men lavere utslipp, lavere forbruk og betydelig høyere moment er ønskelig. Midt i blinken for båtmotorer egentlig. Selv om de ikke akkurat er laget for racing har de vist seg spreke nok til moderat trimmede motorer:

http://www.hotrod.com/techarticles/engine/gm_ht383_crate_small_block_tune_up/

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en 2005 5l V8 som står i en Bayliner 245. Får ikke utslag på temperatur måleren på dashbord. Har skiftet sensor uten at det hjalp. Har også lagt lederen til instrumentet mot motorblokk og da får jeg fullt utslag på temperatur måler, så det skulle vel tilsi at det ikke er noe galt med ledningsnett og instrument?

 

Noen som har noen råd?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en 2005 5l V8 som står i en Bayliner 245. Får ikke utslag på temperatur måleren på dashbord. Har skiftet sensor uten at det hjalp. Har også lagt lederen til instrumentet mot motorblokk og da får jeg fullt utslag på temperatur måler, så det skulle vel tilsi at det ikke er noe galt med ledningsnett og instrument?

 

Noen som har noen råd?

Du har nok dårlig kontakt et sted, dette er vel den enpolede giveren som sitter foran på innsuget ved siden av termostathuset. Kan hende at den har dårlig kontakt med motorens jord.
Link to post
Share on other sites

Fikk du orden på dette staram?

Hei

 

Jeg endte opp med å kjøpe ny forgasser.

Da ble det fart på sakene.

 

Båten gikk som den skulle et par ganger vi var utpå.

Men det trengs nok skikkelig justering av alt sammen nå. Både tenning, tomgang og forgasser.

Var nedi havna noen dager før jeg skulle ta opp båten og da jeg setter båten i gir så stopper den. Dør ut.

 

Mest lyst til å få byttet motor til nyere type med innsprøytning, men regner med dette koster altfor mye...

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

bilde

Sånn ser fireboltede rammelagerbukker ut, det er altså de tre midtre som finnes med fire bolter i stedet for to. Den fremre og bakre bukken er alltid kun toboltet.

Noen vil si at fireboltede bukker er en selvfølge ved trimming, det er jo ingen ulempe men de fleste jeg har snakket med er enig i at det ikke har noe for seg under iallefall 500 hester. Motorblokker har blitt bedre med årene og en nyere toboltet blokk står ikke tilbake for en syttitalls fireboltet blokk.

Link to post
Share on other sites

Mens det er litt liv her, jeg har sett på en båt med Merc 4.3 V6, 205 hk forgasser. Overhalt i 2004 med kvitt. Er det noe jeg må ta høyde for her? Noen motorer som er bedre enn andre før og etter årstall? Dette er ikke Vortec, noe som hadde vært fristende da jeg har fått med meg at disse er bra.

Link to post
Share on other sites

Hei, låner tråden litt. Jeg har en merc 350 fra rundt 1988. Blocket trenger nå å skiftes ut og jeg har bestemt meg for ny long block. Mekanikkeren jeg har brukt tidligere synes jeg er for dyr for denne jobben og jeg har lyst å prøve selv for å lære litt. Motoren er tatt ut av båten, men alt må flyttes over til det nye blokket. Er det noe som er spesielt vanskelig eller noen klassiske feller man kan gå i? Har selvfølgelig tenkt å lese mest mulig i manualer og på nett før jeg setter i gang. Takknemlig for tips

Link to post
Share on other sites

Det er plenty av feller å gå i. Hvis du kjøper en ny eller overhalt longblock fra en seriøs aktør får du nødvendig hjelp hvis du møter på noen utfordringer. Minges universal service, Sarpsborg motorverksted f.eks. har godt rykte. Finnes sikkert mange andre bra også, men det finnes også noen luringer der ute. Sørg for å få riktig spec på motoren, den skal ha med svinghjul og svingningsdemper. Dette må balanseres sammen med veiva. Hvis alt er riktig er det bare å flytte over coupler, bellhousing, eksosmanifolder, innsug, bensinpumpe, ledningsnett, fordeler, reimskiver, dynamo, sjøvannspumpe, servopumpe og braketter m.m.

Link to post
Share on other sites

den skal ha med svinghjul og svingningsdemper. Dette må balanseres sammen med veiva.

 

Standard GM 5.7 og 4.3 liter er internt balansert, også nyere 5.7 med hel tetning er egentlig balansert internt men har en ekstra vekt på svinghjulet som er lik på alle, noe som gjør at svinghjul og svingningsdemper kan byttes uten ekstern balansering.

Link to post
Share on other sites

Godt forklart adeneo. Viktig å merke seg at det er forskjell på svinghjul til 350 og 305. Og det er altså forskjellig svinghjul på motorer med "one piece rear main seal" og "two piece rear main seal" , sistnevnte kom også i to forskjellige diametere så da er det forskjell på starteren. Det er med andre ord noen feller.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsen! Jeg har fått et tilbud fra Minges på en ny long block og tror jeg kommer å handle der. Jeg har tilgang til et mindre verksted, trenger man mye spesialverktøy for en slik jobb? Ville dere kjøpt en mest mulig lik motor som den gamle, eller er det noe vits i å kjøpe en modernere utgave for eksempel vortec? Veier fordelene opp ekstra jobben ved skifte?

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg valgt en motor med rollerkam og vortec topper. Motorene er klin like ellers, du ser ingen forskjell utenpå unntatt hvis den gamle hadde toppdeksler med perimeterbolter. Fra '88 tror jeg har toppdekslene riller og har fire bolter på linje. Innsuget er forskjellig på vortec men det er en billig sak å bytte. Mulig du da bør ha en litt tyngre propell men det er ingen absolutt nødvendighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...