Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Jeg tenker!

Ser at du har brukt en del fliser.

Vanlige fliser i båt; Er det så smart ?

Heften er for så vidt grei fordi der finnes fleksibel. Men fugingen er så som så !

Finnes en fleksibel fugemasse som tillater skrogets bevegelse i tung sjø, slippsetting,  eller et løft med stropper?

Jeg spør fordi jeg vurderer alternativ "flis - løsning" !

 

Måtte inn her å rette meg selv!

Hvis det er flis-imiterte plater du har brukt, så stiller det seg helt annerledes !

Isåfall så beklager jeg mitt innspill!

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei @mateco  på bildene du ser er det Fibo Tressbo sine våtroms plater. Det er ikke teknisk mulig å fliselegge et bad med så mange forskjellige vegger. Det ville uansett sprekke i skjøtene da akkurat som du skriver alt er i bevegelse. Å gipse går ikke i båt og fliser på kryssfiner er å be om bråk.....

 

Derimot er det mulig å ha på dørk men et forferdelig arbeid.

 

Dette gulvet ligger på sandwich konstruksjon med mye laminat,20mm divinycell og mye laminat igjen. Underlaget er slipt helt 100% rett så alle flisene ligger på undergulvet med hele Flaten. Limt med tynn natemasse (Simson) en og en flis med press for at ikke de sprekker når man går på gulvet. Så er alle fuger maskert og fuget med  Simson fugemasse. Først den ene veien og så den andre.

 

Ble fint og fungerer men fy for et arbeid. Kan ikke anbefales 

IMG_0483.JPG.fe06ceb6fafdb78f8f5ab68ad80ecc70.JPG

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Knude!

Det ble skikkelig fint det badet! Jeg skjønner godt at det har måtte vært særdeles tidkrevende, og du trengte vel mange lodd/vekter for å presse en og en flis mot underlaget! Meget pent !

 

Mitt lille miniprosjekt er å forsøke og skine opp bl.a. byssa med noe flis-lignende greier not "sprutveggen" langs benkeplaten.

Jeg vurderer da disse selvklebende flis-pakkene fra "Lindas Dekor"

 

Selvklebende fliser

 

Disse synes enkle og legge, ikke veier de noe (PVC), enkle og rengjøre, og billige for å dekke mine begrensede flater. Ikke sprekker de heller.

De kan klines rett på de lakkerte, mørke, tre-flatene som utgjør dagens "sprutvegg"

 

PS! Ikke meningen å kuppe tråden din! Vil starte egen tråd hvis jeg går for en slik løsning!

Du er jo en Båt-bygger!

Hva tror du om slike selvklebende fliser? Kan det være en alternativ løsning for bruk i båt (altså på vegg)?

 

mvh

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvklebende fliser er sikkert fine og burde kunne fungere.  Jeg har brukt laminat over kjøkkenbenk. Tror den er 6mm. Beregnet for åmontere mellom benk og overskap på kjøkken. Har veldig god erfaring med Fibo sine produkter da de bruker mange lag og epoxy lim i kryssfineren.

Link to post
Share on other sites

Heisann! 

Takker for din tilbakemelding !

Jeg driver med å shine opp interiøret i en eldre Princess 414, Etterisolerer og samtidig skifter ut kledninger. Vekt er derfor ett av flere viktige faktorer!

Jeg bestiller noen selvklebende fliser og prøver! Egen bilde-tråd følger når de engang ankommer! (Ser at den nettbutikken er utsolgt for øyeblikket)

 

Lykke til videre med ditt mega-prosjekt ! Du ser vel snart en ende på jobben slik at skuta kan nytes i fulle drag !?

Og da mener jeg å dra på eventyr langs vår langstrakte kyst !!

mvh

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mateco skrev 10 minutter siden:

Heisann! 

Takker for din tilbakemelding !

Jeg driver med å shine opp interiøret i en eldre Princess 414, Etterisolerer og samtidig skifter ut kledninger. Vekt er derfor ett av flere viktige faktorer!

Jeg bestiller noen selvklebende fliser og prøver! Egen bilde-tråd følger når de engang ankommer! (Ser at den nettbutikken er utsolgt for øyeblikket)

 

Lykke til videre med ditt mega-prosjekt ! Du ser vel snart en ende på jobben slik at skuta kan nytes !?

 

mvh

Bjørn

Hei @mateco! Du bør ta en prat med @Kjesto!

Han har gjort utrolig mye ut av sin 424. Blant annet etterisolert så og si hele båten! Og byttet ut alt elektrisk!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da blir det en liten rapport fra Grimstad gjestehavn. Flott Søndag med fint vær . De faste båtboer båtene er på plass og turismen har reist hjem.

IMG_0502.JPG.d3503de08e5772eb4a3f8684bb53b774.JPG

 

Faktiskt plass til noen farende båtfanter også

IMG_0503.JPG.b09af721edc9e8c21eb29de25430cb46.JPG

 

Vi valgte å gå fra gjestehavna i juli for å gi plass til  andre ,men også av økonomiske grunner. Kostbart å være turist i egen by.

Fiskerihavn og uthavn for vår del men nå er vi på plass igjen.

 

sommeren har krevd sin mann på andre oppgaver enn båtbygging. Vi har fremdeles to hus i Arendal som går påutleie. Det største og eldste huset har lidd kraftig siden eieren har vært opptatt med båtbygging de siste ti år. Der hadde tidens tann fått gnagd i fred alt for lenge så det hastet...

 

Ble mer enn maling.

IMG_0504.JPG.a58fe64147a681f75b9a326b591c32de.JPG

 

Sveitserhus på sitt beste

IMG_0505.JPG.26dff5a43b69e20c1cefa5952ada5d0c.JPG

 

Derfor har det blitt uvanlig lite båtbygging i sommer men litt kan rapporteres.

 

Siste rest av gjesterommet er påbegynt. Tak !  huntonit bord som ser ut som panel. Stabilt som fy så lenge det ikke blir alt for fuktig. Har samme i bad og det har fungert perfekt  så langt.

IMG_0500.JPG.d84a4f3a587669a4f04dcd97ad6e9c3c.JPG

 

Lettvint når det er ferdig malt.

 

Siden utsikten for å være trekkfugl i vinter er liten ble det anskaffet en TV selv om det sto på fy lista.

 

Hullsag i ferdig innredning........:nonod:

IMG_0501.JPG.927a2f4499291d3ccacdb24edbd42f8e.JPG

 

Ble greit sånn. Kjøre navigasjon er også en mulighet......

IMG_0493.JPG.89bbc7088604ebb63a835d54017f25c9.JPG

 

Kone hadde eget prosjekt. Furudører i gangen nede. De har stått ubehandlet i fem seks år uten å ha tatt skade av det. Etter mye grublerier ble valget en beis trolig på vann base. 

 

Her i dyp konsentrasjon på fordekket.

IMG_0507.JPG.e757687715719d541ee7bcdb94c9c7c0.JPG

 

Velgig tøft resultat. Nå er det to til som skal få samme behandling. 

IMG_0506.JPG.1d302eab629bc47a7653d05535493bc4.JPG

 

Litt mer på badet så nå er det veldig nærme ferdig.

 

Alle dører og lister på plass.

IMG_0497.JPG.0c0834cc3e90a08c1e1d5808c1d9abbf.JPG

 

 

 

IMG_0498.JPG.58fbce2a086799fef90896c5dce8aae2.JPG

 

Kunn litt sparkel å maling

 

IMG_0499.JPG.90e3aea7c43e89c6010a64033e323638.JPG

 

Må bare passe meg nå så ikke siste rest blir stående...:nonod:  

 

En annen litt artig ting. 15 Juni i år er det fem år siden båten kom på vannet og registrert i småbåtregisteret. Da den PR. Definisjon har vært i bruk i fem år er den å regne som CE godkjent som selvbygg å kan fritt omsettes . Kan også lage samsvarserklæring utstedt av bygger (meg) med den dokumentasjonen som er levert med tegningene.  ( Teknisk dokumentasjon) Har allerede Cin nr. Og rett til å merke utstedt av sjøfartsdirektoratet.   Når jeg i vinter lager brukerhåndbok etter iso standard vil båten ha samme dokumenter som en annen fabrikkbygget båt.  

Vurderer å registrere den i Nis Nor mest for moro.  Har sikkert registrert 50 båter i registrene i jobb men ikke privat.

 

Bo i båt i Grimstad er fremdeles utmerket for to gamlinger.

 

Ha en strålende ettersommer !

Knude

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 7/27/2020 at 12:23 AM, mateco said:

Jeg tenker!

Ser at du har brukt en del fliser.

Vanlige fliser i båt; Er det så smart ?

Heften er for så vidt grei fordi der finnes fleksibel. Men fugingen er så som så !

Finnes en fleksibel fugemasse som tillater skrogets bevegelse i tung sjø, slippsetting,  eller et løft med stropper?

Jeg spør fordi jeg vurderer alternativ "flis - løsning" !

 

Måtte inn her å rette meg selv!

Hvis det er flis-imiterte plater du har brukt, så stiller det seg helt annerledes !

Isåfall så beklager jeg mitt innspill!

 

En hyttenabo hadde en Pedro 36 stålbåt!  Han hadde flislagt bad med mosaikkfliser. Dette var nok originalt. Ingen sprekker, og båten da var nok 15-20 år vil jeg tro

 

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord @Hakkannen. Jo båten er perfekt som bolig for oss to ombord og vi trives godt i Grimstad.  

 

@-morten-  Hei igjen. Jo klart det går med fliser i båt så lenge underlaget er stabilt og uten noe særlig vibrasjon. Tror forresten at en del stålbåter også har et lag betong under fliser på dørk. Hadde det selv i forgje båten men fjernet det da det hindret kontroll av skroget innvendig. Det var heller ikke pent utført.  Pedro derimot er veldig fine og proff bygget så der er det sikkert bra saker.  

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Litt av en prestasjon bare å lese hele denne tråden. 

@Fuglen Ja heldig er vel rette ordet. Man må ha kunnskap,mulighet, penger å masse tid til å bygge selv.

 

Hei @Andora.  En form er et avstøp av en "plugg" .Når pluggen blir laget kan en sklisikker overflate lages på flere måter. Sprøyte ufortynnet Gelcoat med dråpe dyse til ønsket resultat eller lime på et syntetisk skinn med ru overflate. Ble mye brukt dørk vinyl med ett eller annet mønster. Limt med kontakt lim. Når form blir støpt vil det bli et avtrykk i forma . Mye jobb og mye finpuss.

 

Skal man lage en sklisikker overflate på allerede ferdig støpt produkt er det ofte brukt fin sanblåse sand i ufortynnet Gelcoat. Rulle på. Så et lag med fortynnet toppcoat til slutt. 

 

Sprøyte med lite trykk og for stor dyse fungerer også.:yesnod:

 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Godt at den kan leses som inspirasjon og noen trix og gode råd finnes vel også.  @Nikks mange takk !

 

Høst i Grimstad gjestehavn. 

IMG_0523.JPG.b42e09d3515dc65baaedd636422a896f.JPG

 

Noen båter i vinteropplag , men i de fleste bor det folk.   Båtfolk :smiley:  Et lite samfunn på ca 20 personer.

Da Thailand har så strenge restriksjoner om hvor og hvordan man skal oppholde seg der som utlending har vi valgt å overvintre her, i Grimstad. Blir litt spennende for en gammel krok, men går sikkert fint.Er ikke bekymret for innetemperatur ombord. Den har vi testet i 8 blå i januar for et par år siden. Mye å gå på......

 

Så litt båtbygging. Taket i gjeste lugaren er ferdig . Et rom til å huke av på lista.

IMG_0519.JPG.1bc03a87f84c0eeb64aca9f3a5ff3dde.JPG

 

Badet er også huket av men litt gjenstå men det er det ingen som ser.

 

Motor rommet er et kapittel for seg. Bygget litt etter behov gjennom mange år. Nå kan det taes til  "next level". 

Egentlig litt komplisert når man må tenke at alt før eller siden går i stykker og må byttes. 

Sb. Side med skap over dieseltank og vanntank.  

 

IMG_0521.JPG.91ff715aca64ced3079e509fbe2f1e75.JPG

 

Verksted benken kom tidlig men nå er det endelig skapdører på verktøy skapene. Grunnen til tette dører er at her er det mye smått. Ellers lurt med luftespalter for god luftsirkulasjon. Da ikke noe kondens problem. Dørene er laget av 15 mm forskalings plate med folie. 

 

IMG_0520.JPG.c420b95464cf7f5be052d4ca4549dc86.JPG

 

Sentralstøvsugerslangen har egen bolig. 10 meter lang så vi kan støvsuge over hos naboen om vi vil....

Damene i havna har ei greie med hvem som har mest luksus ombord. Noen har oppvaskmaskin, ismaskin osv. Vi har sentralstøvsuger:wink:

 

IMG_0522.JPG.d2de43e9c917a2852b1e96d687b6df89.JPG

 

 

Ha en fin uke

knude

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Grimstad i dag.

20201110_140127.jpg.dddcb30d0f817e2880c6995ff5ce18c1.jpg

 

Som en avslutning på styrehus legges klikk gulv. 

Letteste partiet først. Var kveld og ikke så veldig godt arbeidslys.20201110_102604.jpg.2270a206fbfa6706dbfc70c31d169dda.jpg

Allerede lang utenfor montering anvisningen da valget ble å legge midtpartiet først. Ønsker å få alt på linje i begge rom å da var det det letteste.

Denne var første steg.

20201110_135901.jpg.30971061a23b990ccf46d17a450e06f0.jpg

 

Så den vanskelige delen. Egentlig lagt den gale veien........20201110_140040.jpg.e51215672cc5ccf2869e0d865092fd24.jpg

 

Da jeg er ganske sikker på at innredningen er stabil har jeg bare ca 5 mm mot den. Lager alt så det er mulig å plukke gulvet opp igjen om noe skulle bli skadet. Skal liste med skrudde lister nettopp  av den grunn.

 

 

Fornøyd med valg av farge. 20201110_135854.jpg.6bdc58cd216cef814907ca64782f887a.jpg

 

Noen vil sikkert se at jeg ikke bruker noe imellom klikk gulv å den lakka kryssfiner under. Også feil i følge montering anvisningen.

 

Fortsettes

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette vannfast nok til bruk i et styrhus med utganger direkte til dekk? Ikke ta det feil, men i og med at det ikke er ekte treverk, ville det ikke vært enklere og mer holdbart med linoleum? Har sett det finnes gulvplanksimitasjoner i linoleum som man nesten må pirke i med kniv for å se at det ikke er plank...

Har sett min dose av foliert / trykket mdf og hdf til ulik bruk som etterhvert blir fuktskadet til at jeg skyr det som pesten. 

Link to post
Share on other sites

@Kenneth 81 Ja det ble veldig fint mot resten av fargene.

 

@Big Horn   Dette gulvet tviler jeg på tåler noe som hels vann over tid. Har vurdert mange typer, men valget ble denne pga. Pris . Skal legge ca 30 m2 så da betyr det mye. Var inne på tanken å lage et parti ved dør som tåler vann , men jeg kjører laminat helt ut som en prøve.  (Er lett å bytte) Denne  døra blir stort sett brukt om sommeren eller når vi er på tur.

Derimot døra akter blir mye brukt og der blir det et felt med gummi matte/ teppe hvor man kan sette støvler og vintersko med snø på. Der vil ikke et sånt gulv bli gammelt.

Er mye fint i linoleum :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...