Scand7100 Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Hei. Spørsmål anng Oljetermostat . Jeg har 5.7 chevolvo. Me bowman kjøler og fremflyttet oljefilter. Har dere tips til Oljetermostat får bare 40gr i olja å 10gr uten belastning. Sarbs-motor har ikke. DVs en type men ikke til marine sto det. Har dere noe tips til leverandør ... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 http://www.maxrpm.de/Racimex-oil-filter-adapter-with-thermostat-M20-eg-for-GM-V6- Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Hei. Var en slik jeg fikk fra Sarpsborg . Men det sto ikke marine og diesel engine. Men de sa de ble brukt. Får vel bare sette den på a.)) Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser17.html Takker for den adeneo Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Nautilus222 Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Da er båten på vannet og motoren startet? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Kan noen forklare meg hvordan choken på denne forgasseren fungerer? Står på en V8 Mercruiser 5.0 (305) LX 94-mod. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
adeneo Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Den avbildede forgasseren ser ut til å være en QuadraJet, en vanlig forgasser på MerCruiser motorer. Selve choken fungerer som på andre forgassere, spjeldet lukker, og forgasseren får mindre luft, samtidig oppstår et vakuum ettersom forgasseren suger luft, og vakuumet vil suge ekstra bensin inn fra dysene. Mer bensin og mindre luft gjør motoren lettere å starte når den er kald. På forgasseren på bildet fungerer selvfølgelig ikke choken i det hele tatt, ettersom hele chokespjeldet ser ut til å mangle? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Akkurat! Takk for den adeneo. Det kom jeg frem til også etter litt googling (er ikke akkurat veldig motorkyndig). Det er altså grunnen til at den er ganske tungstartet. Sikkert fjernet hvis det var problemer med den. Imidlertid er det slik at problemet er større enn som så. Fusker og stopper etter en stund ved gasspådrag. Går fint på tomgang. Kan utelukke vann i bensinen - Skiftet filter og tømt bunnen av tanken i tilfelle det skulle være det. Nye plugger, nytt fordelerlokk, rotor, pluggledninger og coilledning. Noen tips til videre feilsøking? Er det noen enkelt fremgangsmåte for å sjekke om forgasseren funker slik den skal? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) Det enkleste for å sjekke om forgasseren virker eller ikke, er selvfølgelig å bytte den ut med en som man vet virker, å se om problemet løser seg. Men så er det jo ikke alltid slik at man har en ekstra forgasser liggende, og da bør man kanskje feilsøke litt på den forgasseren man har, før man eventuelt overhaler eller bytter den ut. Dersom det er slik at motoren går greit på tomgang, og også en stund ved gasspådrag, både når den er varm og kald, og så plutselig begynner å fuske, så ville jeg begynt med å sjekke luftingen til tanken og bensintilførsel generelt. Spørsmålet er jo også hvor lenge den går før den begynner å fuske, det kan være dårlig bensintilførsel hele tiden, men at motoren går bra på bensinen i flottørkammeret en stund, til dette er tomt, og så får den for lite bensin etter et par minutter. Det enkleste er å sette på en bit med klar plastslange et sted mellom bensinpumpen og forgasseren, så ser man i det minste hvordan bensinen flyter til forgasseren. Ofte kan det også være nyttig å se ned i forgasseren hvor mye bensin som egentlig kommer, og hva som skjer nedi der når motoren begynner å fuske, bare pass på å ikke holde nesa rett over forgasseren når det smeller og skyter flammer opp. Det er sjelden noe feil med forgasseren dersom slike problemer oppstår etter en viss tid, ettersom feil justering, feil på akselerasjonspumpe og slike ting vanligvis ikke plutselig oppstår etter noen minutter (men man vet jo aldri). Redigert 29.Mai.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 (redigert) 350 Mpi - kompresjon Jeg tok en kompresjonstest i forbindelse med tennpluggbytte. Her er målingene: Sylinder psi 1 250 3 242 5 235 7 250 2 250 4 241 6 240 8 250 Dette er høye tall er det ikke? Noen kommentarer? Redigert 29.Mai.2016 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 på tide med et nytt instrument om det ikkje var dieselmotor du ha. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2016 Sylinderne ser i det minste ut til å være ganske like, men 250psi er lite sannsynlig, du skulle vel heller vært rundt 150ish psi. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 På Nimbusen står det en ferskvannskjølt Volvo Penta 5,7 GSIpbycce. Denne har normalt oppnådd ca 4250 prm og en toppfart på 38-39 knop. Nå makser den på ca 3750 rpm og toppfart på 33 knop. På siste tur fant jeg ut at temperaturen ikke kommer høyere enn 40 grader. Jeg har lest meg frem til at VP har ett "kald motor" program som hindrer motoren å gå over 75% av maks nå motoren er kald. Er det det som slår inn hos meg? (OG - ja -jeg vet at jeg må bytte termostat, den er allerede bestilt og kommer vel denne uken ) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Ingen? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hvor viktige er flapsene i bukkehornene?Mangler den ene på styrbord side.Normalt hadde jeg bare bestilt de nye men det unomale er at drev og bukkehorn er OMC.Dette betyr en uke leveringstid og 2 lapper mindre på båtkontoen som begyner å bli slunken etter ny long block,manifolder,reisere,forgasser,vannpumpe,thermostathus osvVil ikke eksostrykket fra motoren holde vannet borte? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Noen formening om hvor ofte man bør bytte pluggledninger? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 På siste tur fant jeg ut at temperaturen ikke kommer høyere enn 40 grader. Jeg har lest meg frem til at VP har ett "kald motor" program som hindrer motoren å gå over 75% av maks nå motoren er kald. Er det det som slår inn hos meg? På en motor som ikke er sjøvannskjølt skal temperaturen på vannet i den lukkede kretsen relativt raskt nå opp mot 90 grader. Motoren reduserer turtallet når det oppdages feil, det kan nok være dette du opplever. Er du sikker på at kjølevannet ikke blir mer enn 40 grader, det høres usannsynlig lite ut etter at motoren har gått en stund, og jeg ville kanskje tippe at du har en dårlig sensor? Få noen til å diagnostisere motoren med en Vodia, så ser man raskt hva problemet er. Hvor viktige er flapsene i bukkehornene? Flapsene er der hovedsakelig for å hindre at vann kommer inn i motoren. Når motoren går vil selvfølgelig eksostrykket normalt holde vannet ute, og også holde flapsene åpne. I enkelte tilfeller dersom det kommer en kraftig bølge inn mot båten akterut og motoren ikke går, eller trykket fra bølgen er kraftigere enn eksostrykket, så vil vann komme inn i motoren, det er dette flapsene i beste fall skal hindre. Mange kjører i årevis uten disse, og det er stort sett ikke noe problem. Noen formening om hvor ofte man bør bytte pluggledninger? De holder lenge, men bør selvfølgelig byttes dersom det er åpenbare skader på ledningene eller dersom de er dårlige. Det er forholdsvis enkelt å måle pluggledningene, sjekk motstanden med et multimeter, og alle pluggledningene bør ha ganske lik motstand. Noe forskjell er det ofte, og dette er gjerne grunnet lengden på ledningen osv. men dersom en eller to ledninger har betydelig høyere motstand er det på tide å bytte alle. Selv om det er svært lite sannsynlig kan det selvfølgelig også være slik at alle pluggledningene er dårlige. Normalt oppdager man jo at motoren går dårligere når den første pluggledningen blir dårlig, kanskje to, men neppe alle sammen? Er dog alle dårlige, må man vite hvilken motstand de burde hatt for å ha noe å sammenligne med. Dessverre er det tre hovedtyper av pluggledninger som benyttes på forskjellige motorer. Distribuert motstand, fast motstand og MAG, og man må nesten vite hvilket system man har, og hvor stor motstand pluggledningene skal ha, for å vite om pluggledningene har for høy motstand eller ikke. Pluggledninger skiftes som regel ikke regelmessig, men når de er dårlige eller har blitt svært gamle. På den andre siden er jo ikke pluggledninger så veldig dyre, og et sett gode, nye pluggledninger sammen med nye rene plugger, kan gjøre under for en gammel sliten motor, slik at det kan i mange tilfeller være verdt å bytte de ut før de er helt kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Tusen takk Adeneo! Will do! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hvor viktige er flapsene i bukkehornene? Mangler den ene på styrbord side. Normalt hadde jeg bare bestilt de nye men det unomale er at drev og bukkehorn er OMC. Dette betyr en uke leveringstid og 2 lapper mindre på båtkontoen som begyner å bli slunken etter ny long block,manifolder,reisere,forgasser,vannpumpe,thermostathus osv Vil ikke eksostrykket fra motoren holde vannet borte? VP kjøpte opp OMC en gang på 90-tallet og mange deler går om hverandre på OMC og VP V6 og V8 motorer fra den tiden. DP-SM drevet og SX er på en måte en videreføring av OMC sin drevserie. Ved utskifting av manifolder og risere på OMC motorer, eller OMC drev kan man benytte VP deler, evt ettermarkedsdeler til disse. Om det er noen forskjell på eksosflapsen vet jeg ikke, men det er verdt å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hei. Oppdaget at jeg har litt vann i giroljen på mitt Alpha one gen one drev. Hvor følsomme er disse gamle drevene for dette? Er det krise direkt, eller kan man kjøre forsiktigt med det i sommer, hvis jeg sjekker innimellom og det ikke blir mye verre? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Hei igjen. Er det jeg som er veldig dårlig å lete? Finner ikke noen manual til Alpha one gen 1 drev i dokumentarkivet. Noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Dersom du har vann i oljen på drevet, bør du snarest finne lekkasjen og tette den. Drevene tåler noe vann, men det er jo ikke noe man burde fortsette å kjøre med når man vet om det, fordi kostnaden blir så mye høyere dersom drevet ryker. Manualen finner du her! Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Takk for hjelpen Adeneo! Tenkte ikke bruke den mye, bare slippe å ta den opp med en gang og kunne planlegge litt før jobben. Kjøper meg en pakningsats og begynner der. Er det noen klassiske lekkasje steder på disse? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Er det noen klassiske lekkasje steder på disse? Som oftest er det tappe- eller luftepluggen til oljen som lekker, sannsynligvis fordi noen har vært sløve med å bytte pakning på disse under oljeskift. Deretter er det rundt propellakselen som er mest vanlig. Trykktesting er det greieste for å finne ut hvor lekkasjen er, og det er normalt ikke noe behov for å bytte noe annet enn pakningene der det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Thompson310 Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) hei Har byttet forgasser på min 5,7 mercruiser. Byttet fra orginal quadrojet til edelbrock og det har gått fint, men braketten som holder gasswaieren passer ikke. Noen som har erfaring på hvordan man kan løse det? Takker så mye for tips og råd. Redigert 20.Juni.2016 av Thompson310 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.