Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

...braketten som holder gasswaieren passer ikke. Noen som har erfaring på hvordan man kan løse det?

Hvilken Edelbrock forgasser har du montert?

Det finnes Edelbrockforgassere som passer rett inn i stedet for Qjet, og det finnes andre som trenger adaptere, også for gassvaieren, men ofte kan man ta av den delen fra Qjet forgasseren og poppe den fast på Edelbrock forgasseren e.l.

Det finnes en hel haug med adaptere -> http://www.jegs.com/p/Edelbrock/Edelbrock-Carb-Linkage-Adapters-Studs-Cable-Extensions/753856/10002/-1

Hei :) hva er riktig tenning på Mercruiser 7,4 330 hk ?

Mine motorer "butter" slik som motor gjør med for høy tenning men skal ikke være for høy .... Noe annet som kan være feil ? Jeg pumper 2-3 full gass før start er det feil kanskje ?

8 grader er fortenning er standard for den gamle typen 454 med firkantede topper og QuadraJet forgasser, og det var vel den som hadde 330 hk?

Hvor mye du pumper før start har lite å si, annet enn ved oppstart, det er nok noe annet som er problemet.

Ved hvilket turtall omtrent "butter" det på? Sjekk enkle ting først, slik som luftingen på tanken, bensinfilter, tenning, pluggene og den slags.

Redigert av adeneo (see edit history)

Sikker på at alle plugg ledninger står riktig? fort gjort og bytte om på et par.

Har det vært demontert så drevet til fordeler står et par tenner feil. Eller en dårlig kondensator/støydemper.

Mener også det er anbefalt og gå ned til 5-6 grader fortenning når vi kjører på 95 oktan. De fleste manualer tar utgangspunkt i 89 oktan. 

Hei godtfolk, håper dere har en fin båtsommer så langt :)

Jeg har en mercuriser V8, 5,74l med elektrisk bensinopumpe og 2-ports Holey forgasser (bilder i starten av denne tråden eller her: https://baatplassen.no/i/topic/91157-klassisk-runabout/page-2)

Jeg har fått ut skuta og testet litt og opplever følgende problem. Motoren går som en klokke på tomgang, enkel å starte og alt er "fryd og gammen". Deretter når jeg gir på og opp i plan (litt usikker på turtall fordi turtelleren er koblet fra....) og motoren begynner å bli varm så begynner den å fuske (turtallet detter brått, virker som den ikke får bensin). Hvis jeg drar gassen ned til tomgang tidsnok fortsetter den å gå fint, men same problem etter gassppådrag og noen minutter i plan.

Er det noen som kan fortelle meg hva dette er ? Virker som den ikke får bensin, feil gasserjustering, choke eller er det annet ? Jeg har ikke byttet plugger på en stund om det kan hjelpe.

Takker for svar.

Hva slags bensinpumpe har du da sånn spesifikt

Husker ikke, jeg skal sjekke det opp og svare..

Jeg kom på at jeg nylig har fått «blendet av» en lufting på bensintanken for å unngå bensin damp i motorrommet. Kan det være at det er grunnen? Vakuum og at pumpa ikke greier å levere fort nok ved høyere turtall?? For ordens skyld, har en lufting åpen ut, men hadde 2 før...

Hei

Har nylig godt til innkjøp av en ny overhalt Mercruiser GM 5,7l fra 1997.

Manifoiler og risere medfølget i eske hvor pakninger og alt som hører til.

Men jeg mangler boltene som skrur manifoiler fast?

Til risere har jeg men hvilken dimensjon eller hvor for jeg kjøpt disse ?

Takker for svar ?

bilde

Manifoldene festes med noen lange 3/8" UNC bolter. Lengden varierer etter typen manifolder så det må du måle selv eller kjøpe originale.

Merket er Sierra og så står det et nummer.

Jeg googlet det og fant flere manifoiler av merket.

Men jeg ble lite klok på hvem bolter jeg skal bruke.

Men hvor mange cm burde disse boltene skrus inn i blokka ? ?

bilde

Boltene til å skru manifoldene til blokka er veldig korte, litt over en cm inn i blokka mener jeg.

Trenger du ikke spacer i mellom manifold og raiser/ eksoskne?

Takker for svar Maxum.

Om jeg trenger spacer har jeg lite erfaring med, tidligere motor hadde jeg heller ikke det.

Men anbefaler du meg det ?

Hva er fordelen med dette ?

• 2 uker senere...

Hei, en liten oppdatering fra meg på motor.

Som sagt går den (GM mercrusier V8 5,7l, el bensinpumpe, holley forgasser) perfekt på tomgang, null problem å starte og alt er topp inntil jeg gir på .. Den reagerer kjapt opp i plan, men ved et visst turtall over noen minutter starter den å fuske. Tydelig problem med bensintilførselen.

Jeg testet å kjøre uten bensinslokk for utelukke vakuum i tanken idag, desverre uten hell. Imorgen tenker jeg å bypasse tank, filter og evt problemer der ved å ta bensin fra kanne rett i pumpa. Siden motoren går fint på mindre turtall har jeg mest tro på at problemet ligger før pumpen, men deg er vel litt vanskelig å vite.... Kan pumpa være underdimensjonert og dermed gi denne type problem ? Jeg trodde en elektrisk pumpe gir fast bensintrykk?

Holder dere oppdatert, kom gjerne med forslag....

Nei, trykket er ikke konstant og det skal det heller ikke være når den skal levere til en forgasser. Noen høy-ytelsespumper har en trykkreduseringsventil som hindrer for høyt trykk til flottørventilene men du har neppe noe sånt.

Nei, trykk og flow fra denne er prisgitt hvor mye som renner igjennom flottørventilen, altså avtar trykket ved høyere motoreffekt.

Hei igen, en liten progress her:

Skiftet I helgen bensinfilter til et som ble anbefalt hos La-Sa (VP type) med 25micron istedenfor det jeg hadde som var på 10mircron. Dette hjalp betraktelig, båten kommer godt opp I plan (høyere turtall) og blir værende der uten problemer. Jeg kan fremdeles ikke gi full gass, da begynenr den og hoste og stopper (om jeg ikke er rask nok ned med gassen). Dette gjør at jeg konkluderer med at problemene er på sugesiden på pumpen. Dvs ikke nok gjennomstrømming enten I filter eller I bensinledning. Til info har jeg en ståltank på ca 200 liter. Messingrør fra tnaken via en check valve til en gummislange som går inn på filteret. Derette rett I bensinoumpen som er elektrisk.

Er det noen som vet om jeg kan få tak I filter med større åpninger (høyere micron)? Jeg har lest at på sugesiden er det normalt med 100micron og heller 10micron etter pumpa. Jeg har ikke noe separate filter etter pumpa. Da går det rett i forgasseren (4 port Holley). Det er mulig det er et filter der uten at jeg ser det. Er det ok å skifte til et "større" filter eller er det da fare for å få dritt inn I motoren ?

100 mikron er vel til forfilter, ikke bytt ut finfilteret. Det kan være gummislangen som har svellet og sånn sett struper tilførselen. Det kan også være en grovsil i tanken eller noe som tetter for tilførselen der. Enveisventilen kan også være korrodert/defekt på et vis.

Takk for svar, jeg får skifte slange og ventil + sjekke tanken. Jeg snakket med Snarøya servie og han sa jeg kunne skifte plugger, men tror ikke det er der problemet ligger når motoren går så fint ellers. Det virker helt klart som et tilførselproblem særlig sifen jeg ahr elektrisk bensinpumpe og vanlig forgasser. Hadde det vært injection er jeg er enig.

Prøver videre,..,...

For ordfens skykld, det er vel et "forfilter" når det sitter før pumpen ?? filteret jeg snakker om sitter mellom tank og pumpe. Skulle jeg hatt 100 micron da ?

Redigert av Nautilus222 (see edit history)

Hei

Trenger hjelp.

Har montert ny motor i min SeaRay 250 Sundancer.

MEN ledningsnettet (koblingen) passer ikke overens.

Den kabelen jeg har fra båten har en ekstra stor "nippel".

Men jeg har bare 2 stk store hull i kontakten på motoren.

Hva må jeg gjøre ??

Gamle motor er en 350 5,7l fra 1987

Og den nye overtalte er fra 1998.

Legger ved bilde.

bilde

bilde

Redigert av .Torstein. (see edit history)

På generelt grunnlag så ville jeg anbefalt deg i få tak i koblingskjema til begge typer kontakter.
Du må nok lage deg et koblingspunkt selv eller at du bytter komplett ledningssett på motor med riktig kontakt.
Ledningsettet på den gamle motoren din kan vel brukes på den nye?

Du trenger en ny plugg til ledningsnettet til instrumentene og da kan du kjøpe en sånn: http://bpi.ebasicpower.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=622_964_970_1249&products_id=10564

Den ser jeg passer men for man ikke tak på denne her i Norge tru ?

Men hvor får jeg koblet den biten på det eksisterende ledningsnettet ? Jeg ser det er en merkelig kobling i enden.

Må jeg kappe den å skjøte ledningene ?

Jeg har svært lite greie på strøm men hadde håper på en enkel å grei løsning som er fult holdbar ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...