Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hei! jeg er usikker på om jeg skulle fylle på her, eller om jeg skulle lage en egen post til utfordringen min.

Jeg har en Mercruiser 7.4 mpi fra 2000. Båten har alle sine 15 år i ferskvann, og det er 8. Sesongen med meg som eier.

Siden 2008 har jeg vært plaget av at jeg synes båten går mer og mer surt. De siste åra har det vært værre og siden i fjor har båten fusket når jeg forsøker å komme opp i plan. Nytt for denne sesongen er at båten i tillegg har begynt å gå varm. I alle fall varsler den at den er varm. Måler viser 90grader. Babord riser måles opp mot 100, men ved gange går den ned til 90, og er ca 10 til 30 grader varmere enn Styrbord riser.

Motor og manifold virker normalt avkjølt, og det gjelder på begge sider.

Båten har en lys grå kondens/ eksos, noe som tyder på at den får lite kjøling.

Så til spørsmåla.

1. Har jeg en eller to feil?

2. Kan fuskingen være at båten er brukt for lite og med dårlig drivstoff (feil oktan?)

3. Kan kjøleproblemer være manifold på babord side? - har byttet termostat, og riser. Riser så ikke tett eller skadet ut.

4.kan det være en toppakning som skaper begge problemene?

Som tilleggsopplysninger vil jeg si at når jeg koplet kjøleslangen av termostathuset til babord manifold, og startet opp, kom det eksos ut av slangen. Jeg har ikke sjekket det på babord side, enda.

I kveld tenker jeg å bytte komplett impellerhus, (byttet impeller i fjor) og sjekke om det kommer tilsvarende eksos fra styrbord manifold.

 

Er det noen her som har tips?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Byttet drivstoff filter..ga ett lite kakk I bensinpumpa begynte da å summe..fik flyttet båten til havnen min. Men etterpå ingen lyd fra pumpa...alt virker normalt igjen. .tror jeg bytter pumpa selv om det virker som det skal..fant en på ebay til 1100 kr..1400 med frakt så det er ikke så ille..må ha alt på stell☺ tok av gnistfanger..var en del sot...det kan vell ha litt å si på gangen? Kan den vaskes å brukes igjen ?

Link to post
Share on other sites

Hei, her kommer mitt første innlegg og håper på litt hjelp. Har en 1999 Mercruiser 5.7 EFI med ny Longblock.

 

Byttet har gått stort sett uten problemer, gjorde det i våres. Det som er problemet er at jeg etter byttet opplever å mangle 400 omdreininger på maks, det resulterer i 4-5 færre knop enn i fjor på original motor. Kjører samme propell som tidligere (for sikkerhet skyld også sjekket hos Winrace i Arendal). I tillegg har jeg alarm som indikerer feil. Alarmen oppstod på gammel motor i fjor sommer. Motoren starter ellers som den skal og går helt perfekt.

 

Har byttet diverse sendere på innsug, olje og temp, kontrollert tenning, byttet plugger, ledninger og fordelerlokk, bensinfilter, prøvd med forskjellige og mindre propeller. Går nå tom for ideer helt til jeg leser i verkstedboka at det kan være at alarmen stammer fra bensinpumpen.

 

Så her er spørsmålet mitt, har noen erfaring med at en defekt bensinpumpe kan resultere i alarm og at den gir for svakt trykk på maks belastning? 

 

Setter pris på litt ideer og innspill - Tusen takk :)

Redigert av Svein Elgvin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jeg har en vortec 5.7 med 4 port holley og Hei fordeler. Tenningen er stabil hver gang jeg sjekker den . I går da jeg hadde cruiset på 2600-3000 omdr så skjedde det noe som aldrig har skjedd før. Jeg kom kjørende og slakket ned rolig men da jeg nermet meg bøya så ville ikke motoren under 1200omdr. treg gassvire men da jeg slo av tenninga så kakklet motoren videre som en annen diesel på 500 omdr. Jeg satte den i bakk å forover for a kvele den men ikke f.. Så måtte opp med lukene for å trekke Gassvire å få den til tomgang for så å stoppe den. Hører med att den gikk på 2100 da den var frikoblet.. Dette var detonering men hvorfor. Rolig kjøring og nedkjøring..

Hva der dette...

Link to post
Share on other sites

anyone

 

Hei jeg har en vortec 5.7 med 4 port holley og Hei fordeler. Tenningen er stabil hver gang jeg sjekker den . I går da jeg hadde cruiset på 2600-3000 omdr så skjedde det noe som aldrig har skjedd før. Jeg kom kjørende og slakket ned rolig men da jeg nermet meg bøya så ville ikke motoren under 1200omdr. treg gassvire men da jeg slo av tenninga så kakklet motoren videre som en annen diesel på 500 omdr. Jeg satte den i bakk å forover for a kvele den men ikke f.. Så måtte opp med lukene for å trekke Gassvire å få den til tomgang for så å stoppe den. Hører med att den gikk på 2100 da den var frikoblet.. Dette var detonering men hvorfor. Rolig kjøring og nedkjøring..

Hva der dette...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Går bensinpumpen din lenge når du vrir på tenningen? Pumpen skal bygge opp trykk ganske fort og stoppe.

Takk for svar. Bensinpumpen går ikke mer enn vanlig, ca 2-3 sekunder. Har heller ikke registrert at det er annerledes enn tidligere år.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Bensinpumpen går ikke mer enn vanlig, ca 2-3 sekunder. Har heller ikke registrert at det er annerledes enn tidligere år.

Høres ganske normalt ut ja. Tror jeg hadde fått lest av feilkoder før jeg hadde gjort noe mer. Blir dyrt å skifte noe uten å vite hva som egentlig er galt. Siden du får alarm, vil du også få feilkode.

Link to post
Share on other sites

Mener bensintrykket skal ligge på 30 psi konstant (før fuel rail/trottle body) på din motor.

 

Nei, jeg har ikke erfaring med akkurat din motor. Har erfaring med motor generelt. Trykkregulatoren styres normalt sett av vacuum fra innsuget. På tomgang har du størst vacuum og regulatoren åpner maksimalt (for stor returflow tilbake til sugeside på bensinpumpe). Med økt pådrag skal regulatoren så gradvis strupe returflowen slik at trykket i fuelrail/trottle body holdes noenlunde konstant (mer fuel brennes i motor ved økt pådrag).

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe sier meg at det blir vanskelig å få tak i brukt, men det hender de dukker opp på eBay, og kanskje også Blocket eller Finn.

 

Fra delekatalogen ser det ut til at delenummeret er 861122, og et søk på eBay ga bare annonser som er utløpt, som denne, så det er nok bare å følge med.

Ellers ser det ut som den delen er tilgjengelig fra enkelte nettbutikker i utlandet for rundt en femhundrelapp, har du sjekket med en norsk forhandler ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...