Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Så hyggelig @Rs246. Den er jo ikke akkurat kort denne blekka......  

 

 

Så litt om dette kurset. Dette er et samarbeide med Solbris båtskole hvor vi har laget et kurs i reperasjoner av skader på glassfiber båt. Kurset er først og fremst for amatører men også proffe kan ha glede av et sånt kurs. Vi tar for oss alt innen strukturelle skader med tanke på CE regelverket og styrke.

Gelcoat reperasjon og etterarbeid ( rubbing ) brekkfarger, kjerne, firett, flokk, osv.

Første kurs hadde vi i Fredrikstad hvor alle deltakere faktisk klarte å reparere  en Gelcoat skade med godt resultat. Det var gøy !

Vi laget noen avrivnings prøver hvor resultatene var skremmende forskjellige og lærte mye av det.

 

En fin avveksling for en båtbygger !

 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 1 time siden:

Så hyggelig @Rs246. Den er jo ikke akkurat kort denne blekka......  

 

 

Så litt om dette kurset. Dette er et samarbeide med Solbris båtskole hvor vi har laget et kurs i reperasjoner av skader på glassfiber båt. Kurset er først og fremst for amatører men også proffe kan ha glede av et sånt kurs. Vi tar for oss alt innen strukturelle skader med tanke på CE regelverket og styrke.

Gelcoat reperasjon og etterarbeid ( rubbing ) brekkfarger, kjerne, firett, flokk, osv.

Første kurs hadde vi i Fredrikstad hvor alle deltakere faktisk klarte å reparere  en Gelcoat skade med godt resultat. Det var gøy !

Vi laget noen avrivnings prøver hvor resultatene var skremmende forskjellige og lærte mye av det.

 

En fin avveksling for en båtbygger !

 

 

Hyl ut neste gang det er kurs. Har fortsatt MYE og lære 

Link to post
Share on other sites

Kragerø, men er villig til å reise litt for ett sånt kurs. Skulle egentli på norboat sitt kurs, men det kræsja litt i fjor pga nesten 2mnd i Thailand (måtte forresten støpe på en dykkerbåt i Thailand også, men tok 1 uke å skaffe glassfiber og polyester)

 

Etter 19åring med støping på hobby basis (begynte som båtstøper i 2000) og ett lass med gelcoat skader så har jeg nok desverre lært meg noen uvaner oppimellom årene 

 

Før og etterbilde på en 2017 Nordkapp 

IMG_2409.jpg

20190606_170851.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blei bra til slutt, men det går for mange timer. Må lære meg noen nye triks av noen som er flinkere enn meg

 

Okey, skaff lokale i nærheten av ett hotell, så kommer jeg :) 

 

Innenfor strekene, var det 20-30-40 gelcoat skader etter at båten sleit seg og slo mot stein/fjell en hel natt. Må jo innrømme at det blei passe bra, men fortsatt MYE å lære 

 

Kan vel ikke si det kun er hobby nå mer. Har utvikla en fetish for å sette vinkelsliperen i båt, som man kan se på akterspeilet nedenfor (første runde med kutteskiva og slipeskive)

20191003_001010.jpg

20181126_132021.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fine eksempler  @Eika  Her er det jo store trukturelle skader som ikke akkurat er for amatører.

 

 

 

Så litt fra egen båtbygging. Sommeren er over for denne gang selv i Grimstad.  Bare fastboende og noen båter for vinteropplag igjen. Fyrer i Dickinson ovnen på andre sesongen uten noe snev av problem.

IMG_0239.JPG.1844fc2d31b709483370e678c611aae8.JPG

Selv om det står igjen noen detaljer på sovelugaren fremme, 

har jeg prioriter badet. Som fryktet så dro det mye med seg av andre oppgaver. Umulig å få gjort noe i et rom med for mange ting. Derfor måtte lugaren akter tømmes for å få plass til ting fra badet som ikke hadde noe der å gjøre. For å plassere det som ble flyttet måtte jeg gå igang med hyllesystem i lageret under akterdekket.

Endelig kan ting få sin faste plass

Har brukt ferdigbeiset innpregnerte materialer til dette......

IMG_0234.JPG.f7fb58fbce6527e735491f23b06254a2.JPG

 

 

Hadde selvfølgelig også litt støping i taket som ikke var ferdig så det ble gjort. Før denne hylla kunne lages måtte septiktank til toalett rom i cockpiten  monteres. Der var tidligere bare noe provisorisk men på samme plass.  

Denne tanken er egentlig laget for  skarp V.bunn så det måtte lages,støpes et fundament med rette vinkel. Så impregnerte materialer oppå.

Her akkurat ferdig montert.

IMG_0237.JPG.f66d0b917161cd0aff3f5c230a1a9605.JPG

 

 

Så ei svær hylle oppå .

IMG_0233.JPG.b48bc48ebe508cfc37c9b5e3f4b68ad9.JPG

 

 

Så kunne vi fortsette på badet. For å isolere har jeg brukt en litt spesiell løsning. 50 mm styrofom limt mot laminatet. Så trefiber plater eller kryssfiner utenpå det igjen som også limes. Så et lag laminat ( 2x 600 gr. Csm) til slutt. 

IMG_0226.JPG.a2c7adeb87dedd4f2f57286a8ac4bb7c.JPG

 

Stiverene er allerede isolert med divinycell så da burde dette bli bra.

 

Polstrede plater i taket var uaktuelt så da ble det enkle takbord i huntonit. Har tidligere hatt båt med plankett tak.  ( også huntonit)  og det fungerte helt greit. 

Fort å sette opp og ganske pent selv om det ikke er helt maritimt .......

IMG_0238.JPG.7d5c8f938345ff5fe285a782d1f46055.JPG

 

Selvfølgelig var det en ny rest fra tidligere som dukket opp. Spring pullerten på oversiden hadde bare to av fire bolter. Dette fordi boltene traff bærestringeren for dekket. Igjen en liten kutte og støpe jobb.

IMG_0224.JPG.3ddf75d1f18dae0c2181e454198787e3.JPG

 

 

Om noen hadde laget dette på jobb hadde vedkommende fått advarsel fra kvalitets sjefen men hullene var der og bolten var for lang og for lite gjenger........ og Søndag......

 

Her blir det servant skap 

IMG_0229.JPG.f662b9adb61f01a3cdebcf38a947d3e3.JPG

 

 

 

Forsettes.

knude

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var det tid for en fortsettelse.  Det var et ballast rom som fremdeles sto igjen. Igjen det med for liten plass når man skal jobbe i et rom som ikke er helt tomt. 

 

Her de siste 150 Kg endelig på plass av totalt ca 800 Kg.i det rommet.. (når jeg sender bilder til konstruktøren spør han nesten alltid om jeg har kontroll på dette. Han tenker på selvfølgelig på sin stabilitetsberegning )  Har i det siste brukt B20 kvalitet da den kommer i greie sekker på 25 Kg. Koster heller ikke allverdens....

 

IMG_0245.JPG.409838caf6e30bc62b58af677b458253.JPG

 

Da kunne skapene konstrueres. Som gammel båtbygger ligger det i meg at man bygger utenifra og inn. Det vil si at bakvegg og innmat i skap lages først og frontene monteres til slutt.  Først fikk skutesiden et strøk med farge. Ble mye lysere med en gang' Tenkte at det var greit med malt bakvegg. Kunne selvfølgelig polstret men litt skeptisk til fremtidig mugg om ikke det blir tilstrekkelig lufting. Blir kanskje en lapp akkurat rundt vinduet...…..

IMG_0244.JPG.c525ead500cf4de690c51c9b9b51ca97.JPG

For å ha noe å innrede bruker jeg å sette opp rammeverket for skapene aller først. Da blir alt bestemt som dørstørrelser og hyller. Her er det brukt vanlig konstruksjons virke. 

 

Her kommer det en vaskemaskin sånn litt oppå veggen.  Har blitt anbefalt en Candy 4 kg maskin som ikke er så stor. Bredde 50, høyde 70 og ikke mer enn 45 dyp. Det må passe to gamlinger

Den lange fleksible slangen skal videre inn i motor rom for å bli koplet på en sugevifte. Starter i dusjen.

IMG_0242.JPG.9794840b85bb0af66ad7ebecb9eab4d2.JPG

 

Innvendig i skapet til vaskemaskinen  ble det bordkledning i rupanel og litt ombruk av noe impregnerte materialer som jeg hadde liggende.

Ser frem til å få den på plass da vask av tøy er forholdsvis dyrt selv i Grimstad gjestehavn. kr.40,- pr. vask takk...……….

 

 

 

IMG_0247.JPG.b7569f0c9ba514f24112d95f0b5ad528.JPG

 

Her nede skal det bli teknisk rom og skittentøy skap i følge kone. Det skal vi få til...….

 

I dette rommet er jeg veldig nøye med å tette mot isolasjon alle steder med  plast. Normalt blir ikke det brukt i båt men siden jeg bruker vanlig Glava i taket så er det nødvendig for at ikke damp fra dusj og kles tørk skal stige opp i isolasjonen. Det samme i "vegger"

 

Her er baksiden av trappa kledd med styrofoam  (Hadde en del kapp så det ble benyttet) og plast. Ikke fordi varmetapet mot trapp blir stort, men tenker her mest støy. Alle skott om bord er nå doble med ett eller annet isolasjons materiale. IMG_0243.JPG.23418057c728ec68416ef6fcd262a51d.JPG

 

 

Skap kan man aldri få for mange av. Derfor ble plassen over vaskemaskin benyttet til også et skap. Greit også med noen hyller for verktøy i bygge prosessen. Her blir det en avtakbar bakvegg siden det også her går noen kabler.

 

 

IMG_0246.JPG

 

 

 

Fortsettes.

 

Knude

 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Så var vi hjemme igjen i Grimstad gjestehavn. Litt før planen da flytrafikken fra varmere strøk brått ble satt på bakken. Det ble nesten 4 måner i varmen som gjorde mye for en gammel revmatiker . 

 

Rett i karantene ombord med brev og besøksforbud. Det passet utmerket for båtbyggeren. Fikk en god kompis som driver i bygge brangsjen til å levere baderoms plater. Han var så grei at han kjørte platene til brygga å bar de ut til båten. Jippi. Da var det bare å pakke ut saga som var med til Thailand ..  Mye fint verktøy å få tak i der men Bosch pendelsag av proff typen er ikke å få tak i. kostbar er den også så den måtte bli med hjem igjen.

 

Etter et par dager ble det riktig så mye mer ferdig på badet.

IMG_0395.JPG.67b8a99e807aee4ca523bf4ef81f8161.JPG

 

Mye småbiter men jeg har god tid.

IMG_0394.JPG.127a95a33f10d0a0ebd1db939f72624f.JPG

 

Har et par plater uten flise mønster som skal bli skap fronter men får ikke henta de før etter påske. Dører står også ferdig på snekkerverkstedet.

 

Rett før vi avsluttet sist høst fikk jeg tatt et tak på plattformen. Det har vært mange tanker om forskjellige løsninger.

 

Denne kom egentlig litt av seg selv når jeg begynte. Det ble laget et bjelkelag av innpregnerte som er skrudd helt inne mot akterspeilet med syrefast vinkelen og en gjennomgående bolt ute. Så terassebord av litt god kvalitet oppå. Selvfølgelig plugget . Litt finere farge før vinteren men det får få et strøk med terasse beis så blir det bra.

IMG_0397.JPG.6a6f3e3f6a30cc3cac98a2166a1fdf97.JPG

 

Det ble nå mulig å utvide plattformen med 12 cm og det var akkurat passe. Nå er den helt fin å gå på.

Fikk faktiskt også lagt farge på det som manglet. Utrolig hva som går om man lager lokalt telt med en vifteovn inni.

IMG_0396.JPG.0c4bb99c82cd4a10b9ab18dfc726a5f1.JPG

 

 

Den store kassa er også trapp og den måtte få noen bord på toppen. Vanlig terasse bord som har hjemmelagde spor ( noen ganger over benksaga)

Badeleider også montert. ( kraftig modifisert badetrapp til Nor Star 290 gammel model)  

IMG_0398.JPG.beaa26e98938f94ac2801bd440c09168.JPG

 

Vi nyter dagene og gjør det beste ut av situasjon noe som ikke er særlig vanskelig i vårsola i Grimstad.

 

God påske !

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen hjem.

 

Badeplattform er kjekt å ha. Der sitter kona stort sett hele tiden når vi er i havn.

 

Det forundre meg litt at ikke flere bruker trykkimpregnert til båtdetaljer. Dette ser jo bra ut og er lett å lage, billig, lett å vedlikeholde og lett å erstatte hvis nødvendig. Vi som har masse teak over alt gruer oss til dagen da den må fornyes.

Link to post
Share on other sites

Takk for det @NilsPils  uten at det er helt bevist er det kun teak i trinn på badetrapp. Resten av båten er en herlig blanding av eik,poppel,gran ,furu og en masse søramerikanske virke på kryssfineren. Innpregnerte har jeg brukt ganske mye også innvendig. Grunnen til det er at det da ikke er helt nødvendig med noen etterbehandling. Furu får minimum et strøk maling for å unngå sopp om det i fremtid skulle bli litt fuktig en plass.

 

Plattformen får et strøk med det den var smørt med når jeg kjøpte den . Mest for å mørkne treet litt.

 

@index Saltvann er fine greier . I mange tilfeller like bra som terasse olje.........

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

 Saltvann er fine greier . I mange tilfeller like bra som terasse olje.........

 

Veldig bra på teak også . . .

 

Jeg bruker også en del trykkimpregnert ombord, både på Saowanee og Tora. Men det er på usynlige plasser som fundament for dørkeplater og slikt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Takk for det @Kenti0000

 

Blir ikke ferdig båt bare av å sitte i sola...

Bad i første tar tid siden støping i bobåt lager mange utfordringer.

 

Dusjrommet var ikke mulig å utsette lengre. 

 

Første steg ble å montere vifte som fremtidig skal dra ut eventuell damp ved dusjing. 

Den drar også ut styren damp ganske effektivt .

IMG_0411.JPG.d6030ca5a562d54fad6057d51b797227.JPG

 

 

Så ble isolering av skuteside ferdigstilt. 30 mm Divinycell limt til skroget og forseglet med tre lag 600gr. Csm. Hele rommet innvendig har minst tre lag. Med Gelcoat på utsiden blir dette vanntett.

 

litt klønete å få til en pen avslutning mot vinduet.

IMG_0410.JPG.5cc4df6e38b80477074d4323791b8d47.JPG

 

 

 

Sittehylle for gamlinger.

IMG_0409.JPG.00de8c557b6506386d3b50ce287fa3e4.JPG

 

Så et lite båtbygger triks. Dette rommet skal til slutt få en så glatt overflate som mulig. Innvendige hjørner er vanskelig å få fine. Etter ferdig støp ble alleradier sparklet med en standard sparkel. Beste sparkelspade er ei spise skje i plast. Mye brukt på plugg bygging til formavstøp.

 

Blir fine radie av denne.

IMG_0407.JPG.0b37f52ce86224011fd4cd3fa0aaa7e6.JPG

 

 

Avsluttet med et lag cms på utsiden av sparkel. Best å ha laminat både under og over sparkel. Minst risiko for sprekker senere.

 

 

Rommet er ca 1x1 meter målt  i armhøyde.

IMG_0412.JPG.9b1be228525fb08abf561d3d48bff7b9.JPG

 

 

 

 

Dørken blir ikke så stor men det får holde.

Her er forberedt for vanlig hus sluk med vannlås. 

.

IMG_0406.JPG.d862a592f226e58306adcb3b868ac596.JPG

 

Forresten ganske høyt materialforbruk på et sånt rom. Nesten 30 kg. Polyester, 15 kg lim for divinycell. 10-12 kg glass. Går sikkert 10 kg coat også før det er ferdig.

 

Snart skal igjen verktøyet for glassfiber arbeid pakkes vekk. Jippi......

 

Ha en fin Søndag

 

Knude

 

 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da ble det en pause i 17 mai feiringen i Grimstad gjestehavn å freden har senket seg etter både båtparade og pølse spisende gjester ombord.

 

Ble feiring i går også,litt overraskende på en gammel båtbygger. Da vi begynte på prosjektet for nå ti år siden var ble navnet på båten bestemt . Etter stort påtrykk fra venner og familie ble navnet forkastet og bokstaver ble gitt som gave til båten sist høst.

 

For et par dager siden kom spørsmålet: har du skruer til bokstavene ?  Jo hadde jo det......  16 mai skulle det pyntes på brygga for 17 mai feiring men jeg undret meg litt over at vi skulle ha så mye pynt på vår båt....

IMG_0436.JPG.01fc0946842dd921f098798051c42210.JPG

 

Sammtidig ble jeg spurt om ikke jeg kunne sette på navnet og dekke det til,   Jo......men?????

 

Uansett, bore mal ble laget og bokstaver ble sirlig montert og dekket

IMG_0423.JPG.90da49a4ccde69e8b5b5062551a1e564.JPG

 

 

 

Stette glass og dekorerte jordbær på fat ble også tryllet frem...

 

IMG_0444.JPG.84661fbc62985df6a942734300bbcc8b.JPG

 

Oppfattet at det var mere på gang enn jeg var innformert  om. Så ble jeg oppfordret til å finne et passe kaptein antrekk . 

 

Presis kl. Fem ankom dette paret havna .

IMG_0445.JPG.630857a5b6f4e3fe275ad024eb0c94fe.JPG

 

Å da var plutselig alt klart for ofesiell dåp med pynta gudmor i bunad med lang og flott tale. 

 

 

 

 

IMG_0424.JPG

 

IMG_0438.JPG

IMG_0439.JPG

IMG_0440.JPG

IMG_0442.JPG

 

https://m.facebook.com/marianne.litlekalsoy/videos/10158015428350211/

 

 

 

Så da ble de dåp i Grimstad havn 16.05.2020

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtbygging....

Dusjen har blit hvit. Bruker toppcoat med sliping imellom strøkene. Neste steg er sparkel , toppcoat med talkum.

IMG_0415.JPG.5a9fdbddc39fca1f57b4b71d563c3662.JPG

 

 

Sluk er limt / sparklet inn

IMG_0417.JPG.cb6c63cfa4b116aed7853526f9a18b01.JPG

 

Vindu har nå karm.

IMG_0416.JPG.8b614bd43424fd123786e0ed1d16c242.JPG

 

Rommet har nå dørk. 18mm. Kryssfiner . Det er isolert med ti cm isolasjon innpakket i plast mellom "gulv bjelkene"

IMG_0419.JPG.81639d02ddb2387275942b244fdc3e78.JPG

 

Neste blir eike staver / parkett.

 

servant skap laget i kryssfiner med hvit overflate

IMG_0420.JPG.1762d7db3691173d66288a8ef48f0525.JPG

 

Bruker litt plugg skruer for å gjøre det enkelt. Fibo sine plater er litt tynne får skruer fra baksiden.

IMG_0421.JPG.029d812032d586fb4e79cebfc1f55519.JPG

 

Så blir det selvfølgelig en masse listing.

 

Fortsatt god 17 mai til de som ser innom.

 

knude

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...