Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hei

Har montert en VP4,3 gxi i min båt. Jeg bruker Alpha one drev. Alt sitter nå på plass, men lurer på dette med vannpumper. Må jeg ha skroggjenomføring for og kunne benytte meg av volvo sin pumpe som sitter på veiv?

Har fjernet impeller i drev, samt gjort "rent bord" i impellerhuset slik at vannet skal gå lettes mulig gjennom drev, men den kjøler ikke når jeg benytter klokker på land.

Kan jeg evt bare bruke impeller i drev og fjerne impeller på veiva?

Link to post
Share on other sites

Pumpen som sitter på veiva må jo ta vannet fra et eller annet sted?

 

Vanligvis gjør den det med slange bak til transomfeste, gjennomgang, slange ut til drevet, og vannet suges opp gjennom drevet.

Dersom det ikke er mulig, noe det sikkert ikke er med et Apha drev på en Volvo motor, så må du ha skroggjennomføring hvor pumpen kan suge inn vannet fra utsiden, eller du må bruke pumpen som sitter i Alpha drevet.

 

Jeg ville nok forsøkt hardt å benytte pumpen på motoren, denne er mye enklere å bytte impeller på, og er etter min mening en langt bedre løsning enn pumpen i drevet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet til veivpumpen til drevet. Det passet og har tydeligvis vært gjort på Volvo drevet den har sittet på før. Fjernet impeller og gjort fri bane i impellerhus i drev slik at vannet skal komme enklest mulig inn. Det kommer bare ikke vann inn når jeg kobler på klokker/ kjører på land

Link to post
Share on other sites

Får fortsatt ikke MPI motoren til å gå

 

Motor starter men stopper igjen umiddelbart, av og til går den litt 10-15 sekunder

 

Har nå byttet bensinpumpe, trykkregulator og Idle Air Control

 

 

Det er tilsynelatende både bensin, bensintrykk og gnist på tennplugger, men jeg har ikke målt bensintrykket

 

Har også testet med direkte strøm på bensinpumpen i tilfelle bensinpumpereleet skulle være gåent, no luck

 

 

Gode råd?

 

 

 

350MPI starter men stopper igjen etter å ha byttet filter på vannutskilleren.

1 Byttet filter
2 startet motor
3 registrerer at vannutskilleren ikke fylles med bensin
4 stopper motor etter noen minutter, den har kjørt på bensinen i hovedfeltet
5 frakoblet ledning mellom vannutskilleren og hovedfeltet
6 suger bensin fra tanken og får fyllt vannutskilleren
7 kobler sammen
8 motor starter, går til hovedfeltet er tomt, stopper (bensinpumpen uler mer enn vanlig)
9 ved nye startforsøk så stopper bensinpumpen når trykket er bygget opp, motor starter, men stopper igjen etter få sekunder

Det er åpenbart luft i systemet, TIPS?

Link to post
Share on other sites

Har du rinda scan tool? Sjekk om det er feilkoder. Du er nødt til å sjekke bensintrykket. Det skal være 57-63 psi når motoren går. Jeg har utstyr til dette hvis du mangler.

Hei Dieseldahl

 

Ja jeg har Rinda scan tool. Ingen feilkoder utover noen jeg alltid har hatt. Boatspeed, trimsensor etc.

 

Låner gjerne bensintrykk måleutstyr.

 

Jeg gjorde en injector test i går, og såvidt jeg kunne kjenne så var det liv i alle sammen. Det rare var at etterpå så startet den og gikk litt lenger enn vanlig.

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta av "Harmonic balancer(reimhjulet) og bytte simringen rundt veiva på min. Den lekker som en sil. ( 1 dl pr time) og det blir en fin dusj av olje i hele motorrommet. Kan jeg bruke en hvilken som helst simring fra en bilforhandler? Til chevy 350 motor. Og hvor får jeg tak i 7/16x20 bolter for å trekke av/ sette på reimhjulet? Har en sånn avtrekkerflyndre som jeg kjøpte på Ebay for å sette skruer i og en senterbolt for å presse av hjulet, men skruen passer ikke i midten, det må den for å få på hjulet igjen.

Link to post
Share on other sites

Du kan selvfølgelig bruke enhver tetning til registerdekslet som er til en GM350, det er ikke noe spesielt med tetningen til båtmotor, det er akkurat samme delen.

 

Jeg pleier å bruke en trearmet avtrekker jeg har, tror det er Kukko, til å ta av demperen.

Den avtrekkeren har justerbar lengde og bredde på armene og er så tynn at den går mellom demperen og dekslet når armene på avtrekkeren settes inn mellom "eikene" på svingningsdemperen, og det har fungert fint for meg i mange år.

De fleste avtrekkere har en kon i enden av bolten som holder seg greit i senter av veiva når det strammes opp.

 

Det hender de svingningsdemperne sitter fantastisk godt fast, og jeg stoler ikke på gjengene i veiva, dersom de ryker har man et problem.

Derimot når demperen skal monteres så har jeg brukt en bolt med de rette gjengene kjøpt på den lokale maskinforretningen og en mutter, til å skru demperen inn igjen.

Den veien stoler jeg på gjengene, ettersom jeg da har mulighet til å fjerne alle grader og sjekke at demperen sklir slik den skal på igjen, samt sjekke at gjengene i veiva er hele og rene osv. først.

Link to post
Share on other sites

Hei

Trenger litt hjelp her. Har montert inn en VP gxi motor. Bensinpumpe begynte etter kort tid og skrike ganske mye, samt at høytrykkspumpe ble varm. Leste på endel amerikanske forum at Volvo slet med noe maling som kunne løsne inne i pumpene. Åpnet min i dag med godt mot. Dønn strøken.

Ved montering greier ikke pumpen og hente bensin fra tank. Når jeg koblet av bensinslangen og la denne ned i kjølen kom det ikke bensin ut. Når jeg blåser i slangen hører jeg det bobler i tank. Har vannutskiller filter mellom tank og motor, samt på motor før pumpene.

Noen tips på hvordan jeg skal få frem bensinen?

Redigert av Bruun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I dag blir det sjøsetting av båten etter at mine VP AQ211 pensjonerte seg etter 27 år, 1600 timer og sprekk i den ene blokka et sted.

Våren har gått med på bygging av de nye motorene som er følgende:

  • Nye GM 5.7L Vortec longblocks
  • Edelbrock performer innsug
  • Edelbrock 1409 forgassere
  • Øvrig utstyr er Volvo penta
  • Effekt, et sted mellom 250 og 300hk?

Jeg er mildt talt spent på om selvgjort er velgjort:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Spør i vei[/quote

 

 

Hei. Var å fisket I går..motor gikk helt fint...]skulle starte igjen..gikk I 10 -15 sek. Virker som den ikke får bensin. .er helt ny på dette ..første mercruiser jeg har..motor har hatt jevnlig service..filter var byttet I fjor. Eller kan det Være bensinpumpe?r det sikring på denne? Hvor er den eventuelt? Motor er en mercruiser 4.3 2001 modell.

 

Even.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...